اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

نظر علی خضریان درباره انتقادات از طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار: مجلس در حذف رانت قضات مصمم است

وکلاپرس ـ علی خضریان انتقادات قضات و وکلا به مواد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار را ناشی از تعارض منافع دانست و از عزم مصمم مجلس برای حذف رانت قضات و نمایندگان مجلس گفت.

به گزارش وکلاپرس ، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به حذف رانت قضات برای وکیل شدن که در جریان بررسی طرح تسهیل صورت گرفت، گفت: بر اساس مصوبه مجلس قضات همچنان می‌توانند وکیل شوند اما دیگر رانتی ندارند و باید مثل بقیه افراد در آزمون شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب کنند و دیگر از میان‌برهای قانونی خبری نیست.

بیشتر بخوانید: اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

هم اختیار تعیین ظرفیت را از وکلا گرفتیم و هم رانت وکیل شدن را از نمایندگان و قضات

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص مصوبه مجلس درباره حذف رانت نمایندگان مجلس و قضات برای وکیل شدن گفت: مجلس در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به دنبال این بود با تعارض منافع مبارزه کند و برای همین هم اختیار تعیین ظرفیت را از وکلا گرفت و هم رانت نمایندگان و قضات برای وکیل شدن را حذف کرد.

بیشتر بخوانید: رییس دیوان عدالت اداری: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شد قاضی پس از ۳۰ سال کار ملزم به آزمون وکالت شود؟

وی افزود: نمایندگان مجلس مسئله شخصی با اصناف یا اقشار مختلف مانند وکلا ندارد، بلکه فقط در مبارزه با رانت جدی هستند و حذف رانت خود نمایندگان گواه این مسئله است.

برای قضات احترام قائلیم ولی تعارض منافع آنان را نادیده نمی‌گیریم

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: ما برای قضات همچون سایر اقشار احترام قائلیم اما این دلیل نمی‌شود که تعارض منافع آن‌ها را در این موضوع نادیده بگیریم. تا پیش از مصوبه مجلس رویه به این صورت بود که قضات می‌توانستند بعد از بازنشسته شدن بدون شرکت در آزمون، وکالت کنند که این موضوع با توجه به آشنایی قضات با فرایندها و مقامات قضایی، مشکلاتی ایجاد کرده بود. یعنی برخی از این قضات که وکیل شده بودند از روابط خود برای پیش بردن پرونده‌ها استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید: معاون اول قوه قضاییه: قضات از مقرره موجود در طرح تسهیل صدور کسب‌وکار ناراحت هستند

خضریان ادامه داد: رانت به وجود آمده برای قضات هم به عدالت ضربه می‌زد و هم سایر وکلا که سالم کار می‌کردند را تحت تاثیر قرار می‌داد. برای همین مجلس نسبت به حذف این رانت و امتیاز ویژه اقدام کرد.

وی عنوان کرد: بر اساس طرح مجلس قضات همچنان می‌توانند وکیل شوند اما دیگر رانتی ندارند و باید مثل بقیه افراد در آزمون شرکت کرده و حد نصاب نمره را کسب کنند و دیگر از میان‌برهای قانونی خبری نیست.

حمله به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ناشی از تعارض منافع است

این نماینده مجلس گفت: برخی از حملاتی که این روزها علیه تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صورت می‌گیرد به دلیل منافعی است که به خطر افتاده در غیر این صورت دلیلی ندارد علیه طرحی که انحصار را از مشاغل و بازار خدمات حقوقی بر می‌دارد این همه حمله صورت گیرد.

خضریان افزود: مجلس در مبارزه با انحصار و رانت با کسی از جمله خود نمایندگان تعارف ندارد و برای همین هم ضمن رفع انحصار بازار خدمات حقوقی، رانت خودش و قضات را حذف کرد.

بیشتر بخوانید: واکنش سخنگوی قوه قضاییه به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

وی با ابراز امیدواری از تبدیل شدن طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به قانون اظهار داشت: مجلس تلاش کرده است ملاحظات شورای نگهبان را در نظر بگیرد برای همین هم امیدوارم تا هر چه سریع‌تر این طرح در شورای نگهبان بررسی شود تا اگر اعضای محترم این شورا ایرادی تشخیص نداد، طرح تسهیل به قانون تبدیل شود و اگر ایرادی هم وجود دارد، در اسرع وقت رفع شود.

منبع: خانه ملت

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. کارغیرکارشناسی وبدون استفاده ازعقل انجام شده ،حیف که قضات عزیز ۵۰ سال سابقه دیوان عالی طرف حرفهای شماباشند،شمابایستی روزی محاکمه شویدبه خاطرندانم کاری

  2. انشالله شورای نگهبان جواب تک تک شماها رو خواهد داد با رد این مصوبه غیر کارشناسی و مضحک و صرفا با دیدگاه اقتصادی جالبه اقتصاد دانان اگه سواد دارن چرا فکری به حال تورم ۱۰۰۰درصد در طول یک ماه نمیکنن آمدن به یه سری چیزا گیر دادن که اصلا ربطی به اونها نداره

  3. خیلی هم عالی اگر این طرح در مجلس تصویب شود خیلی از لیسانسهای حقوقی تحت نظارت قوه قضاییه طی یکسال اموزش ببین خیلی با سوادتر هستن از کسانی که فقط منابع رو حفظ میکنن و تستها رو با ی ازمون وکیل میشن ودر عمل بیسواد هستن وکلای عزیزی که ایراد دارند به این طرح فکر جیبهای خودشون و هزینهای هنگفتی هستن که دیگه نمیتونن از مردم بگیرن جای تاسف داره

  4. آقا اصلا شما معنی ” رانت ” را رو متوجه هستید . شما چون تحصیلات اقتصادی دارید و از حقوق سر رشته ندارید به هر موضوعی به زعم خودتان تعبیر می کنید . این یک حق مکتسب بوده که به موجب قانون بوجود آمده و صاحبا این حق هم به اتکای آن ۳۰ سال خدمت کردند و الان پا به سن گذاشته اند و حالا شما دارید این حق مکتسب را بدون هیچ گونه بررسی کارشناسی و تبعات آن سلب می کنید و موجب تضییع حقوق این عزیزان می شوید و اسم آنرا حذف ” رانت ” گذاشته اید . یادتان باشد حقوق مکتسب را از نظر شرع و قانون نمی شود از بین برد فقط می توانید مفاد آنرا با شرایطی تغییر دهید , ضمن اینکه بایستی اگر بنادارید این حق تغییر کند اول بررسی های لازم صورت پذیرد و بعد اقدام متناسب برای ذینفعان انجام شود ( مثلا آزمون تشریحی از این عزیزان بعمل آورند بدون کارآموزی بخاطر سوابق کاری آنها و یا … ) متاسفانه طرح های بدون کارشناسی و به یکدفعه چیزی جز این نمی شود . انشالله که شورای نگهبان قانون اساسی این طرح ناپخته را با ارشادات خود جهت بررسی های کارشناسی و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی حقوقی و قضایی مجلس بر می گرداند تا اقدامی صحیح و پخته و کارشناسی با همکاری سایر دستگاه ها و از جمله قوه محترم قضائیه و دولت و…صورت پذیرد .

  5. سلام. مگر قضات عزیز ترس از شرکت در ازمون دارید شما ک استاد عالم به قانون قضا هستید .افسری امتحان‌پایه میگیرد خودش نباید در ازمون و امتحان پایه شرکت کند همینطوری گواهینامه بگیره

  6. چرا غیر کارشناسی؟
    جوانان بیکارباشن خوبه.
    قاضی کارکرده سهمشو برده اگه سوادداره دوباره امتحان بده.
    درضمن سطح سواد اکثر وکلاروباید با آزمون محک بزنن چون حتی همون ۷۰درصدم نمیتونن درست جواب بدن
    یه روزی جواب این ظلمها درجامعه دیده میشه.وقتی جوان بیکار رفت معتادشد یا آدم باسواد ازبیکاری ازمملکت فرارکرد. یه عده بی سوادهم بارانت و دودوزه بازی صاحب مقام و مسوولیت شدن این میشه وضع مملکت
    ایشالله قدم بعدی مجلس انقلابی بازار خودرو خواهد بود

  7. این طرح با دید اقتصاد دانان دیده شده و بررسی شده نه حقوقدانان و از کارشناسی یا بررسی آن در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبری نبوده به همین دلیل انشالله شورای محترم نگهبان که پاسدار قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران هست بدلیل مغایرت این طرح ناپخته با شرع و قانون اساسی آنرا جهت اصلاح و بررسی های کارشناسی در کمیسیون های تخصصی برمی گرداند .

  8. آقا این بحث ( رانت ) خیلی زشت هست که شما به عنوان نماینده مجلس و بخصوص کمیسیون اصل ۹۰ دارید ذکر می کنید , آنهم برای ذینفعان محترم که به موجب قانون برای آنها دیده شده و جزو حقوق مکتسبه این اشخاص هست که نباید سلب شود چون علی الاصول حقوق مکتسبه را نه از نظر شرع و نه از نظر قانون و عرف نمی شود سلب کرد ولی می توان به صورت های دیگری تبدیل شود که این یک موضوع کارشناسی است و بررسی های لازم را می طلبد که بایستی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح و با همکاری سایر قوا ( قوه محترم قضائیه و دولت و.. ) بررسی و بعد مصوب گردد .

  9. واقعا خیلی عجیب است !!!
    قضات از امتحان میترسند. البته این هم فساد و بی عدالتی که متاسفانه در سیستم قضایی ریشه کرده بود و الحمدالله روز بروز در حال قلع و قمع شدن هست از همین آقایون ترسو و بیسواد سرچشمه میگیرد، وگرنه قضات باشرف و باسواد کشورمان که الحمدلله کم هم نیستن نه از آزمون میترسند ونه مافیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا