اخبار بین المللیویژه

تحریم دیوان بین المللی کیفری واکنش های بین المللی را برانگیخت

دونالد ترامپ در اقدام نامتعارفی دیگر دیوان بین المللی کیفری را تحریم کرد

وکلاپرس- اقدام رییس جمهور آمریکا به تحریم دیوان بین المللی کیفری و تهدید قضات این دیوان به اعمال تحریم های اقتصادی علیه آنان در صورت پیگیری تحقیقات در مورد جنایات جنگی سربازن آمریکایی در افغانستان واکنش های زیادی را برانگیخته است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با اظهار تاسف از فرمان دونالد ترامپ مبنی بر تحریم قضات دیوان بین‌المللی کیفری[۱] گفت که این تحریم‌ها می تواند بر این دادگاه و تحقیقاتی که در جریان است تاثیر بگذارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین تاکید کرده است که استقلال دیوان بین‌المللی کیفری، امری است که باید محترم شمرده شود.

رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه طی حکمی تحریم‌هایی را علیه مقامات دیوان بین‌المللی کیفری اعمال و تهدید کرد که اگر این دیوان بدون رضایت واشنگتن درباره عملکرد سربازان آمریکایی در طی ماموریتشان در افغانستان تحقیق کند، آمریکا علیه آنها مجازات‌های اقتصادی وضع خواهد کرد.

بر اساس فرمان ترامپ، دارایی های مقامات دیوان بین‌المللی کیفری در آمریکا مسدود می شود و محدودیت صدور ویزا برای قضاوت و خانواده آنها اعمال خواهد شد.

دیوان بین‌المللی کیفری در حال تحقیق درباره احتمال ارتکاب جنایت جنگی توسط سربازان آمریکایی و متحدانشان در افغانستان است و از صدور فرمان دونالد ترامپ علیه این دیوان اظهار تاسف کرده است.

بیشتر بخوانید: خانم فاطو بنسودا و فشار آمریکا بر دادستان ICC

روپرت کولویل[۲]، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد[۳] در یک نشست خبری در ژنو گفت: «استقلال دیوان بین‌المللی کیفری و اینکه این دیوان بتواند بدون دخالت کارش را انجام دهد باید تضمین شود. بر مبنای این استقلال است که دیوان می تواند درباره پرونده ها بدون هر گونه دخالت، القاء، فشار یا تهدید مستقیم یا غیر مستقیم از هر طرف و به هر دلیلی، تصمیم گیری کند.»

وی همچنین افزوده است که «قربانیان نقض فاحش حقوق بشر و نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی و خانواده‌هایشان حق دارند که حقیقت را بدانند و غرامت دریافت کنند.»

صدرو فرمان دونالد ترامپ، روز گذشته بلافاصله با واکنش تند جوزپ بورل[۴]، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه شد که اعلام کرد اتحادیه اروپا بطور تمام و کمال از این نهاد قضایی بین‌المللی حمایت می کند.

توییت محمدجواد ظریف درباره تحریم دیوان بین المللی کیفری
توییت محمدجواد ظریف درباره تحریم دیوان بین المللی کیفری

همچنین تصمیم دونالد ترامپ برای تحریم دیوان بین المللی کیفری، واکنش محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را در پی داشت که روز پنجشنبه نوشت دیوان بین المللی کیفری «هدف باج‌گیری دار و دسته قانونی شکنی قرار گرفته است که قیافه دیپلمات به خودشان گرفته‌اند.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از معدود کسانی بود که روز گذشته از فرمان دونالد ترامپ در وضع تحریم علیه دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد.

تنش میان آمریکا و دیوان بین‌المللی کیفری از ماه مارس سال جاری و پس از تصمیم دیوان برای آغاز تحقیقات علیه سربازان آمریکایی در افغانستان به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، آغاز شد.

زیرنویس:

[۱] International Criminal Court
[۲] Rupert Colville
[۳] United Nations High Commissioner for Human Rights
[۴] Josep Borrell

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا