اخبار قوه قضاییهویژه
موضوعات داغ

اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

وکلاپرس- پس از آنکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در صحن علنی مجلس تصویب شد و بر اساس آن قضات دادگستری از دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون وکالت منع شدند، امروز غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی درباره این موضوع سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، حجت الاسلام محسن اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، در نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه (مورخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰) در خصوص تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار بر کارشناسی دقیق و جامع بودن این طرح تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس: چرا قوه قضاییه واکنشی به طرح تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار نداشته است؟

نمایندگان قانونی جامع الاطراف تصویب کنند

 رییس قوه قضاییه با اشاره به بررسی و تصویب طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار در مجلس از نمایندگان ملت خواست که با استفاده از نظرات کارشناسان و پرهیز از تصویب پیشنهادات غیر کارشناسی که این طرح را ممکن است از هدف اولیه و اصلی خود خارج کند، قانونی جامع الاطراف در نهایت تصویب کنند.

آنچه در نهایت تصویب می‌شود موجب تبعیض جدید نشود

حجت‌الاسلام‌ محسنی اژه‌ای با اشاره به ارائه برخی پیشنهادات در خصوص این طرح در صحن مجلس از نمایندگان خواست که با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنند

رئیس قوه قضاییه به مأموریت‌های خطیر و متنوع این قوه نیز اشاره کرد و با اشاره به مشکل کمبود بودجه و امکانات متناسب با این مأموریت‌ها، خواستار توجه و مساعدت مجلس و‌دولت برای تأمین نیاز‌های دستگاه قضا شد.

بیشتر بخوانید: دادستان یزد در خصوص طرح تسهیل مجوز کسب ‌کار: منتظر طوفانی از دعاوی و شکایات و ترغیب مردم به چالش حقوقی باشید

همکاری معاونت های قوه قضاییه با مجلس در طرح تسهیل

رییس دستگاه قضا در همین راستا به معاون اول قوه قضاییه و معاونت‌های حقوقی و امور مجلس مأموریت داد که در بررسی این موضوع با مجلس همکاری کنند تا قانونی که وضع می‌شود کارشناسی شده و دقیق باشد.

رئیس قوه قضاییه به مأموریت‌های خطیر و متنوع این قوه نیز اشاره کرد و با اشاره به مشکل کمبود بودجه و امکانات متناسب با این مأموریت‌ها، خواستار توجه و مساعدت مجلس و‌دولت برای تأمین نیاز‌های دستگاه قضا شد.

منبع: میزان

‫۳ دیدگاه ها

  1. دستگاه قضا کمبود بودجه دارد ! از آن طرف مجلس قانون تربیت وکیل به خرج قوه قضاییه به صورت نامحدود صادر می کند !!! طرح اینقدر افتضاح است که رییس کمیسیون قضایی مجلس به شدت شاکی است و در صحن علنی اعتراض مستقیم می کند !!! شورای نگهبان باید قبل از وقوع فاجعه طرح را به کمیسیون قضایی مجددا ارجاع دهد تا این کمیسیون در تعامل با قوه قضاییه اصلاحات ضروری آن را به سرعت اعمال کند !!!!

  2. درود و سلام خدمت حضرت آیت الله اژه ای ریاست محترم قوه قضائیه . الحق که حضرتعالی از افراد خبره و آگاه بر امور قانونگذاری و تهیه و تدوین قوانین هستند , متاسفانه برخی از دوستان در مجلس ره چندین ساله را می خواهند یک شبه بروند , همه طرح ها و لوایح قانونی که به قانون تبدیل می شود نیازمند بررسی های مفصل کارشناسی در همه زوایا دارد و برخی اوقات این بررسیها سال ها طول می کشد , قبلا اگر حضرتعالی بخاطر داشته باشید سه قوه روی لایحه ای موسوم به لایحه جامع وکالت کار می کردند که سال ها بررسی ان به طول انجامید و در دولت های مختلف مورد بررسی قرار گرفت ولی به دلیل برخی کاستی ها باز به قانون تبدیل نشد , حال چگونه یک طرحی که توسط برخی از اقتصاد دانان استارت آن در سال قبل خورده به یک دفعه بخواهد بدون نظر کارشناسی قوا ( که معمولا چند سال ممکن است این بررسی ها به طول بینجامد ) به یک دفعه بدون در نظر گرفتن جوامع امر مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت و برای تائید نهایی به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال گردید . هرچند بنظر نمایندگان محترم این طرح یک طرح با مواد مختصر هست ولی باید این عزیزان بدانند که همین چند بند موجب بسیاری از تضعییع حق ها و حق های مکتسب و نظام قانونگذاری و خردمندی و… می شود . برخی اوقات حتی یک کلمه در عالم حقوق بار بزرگی را بردوش یک جامعه می تواند قرار دهد . پس از حضرتعالی استدعا داریم ضمن هماهنگی با ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان قانون اساسی , این طرح مجدد در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیردو در دست بررسی توسط نمایندگان و کارشناسان محترم قوه قضائیه و دولت و مجلس قرارگرفته تا انشالله اگر قرار باشد مقرره ای در این خصوص تصویب شود بدون خدشه بر وضعیت موجود و ظرفیت محاکم برای کارآموزی وکالت و… و نیز حقوق مکتسبه اشخاص ( بخصوص قضات محترم و کارمندان حقوقی و… که با اتکاء بر قانون مربوط به آن یعنی ماده ۸ لایحه استقلال ) سال ها زحمت کشیده اند و ۳۰ سال خدمت کرده اند و حالا باید با نادیده گرفتند حقوق مکتسب این عزیزان بروند پشت کنکور مانند جوانانی که تازه فارغ التحصیل شده اند شروع به آزمون دهند , که خوب اگر چنین قانونی نبود بعید می دانم تعدادزیادی از این عزیزان ۳۰ سال خدمت می نمودند و در دوران جوانی آزمون وکالت می دادند و برای خود الان یک وکیل حرفه ای با درآمد عالی و خوب بودند . باتشکر از حضرتعالی .

  3. نمایندگانی که احترام به قضات ،وکلا،سردفتران محترم نگذارند چگونه می شود بهداشت قضایی را تضمین نمود چگونه می شود امنیت اقتصادی،مالکیت عمومی،خصوصی را بر جامعه تضمین نمود نمایندگان بیشتر دنبال به چالش کشیدن جامعه هستند لطفا دنبال نام نباشید مردم نان می خواهند این طرح هایی ارایه نمود ه اید برای زباله دان شورای محترم نگهبان می خورد طرح تسهیل اشتغال بایستی کارشناسانه باشد نه اینکه سلیقه ای و مغرضانه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا