دیدگاهویژه

توضیحات محسن برهانی درباره سخنانش پیرامون ازدواج سفید در سال ۱۳۹۵ + صوت جلسه با عنوان ازدواج معاطاتی

وکلاپرس- دکتر محسن برهانی در یادداشتی با عنوان «سریالی به نام: برهانی و ازدواج سفید» درباره سخنانش درباره ازدواج سفید در سال ۱۳۹۵ توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش وکلاپرس، دکتر برهانی در این نوشته کوتاه از جزئیات نشستی با عنوان «همزیستی بدون ازدواج» که در سال ۹۵ در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شده، نوشته است و از صدور حکم برائتش درباره این موضوع در دادگاه ویژه روحانیت گفت.

متن این یادداشت که در اینستاگرام دکتر برهانی منتشر شده است به شرح زیر است:

سریالی به نام: برهانی و ازدواج سفید

در فروردین سال ۱۳۹۵ به همت برخی دوستان فعال دانشجویی، نشستی با عنوان «همزیستی بدون ازدواج» در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد که در آن جلسه در کنار سه کارشناس دیگر به بررسی ابعاد حقوقی و فقهی ازدواج سفید پرداختم.

در آن جلسه علمی، سایر سخنرانان به آسیبهای اجتماعی ازدواج سفید، امکان جواز یا عدم جواز فقهی آن، نسبت آن با نکاح معاطاتی و … پرداختند.
اینجانب به تبع رشته تحصیلی خود، به بررسی ابعاد موضوع از لحاظ کیفری پرداختم و بر عدم لزوم جرم‌انگاری جدید برای این رفتار تاکید کردم چرا که از لحاظ فقهی و حقوقی و به حصر عقلی؛ یا ازدواج سفید، نوعی ازدواج و امری مجاز است و‌ طرفین آن استحقاق هیچگونه مجازاتی را ندارند یا ازدواج سفید، نوعی ازدواج نیست (کما علیه الاکثر)

بنابراین رفتار طرفین یا زناست یا رابطه نامشروع که هردوی این عناوین جرم است و نیاز به جرم‌انگاری جدیدی وجود ندارد. علاوه بر اینکه جرم‌انگاری جدید کاری بیهوده و لغو است، تبعات سنگین اجتماعی در پی خواهد داشت و با مبانی قانونی و فقهی سازگازی ندارد.

اگر هم‌اکنون دو نفر وارد چنین رابطه‌ای شده باشند، هیچ شخصی حق تجسّس در زندگی شخصی ایشان را ندارد و حتی نمی‌تواند در مورد نسبت میان ایشان سوال بپرسد مگر اینکه با ادله شرعی (اقرار و شهادت) و با رعایت ماده ۱۰۲ ق‌آ‌د‌ک این جرم به اثبات برسد که در نهایت شاید رابطه نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ ق‌م‌ا به اثبات برسد چرا که اثبات زنا در ما نحن فیه، شبه محال است.

بیشتر بخوانید:

مطلب به همین سادگی است که عرض شد و الان نیز بر همان نظرم اما جاهلان یا مغرضان که یا قوه سامعه‌شان معیوب است، یا قوه عاقله‌شان و یا دیانتشان، چه تحریف‌ها و چه تقطیع‌ها و چه دین‌فروشی‌ها کردند!

جالب آنکه تنها یکبار در سال ۱۳۹۵ در این خصوص اظهارنظر کردم و لاغیر و شد سریالی بی‌پایان؛ حتی کار را به دادگاه ویژه روحانیت کشاندند اما تیرشان به سنگ خورد و رسماً دادنامه قطعی صادر و اعلام شد که سخنرانی بنده نه جرم است و نه تخلف انتظامی (رفتار خلاف شؤون روحانیت).

برای روشن شدن موضوع متن پیاده شده آن جلسه و نیز صوت جلسه را بدون هیچگونه دخل و تصرفی در کانال تلگرامی خود قرار دادم تا اهل تحقیق و انصاف بشنوند؛ بیسوادان کما فی‌السابق، باز یاوه‌سرایی خواهند کرد. بر ایشان حرجی نیست چون جاهلند و احتمالاً معذور اما مغرضانی که با علم، حقیقت را قلب می‌‌کنند مصداق آیه ۱۷۶ سوره اعراف هستند که فرمود: «حکایت وی مانند سگی است که اگر به او هجوم بری پارس می‌کند و اگر او را رها کنی پارس می‌کند».

لینک فایل سخنرانی دکتر محسن برهانی با عنوان ازدواج معاطاتی را از ایــــــــــــنجـــــــــــــا دانلود کنید.

‫۲ دیدگاه ها

  1. بله سیاستهای جرم زدایی صحیح است ولی ازدواج سفید، نوعی مرد سالاری و بسیار به ضرر حقوق زنان است بماند که در ازدواجهای شرعی نیز حق زنان پایمال می شود مثلا الزام به تمکین از بدترین خشونتها علیه زنان است که به بهانه عدم تمکین زن که باید از روی میل و اختیار باشد نه اجبار، به مرد حق بدهیم نفقه ندهد یعنی خوراک و پوشاک تعطیل شود و نوعی شکنجه علیه زن اعمال گردد ضد حقوق بشر و انسانیت است، انسان یک پرنده یا سگ هم به خانه بیاورد غذایش را می دهد و منوط به هیچ شرطی نیست چگونه برای یک بشر و زن، چنین اجازه ای قانونا داریم که بیاوریم خانه، و یا تمکین باید بکند یا نفقه تعطیل، من که در شرع چنین چیزی نیافتم که کلا نفقه تعطیل شود، سخت گیری با تعطیل کلی فرق دارد آن هم مبلغ مسخره ماهی یک تومان که فی الحال در دادگاهها صادر می شود و اندازه پول توجیبی است نه نفقه، و بخواهیم این را هم منوط به تمکین کنیم…

    1. همان اسلامی که تمکین را در برابر نفقه قرار داده به مرد دستور داده و توصیه نموده تا در امور زناشویی با پای همسر و زوجه خویش راه برود و چیزی بر او تحمیل نکند! ضمنا نفقه مصادیق متعددی دارد و با روح تعالیم اخلاق گرایانه اسلامی سازگار نیست که مرد بتواند از آب و غذای زن جلوگیری کند. متاسفانه هرچی میکشیم از عدم احاطه و شناخت صحیح از اسلام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا