اخبار بین المللی

دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

وکلاپرس- گروه‌ دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را به ارتکاب آزار و اذیت علیه فلسطینیان متهم کرده است و رفتار این دولت را مصداق آپارتاید و تبعیض نژادی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز، نهاد دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی ۲۱۳ صفحه‌ای  با عنوان “عبور از آستانه: مقامات اسرائیل و جنایات آپارتاید و آزار و اذیت” رفتار اسرائیل با شهروندان فلسطینی را مصداق «ارتکاب جنایت تبعیض نژادی، آپارتاید» دانست.

محدودیت های فلسطینی ها

در این گزارش اسرائیل متهم به ادامه «اشغالگری سرزمین‌های فلسطینیان و اعمال محدودیت‌ها علیه آنها» شده است. به گفته دیدبان حقوق بشر رفتار رژیم اسرائیل عملا دست یهودیان را برای توسعه شهرک‌سازی‌ها و اشغال اراضی فلسطینیان باز می‌گذارد و زمین‌های آنها را مصادره کرده است همچنین شعاع جا به جایی و حرکت فلسطینیان را محدود کرده است.

در این گزارش که با هدف بررسی رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها تهیه شده است رژیم اسرائیل متهم به آزار و اذیت و ظلم علیه فلسطینیان شده است.

آپارتاید رژیم اسرائیل

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته “این گزارش واقعیت امروزی یک قدرت واحد(رژیم اسرائیل) را نشان میدهد که کنترل اولیه منطقه بین رود اردن و دریای مدیترانه، با جمعیتی از دو گروه با اندازه تقریباً برابر، مدیترانه را به عهده دارد و به شکلی نظام‌مند به یهودیان اسرائیلی اولویت می‌دهد و فلسطینیان را سرکوب می‌کند؛ امری که در اراضی اشغالی با شدتی بیشتر اتفاق می‌افتد”.

بیشتر بخوانید: دیوان کیفری بین‌ المللی درصدد بررسی جنایات جنگی در سرزمین‌ های فلسطینی

کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر درباره این گزارش گفت: “صداهای برجسته هشدار داده اند که اگر مسیر حکومت اسرائیل بر فلسطینیان تغییر نکند اسراییل فاصله زیادی با آپارتاید ندارد. این مطالعه مفصل نشان می‌دهد که مقامات اسرائیل این فاصله را طی کرده‌اند و امروز جنایات علیه بشریت آپارتاید و آزار و اذیت را مرتکب می‌شوند”.

واکنش ها نسبت به گزارش دیده بان حقوق بشر

رژیم اسرائیل که همواره اقدامات خود در سرزمین فلسطینیان را با دلایل امنیتی توجیه کرده است، محتوای اصلی این گزارش را «اساسا اشتباه» خواند

وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای به این گزارش واکنش تندی نشان داد. به ادعای این وزارتخانه انتشار چنین گزارشی تنها به دلیل «اسرائیل‌ستیزی سازمان دیده بان حقوق بشر» است.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی در واکنش به این گزارش از جامعه جهانی خواست تا نسبت به این آپارتاید و تبعیضی که علیه شهروندان فلسطینی انجام می‌گیرد واکنش نشان دهند و رژیم اسرائیل را تنبیه کنند.

واکنش دادگاه کیفری بین المللی

دیده بان حقوق بشر از دادگاه کیفری بین المللی خواسته تا گزارش این گروه از جنایات جنگی ادعا شده در غزه و کرانه باختری را در تحقیقات خود لحاظ کند.حدود دو ماه و نیم پیش دیوان کیفری بین‌المللی زمینه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را فراهم کرد.

 همچنین در روزهای گذشته تنش میان فلسطینیان و اسرائیل بر سر بیت‌المقدس بار دیگر بالا گرفته است.

جنبش حماس

خشونت‌های بیت المقدس، جدی‌ترین ناآرامی در این شهر در چند سال اخیر به شمار می‌رود و جنبش حماس حمایت خود را از فلسطینیان بیت المقدس شرقی اعلام کرده است.

گروه حماس از سال ۲۰۰۷ اداره نوار غزه را به عهده گرفته و اسرائیل از آن زمان مرزهای زمینی و دریایی را به روی این منطقه بسته و گروه‌های امدادی بارها نسبت به شرایط ناگوار مردم این منطقه هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: دولت آمریکا به تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) پایان داد

حماس و اسرائیل تا کنون سه بار وارد جنگ شده‌اند و در سال‌های اخیر آتش بس شکننده‌ای حاکم بوده ولی هر از گاهی از غزه به سوی جنوب اسرائیل راکت پرتاب می‌شود که ارتش اسرائیل در پاسخ این منطقه را بمباران می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا