یادداشت

ضرورت استفاده از وکلای جنگ به مثابه مشاوران حقوقی نظامیان در جنگ

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری در یادداشتی با عنوان «وکلای جنگ» از ضرورت حضور وکلای متخصص در راستای مشاوره و تجزیه و تحلیل عملیات های نظامی، به عنوان وکلای جنگ سخن گفته است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل پیمان زمانی، از وکلای فعال صنفی کانون وکلای مرکز، در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرده است، درباره اهمیت و ضرورت حضور وکلای دادگستری به مثابه مشاوران فرماندهان نظامی در جنگ ها پرداخته و ثمره بهره گیری از وکلای دادگستری را کاهش خشونت های جنگی و مشروعیت بخشی به اقدامات نظامی توصیف کرده است

در ادامه متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری را خواهید خواند:

وکلای جنگ

علی رغم تلاش های گسترده جوامع بسته با جنگ غیر رسمی و اقدامات قهری علیه وکلای دادگستری، دولت ها نیز با دیدن افق های دور و طلایی از توانمندی وکلای غیرنظامی به عنوان متخصصان حقوق نظامی جهت ورود به قلب عملیات هدف گیری قانونی خود استفاده می نمایند. فضاهایی که قبلاً مختص ژنرال ها و فرماندهان ارتش بوده است.

آنچه مسلم است باز بودن راه برای اندیشه های بلند جدا از نوآوری و خلاقیت و بسته شدن اندیشه های فرومایه، باعث اقتدار کشوری در عرصه های گوناگون به معنای حقیقی کلمه نه تنها در بعد نظامی بلکه در سایر عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می باشد.

اهمیت احترام به قوانین بین المللی و بشردوستانه در جنگ و قوانین حاکم بر درگیری های مسلحانه، ارتش های پیشرفته دنیا را از سال ۱۹۹۰(جنگ خلیج) متقاعد نمود، نیاز مبرمی به حضور وکلای متخصص در خدمت ارتش، در راستای مشاوره و تجزیه و تحلیل عملیات های نظامی، به عنوان وکلای جنگ است.

نیاز به وکلای جنگ در راستای کاهش خشونت و مشروعیت بخشی به عملیات جنگی

ارتش ایالات متحده آمریکا با ادغام بعضی از وکلا در زنجیره فرماندهی خود قبل از هر گونه عملیات های نظامی چند جانبه از مشاوره این وکلا بهرمنده می گیرد.

بیشتر بخوانید: اولین کاری که می کنیم، همه وکلا را بکشیم

تا وکلا دامنه آنچه را که یک هدف گیری قانونی محسوب می شود را با مشاورهای دقیق حقوقی خود مشخص و به قول Rear Admiral Michael F. Lohr با تحمیل بعد انسانیت، نیاز یا عدم نیاز به عملیات نظامی را مشخص نمایند.

این مشاوره ها درصدد کمک به ژنرالها و فرماندهان نیروی های نظامی است تا در حین عملیات نظامی نه تنها خشونت را محدود نموده بلکه از همه مهمتر باعث مشروعیت بخشیدن به این حملات از منظر حقوقی باشند.

نظری به کتاب کریگ جونز با عنوان  «وکلای جنگ»

در سال ۲۰۲۰ کتابی توسط کریگ جونز به نام وکلای جنگ مورد نگارش قرار گرفت تا تاثیر و اهمیت وکلا و حقوق را در انجام جنگ های معاصر نشان دهد.

این کتاب سرشار از جزئیات تجربی وکلای جنگ بوده که چگونگی قانونی شدن اقدامات خشونت آمیز معاصر علیرغم مرگ و ویرانی عظیمی که در پی آنها باقی مانده است، نشان می دهد.

جونز در کتاب خود استدلال نموده گردش قانون و سیاست بین ایالات متحده و اسرائیل دامنه آنچه را که یک هدف گیری نظامی قانونی محسوب می گردد را گسترش داده و معتقد است دخالت وکلای جنگ در ارزیابی عملیات نه تنها خشونت نظامی را محدود بلکه باعث قانونی شدن آن میگردد.

بیشتر بخوانید: دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

پاسخ به این پرسش که چرا وکلا در زنجیره فرماندهی نظامی ارتش آمریکا ادغام و به موجب آن اهداف نظامی شناسایی می گردند و نحوه مشاورهای لازم در خصوص عملیات و هدف گیری های هوایی به ارتش توسط هواپیماهای بدون سرنشین، یا نیروهای زمینی داده شده است.

آنچه مسلم است در جنگاوری نوین نگاه اصلی قانونی بودن و محدود شدن خشونت و در صورت نیاز گسترش دامنه حمله نظامی به گونه ای که مسئولیتی و خدشه ای بر محتوا و ساختار و از همه مهمتر بر حیثیت کشوری که این عملیات را انجام می دهد می باشد.

منبع: وبلاگ پیمان زمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا