اخبار قوه قضاییهویژه

معاون اول قوه قضاییه: قضات از مقرره موجود در طرح تسهیل صدور کسب‌وکار ناراحت هستند

وکلاپرس ـ‌ مصدق کهنمویی، معاون اول قوه قضاییه، از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که در آن قضات دادگستری را مکلف به شرکت در آزمون وکالت کرده، انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس، پس از آنکه رییس قوه قضاییه از طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار انتقاد کرد، امروز معاون اول قوه قضاییه بدون اشاره به خطرات ناشی از نصاب شناور آزمون های حقوقی در طرح مذکور، از مقرره مجلس درباره قضات دادگستری انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اولین واکنش رییس قوه قضاییه به تصویب طرح تسهیل : نمایندگان قانونی جامع‌الاطراف تصویب کنند

مجلس سوء نیتی نداشت اما باید مصوباتش پخته و قابل دفاع باشد

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به مصوبه مجلس ناظر بر طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار و عنوان اینکه قضات برای اینکه وکیل شوند باید در آزمون شرکت کنند، گفت: ما می‌دانیم مجلس سوءنیتی نداشت و نماینده‌ای که این پیشنهاد را برای تصویب مطرح کرد نیز سوءنیتی برای جامعه قضایی نداشت؛ اما از مجلس انقلابی انتظار است مصوباتش پخته و قابل دفاع باشد.

وی افزود: این درحالی است که خروجی این مصوبه آن است که قضات باید بعد از بازنشستگی و برای کار وکالت بعد از این دوران، آزمون دهند.

روحیه ۱۲ هزار قاضی جریحه دار شد

مصدق در ادامه با اشاره به مصوبه مجلس گفت: بر اساس این مصوبه، روحیه ۱۲ هزار قاضی جریحه دار شد در حالی که اگر بخواهم از کارگزاران سالم مثال بزنم از این قضات مثال خواهم زد.

وی تصریح کرد: طرح موضوع وکالت در کمیسیون جهش تولید مجلس قابل دفاع نیست و اگر از عملکرد چند وکیل ناراضی هستیم چرا نهاد وکالت را تضعیف می‌کنیم؟ موضوع وکالت امر قضا است و باید در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بحث شود.

قبلا هم گفتم شان نهاد وکالت را پایین نیاوریم

مصدق ادامه داد: موضوع کسب و کار که در کمیسیون جهش تولید مطرح شد و به دنبال آن موضوع وکالت مطرح شد در حالی که من قبلا هم اعلام کردم که شان نهاد وکالت را پایین نیاوریم.

وی افزود: ما نسبت به برخی وکلا انتقاد داریم، اما نهاد وکالت یک نهاد مدنی خاص و قابل احترام است؛ وکالت شغل است، اما ما این را کسب و کار نمی‌دانیم که حال این موضوع در کمیسیون جهش تولید مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید: جلیل مالکی: پروژه تضعیف نهاد مستقل وکالت ثمره‌ای جز هرج و مرج و رفتن آبروی ایران در مجامع بین‌المللی نخواهد داشت

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: ما باید آنقدر راجع به نهاد وکالت صحبت کنیم که شان آن بالا رود و اگر چند وکیل تخلف می‌کنند مانند قبل باید با آن برخورد کنیم.

آیا تصمیم مجلس برای ممنوعیت قضات پشتوانه منطقی دارد؟

مصدق درباره پیشنهاد یک نماینده مجلس درخصوص ممنوعیت قضات و نمایندگان از دریافت پروانه وکالت بدون آزمون گفت: از سویی دیگر حتی این موضوع که قضات بعد از بازنشستگی نمی‌تواند وکیل شود در کمیسیون هم مطرح نشد بلکه یک پیشنهاد در صحن مجلس بود که به تصویب رسید.

وی با اشاره اثرات مصوبه مذکور مجلس ادامه داد: با این مصوبه قاضی در دیوان عالی کشور بعد از ۴۰ سال خدمت باید آزمون دهد بعد که اگر در آزمون قبول شود باید دوره‌ای را به عنوان کارآموزی بگذراند حال آیا این موضوع منطقی است؟

بیشتر بخوانید: عیسی امینی: طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار؛ حلقه میانی استحاله نهاد وکالت / آثار طرح ظرف دوسال محسوس خواهد شد

حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان داشت: بر اساس این مصوبه مدیر مسئول قاضی شعبه و قاضی شعبه بعد از بازنشستگی می‌توانند وکالت کند، اما این قاضی شعبه است که باید آزمون دهد آیا این پشتوانه منطقی دارد؟

معاون اول قوه قضاییه گفت: البته من راجع به اصل موضوع حرف نمی‌زنم اینکه قاضی می‌تواند بعد از کارش وکیل شود یا خیر بحثی جدا است؛ اما از نظر شکلی چه پشتوانه‌ای وجود دارد؟ این مجلس انقلابی است و بدون شک مجلس نیز آن را اصلاح می‌کند، اما انتظار آن است که مجلس مصوبه محکمی داشته باشد تا همه آحاد مردم پشتیبان آن باشند.

انتقاد از تیتر زنی روزنامه کیهان

مصدق ادامه داد: از سویی دیگر گاهی برخی جراید نیز بر این موضوعات دامن می‌زنند و به عنوان مثال تیتر اول یکی از جراید این بود: اقدام انقلابی مجلس در حذف یک رانت مهم شغلی.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق بیان داشت: قضات ناراحت هستند که چرا به آن‌ها توهین شده است البته این روزنامه قصد توهین نداشت، اما غفلت کرد و انتظار داریم جبران کند و بگوید قصد توهین نداشته است.

تیتر یک روزنامه کیهان درباره لغو امتیاز قضات و نمایندگان مجلس برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون
تیتر یک روزنامه کیهان درباره لغو امتیاز قضات و نمایندگان مجلس برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون

وی ادامه داد: البته رییس قوه قضاییه کار‌ها و مذاکراتی انجام دادند و جای نگرانی نیست، اما صحبتم آن است که نباید از ادبیاتی استفاده کرد که یک گروه و جامعه علمی و قضایی را برنجانیم چراکه دشمنان از آن سود می‌برند.

منبع: صدا و سیما

‫۲ دیدگاه ها

  1. با توجه به اینکه این یک حق مکتسب و قانونی است که از سال های قبل برای ذینفعان آن وجود دارد , بهترین راهکار همانطور که جناب خدائیان سخنگوی محترم قوه قضائیه فرمودند , بررسی همه جانبه موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و اگر مقرر شود تغییراتی در این حق داده شود همه جوانب آن در نظر گرفته شود , چون اشخاص ذینفع ( قضات محترم و.. ) با اتکای بر آن سال ها خدمت نموده اند تا به سن بازنشستگی برسد و حالا باید مثل یک فرد تازه فارغ التحصیل شده بیایند و آزمون تستی بدهند , آنهم قضات شریفی که حقوق و آموخته های حقوقی را عملی آموخته اند نه تستی و… بنابراین بایستی دو کار انجام شود : ۱ – چنانچه نمایندگان محترم مجلس کمی صبر پیشه کنند همان لایحه جامع وکالت که قبلا در دست بررسی و کارشناسی شده بود و همه قوا روی آن اتفاق نظر داشتند در دست اقدام و تصویب قرار گیرد که همه جوانب در آن رعایت و پیش بینی شده ۲ – چنانچه نمایندگان محترم به دلیل مشغله نتوانند بر روی چنین طرح و لایحه ای وقت بگذارند و می خواهند بصورت فوری به موضوع رسیدگی کنند , بایستی در این راستا و با اعمال نظرات کارشناسی قوه محترم قضائیه و دولت , ماده واحده ای بصورت جدا مصوب نمایند که برای ذینفعان قانون ( ماده ۸ لایحه استقلال و همچنین ذینفعان مرکز مشاوران قوه قضائیه که تحت عنوان هیئت علمی ذکر شده) بصورت جمعی کسب تکلیف کنند و بدلیل اینکه این عزیزان حقوق را بصورت عملی و استدلالی آموخته اند نه تستی و تست زنی , در صورت نیاز به آزمون از این عزیزان آزمون تشریحی بصورت جداگانه توسط کانون های وکلا یا اسکودا برگزار و کارآموزی هم برای کارکنان حقوقی همان ۹ ماه باشد و برای قضات باتوجه به سوابق کار قضایی بدون کارآموزی در نظر گرفته شود . بنظر می رسد این راهکارها روش مناسبی در این خصوص باشد . امید است نمایندگان محترم مجلس با مشورت های لازم با مسئولین محترم قوه قضائیه و دولت و نیز کارشناسان امر , تصمیمات صحیحی بعمل آورند . انشالله .

    1. خیلی ببخشید چرا اصلا یه قاضی که از حقوق و مزایای بازنشستگی استفاده میکنه باید بیاد و وکیل بشه؟؟ کسی که ۳۰ سال تمام استفاده هاشو برده و کلی لابی و آشنا تو دادگاه داره چرا باید وکالت کنه؟تا امثال قاضی بازنشسته وکالت کنه فرصت به من جوون نمیرسه.بعدش مگه وحی منزل هست که حتما قضات وکیل بشن؟ باعث فساده این کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا