دیدگاه

وکیل شیخ الاسلامی: به جای پیامک اسقاط کافه خیارات در قالب فیلم و کلیپ آموزش دهید

وکلاپرس- عضو سابق هیأت مدیره کانون وکلای خراسان با نقد لغات ثقیل موجود در ادبیات حقوقی موجود، درباره ساده سازی اصطلاحات این حیطه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عباس شیخ الاسلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه و رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای خراسان، در مصاحبه با ایسنا درباره قانون نویسی و استفاده از لغات ثقیل و تخصصی در متون قراردادی سخن گفت و از ایده فارسی سازی اصطلاحات حقوقی دفاع کرد.

قانون برای مردم نوشته شده است

دکتر عباس شیخ‌الاسلامی با تاکید بر لزوم ساده سازی اصطلاحات حقوقی به طوری که برای عموم مردم قابل فهم باشد، اظهار کرد: قانون برای مردم نوشته شده و اگر شهروندان به دلیل نامانوس بودن اصطلاحات حقوقی در عقد قراردادها متوجه نشوند در حال امضای چه چیزی هستند، خلاف مصلحت است.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نکته درباره قانون نویسی علمی در بیان دکتر علی آزمایش

ضرورت ساده سازی اصطلاحات حقوقی با توجه به توسعه معاملات و روابط

این وکیل دادگستری افزود: زمانی اصطلاحات حقوقی تنها در سطوح دانشگاهی و علم حقوق و فقه مطرح بود، اما امروز توسعه سطح معاملات و روابط اجتماعی ایجاب می‌کند ما هم به ساده سازی و فارسی‌سازی اصطلاحات حقوقی روی بیاوریم و هم به آموزش این اصطلاحات. هرچند حقوق یک علم تخصصی است و مردم در هر صورت برای حل دعاوی حقوقی خود به وکیل نیازمندند اما باید با ساده سازی اصطلاحات حقوقی کاری کرد تا مردم متوجه مفهوم این اصطلاحات شوند.

ساده سازی اصطلاحات حقوقی بر کاهش پرونده‌ها تاثیرگذار خواهد بود

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه ساده سازی اصطلاحات حقوقی بر کاهش پرونده‌ها و شکایات حقوقی تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: بسیاری از شکایاتی که در دادگستری‌ها مطرح می‌شود، به این دلیل است که مردم نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند و متن قراردادها برایشان مبهم است. اگر اصطلاحات حقوقی به طوری ساده سازی شود که برای عموم مردم قابل فهم باشد، متن قردادها نیز شفاف خواهد شد و از بار شکایات و پرونده‌های حقوقی نیز کاسته می‌شود.

بیشتر بخوانید: گرایش قانون نویسی؛ نیاز روز دانشکده‌های حقوق کشور

لزوم آموزش مسائل حقوقی به مردم

شیخ‌الاسلامی با تاکید بر لزوم آموزش مسائل حقوقی به مردم عنوان کرد: حتی اگر لغات حقوقی ساده سازی شود، اگر اطلاعات مردم در این حوزه پایین و فرهنگ حقوقی و قانون‌مداری در جامعه ضعیف باشد، باز هم ما با پرونده‌های حقوقی پرشماری مواجه خواهیم بود.

ساخت کلیپ و فیلم به جای پیامک اسقاط کافه خیارات به مردم

وی اضافه کرد: رسانه‌ها و مطبوعات پایگاه‌های اصلی‌ آموزش حقوق برای مردم به حساب می‌آید. باید توجه داشت این موضوع فقط با سخنرانی میسر نمی‌شود. به عنوان مثال وزارت فرهنگ وظیفه دارد با ساخت‌ فیلم‌های جذاب، با زبان هنر مفاهیم حقوقی را به مردم آموزش دهد. یعنی به جای اینکه به مردم در خصوص اصطلاح «اسقاط کافه خیارات» پیامک زده شود، تلاش شود در قالب یک فیلم سینمایی این اصطلاح را به مردم آموزش دهند.

بیشتر بخوانید: لایحه اصول و قواعد قانون نویسی رونمایی شد

این حقوقدان با اشاره به اینکه در کشورهایی نظیر آمریکا این اتفاق افتاده و مسائل حقوقی در قالب کلیپ‌هایی کوتاه به مردم آموزش داده می‌شود، ادامه داد: ما نیز در رسانه‌های کشورمان باید سعی کنیم مسائل حقوقی را به بحث بگذاریم و از این طریق مردم را با این مفاهیم آشنا کنیم.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. دوست عزیز جناب شیخ الاسلامی . اگر بخواهند کلیپ و فیلم نمایش دهند چند موضوع را باید در نظر گرفت : اولا : بحث هزینه های این قبیل اقدامات که هر برنامه هزینه های زیادی در بر دارد . ثانیا : سریعترین روش همین روش پیامکی است که الان هر فرد ایرانی حداقل یک خط موبایل دارد ولی می شود گفت بیش از ۵۰ درصد ایرانی ها اصلا به صدا و سیما و یا برنامه های اموزشی توجه نمی کنند . پس می شود گفت معاونت محترم قوه قضائیه بهترین روش رو در حال حاضر انتخاب نموده که موارد مبتلابه و مشکل ساز را در پرونده های حقوقی و کیس هایی که بعدا به خاطر عدم اطلاع مردم به قوانین بوجود می آید با راحت و سهل ترین روش , اطلاع رسانی نموده که جای بسیار تقدیر و تشکر دارد از هم ریاست ان قوه محترم و هم معاونت محترم پیشگیری آن دستگاه و امید است این نکات کلیدی به همین روال جهت آگاهی عموم مردم ادامه دار باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا