اخبار قوه قضاییهویژه

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

وکلاپرس- پس از آنکه مجلس اعطای پروانه وکالت به قضات دادگستری را بدون شرکت در آزمون وکالت در طرح تسهیل ممنوع کرد، سخنگوی قوه قضاییه نیز از این مقرره انتقاد کرد

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه،  در خصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با بیان اینکه “این طرح ارتباطی به وکالت ندارد و باید به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شود” اعلام کرد: در چنین طرح‌هایی که بدون بررسی کارشناسی تصویب می‌شود اعتقاد داریم تمام جوانب امر دیده نمی‌شود.

ممنوعیت به کارگیری قضات محروم کردن جامعه از افرادی است که سال‌ها تجربه کسب کردند

وی در ادامه و در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار» اظهار کرد: در بحث وکالت آزاد در هر حال اعتقاد من این است که این اقدامات و ممنوع کردن به کارگیری قضات در امر وکالت، محروم کردن جامعه از افرادی است که سال‌های سال تجربه کسب کردند و می‌توانند خدمات شایانی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

خدائیان گفت: در چنین طرح‌هایی که بدون بررسی کارشناسی تصویب می‌شود اعتقاد داریم تمام جوانب امر دیده نمی‌شود و ممکن است بخشی از موضوع به اطلاع نمایندگان برسد.

با کمک قوه قضاییه دولت و کانون وکلا لایحه جامعی تهیه شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصلاحاتی در خصوص وکالت صورت گیرد، با کمک قوه قضاییه، دولت و کانون وکلا لایحه جامعی در این خصوص تهیه شود که هم قوانین به روز شود هم نواقص امر برطرف شود.

بیشتر بخوانید: خلاصه مذاکرات جلسه علنی ۲۰ و ۲۱ مهر ماه مجلس شورای اسلامی (تصویب طرح تسهیل)

وی افزود: اگر این طرح تصویب شود جامعه از خدمات بخشی از کسانی که می‌توانستند به امر وکالت بپردازند محروم می‌شود. تقاضای ما همان طور که ریاست قوه قضاییه گفتند این است که اگر در وکالت تصمیمی گرفته می شود لایحه جامعی با کار کارشناشی تهیه شود تا نتیجه مثبتی داشته باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد کشور خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در این خصوص با کمک کانون اقدام کرده اما یک باره در صحن علنی مطرح شد و قوه قضاییه اطلاعی نداشت.

بیشتر بخوانید: با تدوین استفساریه کارشناسان حقوقی ادارات دولتی را ملزم به شرکت در آزمون وکالت می‌کنیم

این پیشنهاد در طرحی است که خیلی ارتباطی به وکالت ندارد

خداییان افزود: از مدت‌ها قبل بحث وکالت مطرح شده و در دستور کار است و لوایح و طرح‌هایی در مجلس مطرح است. این پیشنهاد در قانونی است که خیلی ارتباطی به وکالت ندارد. باید این موضوع به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شود و با کمک کارشناسان تصمیم همه جانبه گرفته شود. در قانون مشخص شده چه کسانی به وکالت بپردازد.

منبع: ایسنا

‫۳۶ دیدگاه ها

  1. سلام خدمت همه مسئولین محترم.اقای سخنگوی قوه ی قضاییه دغدغه ی قضات محترم را نداشته باشید لطفا دغدغه ی جوانان بیکار کشورمان را داشته باشید هیچ منبع درامدی ندارند..

    1. خیلی خوب گفتی
      واقعا همین طور هست
      قضات هم از بازنشستگی بگیرن هم از وکالت انصاف نیست
      آخر سر هم وکالت بگیرن حق مردم هم پایمال میشه چون تو دادگستری آشنا داره باقضات آشنا هستن

    2. اگر وکالت تجارت نیست چرا علامت کانون وکلا را بعنوان علامت تجاری ثبت کردید و علیه مرکز مشاوران بدلیل تشابه طرح دعوای نقض مطرح کردید

    3. نمایندگان محترم،مهمترین دغدغه جوانان امروز نان هست نه نان،شماها می خواهید اشتغال را تسهیل کنید یا ان را نابود کنید شما چه تضمینی برای اشتغال میدهید که در این شرایط سخت اقتصادی درامدی وجود داشته باشد شما تا زمانی که امور حاکمیتی دیدگاه کاسب کارانه داریید اشتغال که وجود نمی اید هیچ بلکه فقر،فساد ،فحشا در جامعه بیشتر می شود شماها وقتی به قضات محترم،وکلا، سردفتران،کارشناسان محترم بی احترامی می کنید چگونه و با چه انگیزه این اقشار بتوانند بهداشت قضایی را تضمین بنمایند از نمایندگان مجلس تقاضای اصلاح خود داریم از جنبه سلیقه ای ،تنگ نظری دست بکشید رو به اینده بنگرید و بر هوای نفس خود غلبه کنید مردم از این بازی ها خسته شده اند شما نمی خواد قانون وضع کنید بلکه تنها نظارت بر قانون کنید همین کافی هست ما وقتی قانون داریم چرا باید قانون وضع کنیم.

    4. دغدغه شما امصال جوان بیکار نیست !!! دلال های کف بازار است که قوه قضاییه را به آشوب بکشند !!! و گرنه کف نمره تعیین می کردند نه اینکه نمره شناور رو به صفر تعیین بشود !!!!

    5. واقعا حیفه،،، از تجربیات فساد و رانت تون…

      این همه پیشرفت و امنیت از دزدی و کلاهبرداری ثمره ی سواد شماست

    6. فقط خواهشاً مسئولین محترم اگر می‌خواهندقانون وکالت را تغییر دهند نظر کانون وکلا را از قانون کنار بگذارند چون ثابت شده نظراتشان توام با بی عدالتی وبی ملاحظه است

    7. برا لیسانسیه حقوق از روستاهای دارای دانشگاه پیام نور شغل زیاد است همینکه باالفبای حقوق اشنا شدند نعمتی است مگر درست خوانده باشند که از پس ازمون کانون ویا مرکز مانند هزاران نفر دیگر برایند لازم نیست هر لیسان حقوق وکیل شود با معدل زیر ده

    8. دوست عزیز . این حق یک حق مکتسب برای ذینفعان بوده که به موجب قانون وجود داشته و چون به اتکای بر آن ذینفعان سال ها خدمت نموده اند و حالا دارند با ۳۰ سال بازنشسته می شوند نباید یک شبه و بدون بحث کارشناسی و… حقوق انها تضییع شود . این عزیزان اگر چنین حقی وجود نداشت شاید هیچگاه خدمت نمی نمودند و یا اصلا به سمت قضاوت و… نمی رفتند و اگر هم بیشتر این عزیزان به سمت کار می رفتند زودتر بازنشسته می شدند تا بتوانند در دوران جوانی آزمون دهند و انهم آزمون تستی که باید برای ان به تست زنی و مطالعه تست های مربوطه تبحر داشته باشند .

    9. با سلام دوستان عزیز کسانی این حق مکتسبه قضات محترم را تغییر داده‌اند که خودشان این حق را ایجاد کردند ،قانون این حق را به آنها داده و در حال حاضر نیز قانون ، این حق را تغییر داده است پس شما که مدعی حفظ و حراست از قانون هستید نباید گله مند باشید در ضمن چطور امکان دارد یک کارمند عالی رتبه
      به نام قاضی پس از ۳۰ سال خدمت و مزایای عالی بازهم پس از بازنشستگی نیاز به درآمد دیگری داشته باشد ؟ سوال دیگر از دوستان عزیز قضات این است که آیا امکانش هست وکلا نیز پس از ۳۰ سال خدمت به شغل قضاوت بپردازند؟
      لطفاً مشخص کنید تکلیف داوطلبانی که پشت سد عظیم وکالت به صف ایستاده اند چیست با توجه به وجود سهمیه های مختلف و متناوب در این شغل از جمله ورود قضات
      ورود کارمندان بازنشسته در امور حقوقی ادارات
      ورود نمایندگان مجلس
      و ورود سهمیه ها….

    10. بله بنده بادوتا لیسانس بیکارم.
      قاضی خدمت کرده تموم شده دیگه بسشه.
      بزارید این جوانها هم نفس بکشن

  2. باسلام.اینطورباشه به روسا ومدیران ثبت اسنادکه ۳۰سال کسب تجربه داشتندومانندقضات رای صارکرده اند وپیچیدگی اموراملاک واسنادرا بهترازقضات می دانند واگربیشتراز مدیردفتردا دگاه اطلاعات نداشته باشند کمتراز آنها نیستند پس چرا برای قضات ومدیران دفاتر پروانه وکالت صادربشه ولی مدیرورییس ثبت بعداز بازنشستگی باید منتظر اجل باشند.

  3. طرح مجلس بسیار کارشناسی و دقیق است ولی همیشه زور قدرت مندان و قلدر ها بیشتر بوده تا ببینیم این دفعه هم میتوانند جلوی حق و حقیقت را بگیرند؟!

  4. نمایندگان محترم،مهمترین دغدغه جوانان امروز نان هست نه نام،شماها می خواهید اشتغال را تسهیل کنید یا ان را نابود کنید شما چه تضمینی برای اشتغال میدهید که در این شرایط سخت اقتصادی درامدی وجود داشته باشد شما تا زمانی که امور حاکمیتی دیدگاه کاسب کارانه داریید اشتغال که وجود نمی اید هیچ بلکه فقر،فساد ،فحشا در جامعه بیشتر می شود شماها وقتی به قضات محترم،وکلا، سردفتران،کارشناسان محترم بی احترامی می کنید چگونه و با چه انگیزه این اقشار بتوانند بهداشت قضایی را تضمین بنمایند از نمایندگان مجلس تقاضای اصلاح خود داریم از جنبه سلیقه ای ،تنگ نظری دست بکشید رو به اینده بنگرید و بر هوای نفس خود غلبه کنید مردم از این بازی ها خسته شده اند شما نمی خواد قانون وضع کنید بلکه تنها نظارت بر قانون کنید همین کافی هست ما وقتی قانون داریم چرا باید قانون وضع کنیم.

  5. بنظر هرکس در این کشور دنبال منافع صنفی است کجای دنیا قاضی مجددا وکیل می‌شود چرا شان قاضی را پایین می‌آورید در دنیا قضات از بین وکلا انتخاب و بمدت ۷۵ سالگی شاغل در پست قضاوتند وکیل شدن قضات چه با آزمون چه بی آزمون معایب متعدد دارد که در شان تشکیلات قضایی نیست اولا قاضی در طول خدمت آرای متعددی که به نفع و بهضرر خیلی‌ها صادر شده بمحض وکیل شدن چنین قضاتی مخصوصا قضات کیفری به بهانه‌ای متعدد توهین و اهانتها می‌کنند ثانیا قضات جوان در مقابل قضات بازنشسته همکار کارایی خود را از دست می‌دهند واین خلاف عدالت است ثالثا وسوسه پول موجب خروج تعداد زیادی از نیروهای خبره از تشکیلات می‌شود که اسیبهای زیادی به تشکیلات قضایی دارد سوال اینجاست چرا همه برا وکیل شدن سر از پا نمی‌شناسند جواب روشن است انگیزه مادی و انحصار وکالت کل یکی از عوامل بدور ماندن قوه قضایه از وظیفه اصلی عدالت است دانشجوی دکترا

  6. سلام جناب خدائیان وتمامی بزرگان عرصه قضائی اگرقضات اشراف وتوان حقوقی داشته باشن صدرصد درآزمون موفق میشن فقط دغدغه قضات بی سواداین شلوغ کردناس بنده مجموعه قوه قضائیه وموفقین آزمون درسیستم قضائی بودم وطریقه رفتار ناپسند اصحاب این دستگاه رولمس کردم پس نتیجه گرفتم مجلس بهترین تصمیم گرفته حاکمیت قاضی بی سواد اجباری بودومردم مجبور به پذیرش هستن ولی دروکالت هیچ کس مجبور نیست هرزمان متوجه انحراف مسیربشود قانون این اختیار وداداست که وکیل معزول گردد.حال اگر قانون اختیار به ملت بابت معزول کردن مدیران کارمندان قضات امثالهم روبه ملت میداد صدرصد ۹۰درصد آقایان گوشه خیابان ها بلال باید میفروختن .شماها نگران ملت نباشید چون هرگاه مدیری از وضعیت ملت ابراز نگرانی کردن ملت ایران رو بدبخت کردنندوانشاله این مدیران قوا که انقلابی درحال انقلاب وخانه تکانی هستند این قصه اکبری روهم خاتمه خواهندداد.وقضات بازنشسته ما احتیاج نداریم از تجربشون استفاده کنیم چهل سال است تجارب وعملکردشان هم نمایان هم ملموس هست پس بزرگان عزیز شکر اضافه نخورند.یاعلی

  7. باور کنید یا نکنید وکالت دیگران را به عهده گرفتن یک مهارت است و دانش در سطح فهم چارچوب قانون واصول حقوقی کفایت میکند الان با این حجم اطلاعات در دسترس و سهولت دسترسی به اطلاعات این بگیر و ببند ها و آزمونهای با سوالات مغلق و پیچیده جواب نمیده خواهشا برای انحصار طلبی ملت رو از وکلای مجرب که گاها کارشناس حقوقی یا قاضی بوده اند محروم نکنید چرا مردم باید تاوان بیکاری جوانانی را بدهند که پختگی و مهارت لازم را در دفاع از موکلانشان ندارند اجازه بدهید همه در میدان باشند مطمئن باشید هرکس به فراخور خود وکیل متناسب با شرایط خود را میگیرد مگر در سایر رشته ها مثل پزشکی مهندسی افراد متبحر و افراد بی خاصیت نداریم! چرا به آنها بدون انحصار اجازه کار میدهیم؟ آنجا که پای سلامت و جان مردم درمیان است ؟ پاسخ ساده است چون مردم اولا حق انتخاب دارند ثانیا مهارت پزشک خود به تنهایی تعیین کننده جهت امکان حضور در این بازار است از همه مهمتر باید طیف متنوعی از هر قشر در دسترس باشد تا رقابت باعث رونق این بازار و نیز مدیریت تقاضا شود

  8. نگو محروم کردن جامعه بگو محروم کردن اختلاس گرها راندخواران کلاهبردارهای درباری….

  9. باسلام
    شنیدید که میگن سیر از گرسنه خبر نداره ۴۰ساله دارید با تصویب قوانین به نفع خودتون چپاول می کنید و ماهم رعیت شما هستیم حالا این نماینده ها که الحق والانصاف انقلابی هستن میخوان همه از این انقلاب نفعی ببرن این رفتار شما روی شاهو شاهزاده رو سفیدکرده ما داریم از بیکاری تلف می شیم شما میگی به قضات بی احترامی شده به جهنم که شده خجالت بکشید.

  10. رئیس سازمان ثبت گفته با کمک قوه قضائیه دولت وکانون وکلا لایحه تهیه شود این حرف کجای قانون نوشته شده که کانون وکلا برای خودشان لایحه وضع کنند خیلی جالب است این وسط مجلس چه کاره است

  11. سلام .
    چرا چرا چرا؟

    کسی که ساکن تهران هست و۴۰ساله نمی‌تواند درآزمون وکالت حوزه قضایی تهران بدلیل شرط سنی که گذاشته اید شرکت کند ؟
    علتش چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  12. قانون واقعا انقلابی ومردمی بوسیله نمایندگان وجوانان در دولت تصویب شد

    کانون سردفتران ک منافعش در حفظ تعداد سردفتران است مجوز بسیار محدود و قطره چکانی ده سال یکبار

    قضات ک مشکل مالی نسبت به اکثریت مردم ندارند در بازنشستگی حقوق دارند، آیا نیازمندتر به شغل هستند یا جوانان بیشمار بیکار رشته های حقوق از خانواده های تهیدست،

    کانون وکلا نیز منافعشان در حفظ تعداد وکلاست

    در قانون حقوقی نیز هست ک اگر در داوری بین دونفر منافعی برای داور وکیل قاضی کارشناس نسبت به یکی از طرفین باشد نباید داوری کند
    اینک چگونه است که کارشناسان دخیل در قضاوت یا وکلا یا سردفتران که منافع در قانون تسهیل مشاغل دارند باید نظرشان را دخالت داد

    آیا نظر جوان بیکار اهمیت ندارد
    آیا آزمون وکالت برای قاضی کسر شان است ولی برای ارشد و دکترای حقوق بیکار الزامی

    درغرب کسی یک شغل دارد حق ندارد کار دیگری بکند تا شغل برای بقیه هم باشد

    درآمد شاغل اگر کم است آیا درآمد بیکار بیشتر است

  13. متاسفانه مجلس از نظر صاحبان فکر اساتید بنام دانشگاها وبطور کلی اهل علم ودانش در زمینه تصویب قوانین وکالت استفاده نمیکند وبیشتر به نظر عده ای قلیل از معارضان وجناحهای مخالف کانون وکالت توجه دارد که در صورت اجرایی شدن قانون اخیر التصویب ظلمی ناروا درحق مظلومین مراجعه کننده به قوه قضاییه ،وکلا وایران سرافراز وارد خواهد امد از نظرمن خیانتی نابخشودنی در تاریخ ایران ثبت خواهد شد

  14. قاضی بازنشسته حقوق میگیرد بازنشستگی میگیرد پاداش پایان خدمت میگیرد و ….
    اما جوان تازه فارغ التحصیل چی؟؟؟
    لطفا به فرمایش امام (ره) از کاخ نشینان نه،از کوخ نشینان حمایت کنید.

    بنظر من شورای نگهبان نیاید تحت تاثیر این تبلیغات واهی قرار بگیره

  15. قرار نیست جامعه از وجود گوهر بار قضات بازنشسته محروم بشه فقط قانون گفته اگر واقعا گوهر دارن باید این رو ثابت کنن، همه میدونیم که خیلی از شغلها با رابطه اعطا شده و چقدر خوبه که یکجایی یک فیلتراسیون منصفانه انجام بشه

  16. ۱_وقتی که حداکثر سن برای شرکت در آزمون وکالت ۶۵ سال است یعنی افراد بالای ۶۵ سال نمی تونن شغل وکالت رو شروع کنن پس آقای قاضی هم نباید شغل وکالت رو شروع کند.
    ۲_نباید آقای قاضی بعد از بازنشستگی جای شغل یک جوان دیگر که دنبال شغل وکالت است را اشغال بکند.

  17. سخنگویی محترم قوه قضاییه ][چرا باید قضات ناراحت باشند .قضات محترم با این همه تجربه مگر در آزمون قبول نمی‌شوند که این همه مسله ساز شده.اگر قبول نشوند پس سواد حقوقی ندارند باید دوباره قوانین جدید را مطالعه کنند.اما مسله مهم اینجاست که به خاطر انحصار وکالت هیچ‌یک از قضات با این سوالات انحصار طلبانه و سخت قبول نمی‌شوند.و شما و وکلای سابقه دار در آزمون های فعلی محاله قبول شوند چون آزمون وسوالاتش هم انحصار طلبانه است

  18. هر جا منافع خودشون به خطر میفته صداشون درمیاد اگر قاضی با سواد باشه چرا باید از آزمون وکالت بترسه … اگر هم بی سواد باشه آزمون محکی است تا بی سوادها وارد فضای وکالت نشوند … هر چند الان هم وکیل بی سواد کم نداریم

  19. متخصص و کارشناس باید در این خصوص نظر دهد نه کسانیکه هیچ تخصصی ندارند اقتصاد دان نمیتواند در مورد امور حقوقی اظهار نظر کند

  20. جناب سخنگوی قوه قضاییه نگران قضات نباشید بعد ۳۰ سال خدمت قضایی یک قاضی دیگه باید بازنشسته باشه وبشینه کنار نه اینکه بیاد بدون هیچ ازمونی وکیل بشه وحق یکی دیگر راضایع کنه بااین همه جوانان بیکارکه بیست سال درس خواندن اخر وعاقبتش هیچ شده ودستش هم به هیچ جایی بند نیست واقعا شما که راوی عدالت هستید وعدالت برقرار میکنید زشته این حرفا رامیزنید واز شغل دوم یک قاضی بدون هیچ حمایت میکنیدمملکت ما اسلامی هست شهید دادیم تا این انقلاب رابه دست اوردیم
    بااین ایده وعقایدتون خودتون را خراب نکنید.البته که دست شما هیچی نیست نمایندگان انقلابی مجلس کاری کردن کارستون افرین واحسنت برشما نمایندگان محترم.

  21. فقط این محرومیت از کجا آمده؟
    این قضات محترم با امتحان میتونن وکیل شن. ترس و ناراحتی برای چیست?

    جوانان اینده سار اناده هستند با این افرادی که ۳۰ سال علم و تجریه دارند در یک ازمون به رقابت بپردازند.نگرانی شما چیست حتما قضات رتبه های اول را کسب میکنند.
    ولی شاید میترسین رد شن ؟ و ابروریزی؟
    کسی که در امتحان نمیتونه از یک سری سوالات کاربردی نسبت به یک جوان بهتر عمل کنه چه تجربه ای برای ما خواهد داشت؟
    اینقدر وکیل باسابقه و دکتر و استاد دانشگاه داریم که تجربیاتشان برای جامعه وکالت مفید باشد.
    قاصی محترم در یک شعبه هست ولی وکلای محترمی روزانه در طول سالیان در محاکم مختلف حضور داشتند.

  22. سلام دوستان به نظر من بهتر بود ازمون وکالت رو درجه بندی و تخصصی تر میکردن و نسبت به نمره قبولی از همونه وکیل درجه یک و دو و سه استفاده میکردند و در کنار اون ازمون اسونتر میکردن ، ولی تخصصی مثلا وکیل تجارت وکیل کیفری وکیل قرارداد وکیل خانواده اینطوری هم قبولی اسونتر بود هم کسی که واقعا سواد کامل داشت به وکیل درجه یک امتحان کلی میداد و قبول میشد و هم درکنار اون جوانان نیز فرصت اشتغال پیدا میکردند در درجه های پایین و تخصص های جزی و در بازه زمانی ده سال به پایه یکی میرسیدند
    بهتر بود بجای اینکه اصل ازمون وکالت دستکاری بشه در کنارش مشاغل دیگه اضافه میشد اگه هدف اشتغال زایی هست مثل دادن پروانه مشاوره بدون حق وکالت دادن حق وکالت در امور حل اختلاف مجوز تاسیس دفاتر قرارداد نویسی دفاتر حل اختلافات روستایی دفاتر حل اختلاف املاک و امثال اینها

  23. ایشان فراموش فرمودند بفرمایند خودشان از متضررین این مصوبه مجلس محترم هستند . ظاهراً دوستان متصل معتقدند مجلس در راس امور هست تا زمانی که بر رانت ما بیافزاید .

  24. قاضی بعد از بازنشستگی حقوق می گیرد چندین برابر یک کارمند و احتیاجی هم به کار وکالت ندارد. وقتی طرحی در مجلس تصویب می شود قانون و لازم الاجراست شما که خود در راس قوه قضائیه هستید چرا قانون شکنی می کنید از یک طرف مخالف برگ سبز خودرو به عنوان سند هستید و از طرفی مخالف طرح تسهیل مجوزه ها هستید در تعجبم چه کسی شما ها را در مسند قدرت گذاشته است باید به حال این مملکت تاسف خورد و خون گریست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا