اخبار بین المللیویژه

برایان موندوا ؛ وکیل قلابی که در ۲۶ پرونده موفقیت کسب کرد

وکلاپرس- افشا شدن هویت جعلی یک وکیل قلابی در کنیا که در ۲۶ پرونده موفقیت کسب کرده است، جنجالی را در سیستم حقوقی و نظام قضایی این کشور به راه انداخته است.

به گزارش وکلاپرس، برایان موندوا نجاگی (Brian Mwendwa Njagi) جوان ۳۳ ساله کنیایی، با اتهام جعل اسناد رسمی، تظاهر به امر وکالت و سرقت هویت مواجه شده است.

سوابق تحصیلی موندوا

برایان موندوا موفق به کسب گواهینامه آموزش متوسطه کنیا (KCSE) با نمره B+ شد و پس از این موفقیت تحصیلی، برای ادامه تحصیل در دانشگاه چوکا (شهرستان تاراکا-نیتی، در حدود ۱۸۶ کیلومتری نایروبی، کنیا) پذیرفته شد.

برایان پس از قبولی در دانشگاه موفق شد در دفتر دادستان مشغول به کار شود و همین امر باعث شد زمانی که آنجا مشغول به کار بود، نام خود را به عنوان وکیل با وضعیت «غیرفعال» در میان اسامی وکلا ثبت کرده و سپس آن برای دسترسی به سیستم دادگاه استفاده کند.

طبق اطلاعات موجود موندا سه سال است که به عنوان وکیل مدافع در دادگاه حاضر می شود. اما در سپتامبر ۲۰۲۳، زمانی که برایان تلاش کرد به پورتال جعلی اش در انجمن حقوقی کنیا (LSK معادل کانون وکلای دادگستری) وارد شود، با شکست مواجه شد و تلاش های مجدد او جهت ورود به سیستم از جمله تغییر پروفایل و … موجب شد تا هویت جعلی وی فاش شود!

تصویری از برایان موندا در بین اعضای انجمن حقوقی کنیا
تصویری از برایان موندا در بین اعضای انجمن حقوقی کنیا

 در همین راستا انجمن حقوقی کنیا (LSK) با انتشار تصویری از برایان در توئیترش اعلام کرد که این شخص بدون داشتن هیچ گونه سابقه ای، خود را به عنوان وکیل معرفی کرده است.

انجمن حقوقی کنیا نوشت:

توجه: از طریق تیم اقدام سریع (RAT) به شعبه LSK نایروبی اطلاع داده شده است که فرد تصویر فوق خود را به عنوان وکیل دادگاه عالی کنیا و عضو کانون نایروبی معرفی و اقدام می کند.

کانون وکلای نایروبی به همه اعضای جامعه و عموم مردم اطلاع دهد که BRIAN MWENDA NJAGI جزو وکلای دادگاه عالی کنیا نبوده و عضو کانون مذکور نیز نیست.

از اعضای کانون دعوت می‌شود تا هر گونه اطلاعات مربوط به اشخاصی که خود را به عنوان وکیل مدافع معرفی می‌کنند، برای اقدامات لازم به اشتراک بگذارند.

برایان موندوا نیز در پاسخ به این توئیت در حساب X خود از اقداماتش دفاع کرد و نوشت:

من برایان موندا نجاگی، اعلام می‌کنم که هر کاری از دستم بر می‌آمد انجام دادم تا برای جوانان بیکار…، امیدوارم از پس آن بر بیایم.

من بیگناهم. برای من دعا کنید.

حمایت اقشار مختلف از برایان موندا

در حالی که کشف هویت جعلی این وکیل، شوک بزرگی برای کانون وکلای کنیا بود و امنیت این سیستم را زیر سوال برده است، اما در طرف مقابل بسیاری از مردم و اشخاص معروف از وی دفاع کرده اند.

دفاع سازمان مرکزی اتحادیه های کارگری کنیا (COTU)

روز جمعه، فرانسیس آتوولی، دبیر کل سازمان مرکزی اتحادیه های کارگری کنیا (COTU) از برایان موندا دفاع کرد و با استناد به اصل یادگیری قبلی (RPL) گفت: برای دانش و مهارت افرادی که علم خود را از طریق مسیرهای یادگیری غیر سنتی به دست آورده اند، ارزش قائل است.

او استدلال کرد که باید برای موندا، که وکالت می‌کند و با موفقیت از موکلین دفاع می‌کند، یک امتحان عادلانه و شفاف برای آزمایش مهارت‌ها و شایستگی‌هایش برگزار شود.

برایان موندا در در دادگاه
برایان موندا در در دادگاه

دفاع فرماندار سابق نایروبی

علاوه بر سازمان مرکزی اتحادیه های کارگری کنیا (COTU)، مایک امبووی سونکو (Mike Mbuvi Sonko)، فرماندار جنجالی سابق نایروبی نیز به حمایت از برایان برخواسته است.

مایک امبووی سونکو (Mike Mbuvi Sonko)، فرماندار سابق نایروبی در حساب توئیترش با انتشار ویدویی قول داده است که برای آزادی برایان موندوا مبارزه کند تا بتواند برای دریافت پروانه وکالت اقدام کند.

او معتقد است که حتی بدون مدرک معتبر نیز موندوا تمام آنچه را که برای تبدیل شدن به یک وکیل باهوش لازم است، دارد، فقط باید به او توصیه کرد که در دانشگاه حقوق ثبت نام کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا