اخبار قوه قضاییهویژه

رییس دیوان عدالت اداری: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شد قاضی پس از ۳۰ سال کار ملزم به آزمون وکالت شود؟

وکلاپرس ـ رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار در خصوص ممنوعیت اعطای مجوز وکالت به قضات بدون آزمون وکالت گفت: یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون بدهد؟

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری، در نطق پیش از دستور جلسه هیات عمومی، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: وحدت و همبستگی مسلمانان رمز پیروزی در برابر دشمنان است از این رو مسلمانان باید با اتحاد و انسجام تلاش کنند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

بیشتر بخوانید:‌ اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

رئیس دیوان عدالت اداری به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع کردن کانون‌های وکلای دادگستری برای دادن مجوز وکالت به قضات اشاره کرد و گفت: انتظاری که از مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون گذار داریم این است که در تصمیمات خود کارشناسی مبتنی بر آسیب شناسی و انجام کار اقناعی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری محور همه تصمیمات را قانون دانست و افزود: اگر رتبه بندی در خصوص قانون مداری صورت گیرد قوه قضائیه و مخصوصا قضات دستگاه قضا، در بالاترین رتبه قانون مداری قرار می گیرند چرا که خود را مدافع قانون می دانند و قلمی که می زنند براساس قانون است و به حرمت قانون و قانون مداری و جایگاه واضعان قانون، برای تصمیمات و جایگاه مجلس شورای اسلامی احترام قائل هستیم.

وی افزود: بخشی از قضات بازنشسته که پروانه وکالت دارند، کار نمی کنند و تعداد بسیار محدودی از قضات بعد از بازنشستگی کار وکالت انجام می دهند و مشخص نیست کجای کار مشکل داشته است که با پیشنهاد یکی از نمایندگان موضوع بررسی و بدون اینکه نظر کارشناسی ضمیمه آن باشد مصوب می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری اعطای پروانه وکالت به قضات را براساس قانون دانست و افزود: متاسفانه رسانه ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی باشد.

مظفری با اشاره به اینکه باید تمام ابعاد این قضیه بررسی شود و سهم قضات در وکالت مشخص شود، گفت: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون داده و کارآموزی انجام دهد و متاسفانه از طریق برخی رسانه ها شرایط طوری نشان داده می شود که دستگاه قضایی موافق این مصوبه بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در پایان با اشاره به اینکه قوه قضائیه و جامعه قضایی کشور همواره در سنگر قضا پای کار بوده و هیچ سستی و کم کاری در این زمینه نداشته و نخواهد داشت، گفت: با توجه به همه نقدهایی که وجود دارد ما تابع قانون هستیم و امیدواریم این مصوبه در شورای نگهبان مورد بررسی عالمانه واقع شود.

‫۸ دیدگاه ها

  1. درود بر شما جناب مظفری عزیز . این موضوع (سلب حق برای قضات و یا… ) که باید آزمون دهند و با عنایت به ماده ۸ لایحه استقلال کانون های وکلا که این امتیاز را برای ذینفعان قائل شده , دقیقا از بین بردن حق مکتسبه این عزیزان و ذینفعانی هست که ۳۰ سال زحمت کشیده اند و با اتکاء بر این قانون با حقوق کارمندی ساخته اند . سلب این حق هم مغایر شرع مقدس اسلام و هم مغایر قانون اساسی و قوانین بنیادین است . متاسفانه مجلس به پیشنهاد یکی از نمایندگان و بدون ارجاع موضوع جهت بررسی های کارشناسی و دعوت از نمایندگان ذینفعان ( قوه محترم قضائیه یا دولت و.. ) اقدام به سلب این حق نموده بدون در نظر داشتن تبعات موضوع . از شورای محترم نگهبان به عنوان پاسدار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود ضمن برگشت دادن این طرح مصوب اخیر مجلس جهت بررسی های دقیق کارشناسی با بهره گیری از کلیه نظرات ( نظرات قوه محترم قضائیه , نظرات کارشناسی دولت و نظرات کانون های وکلا و دیدگاه کارشناسی انها) , تبصره اضافه شده به آن را هم که سلب کننده حق مکتسبه اشخاص و ذینفعان هست را مغایر شرع مقدس اسلام و قانون اساسی اعلام نمایند .

    1. با سلام دوست عزیز آقایان قضاتی که پس از آزمون قضاوت به عنوان کارمند عالی رتبه مشغول به کار می‌شود و ۳۰ سال در این پست سخت و حساس و دارای مزایا خدمت می‌کند دیگر چه نیازی به شغل دوم دارند که تازه پس از بازنشستگی مجدد بایستی شغل وکالت به ایشان داده شود انهم بدون ازمون ووبدون تشریفات
      دوستان عزیز اگر قرار باشه این دوشغله و سه شغله ادامه دار باشه پس تکلیف جوانان و فارغ اتحصیلان چه میشود ایا بقیه حق زندگی ندارند
      ایا اگر فرزندان خود قضات هم مثل ما بیکار باشند و پشت سد عظیم وکالت صف کشیده باشند بازهم این نظرات را دارید؟
      درضمن حذف این امتیاز توسط قانونگذاران ، هیچ توهینی به جایگاه قضات محترم ندارد بلکه وقتی به قضات توهین میشود که پس از ۳۰ سال زحمت دوباره نیاز به درامد دارد

  2. کارشناسی که جنابعالی نام بردید یعنی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس که آنهم در استعمار خودتان برای حفظ انحصارتان است. به نطر بنده شما شایسته این مقام نمی باشید..!!!

  3. برابر با اصل ۳ قانون اساسی کشور هرگونه تبعیض در مقابل قانون پذیرفته نمی باشدانتظار می رود قضات پس از ۳۰ سال کار بتواند در آزمون وکالت موفق شود ضمن اینکه فراموش نشود اشتغال قضات بازنشسته به حرفه وکالت بسیار خطرناک و مفسده زا می باشد.

  4. برابر با اصل ۳ قانون اساسی کشور هرگونه تبعیض در مقابل قانون پذیرفته نمی باشدانتظار می رود قضات پس از ۳۰ سال کار بتواند به راحتی در آزمون وکالت موفق شود ضمن اینکه فراموش نشود اشتغال قضات بازنشسته به حرفه وکالت بسیار خطرناک و مفسده زا می باشد.

  5. اگر واقعا قضات اینقدر که مدعی هستند دارای تبحر هستند قبولی در آزمون خیلی برایشان سهل است و چرا واهمه دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا