اخبار بین المللی

دیوان کیفری بین‌ المللی درصدد بررسی جنایات جنگی در سرزمین‌ های فلسطینی

دولت خودگردان فلسطین از دادگاه کیفری بین‌ المللی خواست در مورد ارتكاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط اسرائیل در جریان جنگ غزه، روند شهرک‌ سازی، مهاجرت اجباری غیرنظامیان و كشته شدن فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه تحقیق كند

وکلاپرس- دیوان کیفری بین‌ المللی از آغاز تحقیقات رسمی در مورد بررسی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در سرزمین‌ های فلسطینی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، دیوان کیفری بین‌ المللی از آغاز تحقیقات رسمی در مورد بررسی جنایات جنگی و جنایات احتمالی در سرزمین‌ های فلسطینی خبر داد.

از یک سو فلسطین این اقدام را به عنوان گامی در راستای جلوگیری از جنایات مجرمان می‌ داند و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی آن را رد می‌ کند. این تصمیم پس از تلاش هفت ساله فلسطین در راستای دستیابی به عدالت از طریق دادگاه کیفری بین‌ المللی گرفته شده است.

تلاش‌ های فلسطین در این زمینه پس از شکست مذاکرات با رژیم صهیونیستی و اصرار تل‌ آویو به ادامه روند شهرک‌ سازی و تخریب خانه‌ های فلسطینیان آغاز شد و رییس دولت فلسطین با امضای “معاهده رُم” که دیوان کیفری بین‌ المللی بر مبنای آن تأسیس شد، این مسیر را آغاز کرد.

پس از آن‌ که فلسطین در سال ۲۰۱۵، رسما به اساسنامه رُم پیوست، از دادگاه کیفری بین‌ المللی خواست در مورد “ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط اسرائیل” در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴، روند شهرک‌ سازی، مهاجرت اجباری غیرنظامیان و کشته شدن فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه تحقیق کند.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌ المللی تصمیم گرفت مطالعه مقدماتی در مورد اوضاع فلسطین را آغاز کند. اما وی قبل از آغاز تحقیقات رسمی در مورد این جنایات، از دیوان کیفری بین‌ المللی خواست صلاحیت خود را در مورد سرزمین‌ های فلسطین تأیید کند و با توجه به این‌ که فلسطین عضو معاهده‌ رُم به شمار می‌ آید، این تصمیم ماه گذشته اتخاذ شد.

بنابراین فاتو بنسودا چهارشنبه گذشته اعلام کرد که دادستان دادگاه کیفری بین‌ المللی تحقیقات رسمی در مورد جنایت‌ های مرتکب شده را از اواسط ماه ژوئن ۲۰۱۴، در سرزمین‌ های فلسطینی آغاز کرده است. وی متعهد شد که تحقیقات را به طور مستقل، بی‌ طرفانه و عینی، بدون نگرانی و گرایش، به منظور اثبات حقیقت انجام دهد و خاطرنشان کرد که دفتر وی اولویت‌ های تحقیق را به موقع و با درنظرداشت چالش‌ های مربوط به شیوع کرونا، کمبود منابع و مسئولیت سنگینی که دادگاه برای پیگیری این مسئله متحمل خواهد شد، تعیین خواهد کرد.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌ المللی تأیید کرد در صورتی‌ که یکی از کشورهای عضو، پرونده‌ ای را به این دفتر ارجاع کند و دلیل موجهی برای شروع تحقیقات وجود داشته باشد، اساسنامه رُم دادستانی کل را ملزم به آغاز تحقیقات می‌ کند. وی تأکید کرد که نگرانی اصلی باید توجه به مسئله‌  قربانیان فلسطینی و اسرائیلی باشد که در معرض جنایت‌ های ناشی از چرخه خشونت طولانی‌ مدت قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

وزارت امور خارجه دولت خودگردان فلسطین با اشاره به آغاز تحقیقات اظهار داشت: این گامی است که برداشتن آن از مدت‌ ها بدین سو انتظار می‌ رفت و اتخاذ تصمیم در این زمینه، به سود تلاش‌ های پیوسته فلسطین برای دست یابی به عدالت و پاسخ‌گویی به دادخواهی است که به عنوان مبانی اصلی صلح محسوب می‌ شود. مبارزه با مصونیت از مجازات و بازداشت عاملان این جنایات نیاز به یک تحقیق سریع دارد، زیرا جنایت‌ های رهبران اسرائیل به طور سازمان‌ یافته و همه‌ جانبه ادامه دارد.

این وزارت آمادگی خود را برای ارائه هر نوع همکاری مورد نیاز در اجرای تعهداتش به عنوان یک کشور عضو معاهده رُم اعلام کرد و افزود که تلاش‌ های خود را برای تحقق عدالت برای ملت فلسطین ادامه خواهد داد.

بنی‌گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، نیز با اشاره به این تصمیم گفت که صدها اسرائیلی از جمله خود وی، ممکن است در ارتباط با جنایات جنگی مورد پیگرد قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا