گفت و گو

گفت‌و‌گوی محسن برهانی با اعتماد درباره سرگذشت تغییرش از یک فرد مذهبی خشک به انسان کنونی؛ پس از سفر به آلمان

وکلاپرس- محسن برهانی، حقوقدانی که سال گذشته حکم اعدام محسن شکاری از بازداشت شده‌های پاییز پر حادثه را مورد انتقاد قرار داد، در گفت و گویی متفاوت با سالنامه اعتماد از جزییات زندگی خود صحبت کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محسن برهانی(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) در این گفت و گو از اینکه چطور از مذهبی تند و خشک و دوازده سیلندر به انسان کنونی تبدیل شده است، سخن گفته است و شرحی از دوران کودکی تا تحصیلات عالیه و خانواده اش را بیان کرده است.

مشروح این مصاحبه مفصل به شرح زیر است:

با دو دانشجو آمد در اتاق را باز کرد؛ بعد اجازه خواست برود نماز بخواند و برگردد.

– چقدر زمان می‌برد؟

 – زود بر می‌گردم از حفظ هستم.

این نخستین مواجهه حضوری است. مردی قد بلند و چشم روشن که در عکس‌ها و تصاویر نمای بسیار جدی‌تری دارد. تا زمانی که محسن برهانی به اتاق اساتید در طبقه دوم دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگردد باب صحبت با دانشجوها باز می‌شود. قبولش دارند و این خیلی هم به ماجراهای اخیر و صراحت کلامش در ماجرای حکم محسن شکاری ارتباط ندارد چون قبل‌تر او را در دوره کارشناسی شناخته و کلاس‌های کارشناسی ارشد را هم با او برداشته‌اند. از نظر آنها استادشان تنها حقوقدانی است که حرف‌هایش در بین عموم مردم بازتاب داشته است. «سر کلاس حرف غیرمنطقی بزنید تعارف ندارد ولی شخصیت دانشجو را هم خرد نمی‌کند. وقتی صحبت اخراج مطرح بود ما گفتیم کفن می‌پوشیم می‌آییم دانشگاه. نامه الکترونیک تندی هم نوشتیم که تعداد زیادی از دانشجوها آن را امضا کردند.»

 حدود ۱۰ دقیقه بعد برمی‌گردد. پشت میز کارش نمی‌رود، روبرو و روی صندلی چوبی می‌نشیند. شیوه سخن گفتن محسن برهانی در لحظات جدی‌تر بحث اینطور است که دست‌هایش را به سطح زیرین صندلی می‌چسباند، عمیق‌تر نفس می‌کشد، چشم‌هایش را جمع می‌کند و بعد از چند ثانیه ادامه می‌دهد. اتاق پر از کتاب و پایان‌نامه است، نقاشی از چهره او در قسمت پایین کتابخانه وجود دارد و روی میز کنار پنجره حیات دانشکده، یک گلدان کوچک سمت دیوار اتاق هست و کتاب‌ها و جزوه‌ها کنارش، پنجره نیمه باز است و صدای دانشجوها را می‌شنوید و روبرو، بالای سر میز دیگر، یک تابلوی خوشنویسی با این جمله هست: « قدی که بهر خدمت مردم علم شود/ بهتر ز قامتی که به محراب خم شود»

و کتاب‌ها روی هم سوار شده‌اند: کاش رنجی کم کنیم، در شعاع عدالت، پیامبر و دیوانه، مردی در تبعید ابدی، تویی به جای همه، چمدان‌های باز و بسیاری دیگر. می‌گوید در کسوت معلمی همواره دو مولفه را در تدریس در نظر داشته و همان‌ها را هم به کار می‌برد؛ سخت‌گیری در تدریس و نمره دادن و احترام به دانشجو و راحت بودن با او.

از گروهی بودم که پای توییت‌هایم فحش می‌دهند

محسن برهانی امروز نتیجه بارها بازنگری در افکار خویش است و این بازنگری به جرقه‌هایی می‌ماند که نخستین‌بار او را از دنیای اعداد و فرمول‌های ریاضی و فیزیک در دبیرستان به علوم انسانی آورده است. به یاد می‌آورد معلم تاریخ دبیرستان آنها از بلایای تاریخی، دعواهای ایران و روس و خیانت زمامداران و جدا شدن مناطق مختلف ایران گفته بود و او فکر کرده بود چقدر همه اینها دردناک است. بعد به این تشخیص رسیده بود که علوم انسانی در جامعه منشأ تغییر و اثر‌گذار است و هنوز روی همان عقیده‌اش مانده.

«بخش زیادی از مسائل ما مربوط به علوم انسانی است و بستر لازم برای سایر علوم را ایجاد می‌کند. اگر مسائل این رشته را حل کرده بودیم حالا در زمینه فرار مغزها و سرمایه‌گذاری و سایر علوم مشکل نداشتیم.»

بیشتر بخوانید:

دوره دبیرستان را در دهخدای کرج درس خوانده، مقطع راهنمایی در پیک انقلاب بوده و حالا پس از جریانات محسن شکاری از بازداشت شده‌های پاییز پر حادثه به جرم محاربه، می‌گوید؛ برخی همکلاسی‌های قدیمی که او را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اند قضاوت متفاوتی از او داشته‌اند چون به قول خودش در دبیرستان، مذهبی دوازده سیلندر و از همین گروهی بوده که الان پای توییت‌هایش فحش می‌دهند:

«حتی در سال‌های قبل از لیسانس اینطور بودم. جزو هیچ نهادی نبودم ولی در تقسیم‌بندی اجتماعی جزو مذهبی‌های تند و خشک به حساب می‌آمدم به همین خاطر دنیایی که در آن هستند و اینکه برخی قضاوت‌ها از چه بستر فکری و در واقع از عدم رواداری شکل می‌گیرد را درک می‌کنم. تقبیح هم نمی‌کنم چون سبکی از تربیت دینی و سیاسی منجر به چنین آورده‌ای می‌شود. اگر کسی به درستی فقه و دین را بفهمد حتما از خشونت پرهیز می‌کند. این اشتباهات را باید بگوییم تا دیگران مرتکب آن نشوند.

خدا را شکر در آن مقطع، حق‌الناسی به گردنم نیامد، کسی را نزدم، کسی را بی‌آبرو نکردم و برای کسی پرونده نساختم ولی اگر قدرت دستم بود، شاید این پتانسیل را داشتم. زمانی که احکام مهدور‌الدم را در قانون می‌خواندم، حساب می‌کردم تا ببینم چه کسانی مهدور‌الدم هستند.

وقتی پکیج کامل دین عرضه نشود، ذهن، بستر و مطالعات ناقص است؛ مفاهیمی چون محارب، مفسد و مهدو‌الدم در ذهن قرار می‌گیرد و به بمب ساعتی تبدیل می‌شود. فرد با خود می‌گوید؛ حق دارم هر نوع خشونتی را نسبت به مفسد فی‌الارض اعمال کنم و این ناشی از تصویر کاریکاتوری از شریعت و دین است.

آقای مطهری را چه کسی کشت؟ نماینده امپریالسم و استکبار جهانی؟ رییس فرقان چه کسی بود؟ یک طلبه که طلبگی خود را خوب نخوانده بود. آسیبی در این بخش داریم و دین را درست نشناختیم. هم اهل شریعت و هم طرف مقابل شریعت را از نگاه افراد در سخنرانی‌ها می‌بینیم و آن را از طریق روحانیت اصیل نمی‌شناسیم بنابراین هر روز شکاف بیشتر می‌شود و ما به قرائت‌هایی نیاز داریم که این دو گروه را به هم نزدیک کند.»

بازنگری و به بیان دیگر تغییر محسن برهانی برای بار دوم پس از دوره لیسانس و ارشد و بیشتر از اواخر دوره دکترا اتفاق افتاده. از اواخر دبیرستان تا اواخر دوره دکترا از لحاظ مذهبی هنوز تند بوده، خود را نماینده خدا می‌دانسته و دیگری را به رسمیت نمی‌شناخته است ولی سال ۸۶ وقتی در دوره دکترا برای فرصت مطالعاتی به آلمان رفته؛ نخستین تجربه جدی در پذیرش دیگری او را فرد دیگری ساخته است.

با مسلمان‌های شیعه افغانستانی به عنوان مومنین و معتقدین غیر محجبه مواجه شده که ایمان داشتند ولی بعضی ظواهر را رعایت نمی‌کردند و با این حقیقت مواجه شده که شخصی حجاب نداشته باشد ولی ایمانش از او که به همه ظواهر و احکام شرعی منتظم است، قوی‌تر باشد بنابراین شیفت در تغییر ذهنیتش در امور اجتماعی جدی‌تر شده.

«سیاسی نبودم ولی فکر سیاسی من هم حتما تغییر کرد چون در این امور هم به رسمیت شناختن دیگری مهم است. تغییر فکرم در عرصه سیاست و حکمرانی را مدیون دانشگاه تهران هستم. اینجا تکثر را دیدیم، حرف‌ها را بیشتر شنیدیم، افکار مختلف؛ منش‌ها و برخورد داعیه‌داران اصلی جریان‌های مختلف را دیدیم. متوجه شدم قضاوت از دور یک شکل است و از نزدیک دیدن افراد پر مدعا در نظر و کلام و دیدن همان افراد در مرحله عمل، چیز دیگری است. این موارد باعث می‌شود که آدم به حقیقت بعضی از افکار و جریانات بیشتر پی ببرد.»

بیشتر بخوانید:

برهانی درس حوزه را تا قبل از ورود به دانشگاه به صورت غیررسمی تحت نظر پدر خوانده و سال ۷۵ همزمان با ورود به دانشگاه در دوره لیسانس به صورت رسمی وارد حوزه شده. بعد از تکمیل سطح، بیش از ۱۰‌سال به‌صورت مستمر در درس خارج شرکت کرده و دروس را هم مباحثه کرده. حتی تا اوایل دهه ۹۰ و بعد از اینکه استاد شده هم دروس را ادامه داده است.

از اردیبهشت سال ۱۳۸۹ عضو هیات علمی دانشگاه تهران بوده، کارشناسی رشته حقوق و ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی را دانشگاه تهران درس خوانده، فارغ‌التحصیل دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است و دفاع از رساله دکترای او همزمان با درگیری‌های سال ۸۸ بوده. به احمدی‌نژاد رای داده ولی الان می‌گوید که اگر بخواهد رای بدهد به احمدی‌نژاد رای نمی‌دهد ولی اگر طرف مقابل موسوی باشد در رای دادن به او هم تردید دارد:

«آن زمان صفر و صدی نگاه می‌کردم ولی محتاط‌تر شدم. اگر دو‌گانه شکل بگیرد شاید رای سفید بدهم. مساله جامعه ما سیاسی نیست و باید بنیان‌های نظری را در آن تثبیت کنیم، بعد هر کسی سر کار آمد قوانین را رعایت کند ولی هنوز نتوانسته‌ایم بنیان‌های حکمرانی صحیح را در جامعه نهادینه کنیم. دنبال منجی هستیم در صورتی که باید اصولی را تثبیت کنیم و روی آن بایستیم. این اتفاق قطعا می‌افتد اما بحث بر سر زمان آن است و اینکه بعد از این تحول و اتفاق چگونه این اصول چیده خواهد شد که از درون تعارض و عدم تحمل در نیاید. دعوای ما رسیدن به استقلال و آزادی است و همیشه در این دو‌گانه نوسان داشتیم و نتوانستیم به نقطه مطلوب برسیم. باید بنیان‌هایی ایجاد کرد که هر کسی حاکم شود آنها را رعایت کند. ما از مشروطه تا الان نتوانستیم به این بنیان‌ها برسیم و صدای مردم را درست بشنویم. کسی که در قدرت است باید به این درک برسد که شاید فردا من اقلیت باشم و اگر اقلیت شدم حقوق و آزادی بیان من چطور می‌شود؟در حقوق می‌گویند اگر قصد قانون‌گذاری خوبی دارید، خود را اقلیت حساب کنید ولی معمولا قانون‌گذاران این موضوع از یادشان می‌رود.»

کودکی و خانواده

در محله یخچال قاضی قم و دو ماه پیش از انقلاب در شرایط حکومت نظامی به دنیا آمده. کرج بزرگ شده و الان در قم ساکن است و با هفته‌ای ۶۰۰ کیلومتر بین قم و تهران تردد دارد. بافت قدیمی قم را به یاد می‌آورد که حالا بخشی از آن تغییر کرده و شیطنت‌هایی که تا قبل از دبیرستان داشت.

پدر او غلامعلی برهانی که حدودا شش‌ماه پیش به دلیل بیماری قلبی مرحوم شده، روحانی بوده؛ پس از انقلاب قاضی دادگاه خانواده شده و شغل او ترددهای زیاد خانواده به شهرهای قم، ساوه و کرج را رقم زده.

«هیچ‌وقت قاضی کیفری نبود. زمانی که قوانین طلاق سخت‌گیرانه بود و زنان کمتر حق طلاق داشتند بابا مواردی جاری می‌کرد که با قواعد جور در نمی‌آمد و بیشتر رای‌ها در پرونده‌های طلاق به سمت خانم‌ها سوق پیدا می‌کرد تا مشکل آنها را حل کند. در آن مقطع تاریخی قانون عملا دست قضات را در زمینه حضانت بسته بود ولی پدر از آن دست قاضیانی بود که از تمام پتانسیل‌های قانونی و فقهی برای حل و فصل مساله استفاده می‌کرد. روحیات او به قضاوت نمی‌خورد و در عین حال با رییس دادگستری به اختلافاتی برخورد کرده بود بنابراین سال ۷۱ پس از ۱۰ سال استعفا داد و در کرج سر‌دفتر ازدواج شد. مادر هم خانه‌دار بود که ۲ سال پیش فوت کرد.»

بیشتر بخوانید:

خانواده آرامی هم داشته‌اند البته غیر از او و سه برادر و یک خواهر که شیطان بوده‌اند و او هم سردسته آنها بوده.

«پدر با اینکه روحانی بود ما را آزاد می‌گذاشت و یادم نمی‌آید حتی برای نماز بیدارمان کرده باشد. کار خود را می‌کرد. رفتار او را می‌دیدیم و انتخاب می‌کردیم. سابقه نجف و لبنان را در دوران تحصیل داشت و مادر متولد نجف بود. پدر مادرم هم متولد نجف بود ولی جد اعلای ما از جانب او به مرحوم شیخ علی زاهد قمی از بزرگان نجف می‌رسد که اهل قم ولی ساکن نجف بود.

پدر پس از بازگشت از نجف و لبنان، دیگر به آنجا نرفت تا بعد از سقوط صدام. مادر هم جزو ایرانی‌هایی بود که دولت بعث آنها را در مرحله اول اخراج ایرانی‌ها در دهه ۵۰ اخراج کرد. آنها هم دیگر برنگشتند تا زمان سقوط صدام که برای زیارت رفتند. بنابراین تقدیر آنها را در سال ۱۳۵۲ در قم با هم آشنا کرد. مادر هم سخت گیر نبود و بسیار مهربان و زلال و دلداده اهل بیت‌(ع). درس‌های دوران ابتدایی کاملا زحمتش با ایشان بود؛ دیکته‌هایی که می‌گفت و تصحیح می‌کرد. تمام بار شیطنت‌های ما را ایشان تحمل می‌کرد، خدایش بیامرزد.»

برهانی جز یکی دو سال اول دبیرستان در مدرسه اغلب درس‌خوان و جزو نفرات برتر بوده ولی بعد از آن دوباره با تغییر رشته از ریاضی به علوم انسانی به مدار درس بازگشته و مخصوصا تلاش مضاعفی داشته تا در تغییر رشته شکست نخورد.

«یک مرتبه از شیطنت با کتاب و داستان پیوند خوردم به قول پدرم کسی که در بهترین حالت مکانیک می‌شد به سمت درس و کتاب شیفت کرد. آن زمان خیلی جدی کتب مرحوم مطهری را می‌خواندم این کتاب‌ها به ویژه عدل الهی خیلی روی من تاثیرگذار بود. فضای قم هم خاص است، هر چند حالا ذهنیت‌ها ویژه شده ولی فضا علمی است؛ روحانی می‌بینید و کتاب و درس. ما بچه‌ها هم از کودکی بنا به موقعیت خانوادگی همیشه شاهد بحث‌ها و جدل‌های سیاسی و علمی بودیم و شاید همین باعث شد که بعد از کنکور به قم برگشتم.»

دوران جنگ و دهه ۶۰

خانواده برهانی اوایل جنگ را در ساوه گذرانده‌اند ولی اواخر جنگ و در دوره درگیری‌های سال ۶۷ در کرج زندگی کردند؛ زمانی که باران موشک تهران را محاصره کرده بود و آنها قبل از انفجار رد سفید موشک‌ها را در آسمان کرج می‌دیدند. تعطیلی مدرسه‌ها را هم به یاد دارد اما واقعه‌ای که بیشتر در خاطره‌اش مانده، از ابتدای دهه ۶۰ و زمانی است که نیروهای مجاهدین خانه آنها در کرج را منفجر کردند. آنها هم دوباره زندگی را کول گرفته و مدتی به قم و بعد به ساوه مهاجرت کردند. از سه‌سالگی شب‌های آمیخته به ترس را به یاد دارد. در یکی از آن شب‌ها جمعی به خانه‌شان مهمان شدند و پدر یقین داشت که برای سلاخی او آمده‌اند:

«بابا کل خانواده را داخل حمام برد و گفت که اگر صدای فریاد من بلند شد هم از حمام خارج نشوید. تا ساعت‌ها نگاه می‌کردم ببینم زنده است تا اینکه خوابم برد و صبح که بیدار شدم دیدم پدر زنده است. فضا عجیب و پر از ترس و ارعاب بود، هر لحظه امکان کشته شدن آدم‌ها وجود داشت.»

بیشتر بخوانید:

فضای ترس و ارعاب و تجربه آن از کودکی باعث شد که محسن برهانی همیشه آن را گوشه ذهن داشته باشد و در ادامه مسیر زندگی همواره از خود بپرسد که چرا خشونت اجتماعی شکل می‌گیرد؟ آیا می‌توانیم منشأ آن را از بین ببریم؟ در نهایت به این نتیجه رسید که مشکل اصلی در جامعه نبود رواداری است:

«در تربیت دینی و اجتماعی نتوانستیم آن را نهادینه کنیم چون تکثر را به رسمیت نشناختیم، به سمت تک‌صدایی شدن در اجتماع و امور مختلف رفتیم، از ابزار خشونت استفاده کردیم ولی افراد عوض نشدند. دوباره خشونت به خرج دادیم و باعث تنفر شدیم و ناخواسته سیکل خشونت اجتماعی با سیستم تربیتی عجین شد.»

از نظر او گام اول حل مساله به رسمیت شناختن دیگری در ذهن خود است و در این صورت ظرفیت تحمل جامعه بالا می‌رود در حالی که حالا نه در تریبون رسمی و نه مذهبی ظرفیتی که شریعت در این باره دارد را قبول نمی‌کنند و قرائت‌هایی در نفی دیگری غلبه دارد. «به این رسیده بودم که بسیاری از دانش‌های مختلف در علوم انسانی باید در غالب قانونگذاری و مواد قانونی خوب و قانون خوب جامعه را هدایت کند.»

اولین‌بار نبود که درباره اعدام سخن گفتم

آذر پارسال پس از اعدام محسن شکاری، محسن برهانی ایرادات قانونی به حکم او وارد کرد و پس از آن در میان بخشی از جامعه محبوب شد ولی نظرش در میان بخش دیگری از جامعه- شاید همان بخشی که تا پیش از بازنگری‌های فکری‌اش جزیی از آنها بود- به عنوان نظر نامحبوب شناخته شد.

نخستین‌بار هم نبود که درباره ماجرای اعدام حساسیت نشان داده بود؛ اوایل دهه ۹۰ درباره اعدام دو زورگیر که ۷۰ هزار تومان دزدیده بودند، در نقد رییس قوه قضاییه وقت یادداشت نوشته بود و در شهریور امسال از حکم اعدام زورگیر نیایش انتقاد کرده بود. می‌گوید که در این مقطع هم طبق همان مبنا عمل کرده است.

«بسیاری از افرد سکوت کرده بودند و انتقاد قانونی را بی‌فایده می‌دانستند. بخشی از طرفداران اعدام هم فکر می‌کردند حکم درست است به همین دلیل انتقادم درباره اینکه چنین احکامی طبق ضوابط شرعی و قانونی هم ظاهرا اشتباه بوده، توسط جامعه شنیده شد. داستان محسن شکاری در ادامه پروسه‌ای از نقد رفتارهای امنیتی و قضایی از ابتدای اعتراضات اخیر بود.

آن زمان هر روز اظهارنظری داشتم ولی اظهارنظرم در داستان مرحوم شکاری خیلی دیده و شنیده شد و مورد پسند بخشی از اجتماع شد. یقین داشتم بابت آن باید هزینه دهم، اوایل دهه ۹۰ هزینه نقدهایم از دید بعضی از اصحاب قدرت رفتن از حیطه خودی به غیر خودی یا نخودی بود. در اتفاقات اخیر هم می‌دانستم غیر از جانم آزادی، اعتبار و شغلم مورد هجمه قرار می‌گیرد با این حال چنین اعدام‌هایی را خلاف قانون و شرع می‌دانم،

تعارف هم ندارم چون اگر از حیات انسان‌ها شروع نکنیم و آن را نقطه عزیمت قرار ندهیم مال و آبرو و امنیت از بین می‌رود بنابراین اصلی‌ترین نقطه را باید جان قرار دهیم. اشتباه فاحشی است که فکر کنیم اجتماع با چنین مجازات‌هایی کنترل می‌شود این حرف در جرم‌شناسی معاصر خنده‌دار است.

به هر حال هر کس اقدام اجتماعی انجام می‌دهد باید هزینه آن را هم بپذیرد. این همه درس خواندیم بنابراین تعهد اخلاقی و اجتماعی داریم و قرار نیست از منافع جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم استفاده کنیم و در بزنگاه تاریخی نسبت به جامعه، مردم و دین هزینه پرداخت نکنیم. جایی که حال مردم خوب نیست، نمی‌شود که به خاطر منافع شخصی هزینه ندهیم.»

بیشتر بخوانید:

ماجرای حکم اخراج او از هیات علمی هم گویا متوقف شده و اساسا پخش آن را نوعی شیطنت رسانه‌ای و ترور شخصیت می‌داند؛

«می‌خواستند بگویند برهانی روغن ریخته را نذر امامزاده کرده در حالی که نه من و نه حتی رییس دانشکده حقوق تهران از نامه‌ای که در خبرگزاری تسنیم و فارس منتشر شد، خبر نداشتیم. عقلایی در دانشگاه و وزارت علوم به پرونده‌سازان تذکر دادند که این کار غیرقانونی است و نمی‌توان عضو رسمی آزمایشی دانشگاه را اخراج کرد؛ مگر اینکه تخلفات در کمیته احراز شود. کسانی که پیگیر عدم صلاحیت عمومی بودند حتما کماکان هستند و زندگی خود را در حذف تعریف کردند.»

و دوباره برای تاکید بر آنچه که در ذهن او می‌گذرد از خاطرات زمان جوانی پدر از لبنان یاد می‌کند و زمانی که موسی صدر به او گفته بود برو به چند خانم درس عقیدتی بده:

«وقتی پدر رفت، دید چند خانم بدون حجاب با لباس‌های نیمه عریان آنجا نشسته‌اند. جلسه اول را سمبل کرده بود و بعد به امام موسی صدر گفته بود آقا این چه وضعیتی است. موسی صدر هم در جواب گفته بود این زنان فوقش شیعیانی هستند که مرتکب گناهی می‌شوند. شما شیعه فاسق داشته باشید بهتر است یا غیرمعتقد؟ شما اعتقاد آنها را درست کن حالا یک حرامی هم انجام می‌دهند. مشکل ما این است که اولویت را در ظواهر می‌بینیم. شیفت‌هایی که قبلا از آن صحبت کردم بر اولویت‌های ذهنی اثر می‌گذارد. اولویت‌های من در این ۱۲ سال متفاوت شده و جمع بین حقوق مردم و شریعت است به نحوی که کمترین آسیب به مردم وارد شود ولی برای بسیاری از مذهبی‌ها حقوق مردم و آزادی و حیات مردم اولویت نیست.»

بیشتر بخوانید:

می‌گوید اگر فکری به حال حقوق و آزادی مردم نکنیم به مرور مذهب و حکومت هم آسیب می‌بیند چون همه به تبع مردم هستند.

«تلقی این نحوه دینداری که در جامعه تبلیغ می‌شود گفت‌وگوناپذیربودن مذهب است. ما الگوهای موفقی مانند صدر در لبنان یا سیستانی در عراق را داریم که با گفت‌وگو از بستر مذهب تاثیرگذار بودند. همیشه بعد از قضیه محسن شکاری فکر می‌کردم که اگر در دوره‌های افراط بر اعدام‌ها، نخبگان جامعه به درستی به وظیفه شرعی اجتماعی خود عمل می‌کردند و سیکل اعدام‌ها متوقف می‌شد شاید الان وضعیت بهتری داشتیم.

کسانی که برای اعدام‌ها سوت و کف می‌زدند آیا با این عفو‌های اخیر به درون خود مراجعه نمی‌کنند؟همه عفو شدند فقط این ۴ جوان باید زیر خاک می‌رفتند؟ به عنوان معلم فکر می‌کنم نباید سکوت می‌کردم.»

گفت‌وگو حدود یک ساعت و نیم زمان برده است و برهانی خیلی صریح صحبت کرده آنقدری که می‌داند پرونده‌سازان، حتما از میان این سطور هم برایش ماجرا می‌سازند اما چه باک… می‌رود. وقتی به همراه دو دانشجوی دیگر اتاق اساتید را ترک می‌کند، راهروی باریک طبقه دوم دانشکده نیمه تاریک است. در میانه‌های راه، احوالپرسی با دانشجوها ادامه دارد تا زمانی که دست تکان می‌دهد، از بقیه جدا و از حصار آهنی سبز رنگ دانشگاه خارج می‌شود.

منبع: اعتماد آنلاین

‫۲۰۸ دیدگاه ها

      1. اول انقلاب بزرگان.دین
        گفتند.دین و سیاست اگه مخلوط
        شد.هم.دین.و. هم سیاست.از
        بین خواهد.رفت.با خشگه.مقدسها
        دین زده شدند

      2. کجای دین اسلام و مذهب شیعه گفته که اگر شخصی مخالف نظر ما حرفی زد، این مخالف جواز فحاشی و توهین به طرف مقابل هست؟!

      1. درود ، درهمه ی دوری امامان معصوم هم گروهی تندرو وخوارج داشته ایم که کارخودشان راانجام میدادن شهادت علی (ع) مگربه دست خوارج نبودایشان که امام معصوم هستن، پس باید جلوی افرادی که ازاین گروه پیروی میکنن رو گرفت تابیش ازاین به دین اسیب نزنن

        1. متاسفانه این فرد تازه قدم در مسیری گذاشته که زیباکلام چندین سال پیش گذاشته
          وقتی میگن از گذشته عبرت بگیرید براز همینه
          عاقبت این فرد کمه کم میشه زیباکلام

    1. به عنوان دانش آموخته حقوق به ایشان افتخار میکنم.
      در این دنیا وانفسا سرگذشت زندگی پیشرفت علمی و در آخر نظریات منطقی و اسلام دوستانه این استاد معزز حال آدم رو خوب می‌کنه . خداوند رحمت کنه پدر و مادر ایشان رو.

      1. البته از نظر ایشون حمله با ماست مجازات شدید داره ولی حمله با قمه و عریان کردن جنازه و کشیدن رو زمین مشمول بخشش باید بشه

        1. احسنتم. یه عده که فقط فکر میکنن خیلی متفکر هستند میان ازش پشتیبانی هم میکنن. این خیلی مساله ساده و مشخصیه که ایشون نظراتش کاملا جهت دار و علیه مذهبیون و بسیجی ها هستش فقط یه روکش به ظاهر علمی داره.
          اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

          1. بسم الله شما که راست میگی یه روکش علمی و یک استدلال علمی کن که عقلا و علمای آزاد علم حقوق قبول کنند! یه نگاه به کامنت‌های هم مسلک های خودت کن، به والله اگه داخل یکیشون یه استدلال علمی باشه! فقط بدون سند و مدرک طرف مقابل رو تکفیر کردند!

        2. هر جفتشون مجازات داره هم اون و هم این! تو حقوق جزا قاعده‌ای وجود دارد به نام تناسب عمل و مجازات! منتها امثال شما در افراط و تفریط هستید و ظرفیت یه مباحثه علمی رو ندارید!

          1. بهتره شما یه نگاه به کامنت های هم مسلکای ما بندازی و ببینی که چقد از آیات و روایات رو گفتن.
            شاید به نظر شما آیات جنبه علمی ندارن؟درصورتی که همینی قوانینی که شما خوندید و به اصطلاح خودتون رو باسواد میدونید از همین آیات برداشت شدن

          1. اگه به گوشیتون نگاه بندازید متوجه میشید که واو و دال کنار هم هستن و امکان تایپ اشتباه وجود داره
            به نظرم هر عاقلی اینو متوجه میشه و نیاز به پرسش نبود

          2. در ضمن طریقه سوال پرسیدن شما از نظر دستوری اشتباه هست.
            در پرسیدن سوال اول کلمه ای که غلط هست رو میاریم بعد کلمه درست رو
            باید اینطور بپرسید:
            خودا یا خدا؟

      2. احتمالاً حقوق را هم پیش وی پاس کردید!!
        خدا را شکر امثال اینها زود خودشان را لو دادند و امثال شما سوادتان را!!!

    2. یک فرمایش معجزنما از معصوم هست که لابری الجاهل الا مفرطا او مفرطا(به فتح و تشدید ر) یعنی جاهل جز درحال افراط و تفریط دیده نمی شود بسیاری از افراد نامتعادل کشور از جمله جناب آقای برهانی از مصادیق این فرمایش هستند ایشان که خودش قبول دارد زمانی جزء دسته اول بوده و حالا فکر میکند متحول شده توجه ندارد که در دسته دوم قرار گرفته جنجال های این روزهای ایشان در نزد کسانی که کمترین آشنایی با مباحث حقوقی دارند هیچ گونه مبنای حقوقی ندارد و به همین خاطر صاحبنظران کمترین توجهی به آن ندارند و تنها دستمایه فعالان فضای مجازی است که وضعشان معلوم است

  1. درود بر شرفت اگر چند نفر مثل برهانی در مجلس و مجمع بودن مملکت پیشرفت عالی داشت حتی باید از بالاترین فرد مملکت هم انتقاد کرد و او هم راه درست را برود قانون اساسی را دوباره اقای برهانی و دانشمندان تدوین کنند و به رای بزارن

      1. بسم الله شما هم اگه میتونی و سوادشو داری یک استدلال علمی مخالف ولو غلط کن که دکتر محسن برهانی از نظر علمی داره اشتباه میکنه!

      2. دقیقا. برهانی به خودش اجازه میده به هرکسی توهین کنه. حتی مقام شهید رو زیر سوال میبره. در حالیکه نمیدونه غیرت و شرف رو شهدا معنی کردن. و برهانی نمیتونه بفهمه غیرت و مردانگی یعنی چه

  2. وقتی توی کشوری که قانونگذار قانون خودش رو زیر پا بذاره نمی تونن از مردم انتظار داشته باشن که قانون رو رعایت کنند چون مسبب اصلی قانون شکنی خودشون هستن اقای برهانی داره حقیقت رو میگه حالا یه سری با که میدونن این حرفا درسته چون به ضررشون هست میگن سنگین هضمش میکنن

    1. این جناب که تا دیروز فکر میکرده همه چیز را میداند و به قول خودش خدا شناخته بوده اش و بهش شاخ نداده بوده و الا شکم خیلیها رو پاره میکرد و همچنان ادامه میداد و امروز به این نتیجه رسیده که دیروز نافهم بوده و امروز همه چیز دان ممکن است فردا باز چه تغییر کلی کند پس بهتر نیست دست از این افراط و تفریط بر دارد بیشتر نمک به زخم جامعه نپاشد

      1. داعش بهائیت منافق فمنیسم همجنس باز تروریست و ……… اینها نمونه ای از نظر و اعتقادات این فرقه ها است و همه دارای علم و نظر هستند . آیا هر نظری فقط به صرف داشتن علم هیچ ایراد و نقصی ندارد ؟؟

  3. ایشون براساس تخصصی که دارند درباره حوادث روز نظر خودشون بیان کردند وای به حال روحانیونی که میدانند و حق را میشناسند اما به خاطر دنیا سکوت می کنند

    1. وای بر حال تو و امثال تو که حوادث روز را بر قانون خدا والاتر می خوانی و برای رسیدن به مقامات دنیایی حاضری قانون خدا را زیر پا بگذاریم

  4. واقعا هدایت وعاقبت بخیری همینه، کاش وای کاش تندروهه هم از خواب غفلت بیدار شن وجامعه وایران عزیز را به آشوب نکشن بخاطر ظاهر افراد، که خسر الدنیا وآخرت میشن قطعا

    1. از کی تا حالا قانون خدا تندروی محسوب شده و کافرانی مثل داعش که می خواهند اسلام من درآوری خودشان را در جامعه مسلط کنند شده اند عاقبت به خیری 🤔 !!!

  5. به نام دادگر دانا
    کار به محسن برهانی و امثال آن ندارم.
    وکلا پرس نماینده کدام بخش از جامعه است که سلیقه خود را تیتر می‌زند : یک فرد خشک و مذهبی به فردی که اکنون است.
    اگر نماینده وکلا مسلما چنین نیست و اگر نماینده جامعه است بازهم رویکرد یکطرفه و پیش‌داوری حتی در تیتر خبر نشان دهنده آن است که نتوانسته حتی نقش یک رسانه در اخبار را ایفا کند.
    تا کی ما وکلا باید چوب رویکرد های انحرافی و گاها التقاطی امثال شما را بخوریم. این همه وکیل مذهبی و ایثارگر صدایشان به جایی نمی رسد و شما ایشان را منزوی کردید و دید جامعه را مکدر کردید. خاطرم هست در کانون وکلا، پیرمردی در محل نمازخانه بود و از من پرسید چرا از این ساختمان چند طبقه فقط چند نفر به نمازخانه آمدند یا چندین سال پیش در دفتر نماز می خواندم که ارباب رجوع گفت مگر وکلا هم نماز می خوانند.
    امیدوارم دیدگاهم را نمایش دهید
    مهدی شایان وکیل پایه یک دادگستری

    1. آقای مهدی شایان به قول خودتون وکیل دادگستری، بهتر نیست به مانند ادبیات یک وکیل دادگستری صحبت کنید؟! (= من کاری به محسن برهانی و امثال آن ندارم) شما همین ادبیات رو در مورد آقای دکتر خالقی به کار بردید!
      امثال جنابعالی برید ببینید زیر نظر آقای دکتر خالقی در سایت اختبار در مورد نقد اطلاعیه دادستان طرقبه چطور نظر دادند و از چه ادبیاتی استفاده کردند!
      آقای دکتر خالقی فقط از لحاظ شکلی نسبت به عنوان اتهامی که دادستان طرقبه به طرفین داده از لحاظ علمی انتقاد شکلی کرده اما نظرات رو ببینید بد نیست!

    2. ضمناً همکار گرامی شما رو ارجاع میدم به این حدیث از امام رضا علیه السلام:
      امام رضا (علیه السلام):

      لَیْسَتِ اَلْعِبَادَهُ کَثْرَهَ اَلصِّیَامِ وَ اَلصَّلاَهِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَهُ کَثْرَهُ اَلتَّفَکُّرِ فِی أَمْرِ اَللَّهِ.

      عبادت، بسیاری روزه و نماز نیست و بلکه فقط بسیار اندیشه نمودن در امر خداست.
      بنابراین، شاید اون بنده خدا تو کانون وکلا تو اتاق خودش نماز خونده باشه مگه تو دین اسلام اجبار به نماز خوندن در نمازخونه و مسجد هست؟!
      که شما به صرف این موضوع مردم رو قضاوت می‌کنید؟!
      التماس تفکر و تأمل…

      1. آقای متفکر دین بنام امیر حسام : والاترین و مهمترین عبادت نماز است که تنها ملاک دینداری نیست ولی کسی که نماز نخواند تارک دین و کافر خوانده می‌شود برای همین کسانی که امامان را شهید کردند همه نماز ظاهری را ترک نکردند . پس وای بر مسلمان امروزی که از سخن امام رضا سو استفاده کند پس به حرف های خود احترام بگذار و در دین خدا بسیار تحقیق و تفکر کن

        1. از کجا میدونی که آقای دکتر محسن برهانی نماز نمیخونه! نکنه علم لدنی دارید و ما خبر نداریم؟! اتفاقا این حدیث برا تندروهای نمازخوان صادر شده! شمر هم چند بار حج رفته بود و مردم پشت سرش نماز می‌خواندند!
          التماس تفکر و تعقل عمیق…

        2. به طوری که حتی سخنگوی قوه قضائیه دکتر علی خالقی و امثالهم رو تهدید به شکایت و احضار به دادسرا میکنه! صرفاً به خاطر نقد یک رأی یا تصمیم قضایی!

        3. یعنی با توجه به تفکر تندرو شما کسی که نماز نخونه کافره؟! چه جالب! اگه میشه توضیح المسائل خودتون رو برا سایت وکلا پرس بفرستید تا ما از این فرمایشات شما مستفیذ بشیم و از این به بعد مقلد شما بشیم!
          التماس تفکر و تعقل و تأمل عمیق…

        4. به خدا شماها آبروی قشر مذهبی عالم رو هم بردید و فقط میخواید یه حرفی بزنید که دیده بشید. اینم یه حدیث مشهور محض اطلاع شما:
          پیامبر اکرم-صلی الله علیه و اله
          الْعِبَادَهُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال
          عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگ ترین جزء آن کسب حلال است.
          پس آقای متفکر دین ناشناس، نماز مهمترین و بالاترین عبادت نه نماز هست و نه حجاب!!!
          به خاطر همین افاده فضل های شماست که مردم از دین زده شده‌اند! کجای اسلام کجای مذهب شیعه کجای قرآن کجای احادیث گفته اگه کسی نماز نخونه کافر هستش؟! که شما خیلی راحت قشر مخالف رو تکفیر می‌کنید و کافر فرض می‌کنید؟!
          جهل و کبر تا کجا؟! که حتی حاضرید دین و مذهب رو هم به نفع خودتون تحریف کنید!
          هیچکس منکر خوبی و حسن نماز و حجاب نیست!

          1. امام علی علیه السلام فرمودند:
            شش چیز از اصول و پایه های دین است….از جمله برپا داشتن نماز.
            بدیهی است هر چیزی قاعده و ستونی دارد که با نبودش آن شی نیز نابود می شود.از باب نمونه ،اگر ستون خیمه برداشته شود خیمه نیز برپا نخواهد بود.بنابراین با رخت بربستن نماز از زندگی ،مسلمانی نیز در پی آن رخت بر می بندد.

    3. دوست عزیز فهمیدیم نماز میخوانی، فقط در عجبم که امثال شما فکر میکنند بین جمعیت هشت میلیاردی انسانها، خداوند فقط آن عده نماز خوان و محجبه و طرفدار خشونت دینی رو به بهشت میبره، یعنی نهایتا از این هشت میلیارد ، ده میلیون نفر به بهشت میرن و بقیه جهنمی هستند، و این خیلی غم‌انگیزه، کاش میفهمیدیم که ارتباط موجودات و خصوصا انسانها با پروردگارشان و عیار بندگی آنها ارتباطی به نماز و حجاب ندارد. البته از اینکه اسمتان را بصورت کامل در پایین نظرتان نوشتید کاملا مشخصه مطالبتان برای جلب نظر هر کسی غیر از خداوند بوده.

      1. دقیقا. کسی چه می دانه که چقدر فرد اندیشمند چه در سطوح بالا و چه پائین تر و چه حتی در عوام مردم متوجه موضوع و مشکل اصلی هستند. زندگی مردم اصلِ ماجرا و تضییع این حق توسط حکِومتی که با نام دین کامل پروردگار بنیان گذاشته شده و بسیار دور از منطق و باور انسان ( خلیفه الله) می باشد ، است. اینجا سرزمین مردم است . نه حوزه علمیه است و نه جبهه جنگ و نه دادگاهِ هِی تجدید نظر ، و نه آزمایشگاِ هِی آزمایش و خطا …..انسان می خواد دو روز زندگی کنه و بره .خودش هم خدا داره . پدرِ مردم را در آوردید با افراطی پرستی و تفریط دوستی. مشکل فقه و حقوق و اصول و بیان و بی منطقی دارید به اکثریت مردم چه ؟
        کجاست قانون مملکتداری ؟
        کجاست احترام به خلق خدا ؟
        کجاست اینکه از خدا بترسند ؟

    4. سلام منم با حرف شما درباره نوع تیتر خبر موافقم .بسیار توهین آمیز و شیطنت آمیز هست .
      دوره آخر الزمان هست خدا عاقبت مان را ختم به خیر کند.

  6. مخالفان اعدام محسن شکاری ،ابتدا باید قدرت تغییر قانون مجازات راداشته یاشند که ندارند چون ریشه بغی درفقه جزا است بعد حرف روشنفکری بزنن،داستان شهید صدر وپدر برهانی حداقل ۵۰سال پیش بوده نه الان مماشات با باغی وبی ححاب امروز قیاس با نیم قرن پیش مع الفارق است، ۵۰سال پیش وسعت پیشرفت جوامع اسلامی این بود؟نه برادر تکلیف خودت واول باخودت روشن کن ،قاطی کردی فلسفه به بیراهه برده شمارو از کسی که فقه خونده بعیده این چرخش نا میمون.

      1. به هرترتیب الان قانون که هست ،پس باید تاوان نقض قانون روداد ،اگه شما ریشه مغایر درفقه امامیه دارید نشر دهید اتشالله اثرگذار باشد.

  7. درود بر هر انسان آزاد اندیش
    متاسفانه با اختناقی که حکومت درست کرده انسانهای آزاد اندیش یا منزوی شدند و یا در زندانند!
    چند وقت دیگر هم نوبت به جناب برهانی خواهد رسید.

    1. آزاد اندیشی در قرآن امری ارزشمند معرفی شده لطفا کسانی را که خود را اسیر باورهای غلط غربی کرده اند را انسانهای آزاداندیش خطاب نکنید۰

      1. چشم . زین پس کسانی که خود را اسیر باور های طالبانی کرده اند آزاد اندیش خطاب میکنیم . البته همین باور های غلط غربی ها موجب پیشرفت روزافزون آنها در همه زمینه ها شده .

        1. باورهای طالبانی؟!!!
          پیشرفت؟!!!
          پیشرفتی که بهاش کشتن بچه های بی گناه و این همه فسق و فجور باشه همون بهتر که هیچ وقت حاصل نشه

    2. اختناق ..جالبه….فعلا که مختنق ها همه شیپور دستشونه ودارند هوار میکشند…اختناق در فرانسه است که می بینی اینجا صدتا صدتا پلیس میکشند تازه بعدش مشمول عفو میشوند سلبریتی هاش مالیات نمیدن به قانون دهن کجی میکنند پرونده هاشون پاک میشه…فقط بلدید … هرچی اینستا میگه بلغور کنید ..اختناق🙄🙄🙄🙄

      1. مردم فرانسه به خاطر سن بازنشستگی اعتراض کردند که بعد از چند هفته مکرون پذیرفت و قانون بازنشستگی رو اصلاح کرد . اینجا چی ؟

    1. بزرگترین گناه شما ها همین قضاوت کردن هاتون هست به خاطر همین رفتارهای زشتتون به مکر خدا گرفتار شدید

      1. اعتقاد من تو او ما شما آنها !!! می‌فهمید چطور منحرف و خوارج در دین و اعتقاد شده اید ؟؟!! اعتقاد دو سو دارد خدا و غیر خدا !! خدا یکی است و قوانینش مشخص !! غیر خدا هزاران فرقه ی بشری است که بر خلاف و ضد قوانین خداست که مشخص است پس انقدر ادای معتقد خدا و دیندار را در نیاورید

  8. سلام آقای برهانی . جا دارد از شما که واقعا انسانیت وشرافت و غیرت و جوانمردی و این همه شعور و کمالات انسانی همه را در خود جمع کرده اید نهایت تشکر و قدر دانی را داشته باشیم . ما مردم حامی و قدردان شما هستیم . من بار ها در سایت های داخلی مختلف گفتم که اگر نظرات ما را منتشر نمی‌کنید حداقل به اطلاع این عزیزان برسانید که چقدر باعث دلگرمی ما هستن . خدا حفظتون کنه .

  9. این پیام رو جداگانه مینویسم چون صد در صد مشکل نشر داره . آقای برهانی روزی که محسن شکاری اعدام شد صبح خبرش رو اعلام کردن به شدت دلم گرفت . بعد که گریه های مادرش رو دیدم بد تر شدم رفتم خیابان ستار خان ‌. بعدش تصمیم گرفتم اعتراض خودم رو اعلام کنم . رفتم خیابان انقلاب شلوغ بود . چند مامور دیدم که ایستاه بودن . جلو رفتم چشمام از شدت گریه قرمز شده بود . وقتی نزدیکشون رفتم فکر کردن برای خودشیرینی و تشکر پیششون رفتم . گفتم چرا یک جوون بیگناه اعدام میکنید مگه جرم بستن خیابون اعدامه ؟ گفت شما نمیدونید . گفتم خوب بگو بدونیم جوابی نداشتند شروع کردن به تهدید و عربده کشیدن . گفتم انتقامشو میگیریم . یکیشون که مثلا مودب بود گفت هیچ غلطی نمی‌تونید بکنید . گفتم حالا ببین دوباره عربده کشیدند و تهدید کردند . حکم اعدام زورگیر نیایش هم که معلوم شد یک افغانی ۲۰ ساله بسیار فقیر هست برام قابل باور نبود . به هر حال از شما ممنونیم که هستید و صدای ما هستید . مواظب خودتان باشید .

    1. امثال شما قدر این امنیت کشور رو نمی دونن وقتی مثل کشورهای اطراف به لطف و شما این آقای به ظاهر وکیل به لجن کشیده شد می فهمید . کسی که راه مردم رو با قمه و ایجاد ارعاب بلنده به مامور حکومت حمله کنه حکمش چیه ؟! از صدر اسلام تا الان ؟!

  10. برادر یا معنی نون به نرخ روز خوردن. را نمیدونی یا با افکار اینچنینی مشکل داری
    در دوران سخت انتقادی که هر لحظه ممکنه سرت بالای دار بره .

    این چه نون به روز خوردن هست.

    1. یه جوری حرف میزنید آدم شک میکنه در مورد همین ایران که ما توش زندگی میکنیم و همه چیز رو داریم به چشم میبینیم حرف میزنید یا منظورتون یه کشور دیگست!!!!

  11. یه عموزاده دارم که مذهبی شدید بود رفت آمریکا شد لاییک از این آدما کم نیستن مثل گندمی هستن روی سنگ پاشیده شدن وقتی باد کوچکی بیاد از جا در میان چونکه ریشه دار در خاک قوی نیستن

    1. یه همکلاسی داشتم دوره لیسانس بچه ملایر بود، هم اطاقی‌مون رو که با شلوارک نماز میخوند بهش گیر میداد، میگفت این دخترای بدحجاب رو باید زد دست و پاشون رو شکست. الان هیئت علمی دانشگاه ملایر هست، دوره دکتری یه فرصت مطالعاتی رفت کانادا، برگشت و از اونور افتاد. تو تصور خودشون فکر میکنن تازه متعادل شدن در حالی که هم در گذشته و هم الان در اشتباه‌اند. کلا شخصیت و هویت ملی و اعتقادی درستی ندارن

  12. سلام اینجانب هم به نوبه خود شجاعت دکتر برهانی را تحسین مینکنم خودم به شخصه شاید در جایگاه ایشان بودم این شجاعت را نداشتم الحق وانصاف درست ودقیق تبین کرده اگر نخبگان شجاع زیادی مثل ایشان از بدو انقلاب داشتیم شاید کار به اینجا نمی رسید درو د برایشان ودرود هزار درود به امثال ایشان که خداوند بیشترشان کند

    1. دکتر برهانی در این جامعه مثال عبیدالله را دارد در زمان امام حسین که برای اسلام من در آوری خودش و اسلام خدا در مقابل امام ایستاد و چنین ننگی را در تاریخ بشریت بر جای نهاد و تا ابد به ننگ خود خواهد سوخت و این تاریخ درسی باشد برای حال و آیندگان تا منافقان و کفار مسلمان نما را بشناسند

    1. دین واقعی اصلا خشک نیست، عقلانیت کامل است، و هیچ عقل سالمی از روی ظاهر، افراد را مورد قضاوت قرار نمی دهد، باب اول در کتاب اصول کافی، عقل است، انقدر مهم بوده که در باب اول آورده است، و روایات متعدد که دینداری به داشتن عقل است را نوشته و هرکس عقلش بیشتر باشد دیندارتر است، بعد مصادیق عقل و بی عقلی (جهل) را آورده، مثلا حسادت، بخل، از بی عقلی است، خوب چرا آقای برهانی اینها را نخوانده بوده؟ و لازم بوده در آلمان چیزهایی دستش بیاید؟ بله آنجاها بیشتر روی ملاکهای عقلانی تاکید دارند، عقل کل پیامبر خاتم ص بوده، و معصومین نسل ایشان و در درجات بعدی مابقی پیامبران، ادیان الهی همه یکی بوده اند در کلاسهای مختلف، و درجه آخرش اسلام، مثلا در زمان داوود نبی علیه السلام، چنان بی عقلی و حرفهای عوامانه ضد زن و انسانیت رواج داشته که اگر شوهر یک خانم فوت می کرد، افکار عمومی به او اجازه ازدواج مجدد نمی داد و باید تا آخر عمر عزادار می بود، داوود نبی به دستور خدا این بدعت غیر عقلانی را برداشت، و برای اثبات اینکه مورد تایید خداوند نیست این افکار، خودش با زنی بیوه ازدواج کرد به دستور خدا، ولی بعد حتی در کتاب مقدس تحریف ایجاد کردند و به داوود نبی نسبتهای زشت دادند، که سربازش را فرستاده جنگ چون عاشق زن او بوده و بعد از مردن سربازش او را به زنی گرفته نعوذ بالله، یعنی جهالت انقدر زیاد بود زیر بار این حق زنان برای ازدواج بعد اززفوت شوهر نمی رفتند که حتی به پیامبر خدا تهمت زدند، بعدها وقتی عالم کتاب مقدس با امام رضا علیه السلام مناظره کرد، ایشان توضیح کامل دادند که قضیه، حرام کردن حلال خدا بوده، چون هر زنی حق ازدواج مجدد دارد، داوود این بدعت را برداشت با زنی بیوه که زن سربازش هم نبود ازدواج کرد ولی به او تهمت زدند و حتی امام رضا علیه السلام بر پیشانی خود زدند فرمودند «وای شما پیامبری را نسبت می دهید که نمازش را شکست و به دنبال پرنده ای رفت و بعد مرتکب عمل ضد عفت و نگاه به بدن برهنه زنی شد و بعد قتل و ازدواج با زن دیگری؟ در حالیکه پیامبران عصمت دارند؟»

  13. ۱ روز یه افراطی به آلمان سفر کرد و تفریطی شد.
    برای اینکه خیلیها که مثل خودش اعتدال بلد نبودند خوششون بیاد.

    1. چون میدونم این کامنت رو میبیننه توصیه میکنم که آرام تر و عاقل تر باشه و ببینه که رسانه های زرد چطور از هر دو روی او سو استفاده میکنن و ببینه که در کنار کی نشسته و از سرنوشت تاریخی دیگران درس بگیره و خدای ناکرده مصداق بارز این روایت نشه که: نادان رو نمی بینی مگر در افراط و تفریط

      1. نتیجه افراطی گری دین گریزی است وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم راه را درست نرفتند آنها که دغدغه دین و قیامت مردم را داشتند

  14. آقا حتما تو اجتماع و بین مردم نیستن که هنوز هیچی نشده عواقب بی حجابی و بی حیایی و کثافت کاری که این روزا تو خیابونا و در ملا عام صورت میگیره را ببینن
    کاش فقط برداشتن پوشش بود
    خبر نداره که بعضی از این انسان ها اگه رهاشون کنی از حیوون هم پست تر میشن عمدی و مغرضانه یا از سر جهالت،
    چرا چند سال بر کرسی استادی کار فرهنگی نکرد یا کرد و جواب نگرفت؟!!!!

  15. آقای برهانی:من اطلاعات مذهبی درحدشماندارم ولی می پرسم:نظرسمادرارتباط بافران که میگوید:باکفار ونهی کنندگان دین خدابجنگیدتابکشیدویاکشته شویدونیزکشتن خوارج توسط امام علی(ع)واینکه‌گفتندچشم فتنه راکورکردم چیست؟ایا مروجان برهنگی وضدحکم الهی خوارج محسوب نمی‌شوند.ممنون‌میشوم پاسخ دهید.

    1. آقای ذبیحی من سوال شما را جسارتا بجای آقای برهانی کاملا بیطرفانه و بر مبنای مطالعاتم پاسخ عرض می نمایم: کتابی خوانده ام تخصصی در مورد خصوصیات خوارج، از خصوصیات آنها تاکید روی بحث امر به معروف و حجاب زنان و کنار گذاشتن مبحث مهم ترِ ولایت و امامت معصوم بوده است، بنابراین خوارج منظور کسانی بوده اند که از پذیرش امامت و ولایت معصوم خارج شده بودند هرچند خیلی روی حجاب تاکید داشتند و امر به معروف، لذا امر به معروف اصلی و مهم تر، حجاب نیست، حجاب هم در جای خودش و با راهکارهای خودش

      1. … دنیا در زمان علی نه ماهواره بود نه گوشی نه تلویزیون که انسان‌ها به دنبال راحتی و قبح شکنی این اعمال زشت باشند . آدم های بد کاره در خفا زندگی می‌کردند نه الان که از خود فیلم میگذارند و افتخار می‌کنند و میخواهند آنرا قانون جامعه کنند. در زمان خوارج چون می خاستند دین را به غیر از ائمه بسپارند و موروثی هوس رانها شود برای آن با علی جنگیدند وگرنه غیرتشان از امروزی ها بیشتر بود و اجازه ی بی بندو باری به زنانشان نمی‌دادند و زن خاطی را خود مجازات می‌کردند

    2. ‌تا جایی که من می‌دانم در قرآن آمده با کفار بجنگید . آن هم نه هر کافری بلکه کافرانی که قصد بیرون کردن شما از سرزمین تان را دارند . اولا که بی‌حجاب کافر نیست ثانیا اگر قرار بر جنگیدن با کفار باشد باید از روسیه شروع کنیم و با کل دنیا بجنگیم . امروز روز ضربت خوردن امام علی ع است . درک میکنم که این امام عزیز چقدر از دست شما اسلام عمری ها خون دل خوردند که موقع ضربت خوردن فرمودند : فزت برب الکعبه. قسم به پروردگار کعبه که رستگار شدم

          1. خیلی موارد دیگه هم در آیات و روایات هست که باعث عاقبت بخیری میشه بهتره دنبال اونا برید تا عاقبت بخیر بشید

  16. خدایا چقدر کامنت!!! آمدم نظری بگذارم دیدم چقدر مخالف و موافق، ببینید من خیلی آقای برهانی را نمی شناسم و نمی دانم دقیقا مواضعش و شخصیتش چیست، ولی اگر به واقع از انسانی تندرو و خشک مذهبی به انسانی متعادل تبدیل شده اند و اعتراف به اشتباهات قبلی دارند جای تقدیر دارد، اما اگر این مثل برخی باشد که حالا از آن طرف بام افتاده اند، نمی توان اسمش را تعادل گذاشت، بهرحال شهامت پذیرش اشتباه خیلی خوب است، اقلا در این حد می توان ایشان را تقدیر کرد، اسلام اصیل را باید با تحقیق در روایات یافت، من روایت دیده ام زنی در نظر مردم بدکاره، به حدی رسید در انتهای عمر که پیامبر آن زمان بر جسدش نماز خواند و جزو بهشتی ها شد، چون مانع انحراف و فساد یک فرد عابد مومن شده بود، بلی ملاک همین است، چقدر به راه خدا مردم را جذب می کنیم؟ چقدر با رفتار و عمل زشت و یا آرای ناعادلانه آنها را دور می کنیم، اصلا بحث من سیاسی نیست، هر فرد عادی در هر جایگاهی، با هر عقیده باید میزان انصاف و عدالت، وجدان و انسانیت خویش را بسنجد، ایمان عملی قلبی است در چادر و ریش یافت نمی شود

    1. وسط این همه تعریف و انتقاد از جناب برهانی که ادم نمی دونه که کی درست میگه وکی غلط ، وقتی که به پیشینه ی حرف های اقای برهانی برگشتم نگاه کردم
      موضع اش برام مشخص شد که چجور ادم با حرفاش به خدا نزدیک نمیشه وحتی از خدا دورهم میشه

      مرسی واقعا
      با حرفات قلبمو اروم کردی

  17. آقای برهانی:نظرشمادرباره کشتن خوارج توسط امام معصوم(حضرت علی)واینکه بایدچشم‌فتنه (بخوانید فتنه‌گر)راکورکردچیست؟
    (به رسانه هم میگویم نظرتکراری نیست)

  18. چندتا از کتبی که خداوند متعال در طی سالهای دوری از وکالت توفیق خواندنش را به بنده حقیر عطا فرمود معرفی می کنم، کتبی که شبهات چندین ساله مرا کاملا به اراده الهی و یاری مولایم و جد مادری ام امام حسین علیه السلام کاملا پاسخ داد و به حقایق زیادی رسیدم:
    ۱_کتاب چهار جلدی اصول کافی، که مرجع احادیث اصلی شمرده می شود و می توان گفت نزدیک به صد درصد روایاتش معتبر است
    ۲_کتاب ۵ جلدی حیات القلوب علامه مجلسی
    ۳_کتاب اَسرار آل محمد صلی الله علیه و آله، که سلیم بن قیس هلالی با زحمت زیاد در حالیکه از اصحاب مولا امیر المومنین علیه السلام بوده و دوران امامت چهار یا پنج معصوم را دریافته، نوشته است، و این کتاب تمام روایاتش مورد تایید ۵ معصوم است و هیچ روایت جعلی ندارد(بماند در چاپ جدید کتاب، در زیرنویس دیدم سعی کرده بود با زیرنویس و توضیحات اضافی مطالب جعلی بگنجاند و خوب زیرنویس نظر نویسنده است نه روایت)
    ۴_کتاب عین الحیات علامه مجلسی
    ۵_ کتاب مکیال المکارم دو جلدی که آقای موسوی اصفهانی که در خواب مشرف به ملاقات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده اند، به دستور خود امام زمان نوشته اند و حتی نام کتاب را خود امام به ایشان فرموده اند چه بگذارند، محشر است و حتی اگر بخوانید در فهرست بندی کتاب متوجه تفاوت و نظمی خاص می شوید
    و مزار آقای موسوی در اصفهان گلستان شهداست
    ۶_کتاب توحید صدوق، بخوانید تفاوت روایات بی نظیرش را با روایات جعلی که به امامان نسبت می دهند متوجه می شوید
    ۷_کتاب توحید مفضل، که شاگرد امام صادق علیه السلام برای بحث خداشناسی از روی عجایب خلقتهای خداوند نوشته اند و تماما فرمایشات صحیح مولا امام صادق است
    ۸_کتاب کمال الدین و تمام النعمه، از شیخ صدوق
    (اینها را کتب تُراث شیعه گویند یعنی کتب اصلی شیعه)
    ۹_کتاب تفسیر البرهان که تفسیر روایی قرآن است، و نود و نه درصد روایاتش صحیح

  19. و ما رایت الجاهل الا مفرطا او مفرطا : نادان را جز در دو حال ندیدم یا افراط یا تفریط. حتما افراطی های دیروز تفریطی های امروز هستند. تا به خصوصا تاریخ انقلاب ما پر است از این دوشیفته ها
    #اکبر_گنجی
    #محین_برهانی
    #سروش_دباغ
    #حسین_آقامیری
    #حسن_روحانی

  20. واسه نونه واسه نون…هر وقت جرات داشت به حریم کلاه برداری خودرو سازها وارد بشه ادعا کنه..وجدانا اونهایی که رفتن المان پشیمونن…اینها هم سیاه بازیه…

      1. خیلی فرق هست بین شهید بهشتی و جناب برهانی.
        شهید بهشتی رفت آلمان اونا رو متحول کرد .آقای برهانی رفت آلمان خودش متحول شد

        1. نه دوست عزیز هیچ فرقی نمیکنه فقط زمانش فرق میکنه! یه سؤال کاملا حقوقی و علمی دارم از شما کاملا علمی و حقوقی جواب بدید:
          الان اگه کسی تو ماشین حجاب نداشته باشه نیروی انتظامی ماشین رو توقیف می‌کنند! آیا ماشین جزو آلات و ادوات جرم هست یا نیست؟
          عدم رعایت حجاب بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ تعزیرات جرم است و برخورد با یک رفتار مجرمانه،باید بصورت قانونی صورت پذیرد؛اقدام غیرقانونی عدم‌ رعایت حجاب،مجوزی برای اقدامات غیرقانونی مقامات نیست.

          این توقیف نمی‌تواند مستند به ماده ۱۴۷ قانون آیین دادرسی کیفری باشد چرا که خودرو جزو آلات و ادوات جرم نیست و مرتبط با کشف جرم نمی‌باشد یعنی برای بی‌حجابی نیاز به خودرو نیست و اشخاص عادتا برای بی‌حجابی از خودرو استفاده نمی‌کنند.
          بنابراین نه پلیس حق توقیف دارد و نه بازپرس و دادیار حق صدور حکم توقیف خودرو را.
          مستند توقیف،دستور قضایی است یا اقدام نیروی انتظامی بدون دستور قضایی.
          اگر اولی است از مقام قضایی صادرکننده دستور توقیف، می‌توان به دادسرای انتظامی قضات شکایت کرد چون بدون مستند قانونی، مقام قضایی حکم توقیف داده است.
          بسم الله حالا شما استدلال کن!

          1. صحبت های برهانی رو رونویسی کردید یا خودتون برهانی هستین؟!!!
            من کاری به استدلال ها و طریقه برخورد با بی حجاب ها ندارم.
            فقط معتقدم باید با بی حجابی برخورد بشه. بی حجابی عامل اصلی از هم پاشیدن خانواده است.آنچه که ما به عینه شاهد اون هستیم.زن باید عفت و حیا داشته باشه نه اینکه یه ابزار برای چشم های هیز مردان باشه.و مرد اگه غیرت داشته باشه هرگز اجازه نمیده همسرش بدون پوشش از خانه خارج بشه.
            شما اگه به قول خودتون طرفدار حجاب هستید به جای این همه انتقاد از راهکارها،یه راهکار ارائه بدید تا حداقل زکات علم خودتون رو نه به جمهوری اسلامی ایران بلکه به خدا پرداخت کنید.

          2. احسنت آقای علیزاده ما همه ایرانی و مسلمان و هم وطن هم هستیم من نوعی هم که معتقد به دین و مذهب شیعه هستم از بی‌حجابی خوشم نمیاد اما باید عقلای کشور و نه تندروها در این زمینه مشورت کنند و بهترین راهکار رو ارائه بدهند و همانطور که رئیس محترم قوه قضائیه فرمودند این موضوع با بگیر و ببند درست نمیشه.

          3. شما که میگید باید عقلای کشور در مورد حجاب تصمیم گیری کنند به نظر شما جناب برهانی کار عاقلانه و درستی انجام میده که مردم رو علیه راهکارهای ارائه شده تحریک میکننه؟!!
            بهتره ایشون هم از سوادش در جهت بهتر شدن اوضاع استفاده کنه

          4. مجازات اصلی کشف حجاب به موجب تبصره ماده ۶۳۸قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵،ده روز تا دو ماه حبس است.اما از آنجا که در اجرای سایر مقررات مجازات کمتر از سه ماه الزاما باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود با در نظر گرفتن مواد۲۳و۲۶و۶۵و۸۷ قانون اسلامی،دادگاه ها می توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می شوند،علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات تبعی و تکمیلی مانند تبعید،منع اشتغال به شغل یا حرفه معین،انفصال از خدمات دولتی و عمومی،منع از خروج از کشور،الزام به انجام خدمات عمومی رایگان،منع از عضویت در ااحزاب و گروها و دستجات سیاسی و اجتماعی،توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم(مانند بستن محل کسب،توقیف وسیله نقلیه و توقیف رسانه و….به مدت شش ماه حبس محکوم کنه.

          5. این اسمش تحریک نیست اسمش آگاهی دادن است آگاهی دادن به مردمی که غالباً از حقوقی که در قانون اساسی برا یه شهروند تعریف شده خبر ندارند!

            صفحه نخست
            سیاست
            جامعه
            اقتصاد
            ورزش
            عکس و فیلم
            درباره ما
            تماس با ما
            پیوند ها
            آرشیو
            عضویت در خبرنامه
            آب و هوا
            اوقات شرعی
            نظر سنجی
            افزایش مصرف بنزین در کشور
            صفحه نخست سیاسی۲۵ تیر ۱۳۹۱ – ۱۲:۴۵
            فاطمه صفائی
            نظام حقوقی وکالت در اسلام
            مهم ترین اصل در وکالت عدالت ورزی و در نظر گرفتن رضای الهی است آیاتی که در مورد لزوم رعایت عدالت است مناسب این موضوع است مانند آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء
            کد خبر : ۷۱۲۴۸
            جایگاه وکیل از دیدگاه قرآن و سنّت

            الف – جایگاه وکیل در قرآن

            وکیل به معنای خاص حقوقی امروزی یعنی کسی که عهده دارِ دفاع از موکل و احقاق حقوق او است ، بلکه با صراحت می توان گفت که بررسی جایگاه وکیل در قرآن در مرتبه ای است که متصّف به صفات الهی می باشد که در مقام بزرگ روحانیّت قرار گرفته است که سرشار از معنویات و احترام به مقدّسات می باشد همچنین کلمه وکیل در سوره های یوسف آیه ۶۶ و القصص آیه ۲۷ و ۲۸ و زمر آیه ۴۱ را می توان اینگونه تفسیر کرد که وکیل اول همه ی ما خداست که رسولانش جایگاه او را بالا و بلند مرتبه دانسته اند و به این نام که او وکیل و نگهبان خوبی است ، یاد می کنند و همچنین در حقوق مردم خدا را شاهد میگیرند.

            اینک در آیات فوق دانستیم که فرستادگان خدا جایگاه او را در مرتبه ای قرار داده اند که مخلوقاتش از آن جایگاه مختصِّ به او برخوردار نیستند ، با دقت در سوره های عمران آیه ۱۶۷ و انعام آیات۱۰۷-۶۶ و یونس آیه ۱۰۸ و ‏ نور آیه ۴۲ و شوری آیه ۴ می توان دریافت که خداوند پیامبر را وکیل و نگهبان مردم هم نمی داند و به او در مرتبه ی هدایت بشر تاکید دارد که به مردمش بگوید که اگر قصد و نیّت بدی در اذهانشان‏ بپرورانند و جامعه را به سمت گمراهی و بیراهه سوق دهند من دوش‏ خود را از زیر بار وکالت‏شان خالی میکنم.

            و حال در ادامه می توان به دو مورد از آیاتی که مختصِّ به وکیل (در خصوص دفاع از حق مظلومین و مستضعفین ) باشد ، اشاره نمود :

            الف ) دفاع حضرت موسی (ع) از فرد ضعیف از بنی اسرائیل در آیه ۱۵ سوره قصص :

            “وَ دَخَلَ الْمَدینَهَ عَلى‏ حینِ غَفْلَهٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فیها رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شیعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذی مِنْ شیعَتِهِ عَلَى الَّذی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسى‏ فَقَضى‏ عَلَیْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبینٌ”

            “هنگامى که نیرومند و کامل شد حکمت و دانش به او دادیم و اینگونه نیکوکاران را جزا مى‏دهیم ، او در موقعى که اهل شهر در غفلت بودند وارد شهر شد ، ناگهان دو مرد را دید که به جنگ و نزاع مشغولند ، یکى از پیروان او بود و دیگرى از دشمنانش ، آن یک که از پیروان او بود از وى در برابر دشمنش تقاضاى کمک کرد ، موسى مشت محکمى بر سینه او زد و کار او را ساخت (و بر زمین افتاد و مرد! )”

            همچنین توجه به این نکته ضروری است که حضرت موسی تصمیم قتل آن فرد را نداشت بلکه صرفا تصمیم تنبیه وی را داشتند و اتفاقا آن ضربه موجب فوت وی شد ، بنابراین اصل رفتار ایشان رفتاری پسندیده و موجب خشنودی خداوند بوده و نتیجه آن رفتار هم که قصد نشده بود و انجام وظیفه بود که لطمه ای به جایگاه او در پیشگاه الهی وارد نشد اگر چه ممکن بود که در نزد مردم عوام باعث ایجاد شک و تنزل جایگاه او شود.

            ب ) آیه ۳۸ سوره حج : خداوند از جایگاه کسانى که ایمان آورده‏اند ، دفاع می کند:

            “إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا”

            “خدا از کسانی که ایمان آورده اند دفاع میکند.”

            بلکه حکمى است جارى و سارى در تمام اعصار و قرون ، مهم آن است که ما مصداق الَّذِینَ آمَنُوا باشیم که دفاع الهى به دنبال آن حتمى است و تخلف ناپذیر، آرى خدا از مؤمنان دفاع مى‏کند.

            از طرف دیگر چون مهم ترین اصل در وکالت عدالت ورزی و در نظر گرفتن رضای الهی است آیاتی که در مورد لزوم رعایت عدالت است مناسب این موضوع است مانند آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء که می فرماید :

            ” إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کانَ سَمیعاً بَصیراً”

            “این دو قانون مهم اسلامى (حفظ امانت و عدالت در حکومت) زیربناى یک جامعه سالم انسانى است و هیچ جامعه‏اى خواه مادى یا الهى بدون اجراى این دو اصل، سامان نمى‏یابد.”

            اصل اول مى‏گوید: اموال ، ثروت ها ، پست ها ، مسئولیت ها ، سرمایه‏هاى انسانى ، فرهنگ ها و میراث هاى تاریخى همه امانت هاى الهى است که بدست افراد مختلف در اجتماع سپرده مى‏شود و همه موظفند که در حفظ این امانات و تسلیم کردن آن به صاحبان اصلى آن بکوشند و به هیچ وجه در این امانتها خیانت نشود و از طرفى همیشه در اجتماعات ، برخوردها و تضادها و اصطکاک منافع وجود دارد که باید با حکومت عادلانه ، حل و فصل شود تا هر گونه تبعیض و امتیاز نابجا و ظلم و ستم از جامعه برچیده شود.

            حال ما در اینجا به این نتیجه و برداشت عمیق می رسیم که وکیل فقط اوست و ما وسیله ای بیش نیستیم که به جز یاری و مدد او در پیشبرد احقاق مسلمین بکوشیم آنگونه ای که خداوند انتظار دارد.

            و انتظار او جز این نیست که در آیاتش به آن اشاره نموده که ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و کتاب میزان و عدل را نازل کردیم. تا مردم به عدالت قیام کنند ، چه در مسائل فردی و جمعی، چه در مسائل عادی و سیاسی ، عادلانه رفتار کنند ، لکن برخی عمل می کنند برخی سر بر می تابند و باز می زنندو برخی هم با استقامت و صلابت در برابر اعمال فشار و توسل به قدرت و خشونت و شکنجه و هر نوع رفتار جنایت بار دشمن حاکم و ادامه ی مبارزه در تمامی شرایط موجود و خسته نشدن در برابر شیوه های سرکوبگرانه طاغوت و دار و دسته ی آن می ایستند تا عمل کرده باشند به آیه ای که خداوند به پیامبرش فرمود:”فاستقم کما امرت و من تاب معک”

            “همان گونه که تو را مأموریت داده ایم ، پایمردی کن با کسانی که با توجه به خدا باز گشته اند.”زیرا که :” لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا ”

            ” خداوند هرگز راهی برای کافران بر اهل ایمان قرار نداده است. ”

            پس دانستیم که از مهم ترین وظایف وکیل در جایگاهش تلاش برای تحقق همین فرمان و دستورات قرآن است و اصل ۱۵۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم برگرفته از همین قوانین اسلامی و الهی است.که با بهره گیری از همه ی امکانات موجود و همه جانبه کردن مبارزه و آن را برتر از ادامه ی زندگی شمردن و مسأله ی اول قرار دادن و از خودگذشتگی و ایثار به معنی کامل به پیش می روند و پایبند یکى از دستورات اصولى اسلامی اند که از روح ایمان و توحید ، سر چشمه مى‏گیرد که مى‏گوید: ” و بگو: پروردگارا! مرا (در هر کار) با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز”زیرا که ” در حقیقت مؤمنان کسانى‏اند که به خدا و پیامبر او گرویده و [دیگر] شک نیاورده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده‏اند ، اینانند که راست کردارند.”

            ب – جایگاه وکیل در سنّت

            آنگونه امام علی(ع) به این حقیقت اشاره نموده اند : “ما اهل‏بیت ، شجره نبوت ، جایگاه شایسته رسالت ، محل آمد و رفت فرشتگان ، خانه رحمت و کمال و دانش و معرفت هستیم.”و همچنین امام رضا (ع) در خصوص جایگاه امامان می فرمایند: “وهی فی الافق بحیث لا تنالَها الاَیدی والأبصار” ، “…در جایگاهی قرار دارد که دستها و چشمها بدان نایل نمی شود” از این دو حدیث هم می توان دریافت که جایگاه وکیل در جایگاه منصب پیامبر(ص) و ائمه(ع) و اولیاءالله قرار گرفته است که در سیستم های دیگر قضایی هم به آنها گفته می شود که جانشینِ انسان های رستگار و صالح اند ، بدین معنا که دارای جایگاه بسیار رفیع و پرخطری که وصف آداب آن را نتوان به قلم رسا نگاشت تا چه برسد به ذکر مهمترین فایده های آن و مرتبت بر جایگاه آن و از همه مهمتر اجرای آن باشد ؛ زیرا که موقعیت های زمانی و مکانی مدام در حال تغییر و تحول هستند ، همانگونه که شاهد هستیم تفاوت هایی در شیوه ها ی برخورد ائمه (ع) با طاغوت های زمان خویش برای حفظ جایگاهشان وجود داشته است و علی رغم این که موضع گیری های هر کدام از ائمه (ع) از ویژگی های مخصوص به شرایط اجتماعی آن زمان برخوردار بوده است ، در تمامی این موضع گیری ها یک سلسله اصول و خطوط کلی دیده می شود که بر همه ی این شرایط حاکم است و در مورد همه ی شیوه های برخورد ائمه (ع) صادق می باشد.

            اینک اول به مقام پیامبراسلام (ص) می پردازیم (پس از هجرت به مدینه) که ابوجهل با نامه تهدیدآمیزش خواست پیامبر (ص) را از جایگاه و مقامش ضایع کند و پاسخ و رفتار حضرت طوری بود که با جواب کوبنده به دفاع از جایگاهش می پردازد و حافظ اصلی آن را هم خدا می داند.

            ابوجهل نامه را با لحنى تهدیدآمیز این گونه شروع کرد:

            اى محمّد ، افکار و اندیشه‏هاى نادرست و پریشانت ، شهر مکّه را برایت تنگ نمود و تو را به سوى یثرب روانه ساخت و پیوسته آن افکار و تجاوز از حدود ، تو را به سمت فساد و هلاکت سوق داده و مردم یثرب را به بیابان فناء و هلاکت کشانده و در آتش سوزان خواهد سوزاند و جز این نمى‏بینم که عاقبت ، مردان قریش براى نابودى و محو آثار و دفع زیان و گرفتاریت با هم متّحد شده بر تو مى‏شورند و تو همراه اطرافیان نادانت که فریب حرفهایت را خورده‏اند با آنان روبرو خواهى شد و یارانت از ترس مرگ خود و اهل و عیال و فقر و بیچارگى پس از هلاکت ناگزیر به تو کافر شده و دشمنى مى‏کنند ، زیرا باور دارند که دشمنانت پس از شکست تو و ورود جابرانه به شهرشان دیگر بین دوست و دشمنت تفاوتى قائل نبوده و همه را از لب تیغ بگذرانند و خانواده و اموالشان را- همچون اهل و عیال و اموال تو- به اسارت و غنیمت خواهند برد ، در مقام اتمام حجّت مى‏گویم که با این بیان واضح دیگر جاى هیچ بهانه‏اى نمى‏ماند.

            وقتی این نامه هنگامى به رسول خدا (ص) ابلاغ شد که آن حضرت در بیرون شهر مدینه با جماعت مسلمین و یهود اجتماع کرده بودند و حامل نامه این گونه مأموریّت داشت که در حین ترساندن اهل ایمان، جماعت کافر و مشرک را به شورش بر علیه پیامبر تحریک کند تا از جایگاهش طرد شود.

            پس رسول خدا (ص) به حامل نامه فرمود:

            ” آیا گفتارت تمام شد و نامه‏ات به پایان رسید؟”

            گفت: آرى.

            فرمود: “حال، پاسخش را بشنو ، ابوجهل مرا با مرگ و هلاکت و سختى تهدید مى‏کند و پروردگار جهانیان با یارى و پیروزى وعده‏ام مى‏دهد و البتّه فرمایش خداوند صحیح تر و پذیرش وعده الهى مقبول‏تر است و پس از نصرت الهى و بخشایش و کرم خداوند ، دیگر تنها شدن یا مخالفت و دشمنى با محمّد ، هرگز زیانى به او نخواهد رسانید ، به ابو جهل بگو: نامه نگاریت با من روى اوهام و القاءات شیطانى بوده و من با القاءات رحمانى پاسخت را مى‏دهم ، بدان که تا بیست و نه روز دیگر جنگى میان ما و شما درخواهد گرفت و خداوند توسّط یکى از ضعیف‏ترین اصحابم تو را خواهد کشت و تو در چاه بدر با اجساد دوستانت: عتبه و شیبه و ولید و فلانى- تا چندین نفر را نام برد- ملاقات خواهى کرد ، هفتاد نفر از شما کشته و هفتاد تن اسیر خواهید شد ، و در مقابل آزادى آنها غرامت سنگینى را متحمّل خواهید شد.”

            این سخن حضرت بعد از مدت کوتاهی با شروع جنگ بدر به واقعیت پیوست.

            اینجا دریافتیم که حضرت چطور در برابر جماعت مسلمین و یهود به دفاع از جایگاه و مقام ومنزلتش با شیواترین و زیباترین و آرام بخش ترین کلام ها پرداخت ، که وکیل امروزی هم می تواند اینگونه برخوردهای شایسته را برای دفاع و حفظ از جایگاهش اعمال کند.

            حال در ادامه به طور اختصار به اهم خطوط کلی جایگاهای بعضی از ائمه اطهار (ع) و چگونگی تاکید و حفظ آن بر جایگاهایشان می پردازیم (و همچنین می توان از وکیل امروزی ، این چنین انتظاراتی داشت که در حفظ جایگاه خویش به روش ائمه اطهار (ع) عمل نمایند):

            برخورد و مبارزه با طاغوت در سیره ی سیاسی ائمه (ع) امری اجتناب ناپذیر بوده است و مبارزه ی همه جانبه ، جزئی از این درگیری محسوب می شد ، شیوه ی انقلابی مبارزه در اشکال مختلف آن ، استراتژی کلی در موضع گیری ائمه (ع) در برابر قدرت های حاکم بوده است.

            آن جایی که می خوانیم آن شیرزن تاریخ و بهترین زن دو عالم توانست با شجاعت تمام به دفاع از حق و جایگاه همسرش و مسلمین برآید و دلها را بلرزاند و مُهر بر دهان باطل گویان زمانش بزند تا حرفی برای گفتن نداشته باشند.

            زمانی که مهاجمان به سمت خانه علی (ع) هجوم آوردند تا علاوه بر غصب امامت ، از صاحب حق نیز بیعت اجباری بگیرند!! فریاد فاطمه (ع) برای دفاع از جایگاه همسرش طنین انداز شد:

            “اَیها الضّالُّون الْمُکَذِّبُونَ ماذا تَقُولُونَ؟ وَاَی شَیء تُریدُونَ”

            “شما ای گمراهان و دروغگویان! چه می گویید و چه می خواهید؟”

            و فریاد برآورد:

            “واللهِ لا اَدَعُکُمْ تَجُرّونَ ابْنَ عَمّی ظُلماً”

            “سوگند به خدا! نمی گذارم پسر عموی مرا ظالمانه بِکُشید.”

            و هنگامی که امام علی (ع) از مسجد بیرون آمدند ، فرمود:

            “علی جان! جانم فدای جان تو! و جان و روح من سپر بلاهای جان تو! یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود.”

            وکیل امروزی هم همچون فاطمه اطهر سرور زنان دوعالم با زبان شیوا و رسا و شجاعت تمام می ایستد و در موضع گیری ها و اظهار نظرهای خود از هیچ منصب و مقامی هراسی ندارد و همیشه اطرافیانش را در منظرش آنگونه تصور می کند که امام علی (ع) فرمودند:

            “عظم الخالق فی انفسهم وصغر ما دونه فی اعینهم”

            ” خدا در وجود آنان بزرگ و غیرخدا در منظر آنان کوچک است “

          6. این اسمش تحریک نیست اسمش آگاهی دادن است آگاهی دادن به مردمی که غالباً از حقوقی که در قانون اساسی برا یه شهروند تعریف شده خبر ندارند!
            بسیار کار عاقلانه ای میکنه شما یه نگاه به مقاله امروز آقای شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان در مورد مخالفت معاون رئیس جمهور (خانم سکینه سادات پاد) با دستور العمل فراجا بنداز که چقدر این مقاله آب دوغ خیاری هستش!
            آقای دکتر محسن برهانی در این موقعیت حساس داره از خودش و جانش و آزادیش هزینه میکنه برا مردمی که از حقوق شهروندی شون که در قانون اساسی براشون تعریف شده اصلا اطلاعی ندارند!

            زمانی که مهاجمان به سمت خانه علی (ع) هجوم آوردند تا علاوه بر غصب امامت ، از صاحب حق نیز بیعت اجباری بگیرند!! فریاد فاطمه (ع) برای دفاع از جایگاه همسرش طنین انداز شد:

            “اَیها الضّالُّون الْمُکَذِّبُونَ ماذا تَقُولُونَ؟ وَاَی شَیء تُریدُونَ”

            “شما ای گمراهان و دروغگویان! چه می گویید و چه می خواهید؟”

            و فریاد برآورد:

            “واللهِ لا اَدَعُکُمْ تَجُرّونَ ابْنَ عَمّی ظُلماً”

            “سوگند به خدا! نمی گذارم پسر عموی مرا ظالمانه بِکُشید.”

            و هنگامی که امام علی (ع) از مسجد بیرون آمدند ، فرمود:

            “علی جان! جانم فدای جان تو! و جان و روح من سپر بلاهای جان تو! یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود.”

            وکیل امروزی هم همچون فاطمه اطهر سرور زنان دوعالم با زبان شیوا و رسا و شجاعت تمام می ایستد و در موضع گیری ها و اظهار نظرهای خود از هیچ منصب و مقامی هراسی ندارد و همیشه اطرافیانش را در منظرش آنگونه تصور می کند که امام علی (ع) فرمودند:

            “عظم الخالق فی انفسهم وصغر ما دونه فی اعینهم”

            ” خدا در وجود آنان بزرگ و غیرخدا در منظر آنان کوچک است “

        2. در پاسخ علیزاده ایشون با علمشون دنبال بهتر کردن اوضاع هستند . شما که میگید زن باید عفت و حیا داشته باشد و مرد هر کاری دلش خواست بکند تندروهایی هستید که زن رو برده خودتون میدونید و دنبال ایجاد تنش و آشوب جدید می‌گردید ‌. اگر شما مردها چشماتون رو درویش کنید مشکلات حل میشه خدا در قرآن هم اول به شما مردان دستور داده شده که چشماتون رو از نگاه به نامحرم حفظ کنید و خودتون رو حفظ کنید و در حدیثی از پیامبر اکرم آمده که نسبت به زنان مردم عفیف باشید تا زنانتان عفیف بمانند . عفت و حیا مختص زنان نیست . دو نمونه عفت در قرآن هم حضرت یوسف و حضرت مریم هستند . از حضرت یوسف یاد بگیرید .

  21. با اجازه آقای هوشیار همینجا از فرصت استفاده می کنم تا به دوستان و همکاران بگویم دین را فقط و فقط، با روایات صحیح و تفسیر روایی قرآن می توان یافت و اِلا که صد درصد دین زده خواهید شد و گمراه:……….. حالا بروید یک قرآن از داخل خانه تان بردارید تا مثالی بزنم جهت تفاوت زیاد بین تفسیر روایی از معصوم با تفسیرهای شخصی غیر معصومین، در سوره مبارکه ضحی آمده «و وجدک ضالّا فهدی»، تمام ترجمه ها چی نوشته اند؟ ای پیامبر آیا تو گمراه نبودی و خدا هدایتت کرد؟… هر عقل سالمی این ترجمه غلط را بخواند برایش سوال می شود:۱_مگر پیامبران معصوم نیستند، پس چطور پیامبر گمراه بوده۲_چرا پارتی بازی شده و پیامبر هدایت شده و شده پیامبر، خوب بقیه میشدن۳_آیا گمراه بودن در بخشی از زندگی نمی رساند که طرف صلاحیت پیامبری را در سابق نداشته؟؟… و اما تفسیر روایی از امام صادق علیه السلام و ترجمه درست: «ضالا به معنای گمشده است در اینجا نه گمراه، همانگونه که عرب به شتر گمشده می گوید ضاله، و معنای آیه اینست که پیامبر خدا گمشده ای بود بین مردم که شان والای پیامبر بودن او را نمی دانستند(صرفا به عنوان محمد امین او را می شناختند) و خداوند متعال با بعثت که به ایشان وحی شد پیامبری خود را اعلام فرماید، مردم را به سمت شناخت شان والای ایشان هدایت کرد، فَهَدی یعنی مردم را هدایت کرد» تمام پیامبران با عصمت الهی متولد می شوند از زمان تولد پیامبرند و بعثت فقط اعلام پیامبری است نه درجه پیامبر شدن گرفتن… خوب این تفسیر زمین تا آسمان معنای آیه را نسبت به ترجمه غلط قرآن تغییر می دهد… اما چرا فقط معصوم، اَسرار قرآن، تفسیر و ترجمه صحیحش را می داند؟ برای اینکه یاد بگیریم محتاج مراجعه به روایات صحیح ایشان هستیم و بدانیم مطهرون که قرآن فرموده فقط ایشانند که در تفسیر قرآن اشتباه نمی کنند و رمز و راز این کتاب الهی را می دانند،… دقت کنید… باید به روایات صحیح مراجعه کرد… وگرنه روایات جعلی، اسراییلیات به قدری فراوان است و موجب انحراف خلق الله شده که خیلی تیزهوشی می خواهد بفهمید کدام غیر عقلی و جعلی است…بلی با روایات جعلی و بدعت در دین چیزی جز خشکه مقدس شدن نصیب کسی نمی شود…

  22. درود برشما که شایسته ستایش هستید ،مدافعان اندیشه اعتدال وتفسیر متن ونص به نفع حقوق عامه مردم همیشه در تاریخ اندیشه دین ماندگار بوده اند

  23. زیباکلام هم به گفته‌ی خودش بعد از اینکه رفت انگلیس لیبرال شد و الان تمام سلول‌های بدنش لیبرال هست.

    سفسطه‌ها و مغالطه‌ها و ماله‌کشی‌ها و استدلال‌های… توی توییت‌هات بیداد میکنه
    عیب نداره خودت و طرفدارهات رو گول بزن و بقیه رو هم متهم به تندروی کن، بالاخره خدایی هست

    1. سعید خان به نظر شما افکاری که الان از برخی تریبونها درمیاد تندروی نیست؟ چرا حجاب زنها انقدر برای برخی تندروها مهم شده؟ خود رهبر هم بیاناتشان راجب حجاب متعادل است نه تند

      1. اولا به نظر من آقای برهانی از اون کسانی بوده که قبلا پونز می زده به سر زنان بد حجاب اما الان مدافع قاتل شهید عجمیان شده .
        دوما ، یک سوال دارم از آقای برهانی: از نظر شما قاتل شهید عجمیان نباید اعدام شود و جرم نیست اما ریختن ماست بر سر زن بی حجاب ( که کار درستی هم نیست) جرم است و باید یا او برخورد جدی شود ؟ دلیل این استاندارد های دوگانه چیست؟
        و یه سوال دیگه ، اگه آزادی بیان و آزادی اندیشه تو ایران نیست ، چگونه شما و امثال شما هر چیز چرتی را به خورد مردم می دهد و حقوق جمهوری اسلامی را می گیری اما به آن پشت پا میزنید؟

        1. اولاً، هر دو مورد جرم هستش، ثانیاً، حقوق جمهوری اسلامی رو نمیگیره حقوق سوادشو میگیره، ثالثاً، نکنه اگه من وکیل حق الوکاله میگیرم از حقوق جمهوری اسلامی به من میدن یا از جیب شما؟!

        2. سرباز اسلام آیا به سن ایشان میخوره که جز دسته پونزی ها باشد ثانیا ما مدافع قاتلان شهید عجمیان نیستیم . کسانی که به خاطر حجاب این چنین مردم رو به جون هم انداختند خون به دل مادر ها کردند چه شهید عجمیان چه جوانانی که اعدام شدند و فرزندان خودشون از کانادا و آمریکا با انواع فساد های مالی و اخلاقی سردر می‌آورند این افراد مصداق واقعی مفسد فی الارض و محاربه هستند . شیاطین واقعی اینها هستند . چون کار اصلی شیطان ایجاد تفرقه بین مردم هست .

          1. اولا حجاب مسئله کم اهمیتی نیست
            دوما این دشمن هستش که مردم رو با نشانه رفتن روی حجاب به جان یکدیگه انداخته نه کس دیگه ای.
            اگه اندکی انسان تعقل کنه به این موضوع پی میبره

          1. خوارج را نخواهی دید مگر در افراط و تفریط! الان هم مسلک جنابعالی در کامنتای بالا داره میگه کسی که نماز نمیخونه تارک دنیا و کافر هستش! این اگه یه تفکر افراطی نیست پس چی هستش؟!

        3. سرباز اسلام اولا سرباز کدوم اسلامی چون اسلام منحرف و فرقه های زیادی درست شده، پیامبر ص فرمودند بعد از من امت من ۷۳ فرقه می شوند، ۱۳ فرقه آنان هم ادعای محبت اهل بیت مرا دارند اما همگی این فرقه ها در آتش اند جز یک فرقه که شیعه واقعی اند(یعنی در عمل پیرو راه ایشان و اهل بیتش هستند نه در شعار) قتل کسی که از فساد دفاع کند در اسلام خیلی هم جایز است، موسی هم سرباز فرعون را کشت نه تنها خداوند حکم قصاص برای موسی نداد بلکه بعدش او را به پیامبری برگزید و ماموریت مبارزه با فرعون به او داد، قاتل عجمیان هم در جایگاه موسی شاید باشد، خداست که تعیین می کند قتلش بحق بوده یا ناحق

          1. خانم مبحث رو خلط نکن قاتل شهید عجمیان ١٠٠ درصد مفسد فی الارض هستش! از یه بحث علمی سوء استفاده نکنید! و جای قاتل و مقتول رو عوض نکنید!

        1. حضرت آقا فرمودند واجب شرعی و واجب سیاسی . من معنی واجب سیاسی رو نمیفهمم . میشه توضیحات بیشتر بفرمایید . بلکه ما به راه راست هدایت شویم

  24. dastan sayyed:
    نساء:۱۴۳
    مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَلِکَ لَا إِلَى هَـؤُلَاءِ وَلَا إِلَى هَـؤُلَاءِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا
    میان این [دو حالت کفر و ایمان، مثل پاندول ساعت] در نوسان‌اند؛ ۳۱۱ نه به سوی اینان [=مؤمنین؛ قرار می‌گیرند] و نه به سوی آنان [=کافران]. و هر که را خدا به گمراهی سپرده باشد، [طبق نظام کنش و واکنش، توفیق هدایت از او سلب می‌شود و] هرگز راهی برای او نمی‌یابی. ۳۱۲

    1. سید رو باش😅الان تو خودت را هدایت یافته تخیل کردی؟ کی گفته این وریا مومن اند که حالا اگه برهانی به سمتشون مایل نباشه منحرف شده

  25. از قضا محمود صادقی هم فرصت مطالعاتی رفت آلمان و دگراندیش شد! باید دید دستگاه امنیتی آلمان چه قدر خوب و دقیق اینارو شکار میکنه و چه قدر خوب از اینا برای منافع غرب بهره کشی میکنه!

    1. درآلمان کسی اینارو تحویل نمیگیره اگر در یک دانشگاه معتبر رفته بودندحتما اسم میبردند موضوع اینه دراروپا اینقدر سطح مطالعه در حوزه دین بالاست با کسی بحث کنی کمتر از یه دقیقه مغلوبت میکنن با دین وقرآن خودمون علت کم سوادی مطالعات کم وسطحی وعدم قدرت استدلال دینی است دربین جامعه ای که سرانه مطالعه درآن فقط ۲دقیقه است.اینجا که برسی میگی هرچی اونها گفتن صحیح خیلی سریع دین وبه صنعت ربط میدن وامثالهم ،لطفا رفتید هرکشوری بعنوان فرصت مطالعاتی حتما مسلح برید که دیگه منکر اصول وفروع دین نشوید.

      1. دوست گرامی دوستی دارم که در پاریس فرانسه وکیل دادگستری هستش متولد ایرانه اما از اواسط دوران ابتدایی تا مقطع تحصیلات تکمیلی رو که در دانشگاه پاریس دو گذرونده میگه اروپا از این ورش افتاده و شما از اون ورش!

          1. نه شما به فتوای خودتون تکفیر کردید! کاش میرفتی کتاب جهل مقدس از دکتر مصطفی محقق داماد رو میخوندی؟! همون جهل مقدسی که در کلیسا باعث شد گالیله محکوم به این بشه که زمین ثابته و خورشید به دور زمین می‌گرده! همون جهل مقدسی که باعث شد شهید اول و شهید ثانی رو تکفیر و به شهادت برسونن! همون جهل مقدسی که شهید حمید باکری رو مجبور کردند قبل از شهادت توبه کنه! همون جهل مقدسی که الان داره دکتر محسن برهانی رو تکفیر میکنه! و تاریخ ادامه دارد…

  26. محسن برهانی و امثال این شخص باید سرکار باشند آن وقت ایران از کشور فقیر و عقب مانده و بدبخت و نالان با بیست میلیون حاشیه نشین … به کشور اول منطقه تبدیل میشه

  27. با نادان ها جر و بحث کردن فقط اتلاف وقت هست . فقط یک کلام میگم : من اگر برخیزم تو اگر برخیزی همه برمی‌خیزند ، من اگر بنشینم تو اگر بنشینی چه کسی برخیزد ؟

  28. بنده چیزی از حقوق نمیدونم ولی این همه مطلب نوشتید در آزادی بیان و فلان…درعین حال دارید کل جامعه مذهبی رو خشکه مقدس جلوه میدید!!انقلاب از خشکه مقدسهای افراطی و تفریطی بیشتر ضربه خورده ولی دارید کارهای این دو طیف را به کل جامعه مذهبی و انقلاب ربط میدید انگار همه همینطور هستن!

    1. این چیزی که شما میگی ما هم قبول داریم و صد در صد قاتلان شهید عجمیان، مفسد فی الارض هستند و باید اعدام بشن و تو این موضوع هیچ تردیدی نیست! اما داریم رو یه پرونده دیگه‌ای که بحث می‌کنیم خود دکتر برهانی تو همون جلسه مناظره دانشگاه امام صادق (ع) گفتند که قاتل شهید کرم پور آدم کشته و باید قصاص بشه. اینجا بحث رو پرونده دیگری هستش. خود مقام معظم رهبری هم میگه تو تمام موضوعات باید قانون فصل الخطاب بشه. بنابراین، باید تو هر موضوعی به مر قانون عمل بشه. امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله در خصوص محاربی که مرتکب قتل نشده بنا بر اصل احتیاط دماء و از باب ورود در تخفیف مجازات مرتکب، قائل به تبعید شده و نه اعدام. دوستان به جای موضع و جبهه گیری احساسی و خلط کردن مباحث دیگه باهم، داریم در مورد یه کیس واقعی، بحث و تبادل نظر می‌کنیم لزومی نداره طرف مقابل رو تکفیر کنید و هزارتا افتراء بهش بزنید! بسم الله شما نظر مخالف داری به صورت خیلی علمی شما هم استدلال کن و بگو به استناد فلان فانون و نظر فلان فقیه یا نظر مشهور فقهی و فلان اصل و قاعده فقهی نظر من اینه.

  29. یک بار به قول خودت افراطی بودی و از اون ور بوم می افتادی،حالا داری از این ور بوم می افتی. انشا الله به تعادل برسی

  30. سلام بنظر بنده حرف های ایشون با عملکردش در جند پرونده ای که سراغ دارم بعنوان وکیل در یکی از شعبات دادگاه کیفری کارکنان دولت از یکی از قضات سلب صلاحیت شده که خشونت هایی در حد چندین فقره ایراد ضرب عمدی منتهی به شکستگی استخوان و آسیب جدی نسبت به همرش داشته و آقای برهانی حتی برای تبرئه کردن موکلش حاضر به ادای سوگند دروغ شده بود ، با چیزی که داره تظاهر به مترقی بودن می کند کاملا فریب اذهان عمومی هست .لطفا گول ظاهر حرف های فریب کارانه و ژست های روشن معابانه ایشون رو نخورید. ذات بد نکو نگردد هرگز چونکه بنیادش بد است.

    1. خیلی جالبه مگه سوگند قابل توکیل هستش که وکیل بتونه به جای موکلش سوگند یاد کنه؟! خدایا جهل تا کجا؟!

        1. حق اینه که طبق قانون نمیشه بدون حکم دادگاه اشخاص رو از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی محروم کرد! حق اینه که مأمور مترو و کارمند خطوط هوایی که داره تو کانتر بلیت هواپیما صادر می‌کنه جزو ضابطین دادگستری (اعم از ضابط عام و ضابط خاص) محسوب نمیشه! و نمیتونه غیرقانونی مانع دریافت خدمات عمومی شهروندان بشه! حق یعنی این!

    1. مرحوم علامه دکتر جعفری لنگرودی از سال ١٣۶٧ تا بهمن ماه ١۴٠١ مقیم ایستبورن لندن کشور انگلیس بودند و ناب‌ترین کتب حقوقی فقهی رو تا سن صد سالگی در این دیار نوشتند حالا بودن ایشون در کشور انگلیس بودار بود؟! کتاب‌های ایشون چون تو انگلیس نوشته شده بوداره؟! خانم محترم به صورت کاملاً علمی استدلال کن و بگو به این دلایل من نظر دکتر برهانی در فلان پرونده رو قبول ندارم! نه این که به دلایل واهی طرف مقابل رو تکفیر کنید.

  31. کلا آدمی که قبلاً تفکرات خشک و خشن داشته و الان مثلا تعدیل شده . خیلی خطرناکتر از کسانی هست که تفکراتشون از اول متعادلی بوده .

    احتمالا ایشون یه جایی حرفشو بهش محل نذاشتم و یا ازش انتقاد کردن ، اینم قاطی کرده و موضع مقالاتی گرفته .

    با اینکه تو فضای مجازی سعی می‌کنه با الفاظ بازی کنه ولی واقعا نمیشه بهش اعتماد کرد .

    1. دقیقا با شما موافقم که فقط داره با الفاظ بازی میکنه.
      در مورد منع استفاده افرادی که کشف حجاب کردن از مترو و خدمات و… هم گفتن در هیچ جای قانون چنین چیزی ذکر نشده در صورتی که حجاب قانون کشور هستش و لازم الاجرا .

      1. برا من بیسواد بفرمایید کدوم ماده قانونی دقیقا در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ یا ١٣٧۵ گفته به علت بی‌حجابی میشه طرف رو از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی اونم بدون حکم دادگاه محروم کرد؟! من خودم به حجاب اعتقاد دارم اما با برخورد غیرقانونی نتیجه مطلوب حاصل نمیشه که هیچ، و بدتر نتیجه عکس میده!

          1. حرف علمی زدن بازی کلمات است؟! شما که باسوادی جواب من بیسواد رو بده که میشه بدون حکم دادگاه اشخاص رو از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی محروم کرد؟! قانون حجاب نداریم در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ (تعزیرات) جرمی داریم به نام بی حجابی که مجازاتش جزای نقدی هستش!
            در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ آمده است که ” زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی از پنجاه تا پانصد هزار ریال محکوم خواهند شد.” این مجازات تعیین شده، مجازات بد حجابی یا بی حجابی زنان است.
            الان تو این تبصره در باب مجازات این جرم قانون‌گذار کجا گفته که قاضی میتونه به عنوان مجازات تکمیلی محکوم‌علیه رو به محرومیت از حقوق اجتماعی و خدمات عمومی محکوم کنه؟! تازه مأمور مترو هم کارش غیرقانونی هستش چون به استناد ماده (٢٩) قانون آیین دادرسی کیفری نه ضابط عام و نه ضابط خاص محسوب میشه؟!
            منتظر پاسخ علمی و مستدل شما هستم!

    2. توضیح و تفسیر قانون میشه بازی با کلمات؟! خیلی جالبه! خواهشاً یه استدلالی کن که طرف مقابل بهت نخنده!

  32. در کلام معصومین علیهم السلام است که برای اینکه حقانیت یک جریان را بشناسی، ببین چه کسانی در پی آنند و چه کسانی از آن اجتناب می‌کنند. وقتی آدم‌های بدی و یا حتی دشمنان اسلام از یک جریان حمایت کنند وضع آن جریان معلوم است. در اوج پیچیدگی فتنه‌ها، همواره خداوند روشن‌ترین دلایل را برای تشخیص حق از باطل قرار می‌دهد. حق هیچ‌وقت به صورت گسترده طرفدارانِ بد پیدا نمی‌کند و انسانهای ناپاک هیچگاه به صورت مداوم یاور حق نخواهند شد.

    1. مؤمنان واقعی کسانی هستند که همیشه اعمال خودشون رو زیر سوال ببرند . نه اینکه خودشون رو پاک و بهشتی بدانند و بقیه رو جهنمی .

  33. افرادی مثل محسن شکاری باید به خانواده این افراد که ازشون دفاع میکنن حمله کنن تا حساب کار دستشون بیاد.
    افرادی مثل علی دایی که وقتی دزد به جواهریش زده بود میگفت باید حتما مجازات بشه ولی افرادی مث محسن شکاری رو تبرئه میکرد

    1. دوست گرامی شما ظرفیت یه بحث حقوقی و نه سیاسی و یه نظر مخالف اونم تو یک حیطه کاملا علمی رو ندارید! به گفته دکتر برهانی در این که محسن شکاری مجرم بود و باید مجازات میشد هیچ شکی نیست! دیدید که صحبت‌های نماینده حکومت در مقابل دکتر برهانی در دانشگاه امام صادق هیچ خریداری و هیچ وزنی از لحاظ علم حقوق نداشت نداشت!

    2. علی دایی رو نتونستید خراب کنید قطعا آقای برهانی رو هم نمی‌تونید خراب کنید . تمام ابزار و امکانات تون رو به کار بگیرید. مردم خواب نیستند و وجدان های بیدار رو تحسین می‌کنند.

          1. اگر سلاح هایی که در دست داشتید نام ببرم نظرم منتشر نمیشه . ینی تو واقعا فکر میکنی تو اون چند ماه مردم آزاد بودن . تو کدوم غار زندگی میکنی؟ هر کسی جونشو گذاشته بود کف دستش اومده بود بیرون . خبری از پذیرایی با ساندیس و دبل تی تاپ هم نبود . همین که از روی حرص اینجوری خندیدی دلم کلی خنک شد .

  34. دکتر برهانی گفت به دلیل هفت شبهه‌ای که در تحقق جرم محاربه در پرونده محسن شکاری وجود داشت و به استناد قاعده فقهی احتیاط در دماء و اصل برائت و تخفیف در مجازات و حتی به استناد تحریر الوسیله حضرت امام (ره) در باب محاربه و همچنین، مستند به قاعده فقهی (قاعده درأ: ) یکی از مشهورترین قواعد فقه جزایی است در بدترین حالت قاضی پرونده باید حکم به تبعید میداد و نه اعدام! ما اینجا داریم یه بحث کاملا علمی می‌کنیم و نه سیاسی!

  35. تفسیر حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه
    امام علی(علیه السلام) فرمودند: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا: مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند.
    امام علی(علیه السلام) در این گفتار بسیار حکیمانه خود اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کرده می فرماید: «مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند»، (النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا). این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.
    ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد. ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر آوازی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمرد.

  36. سلام و تشکر از درج نظرات راجع به محسن برهانی، مطلبی هم به نظر بنده رسید شاید مفید باشد این از دین برگشته را که من می بینم با این فرمان اگر ادامه بده واقعا غم انگیز و غم انگیز تر می شود. ایشان پس از شهادت حمید رضا الداغی چنین نوشت: ” در سال هزاران جنایت در کشور واقع می شود. باید حقوقدانان در مورد همه آنها نظر دهند؟ خیر . باید نسبت به جهل حقوقی جامعه و انحراف در احکام و مقابله با فضای پوپولیستی و نقض سیستماتیک حقوق شهروندان حساس بود. کارویژه ایشان اگاهی بخشی است و نه توضیح واضحات و اعلام موضع و ابراز تأسف.” واقعا تابلو است که ایشان به تیری در کمان دشمن تبدیل شده، پنهان کردن ظالم در لفافه ای از جنس سواد ماموریت امثال محسن برهانی شده باید از ایشان پرسید: به کجا چنین شتابان!!!!؟؟؟؟. چرا در قضیه سطل ماست از این لفافه استفاده نکردند بلکه چنین توئیت زدند: ” اگر ناهی از منکر از مرحله زبانی فراتر رفت و متعرض حیثیت، جان، مال، حریم خصوصی و حقوق اشخاص شد، این اقدام دیگر نهی از منکر نیست بلکه تجاوزی غیرقانونی و جرم است. سایرین با رعایت ماده ۱۵۶ ق‌م‌ا، حق دفاع مشروع در قبال رفتار وی را خواهند داشت.”
    خودش گفته که شهادت حمید رضا الداغی جنایت است اما جنایتکر را مخفی می کند و راجع به آن جنایت خودسانسوری می کند اما در قضیه ریختن سطل ماست، مؤمنین غیرت مند کشور جمهوری اسلامی ایران را بابت خطایی که آهنگری در بلخ انجام داد به تجاوز غیرقانونی و جرم و تعرض به حیثیت، جان ، مال، حریم خصوصی و حقوق اشخاص متهم می کند. دوباره از او بپرسید به کجا چنین شتابان!!!!؟؟؟؟.

    1. یکی داوطلبانه شهید میشه یکی هم داوطلبانه سطل ماست میریزه رو سر مردم . خیلی فرق هست بین این دو . پدرم میگه زمان انقلاب هم اینجوری بود .هرکس واسه ناموس مردم مزاحمت ایجاد می‌کرد مردم و پسرای با غیرت محله برخورد می‌کردند. و میگه کسانی که میرفتن جبهه شهید میشدن هیچ وقت به ناموس مردم نگاه نمی‌کردند ‌.

  37. آدمها در حال تغییرند … رو به رشد و یا افول
    این را همه قبول داریم.
    من از همه عزیزان یک سؤال دارم ، اگر خواهر یا مادر شما مورد تعرض و آزار فرد دیگری از این جامعه قرار گیرد چه واکنشی از خود نشان می دهید؟

  38. بالاخره احضارش کردند و نوشت ما را ز سر بریده میترسانی !!!

    نترس استاد برهانی سرت را نمی برند ، فقط برو جواب حرف های بی پایه ات را بده ، حتی بدیهیات حقوق را هم اشتباه میگی استاد حقوق ، تو احکام شرعی که هیچی ، کسیکه به قاتلان میگه رضوان الله علیه و به شهید الداغی میگه نفله بدون نیاز به مدح !

    اخلاق حداقلی را رعایت کن استاد !!

    تو که فرزند آدمی و ضعیف ، حتی قبل از حبوط حضرت آدم هم بودند کسانی که سالهای طولانی در خونه خدا بودند ولی با تلنگری چپ کردند و شدند دشمن خدا و آدم و اسمش ابلیس بود ، مواظب چپ کردن هاتون باشید

  39. فهم ایراد حقوقی که ایشان به درستی متذکر شده اند نیازمند حد اقل ده سال تحصیل و تحقیق و تفکر حقوقی است که با شهامت بیان کردند و موجب افتخار جامعه خصوصا سربلندی اهالی و حقوقدانان سرزمین پرگهر ایران زمین شدند .

  40. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید:
    لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا؛ (حکمت ۷۰ نهج البلاغه)
    نادان را نمى‌بینى، مگر در حال افراط یا تفریط.
    محسن برهانی که مقر است به اینکه دیروزش افراطی بوده
    امروزش معتدل نشده، به جهت همان جهل آن هم از جنس مرکّبش، امروز به وادی دیگر همان جهل یعنی تفریط افتاده!
    خیلی چیز عجیبی نیست
    و البته پناه بر خدا از گرفتاری در این وادی…

  41. بسم الله الرحمن الرحیم
    خوارج همیشه ی تاریخ، توده مردم را در تردید فرو می برند
    خدایا به ما رحم کن که در مدار اسلام و پیرو سیره ائمه اطهار سلام الله علیهم باشیم، آمین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا