ویژهیادداشت

لیلا رئیسی: ملاک قرار دادن تراز در آزمون وکالت، عملا به معنای حذف آزمون وکالت است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای اصفهان با انتشار یادداشتی پیرامون قانون تسهیل و تبدیل معیار پذیرش داوطلبان آزمون وکالت از نمره به تراز، نسبت به تبعات این قانون هشدار داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان دکتر رئیسی در این یادداشت ملاک قرار دادن تراز در آزمون وکالت، عملا به معنای حذف آزمون وکالت دانست و نتیجه این اقدام را افت شدید کیفیت در حرفه وکالت برشمرد.

متن یادداشت به شرح زیر است:

قانون تسهیل محل ایراد افراد حقوقی و غیر حقوقی زیادی است

قانون تسهیل محل ایراد افراد حقوقی و غیر حقوقی زیادی است. در این قانون به حرفه وکالت وصف نچسب کسب و کار زده شد و به تبع آن این حرفه مشمول قوانینی تلقی شد که اساسا با کارکرد ذاتی و اهداف بنیادین این حرفه در تعارض است.

این امر صرف نظر از ایراداتی است که به روند قانون سازی قانون مذکور وارد است. اگر قانون تسهیل از بدو ارائه آن در قالب یک طرح مورد بررسی قرار گیرد، روشن می گردد که روندی که اصولا یک طرح یا لایحه پیشنهادی باید طی کند تا به قانون تبدیل شود در مورد این قانون رعایت نگردیده است.

مشورت گرفتن از نخبگان و کارشناسان از حوزه های مربوطه از جمله حقوقدانان، بررسی تخصصی در کمیسیون های مربوطه، از جمله کمیسیون قضایی و… در خصوص قانون تسهیل انجام نشده است. نتیجه تمام ایرادات مذکور معایب زیادی است که از بدو اجرای قانون مذکور به وضوح خود را نشان داده است.

ملاک قرار دادن تراز در آزمون وکالت، عملا به معنای حذف آزمون وکالت است

نکته عجیب دیگری که در مورد این قانون اتفاق افتاد، اقدام اخیر مجلس است. نمایندگانی که از شاخص نمره در آزمون، در این قانون صحبت کرده بودند، زمانی که متوجه شدند اهدافی که در حرفه ای مانند وکالت به دنبال آن بودند از این طریق امکان پذیر نیست، آنچه تصویب کرده بودند را در قالب استفساریه تغییر داده و تراز را با نمره جایگزین کردند.

ملاک قرار دادن تراز در آزمون وکالت، عملا به معنای حذف آزمون وکالت است. وقتی هیچ شاخص منطقی و علمی برای سنجش شرکت کنندگان در یک آزمون وجود نداشته باشد، آزمون مذکور چه مفهومی می تواند داشته باشد؟

بیشتر بخوانید:

بطور منطقی کارکرد آزمون این است که افرادی که داوطلب حضور در یک حرفه هستند از جهت داشتن شاخص های لازم برای ورود به آن حرفه مورد بررسی و سنجش قرار بگیرند، وقتی با اعمال شاخص تراز قرار است افرادی که حتی در برخی از مواد آزمون هیچ نمره ای را کسب نکرده اند از سد آزمون عبور کرده و پذیرفته شده محسوب گردند، روشن است که این آزمون کارکرد منطقی خود را نداشته و آزمون از شاخص واقعی تهی است.

آنچه به نام آزمون از این پس برگزار می شود فقط یک امر ظاهری است

آنچه به نام آزمون از این پس برگزار می شود فقط یک امر ظاهری است و مهمترین حاصلی که از آن بدست خواهد آمد افت شدید کیفیت در حرفه وکالت خواهد بود.

انتظار داریم شورای نگهبان که متشکل از فقهای برجسته و حقوقدانان فرهیخته است به تبعات این اقدام فرای مسائل سیاسی و جناح بندی ها توجه نموده و این مهم را مد نظر داشته باشند که در این بین موضوع نظام حقوقی و قضائی کشور مطرح است و چنانچه به دلیل عدم رعایت شاخص های لازم، کیفیت در حرفی همانند وکالت تضعیف شود، نتایج زیانبار آن قابل پیشگیری نبوده و دامنگیر دستگاه قضایی و مردم خواهد گردید.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. واقعا جای تاسف هست که امثال سرکار خانم رئیسی با کمترین بهره علمی تونستند استادیار محسوب بشن درحالیکه حتی از شیوه شکلی در نگارش مطالب علمی هم آگاهی ندارند و جالب تر اینکه الآن چنین اظهار نظراتی هم دارند!

    آخه اگر واقعا مشتاق سنجش سواد افراد هستید، پس چرا اول از خودتون شروع نمی کنید؟

    بقول حضرا امیر (ع) هرکس به عیدب خود بپردازد، فرصت پرداختن به عیوب دیگران را نخواهد داشت.

    در شهر اگر کس است، یک حرف بس است

  2. نه اینکه تا الان وکلا خیلی درجه یک و تاپ بودن شلوغ نکنید اگر کار شما درست بود که مردم این مشکلات رو نداشتن فقط فکر جیب مبارک هستید یه پرونده معاضدت بدن که رایگان انجام بدید جونتون در میره

  3. سلام تاحالا که وکیل قبول می کردید واقعا با سواد بودند که حالا کسی ‌که از دانشگاه تهران فارغ تحصیل شده و به هر دلیلی قبول نشده و کسی را که صدر صد تغلب کرده و قبول شده با سواد بدانید به هرچه که اعتقاد دارید ما قسم یاد می کنیم فقط جنبه مالی مد نظر است چطور نمایندگان مردم را که وکیل مردم هستند بی سواد خطاب می کنید در صورتیکه جز فرهیختگان جامعه هستند شما به عنوان متولی می توانید ضمن خدمت اموزش دهید جای که قانون به نفع ماست نمایندگان مجلس فهیم هستند جایی که مخالف ماست بی سوادند ای عادلانه نیست این را از دیگاه یک دکترای حقوق بیان می کنم

  4. سلام،شما داوطلبان محترم توان قبولی در این ازمون را نداشتید و ندارید،بلاخره همه ما میدانیم چطور وارد دانشگاه و چطور فارغ التحصیل شدید، حالا حمله میکنید به روسا و وکلای کانون و مرکز،حداقل در ازمون شرکت نکنید کم سوادی شما را به حساب ما نگدارند. البته تراز که هنوز تایید نشده

  5. اخه بی سوادای مردودی..حالا اومد یکی یه دونه پروانه وکالت دادن دستتون…کی میاد پرونده جان و مال و ابروشو به دست امثال بی سوادهای ۱۴۰۱ به بعد….مطمئن باشید بااین شرایط بازهم وکلای قدیمی بنام تر ومشهورتر میشن..وسرشون شلوغتر….این قانون ازپیش باخته است وشک نکنید بزودی با یک آینن نامه جدید ازطرف رییس قوه قضاییه به درک واصل میشه

    1. شما نمی‌خواد زیاد حرص بخوری وقتی وکلای قدیمی با این کار مشهورتر و پر کار تر میشن چرا داری پاحق خودتون می‌زنیم انشاالله که تصویب شد شما بفکر پاسخگویی به پرونده های زیاد ی که به شما میدن باشین

    2. اینکه معیار یک آزمون رو نمی‌دونین حتی آزمون های قبولی پزشکی هم بر اساس تراز هست ، اصلا تراز رو فک کنم فلسفه دقیقش رو نمی‌دونین چی هست که دارید اینطور صحبت میکنین ، واقعا تاسف

  6. سلام. دوستان خودتون را اذیت نکنید و قبول کنید که شغل وکالت از بین رفته و آینده ندارد. فاتحه وکالت خوانده شده

    1. درود بر شما
      این افرادی هم که طبل خرسندی بر تصویب قانون تسهیل و ابلاغ استسفاریه میزنند
      بدونن که وکیل شدن شاید اسون شد ولی وکیل بودن همیشه سخت
      نهایت برید پرونده های خانواده قبول کنید 🙂

  7. سلام خدمت دوستان اصلا و ابدا اینجوری نیست معیار تراز دلیل حذف نیست اصلا گزینه ش افرادی امثال سر کار در آزمون وکالت دلیل برتری علمی نسبت به سایر افراد نیست ،کما اینک مواد قانونی ما فقط در حد یه رویه س و کاربردی در قوانین اجرای امروز ندارن ک یه سری افراد حفظ می‌کنند و در صد بیشتری نسبت به سارین توی آزمون کسب میکنن و مطلقا این معیار پذیرش برتری این افراد نیست .تبریک میگم به مجلس محترم و کلیه نمایندگانی ک حساب شده و سنجیده این طرح و اجرایی کردن و بعد از سالها منجر به تحول تحول و شکوفایی در نهاد وکالت شدن .دوستانی ک منافعشونا در خطر میبینن با ورود افراد بیشتر به این عرصه بهتره ب جای اظهار نظرهای غیر علمی و غیر کارشناسانه نظراتی ارائه کنند در جهت رشد فضایی حقوقی جامعه و تهیه بستر و زیر ساخت در جهت تربیت وکلای بیشتر در جامعه نسبت به این طرح ک می‌تونه آسایش هر چه مردم و درپی داشته باشه جهت بهرمندی از نهاد مقدس و قابل احترام وکالت با تشکر

  8. سلام خدمت دوستان ابدالحاظ کردن نمره تراز دلیل بر حذف آزمون وکالت نیست چه بسا این معیار می‌تونه توی بلند مدت منجر به تحول عظیمی در نهاد وکالت بشه ک تبعا آسایش هر چه بیشتر مردم را در پی داره .بعضی از دوستان بجای در نظر گرفتن منافع خودشون و اظهر نظرهای غیر علمی بهتره به عنوان عضوی از جامعه وکالت همراه و همدل مجلس محترم باشن و اظهار نظرهای کارشناسی در زمینه پیشبرد این طرح ارائه بدهند.با تشکر.

  9. تمام بحث سر حق الوکاله هست وکلای قدیمی قطعا نگران این موضوع هستند باورود تعدادبیشتر وکیل قیمت ها پایین میاد وبرنده اصلی مردم هستند.قیمت ها نجومی هست ومردم توان گرفتن وکیل ندارن .بعدا میبینید چه نخبگانی از بین وکلای جدید پیداخواهد شد .علی برکت الله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا