اخبارویژه

لایحه اصول و قواعد قانون نویسی رونمایی شد

وکلاپرس ـ  لایحه اصول و قواعد قانون نویسی و نیز کتاب هنجارگذاری حقوقی در معاونت حقوقی رییس جمهوری و با حضور لعیا جنیدی رونمایی شد. این لایحه دارای ۶ باب و ۱۳۶ ماده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایرنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری در این مراسم گفت: قاعده مند کردن ارزش ها و هنجارگذاری در ارتباط مستقیم با اصل حاکمیت قانون ایجاد شده که این اصل، ناشی از ترس تاریخی بشر از غیر قابل پیش بینی شدن آینده خود در صورت خودسری و رفتار دلبخواهانه بوده است.

جنیدی افزود: ادبیات حاکمیت قانون و مسئولیت حکومت را نباید محدود به قرن ۱۷ و ۱۸ دانست بلکه این مباحث در اسلام ریشه های عقلی و نقلی دارد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در رابطه با فلسفه لایحه اصول و قواعد قانون نویسی بیان داشت: هنجار الزاماً مکتوب نیست، برای مثال قواعد را می توان در رویه‌ها و عرف‌های قضایی و حتی عرف‌های عمومی باشد. اما چهره خاص قواعد حقوقی همین متون قانونی است. به هر رو، اولین منبع حقوقی، قوانین مکتوب است.

بیشتر بخوانید: تنظیم لایحه « قانون نویسی » در معاونت حقوقی ریاست جمهوری

ضعف در روش مندی حقوق در ایران

پیش از سخنان معاون حقوقی رییس جمهور، دکتر علی اسلامی پناه استاد دانشگاه تهران و از دست اندرکاران تدوین لایحه اصول و قواعد قانون نویسی گفت: در کشور ما عملا با وجود سابقه ۱۱۵ ساله قانون نویسی هنوز کار جدی و منسجم در خصوص روش مندی و روش شناسی حقوق در زمینه تفسیر، اعمال و وضع قانون صورت نگرفته است.

وی با تشکر از اهتمام دکتر جنیدی به تدوین لایحه اصول قانون نویسی گفت: روش مند سازی قانونگذاری و قانون نویسی اهمیت خاص و ویژه ای دارد. وی افزود شفافیت، خالی بودن از نقص و اجمال و ابهام، پرهیز از تعدد و تورم قوانین در موضوع واحد، ویژگی های مطلوب برای قانون نویسی است که در این لایحه مد نظر بوده است.

لایحه اصول و قواعد قانون نویسی یکی از مهمترین لوایح تدوین شده در معاونت حقوقی است

دکتر بیژن عباسی استاد دانشگاه تهران و معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص چگونگی تدوین و تهیه لایحه اصول و قواعد قانونگذاری گفت: این لایحه یکی از مهمترین لوایحی است که در این دوره در این معاونت تدوین و تنظیم شده است و باید به صورت یک امر میان قوه ای و مبتنی بر همکاری و تعامل قوا برای حل مشکلات مردم و ارتقای نظام حقوقی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته عباسی تصمیم به تدوین این لایحه حاصل جمع بندی گزارش عملکرد این کارگروه توسط دکتر جنیدی خطاب به رئیس جمهور بود که  در نتیجه آن در حدود ۱۰ ماه در جلسات متعدد و با صد ها ساعت جلسه تخصصی با حضور استادان برجسته، این لایحه در ۶ باب و ۱۳۶ ماده تنظیم شد.

گفتنی است متن لایحه اصول و قواعد قانون نویسی هنوز منتشر نشده است

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا