اخبارویژه

نگاهی به وضعیت سوء قصد به وکلای دادگستری در سال ۱۴۰۰

وکلاپرس– در سال گذشته اخبار مربوط به وکلای در معرض خطر و وکلایی که دچار سوء قصد شدند، با واکنش های متعددی از سوی وکلا مواجه شد. بر همین اساس نگاهی به پرونده های سوء قصد به جان وکلا در سال ۱۴۰۰ داشته ایم.

سوء قصد به جان وکلا و قتل آنان موضوع تازه ای نیست؛ اما وکلاپرس یکی از اهداف خود را پوشش سریع و جامع آن قرار داده است تا ضمن آگاه ساختن جامعه از خطرات این حرفه پر چالش، عملکرد مدیران نهاد وکالت و مسئولان قضایی را در این باب قابل سنجش کند.

بیشتر بخوانید:

۱) مرگ مشکوک وکیل میلان برزگر با سقوط از طبقه پنجم آپارتمان

دهم مهرماه وکیل میلان برزگر از طبقه پنجم آپارتمانی در منطقه گلسار رشت سقوط کرد و به علت شدت جراحات وارده درگذشت. مادر میلان برزگر در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین در خصوص علت این حادثه گفته بود که یکی از دوستان میلان به منزل ما مراجعه کرده و دخترم به اتفاق وی خانه را ترک کرد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان تشریح علت تامه فوت را منوط به اخذ نظریه پزشکی قانونی و تکمیل تحقیقات پلیس عنوان کرد و گفته بود: پرونده مربوطه در حال سیر مراحل قانونی است.

بنا بر اطلاعات موجود پس از وقوع حادثه، کانون وکلای گیلان وکیل شاپور یوسف‌پور آذر را به خانواده مرحوم برای پیگیری حقوقی معرفی کرده است.

براساس آخرین اخبار وکیلی که دوست مرحوم بوده و میلان برزگر به خانه اش رفته بود، از وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه بوده و گویا مدارکی که اثبات کننده وقوع قتل باشد به دست نیامده است. وکلاپرس از نتیجه آخرین وضعیت پرونده بی خبر است.

۲) سوء قصد به وکیل بهروز رستمی

دکتر بهروز رستمی، رییس پیشین کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، شامگاه چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۴ از سوی افراد ناشناس مورد سوء قصد قرار گرفت. مهاجمان پس از وارد کردن ضربات متعدد چاقو به بدن بهروز رستمی از محل متواری شدند. وضعیت جسمانی وی پس از سوءقصد “مناسب و مساعد” توصیف شده بود.

شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، در همان زمان اعلام کرده بود تیم ویژه برای شناسایی و دستگیری متهمین تشکیل شده و باتوجه به حساسیت موضوع نشستی در تاریخ ۱۷ مهرماه با حضور رئیس کل دادگستری و فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شده است.

بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته وکیل رستمی تمایل چندانی برای ارائه توضیحات بیشتر درباره این پرونده ندارد.

۳) مرگ مشکوک وکیل سعیده محمدی

وکیل سعیده محمدی از وکلای کانون وکلای مرکز و اهل و ساکن شهر مشهد بود. جسد مرحوم وکیل سعیده محمدی ۲۹ مهرماه سال جاری داخل استخر باغ ویلایی پیدا شد.

او این محل را برای یک روز اجاره کرده بود اما در موعد مقرر باغ را تخلیه نکرده بود. صاحب باغ پس از مراجعه به باغ، متوجه مرگ این وکیل دادگستری شد و آن را به پلیس اعلام کرد.

بازپرس ویژه قتل پیشتر اعلام کرده بود که آثار دفاعی و ضرب و جرح روی بدن مرحوم کشف نشد اما خانواده اش مدعی وقوع قتل هستند؛ او وعده داده بود هر فرضیه و ادعایی که توسط خانواده مرحوم مطرح شده است، بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است پیشتر قاضی محمود عارفی راد، بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای مشهد در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس اعلام کرده بود که تا پایان اسفندماه نتیجه پزشکی قانونی اعلام خواهد شد.

۴) انفجار خودرو وکیل مرتضی کرمانی و آسیب به ساختمان

وکیل مرتضی کرمانی شورقستانی ، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز مستقر در کیش، در ۲۰ آبان ماه امسال مورد سوء قصد قرار گرفت و متهمان خودروی وی را در حیاط منزلش به آتش کشیدند.

به گفته وی، سه شخص با دسیسه و نقشه قبلی و با همراه داشتن مواد منفجره، به قصد تخریب و آتش زدن ماشینش وارد پارکینگ منزل شدند. علاوه بر انفجار خودروی این وکیل، خودروی کناری متعلق به همسایه و مشاعات ساختمان نیز تخریب شد.

بیشتر بخوانید:

به گفته رییس آتش نشانی کیش، خودروی بنز به کلی و خودروی دولتی فورد-که متعلق به رییس شورای شهر کیش بوده است- ۷۰درصد آسیب دیده است.

به گفته وکیل کرمانی متهمان این حادثه سه نفر از کسانی هستند که وی علیه ایشان رأی کیفری و حقوقی به نفع موکلینش گرفته بود.

۵) سوء قصد به جان وکیل مهدی روزبهانی توسط موکلش

وکیل مهدی روزبهانی، عضو کانون وکلای همدان، در ۲۵ دی ماه امسال در تهران توسط موکلش مورد اصابت چندین ضربه چاقو به ناحیه پا و کف دست قرار گرفت و به گفته خودش تا یک قدمی مرگ پیش رفته است.

این وکیل دادگستری در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این حادثه عنوان کرده بود: متهم پرونده موکل من است که در اردیبهشت امسال جهت طرح دعوا و دفاع از چندین پرونده علیه بانک و اشخاص مختلف به من مراجعه کرد و وکالتش را بر عهده گرفتم. برخی از پرونده ها مختومه شده و برخی نیز در حال رسیدگی است. او با اعلام یک قرار دروغین مرا به کارگاهی در تهران کشاند و سپس چند ضربه چاقو به ساق پای چپ و کف دست راستم زد.

علاوه بر این متهم ۵۵ سفته از وی دریافت کرد تا هم به عنوان صادرکننده و هم به عنوان ضامن آنها را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید:

۶) سوءقصد به جان وکیل ابوالفضل رئوف با اصابت ۱۷ ضربه چاقو به بدنش

آخرین مورد از سوءقصدهای اعلام شده مربوط به وضعیت ابوالفضل رئوف در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ می‌شود.

وکیل ابوالفضل رئوف ۲۲ اسفندماه از سوی دو مهاجم مورد سوءقصد قرار گرفت و ضاربان ۱۷ ضربه چاقو به سر و بدن وی وارد کردند. اتفاقی که به گفته وی با اقدام عاجل کادر پزشکی منهتی به مرگ نشد. در مجموع ۱۷ ضربه به سر، پاها، پشت و پهلویش وارد شد که ۱۴ ضربه آن بخیه خورده است.

به گفته وی، احتمال شناسایی متهمان از میان چند پرونده وی وجود دارد. اخیرا مسئولان کمیسیون حمایت کانون وکلای مرکز به عیادت وی رفته و پیگیری پرونده وی را در دستور کار قرار داده‌اند.

لازم به ذکر است مصادیق یاد شده صرفاً شامل سوء قصدهایی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ رسانه ای شده است. این در حالی است که نه تنها آمار تعداد وکلای در معرض خطر چندین برابر موارد مذکور است، که بر اساس برخی گمانه‌زنی‌های علمی سالانه بیش از سه وکیل به علت فعالیت حرفه‌ای کشته می‌شوند.

به نظر می‌رسد در صورت تبدیل طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به قانون و افزایش چشم‌گیر وکلای دادگستری، باید منتظر افزایش تهدیدات جانی و مالی شاغلین این حرفه به علت کسب و کار تلقی شدن حرفه وکالت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا