دیدگاه

ورود حجم زیاد وکلا بر اساس قانون تسهیل منجر به از بین رفتن بازار حرفه وکالت خواهد شد

وکلاپرس- دکتر شیخ الاسلامی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در گفت و گو با ایسنا در خصوص اثرات منفی قانون تسهیل و استفساریه صدور مجوزهای کسب و کار بر حرفه وکالت سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس دکتر شیخ الاسلامی تصویب استفساریه قاانون تسهیل را عامل ورود افرادی به حرفه وکالت دانست که سطح سواد و معلومات کافی را ندارند و اعلام کرد: در این میان حقوق مردم از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

عده‌ای وارد حرفه وکالت می‌شوند که سطح سواد و معلومات کافی را ندارند

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به قانون تسهیل و استفساریه صدور مجوزهای کسب و کار گفت: تصویب این قانون بر آینده حرفه وکالت اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت و این حرفه تحت تاثیر ایرادات آن به مخاطره خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

عباس شیخ‌الاسلامی درگفت‌وگو با ایسنا در خصوص تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار و تاثیر آن بر حرفه وکالت اظهار کرد: طبق این مصوبه سهمیه در آزمون وکالت برداشته می‌شود و عده‌ای وارد حرفه وکالت می‌شوند که سطح سواد و معلومات کافی را ندارند.

قانون تسهیل و استفساریه آن یک قانون کارشناسی شده نیست

وی با بیان اینکه استفساریه این قانون هم شرایط را بدتر از اصل تصویب قانون کرده، ادامه داد: استفساریه مربوط به نمره و تراز آزمون می‌شود و موجب می‌شود احتمال قبول شدن بسیاری از داوطلبان حتی با نمره منفی فراهم شود. بر این اساس به طور مثال هر سال ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر از ۸۰ هزار داوطلبی که در آزمون شرکت می‌کنند، در آزمون وکالت قبول می‌شوند. کانون‌های وکلا امکان آموزش آن‌ها را ندارند و آن افراد نیز توانایی وکالت را پیدا نخواهند کرد.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: بازار وکالت نیز بازار رقابتی و داری سقف معینی است و نمی‌توان اجازه داد افراد با هر تعداد وارد آن شوند. بنابراین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و استفساریه آن یک قانون کارشناسی شده نیست و آینده وکالت را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.

در صورت اجرای این قانون کارشناسان بیکار به وکلای بیکار تبدیل می‌شوند

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: از دیگر مشکلات تصویب این قانون مسائل آموزشی است. در واقع نه دادگستری امکان آموزش این تعداد پذیرفته شده را خواهد داشت و نه کانون وکلا. همچنین اگر این حجم از وکلیل وارد حرفه وکالت شود، بازار این حرفه از بین خواهد رفت. در وضعیت فعلی هم بسیاری از وکلا بیکار هستند و حتی توان تمدید پروانه‌های وکالت خود را ندارند. در صورت اجرای این قانون کارشناسان بیکار به وکلای بیکار تبدیل می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: مشکل دیگری که در نتیجه اجرای این قانون ایجاد خواهد شد، افزایش کارچاق‌کنی. تشکیل موسساتی خواهد بود که تازوه‌واردهای عرصه وکالت را استثمار می‌کنند. باید توجه داشت کسانی که به عنوان وکیل وارد دادگاه می‌شوند تا از حق مردم دفاع کنند، باید آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند؛ از این رو لازم است در این زمینه یکسری استانداردها تعریف شود. با اجرای این قانون این استانداردها از بین رفته و کسانی که توان علمی، تخصصی و تجربی ندارند، وارد عرصه وکالت می‌شوند و در این میان حقوق مردم از بین خواهد رفت.

نباید به دلیل ایجاد اشتغال کیفیت را از بین برد

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ظرفیت آزمون وکالت به بهانه اشتغال‌زایی صورت گرفته، عنوان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش کانون وکلا به این شکل ضرورت نداشت اما مجلس راه خود را رفت و مسلما در آینده نزدیک شاهد بروز آسیب‌های اجرای این قانون خواهیم بود. نباید به دلیل ایجاد اشتغال کیفیت را از بین برد.

منبع: ایسنا

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. با سلام
    فرمایش شما صحیح است ولیکن ورود حجم زیاد کاراموزان مهم نیست،بلکه خروج حجم زیاد وکیل مهم هست.

    مرکز وکلا چطور عمل کرده تو این چند سال؟
    مصاحبه صلاحیت عمومی- استعلامات- روانشناسی- دروس پیش نیاز- دروس توجیهی- و بقیه که همانند کانون وکلا.

    خب شما کافی هست موارد را اعمال کنید ولیکن لطف کنید آنرا به صورت دقیق اجرا نمایید نه فرمالیته، اگر طرف دوبار توان کسب موارد و امتیازات را نداشت حدف شود، دلدگاه ها جا نداشتند صبر کنید تا فضای مناسب مهیا شود سپس معرفی کنید اگر سنبل واری نشود افراد ضعیف که ضعیف ماندند حدف میشوند

  2. دوست عزیز علی آقا چه می گویی . اگر زیاد هم سخت بگیرند همین اختیارات رو هم از کانون ها و مرکز مشاوران قوه قضائیه بدلیل ذینفع بودن در موضوع و… می گیرند و آنها فقط حق دارند کارآموزان رو هدایت کنند برای کارآموزی و گذراندن دوره ولاغیر . پس چنین نظرتی ندهید تا همین اختیارات جزیی هم از بین برود .

    1. دوست ما صحیح می گویند گرفتن چنین اختیاری را نخواهند داشت مطمئن باشید.
      یادتان باشد اگر قرار هست که همه اختیارات را نگیرند که خیانت و جنایت صورت بگیرد همان بهتر که همه اختیارات را بگیرند.
      مطمئن باشید ادامه مداخله مجلس قطعا ایجاد چالش خواهد کردو حتی ممکن هست مقام معظم رهبری در حل مشکلات نظام ورود کنند و تدابیر لازم از طریق مجمع مصلحت نظام صورت پذیرد.
      دوست عزیز شما خوشحال نباشید قطعا کانون و مرکز با دقت قوانین و ایین نانه ها را اجرا میکنند. مجلس محترم هم جرات ندارد در کار این مراکز برای مهندسی و بی اثر کردن اموزشها و… مداخله کند‌
      الان بحث قوه، قصات بازنشسته، جامعه حقوقی و اساتید مطرح است.

      1. برزگوار از شما که یک حقوقدان هستید بعید هست بگید مجلس شورای اسلامی جرات ندارد درکار کانون وکلا دخالت کند؟ بزرگوار مجلس قانون گذاری هست. راس امور هست و محل طرح و تصویب قانون، و حتی قوه قضاییه هم قوانین مجلس که به تصویب می رسد را باید اجرا کند
        مجمع تشخیص مصلحت نظام محل حل اختلافات قوا هست، لطفا آدرس غلط ندهید

        1. با سلام
          راس امور کشور اول در قانون اساسی است.هیچ قانونی خلاف قانون اساسی وضع نمیشود، ظاهرا شما هم جزو پشت کنکوریها هستید امید طرح تسهیل و تراز و… خب درس میخواندید
          حتی رویه جدید مجمع مصلحت نظام را نمیشناسید.
          مطالعه مجددی داشته باشید.
          دوستمان درست گفت دخالت مجلس در امور تخصصی که از وکالت و کارشناسی و … شروع و به روانشناسی و… در حال ختم هست و…
          چشم اندازهای ۱۰ ساله نظام فراموش نکنید.
          به هر حال نگران نباشید انشاالله ورودیها افزایش و خروجیها کاهش می یابد.
          همه هم وکیل و کارشناس شوند خوشحال خواهیم شد،ولیکن با حداقل سواد.
          امیدوارم ادرس را یاد گرفته باشید

  3. سلام و احترام
    متاسفانه اعضای اسکودا و بعضی وکلا از طرح قانون تسهیل فقط تعارض منافع خود را می بینند
    شما اعضای محترم اسکودا و بعضی وکلا گرامی بیاید طرحی به مجلس بدهید که در آن گرفتن وکیل اجباری شود
    و وکالت را تخصصی کنید. اتفاقا قانون تهسیل طرح تخصصی هست و به نفع همه فارغ التحصیلان حقوق که در بازار رقابتی
    تخصصی وارد شوند

  4. سلام
    در جواب دوست گرامی،
    هیچ کس تعارض منافعی ندارد مشکل ورود افراد کم سواد هست. و قطعا در یک جایگاه قرار نمیگیرند که تعارضی داشته باشند.
    درماده ۱قانون کیفیت هم اکثریت با قوه بود اگر کانون دنبال حد نصاب کمتر بود قوه که اکثریت داشت عدد بیشتری را در نظر می گرفت چرا اینکار را انجام نداد؟؟؟.
    شما سواد لازم را کسب کنید همه وارد شوید.این دفاع از حقوق و علم و… هست

  5. ربطی نداره، اصلا قانون تسهیل رو نخواستیم همون مثل سالهای قبل پذیرش کنن، مثلا از بین ۸۰ هزار داوطلب ۸۰۰۰ نفر بگیرن. ۲۸۰۰ نفر که الان گرفتن با کدوم قانون تطابق داره؟ سالهای قبل؟ یا تسهیل؟ یا چه؟ ثانیا شما ازچی میترسید؟ به گفته کارشناسان حتی اگر ۱۰۰ هزار نفر امسال پذیرش بشوند بازهم وکیل کم است؟ مردم در زجر هستن شما دنبال چی هستین؟ بازار کار هیچوقت از بین نمیره.

  6. دوستان عزیز، هر کدام نظراتی که به نفع خودتان هست را مطرح میکنید، پیشنهاداتی بدهید تا با عموم هماهنگ باشد. مجلس بهترین نظر را مطرح کرده، چند سال است عملا آزمونی در کار نیست بلکه رابطه ها و ضابطه ها و سهمیه ها امیدی برای فارغ التحصیلان حقوق نذاشته، اگر مانند پزشکی به همه پروانه بدهند تا مردم خودشان خوب و بد را تشخیص بدهند بهتر است هم وکلای محترم پول پارو نمی کنند و منتظر پرونده نون و آبدار نمیشوند و هم هرکس سواد درست و حسابی داره، به مرور مطرح شده و خوب و بد مشخص میشود و ضمنا در این مورد نیز تخصص هرکس در کارکردن زیاد در موضوع قوانین مشخص میشود.

  7. باسلام،عزیزانی که دائم درمورد طرح مجلس وشواری نگهبان وخواست رهبری،ایستادگی میکنند،خود را در چه جایگاهی میبینند،عواقب نافرمانی در مقابل قانون،بسیار روشن است که انشاءالله بزودی درمقابل مراجع فوق قرار خواهند گرفت،ضمن اینکه توهین به بیسوادی عزیزان حقوقی تنها به صرف یک آزمون وتعدادی تست بسیاراشتباه است،به عقبه خود واینکه اکنون با روشهای انحصاری فوق چه گلی بر سر مردم وجامعه را زدید را نیز برسی کارشناسی کنید متوجه خواهید شد که چندان بیانات شما عزیزان کارشناسی وصحیح نیست وخود نیز این را به خوبی میدانید،صدای شما عزیزان برای کسانی که بدون آزمون مدرک میگیرند ویا از امتیازات تا کنون استفاده میکردند وقبول میشدندچرا تاکنون شنیده نشده،بهتر آن است این مسئولیت واختیارات در حیطه کاری خودقوه قضاییه قرار بگیرد چراکه بسیار توانمندتروبا دقت تر کار را انجام میدهد وسابقه کاری وگزینش آنها نیز قانونمندتراست،امیدوارم این امر هم صورت بگیرد تادوستانی که فقط نگران جیب خود ووضع کاری خود هستند ونه کلیت جامعه وملت با امید بیشتری زحمت وتلاش وتحصیلات کارشناسی راادامه دهند،قطعا مشخص است عزیزان فقط خود وگروه های وابسطه به خود را میبینند،که این از انسانیت بدور است که به این راحتی به سواد دیگران بدون شناخت توهین میکنید،ملت خود خوب را از بد تشخیص میدهند بگذارید خودشان تصمیم برای خود بگیرند ونه شما برای آنها،باتشکر از عزیزانی که این امر را رعایت وبه قانون احترام میگذارند.

  8. دیدگاه سنتی نسبت به وکالت موجب تضعیف حقوق آحاد مردم شده نیاز امروزه وکالت با نیاز ۴۰ سال پیش فرق اساسی دارند نیاز به تخصص های مختلف وکالت و حجم زیاد انواع مصوبات و بخشنامه های مختلف موجب شده میزان بهره وری یک وکیل قدیمی نسبت به وکلای جدید پایین بیاید در حقیقت یک وکیل اگر بخواهد در همه رشته ها فعالیت کند تبدیل به اقیانوسی خواهد شد به عمق یک وجب که با اولین تابش آفتاب بخار خواهد گردید برای اثبات این گفته کافی است نگاهی به امار میزان کاراموزانی که طی ۲۰ سال گذشته وکیل شدند و تعدادی که وکیل باقی مانده اند بکنیم باید قبول کنیم تخصص از این به بعد بیشترین حرف را در حرفه وکالت میزندقدر خوب میشد اگر دوستان وکلای قدیمی بجای نگرانی از وضعیت فعلی تلاش کنند کارآموزان وکالت تخصص خود را بیابند و جایگاه خود را پیدا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا