یادداشت

یادداشت دکتر محسن برهانی درباره توقیف خودرو به علت عدم رعایت حجاب

وکلاپرس- دکتر محسن برهانی در کانال تلگرامی اش یاداشتی پیرامون توقیف خودرو بی حجابان منتشر کرده و بر پیگیری حقوق شهروندی تاکید کرده است.

به گزارش وکلاپرس دکتر برهانی در این یادداشت تاکید کرده است که خودرو جزو آلات و ادوات جرم نیست و پلیس، بازپرس و دادیار حق صدور حکم توقیف خودرو را ندارند.

وی به شهروندان توصیه کرده است با اعتماد به سیستم قضایی کشور از توقیف کنندگان خودرو به دادسرای انتظامی قضات یا دادسرای نظامی شکایت کنند و در مقابل خلاقیت‌های قضایی-انتظامی سکوت نکنند.

متن یادداشت تلگرامی دکتر محسن برهانی به شرح زیر است:

خلاقیت‌های قضایی-انتظامی

مدتهاست که نیروی انتظامی در خصوص عدم رعایت حجاب اقدام به توقیف خودرو می‌نماید. به این صورت که معمولا بصورت سیستمی پلاک توقیف و بصورت فیزیکی توسط گشت‌های موجود خودرو متوقف می‌گردد. بنابراین اساسأ توقیف‌ها در همان لحظه‌ای که خانمی در خودرو حجاب شرعی را رعایت نکرد صورت نمی‌گیرد تا ادعا شود جرم مشهود است و اختیار دارند؛که در جرم مشهود هم چنین اختیاری ندارند.

عدم رعایت حجاب بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ تعزیرات جرم است و برخورد با یک رفتار مجرمانه،باید بصورت قانونی صورت پذیرد؛اقدام غیرقانونی عدم‌ رعایت حجاب،مجوزی برای اقدامات غیرقانونی مقامات نیست.

این توقیف نمی‌تواند مستند به ماده ۱۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری باشد چرا که خودرو جزو آلات و ادوات جرم نیست و مرتبط با کشف جرم نمی‌باشد یعنی برای بی‌حجابی نیاز به خودرو نیست و اشخاص عادتا برای بی‌حجابی از خودرو استفاده نمی‌کنند.
بنابراین نه پلیس حق توقیف دارد و نه بازپرس و دادیار حق صدور حکم توقیف خودرو را.

پس از تبیین غیرقانونی بودن چنین توقیفی،چه باید کرد؟

شهروندان عزیز! به دستگاه قضایی اعتماد کنید.

شکایت تنظیم کنید اما پیش‌شرط شکایت،اطلاع از مستند توقیف است.بدون دریافت مستند توقیف،عازم پارکینگ نشوید. اینکه در سیستم است،کافی نیست؛ شما می‌خواهید خودروی مرا توقیف کنید،مستندش را باید تحویل من دهید و الا پارکینگ بی‌پارکینگ!همین.

ببینید مستند توقیف،دستور قضایی است یا اقدام نیروی انتظامی بدون دستور قضایی.

اگر اولی است از مقام قضایی صادرکننده دستور توقیف،به دادسرای انتظامی قضات شکایت کنید چون بدون مستند قانونی،مقام قضایی حکم توقیف داده است.

اگر این اقدام‌ توسط نیروهای ناجا صورت گرفته باشد به دادسرای نظامی شکایت کنید و مستند به ماده ۱۲۶ قانون جرایم نیروهای مسلح درخواست تعقیب دهید.(صرفنظر از اختلاف در صلاحیت در این خصوص)

در هر دو صورت می‌توان به ماده ۵۷۰ تعزیرات نیز استناد نمود.

بیشتر بخوانید:

ایستادن و سکوت کردن باعث تشدید اقدامات غیرقانونی و تنگتر شدن آزادی‌های شهروندان می‌شود.

به سیستم قضایی اعتماد کنید و شکایات خود را ثبت و پیگیری کنید تا سایرین بفهمند که حقوق شهروندان ملعبه خلاقیت‌های قضایی-انتظامی ایشان نیست.

ملتی که به حقوقش آشنا نباشد و آن را مطالبه ننماید و پیگیری نکند تا ابد توسری‌خور و خاک‌برسر می‌ماند.

‫۳۰ دیدگاه ها

    1. ایشان اظهار نظر می‌کنه چون فوق تخصص امورات اینچنینی(کیفری و جزایی) دارد اگر امثال ایشان اظهار نظر نکنند کسی هم صالح تر از اونها نیست
      عیب مملکت همین هست که کار کارشناسی رو دادیم دست غیر کارشناس.

      1. حتما هم طرف مقابل مناظرش شما باشی!!!
        آخه پسر خوب کسی که دوره کارشناسی تا دکتراش رو از دانشگاه معتبر گرفته الان هم هیات علمی معتبرترین دانشگاه حقوق هست به نظرت وزن علمیش ضعیف هست؟؟؟ پس وای به حال قضاتی که دانشجوی این بنده خدا بودن.
        مزید اطلاع شما سر جریان مجازات محسن شکاری مناظره هم برگزار شد و همه دیدن کی این وسط آچمز شد.

      2. ایشون میگن به سیستم قضایی اعتماد کنیم. ما اصله عدم اعتمادمون به همین سیستم قضاییه. حرفای ایشون کاملا درست و طبق قانونه ولی توی کشوری که هیچیش طبق قانون نیس. اینجا یه امام جمعه به خودش حق میده بره مغازه مردم رو پلمپ کنه اونوقت از ما انتظار دارین اعتماد کنیم؟؟ سیستم قضایی اکه میخاد مردم بهش اعتماد کنند اول باید خودش جلوی این بی قانونی ها و پلمپ کردن و توقیف ماشین رو بکیره .مکه خودشون اطلاع ندارن از اینکارا که منتظرن مردم شکایت کنن؟ یاد مثال معروف افتادم که میگه هرچه بگندد نمکش میزنند….. حالا ما بریم شکایت از دولت و قاضی و… رو که خودش بکنیم؟؟ اینحا ایرانه و همه مسئولین دستشون باهم یکیه و فقط موقع انتخابات مقابل هم جبهه میگیرن و جنگ زرگری راه میندازن وگرنه همه شون یطرف هستن در مقابل مردم و خاست مردم

  1. سیستم قضایی را تعطیل کنید حالا که پلیس خودش خارج از حوزه اختیارات عمل میکند مجرم شخص بوده خودروچکاره است

    1. حضرت علی علیه السلام – نهج‌البلاغه:

      «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»؛ علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد، می‌تواند تحکم کند؛ می‌تواند غلبه پیدا کند؛ هر کسی که این اقتدار را به دست نیاورد، «صیل علیه»؛ بر او غلبه پیدا خواهد شد؛ دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می‌کنند؛ به او تحکم می‌کنند».
      اینه تفاوت استاد دانشگاه تهران و فرمانده نیروی انتظامی، که اولی علم داره و استدلال میکنه بر اساس قانون و دومی علم نداره و روش‌های خلاف قانون از خودش ابداع می‌کنه؟!

      1. طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کشف حجاب در انظار و معابر عمومی جرم انگاری شده است،همچنین وفق تبصره ماده ۵قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر فضای داخل خودرو حریم شخصی محسوب نمی شود و فضائی در مرئی و منظر عموم مردم است.طبق ماده ۴۵ آیین دادرسی کیفری،جرم مشهود،تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر شده است.کشف حجاب جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم هستنند..

    2. طبق ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری جرم مشهود ،تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر گردیده است.کشف حجاب جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم هستند.

      1. … جرم مشهود چه ربطی داره به این که ماشین توقیف بشه؟! تقلید کورکورانه شما رو به هیچ جایی نمیرسونه! یعنی مردم همیشه برا ارتکاب بزه بی حجابی یا کشف حجاب از ماشین استفاده می‌کنند تا خودرو وسیله جرم محسوب بشه؟!

  2. درود بر آقای برهانی که با وجود فضای خفقان و بدون ترس از عواقب حق گویی و هزینه های آن، از حقوق به حق مردم دفاع می کند.

  3. بنظر باید ازتداعا طلحه و زبیر و ساکت کرد بعد اصلاح کرد بنظر ناجا باید بیاد اینها رو دستگیر کنه
    زنی که تو ماشین کشف حجاب می کنه حریم ماشین رو حریم امن خودش می دانند که این کار رو کرده چگونه آلات گرم در نظر نمی گیری؟

    1. آیا کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند برابرند ؟خیلی‌ها که نمی‌دانند. چون رشته شون چیز دیگری هست. خیلی‌ها هم می‌دانند و حقیقت رو کتمان می‌کنند ‌ . بعضی ها هم می‌دانند و از ترسشون سکوت کردند ‌. ایشان می‌دانند و از عملشون به نفع ملت استفاده می‌کنند شما بگو طلحه و زبیر من میگم مختار . مختار نامه رو که دیدید الحمدلله؟

  4. آقای برهانی راه جالبی برای مشهور شدن انتخاب نکردید فکر کنید روزی در پیشگاه خدا باید جوابگوی حمایت از منکر مسلم الهی باشید تومنون ببعض و تکفرون ببعض!!!!!

    1. از خدا بترس ایشان کجا از منکر طرفداری کرده حرفش این هست که مر قانون رو اجرا کنید و پا رو فراتر از قانون نذارید حالا این وسط اگه قانون خلا داره باید قانون رو اصلاح کرد نه این که بی قانونی رو رواج داد

    2. گالیله به وسیله جهل مقدس در کلیسا اعتراف کرد که زمین ثابته و خورشید به دور زمین می‌گرده! همون جهل مقدسی که شهید اول و شهید ثانی رو تکفیر و به شهادت رسوندند! همون جهل مقدسی که از شهید حمید باکری قبل از شهادت توبه نامه گرفتند (رفرنس: فیلم سینمایی موقعیت مهدی)! حالا شما با همون جهل مقدس داری دکتر محسن برهانی رو بدون دلیل و مدرک تکفیر می‌کنید! جالبه عین یه جماعتی که الله اکبر و لا اله الا الله می‌گفتند و آیات قرآن رو حین کشتار مردم بی‌گناه تلاوت می‌کردند به آیات قرآن کریم برای تکفیر یه مسلمان استناد می‌کنید!

      بسم الله الرحمن الرحیم

      «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‌ • صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ؛

      ما را به راه راست هدایت کن راه کسانى که به آنان نعمت دادى، نه کسانى که مورد غضب واقع شده‌اند و نه گمراهان.»

  5. چهل سال پیش که ما اصلا به دنیا نیومده بودیم واسه ما قانون حجاب درست کردن . یا یه قانون جدید بدن به آقای برهانی بنویسن و به رفراندوم بگذارن یا اینکه روسری بی روسری . جریمه هم کنن من پول مفت به کسی نمیدم .

  6. بررسی حقوقی این ادعاها نشان می‌دهد که صحت ندارد و طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، کشف حجاب در انظار و معابر عمومی، جرم‌انگاری شده است.

    همچنین وفق تبصره ماده ۵ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، فضای داخل خودرو، حریم شخصی محسوب نمی‌شود و فضایی مَرئی و در منظر عموم مردم است.

    طبق ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری، جرم مشهود تعریف و تبیین شده و وظایف و اختیارات ضابطان مقرر گردیده است. کشف حجاب، جرم مشهود است و ضابطان موظف به ورود مستقیم در جهت مقابله با مجرم و اسباب جرم می‌باشند

    1. تفسیر حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه
      امام علی(علیه السلام) فرمودند: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا: مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند.
      امام علی(علیه السلام) در این گفتار بسیار حکیمانه خود اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کرده می فرماید: «مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند»، (النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا). این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.
      ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد. ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر آوازی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمرد.

  7. مدتهاس در هر زمینه ای اظهار نظر میکنه و چندبار متاسفانه دیدم حتی قوانین حقوقی رو سانسور میکنه.‌ حرف جدیدی هم نداره واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا