ویژهیادداشت

اولین کاری که می کنیم، همه وکلا را بکشیم

اولین کاری که هر ظالم بالقوه برای از بین بردن آزادی و دموکراسی باید انجام دهد، "کشتن همه وکلا" است

وکلاپرس– وکیل پیمان زمانی در یادداشتی به صحنه دوم از نمایشنامه “پادشاه هنری ششم” اثر ویلیام شکسپیر سال ۱۵۹۸ تحت عنوان ” اولین کاری که می کنیم، همه وکلا را بکشیم ” پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از وبلاگ پیمان زمانی، وکیل پایه یک دادگستری، در یادداشتی به  تفسیر صحنه دوم از نمایشنامه “پادشاه هنری ششم” اثر ویلیام شکسپیر سال ۱۵۹۸پرداخته است و دولتی که وکلای کشورش در فشار و محدودیت حاکمیت باشند را دولت بی کفایت دانسته که انسانیت، کرامت، تعهدات و ارزش های انسانی برای آن مهم نیست.

متن بادداشت در ادامه آمده است:

” اولین کاری که می کنیم، همه وکلا را بکشیم ” پیشنهاد قتل وکلای دادگستری در صحنه دوم از نمایشنامه «پادشاه هنری ششم William Shakespeare’s Henry VI,Part 2, Act IV, Scene 2″ اثر ویلیام شکسپیر سال ۱۵۹۸

همچنین موضوع یک فیلم کمدی درام آمریکائی با همین نام در سال ۱۹۹۲ با کارگردانی Ron Senkowski و موضوع رمانی از Paul J. Levine و یک قسمت از مجموعه سریال The_Newsroom با کارگردانی Aaron_Sorkin در سال ۲۰۱۲ و یک موزیک ویدئو از گروه THE EAGLES با ترک Get Over It و متن سخنرانی پروفسور استیون جی گی در ۲۸ آوریل ۱۹۹۰ در جمع فارغ التحصیلان دانشکده حقوق FSU#

اهمیت وکلا از دیدگاه شکسپیر

آنچه واقعیت دارد شکسپیر با هوش و ذکاوت خود به خوبی ضمن احترام به حرفه وکالت، نشان میدهد که وکلا به عنوان مدافعان خط مقدم، جدا از اینکه شایسته ادای احترام هستند مدافعان اصلی دموکراسی و ترویج تغییرات اجتماعی و ارزش های سیاسی در جامعه بوده و این امر موجبات ترس شدید مستبدان، چپاول گران، استثمارگران حقوق ملت..، از وکلا است.

وکلا مانعی برای اجرای توطئه ها

در این نمایشنامه دیک قصاب، همدست و پیرو جک کید آنارشیست، که شکسپیر او را به عنوان ” فردی ظالم و شیطان صفت یک ارتش خرابکار و عوام فریب ” توصیف نموده، که درصدد سرنگونی دولت است، به جک توصیه می نماید جهت کنترل مردم و اوضاع حکومت باید تمام وکلا را بکشد.
چرا که وکلا مانعی بزرگ بر سر راه اجرای توطئه های از پیش طراحی شده هستند.

بیشتر بخوانید:

در متن این نمایشنامه، شورشیان درصدد سرنگونی دولت و ایجاد یک حکومت استبدادی هستند؛ لذا پیشنهاد کشتن همه وکلا این اطمینان را ایجاد می نماید که هیچ کس نتواند مشروعیت و حکومت شورشیان را به چالش بکشد.

به نظر می رسد تصدیق شکسپیر مبنی بر اینکه اولین کاری که هر ظالم بالقوه برای از بین بردن آزادی و دموکراسی باید انجام دهد، “کشتن همه وکلا” است، نگاهی هوشمندانه و تعریف کلاسیک از جایگاه رفیع وکلا در جامعه و ستایش تلویحی از ایستادگی وکلا در برابر اقدامات غیرقانونی حکومت و گروه های فشار در جامعه است.

وکلا؛ پیروز میدان جنگ

قرن هاست که ایده خاموش کردن وکلا در کشورهای مستبد برای از بین بردن آزادی های اساسی به اشکال جدید و ارتقا یافته وجود دارد و سعی گردیده اشتباهات خود در قبال مردم را با حمله به وکلای دادگستری از بین ببرند.

آنچه واقعیت دارد وکلا اولین و شاید تنها افرادی باشند که در برابر چنین بی نظمی ها در جامعه ایستادگی نموده و قطع یقین و طبق شواهد تاریخی، وکلا همیشه پیروز این میدان جنگ بودند.

فشار و محدودیت وکلا در دولت های بی کفایت

الیور کرامول Oliver Cromwe اولین و آخرین رییس‌جمهور تاریخ انگلیس ۱۵۹۹-۱۶۵۸ در قرن هفدهم در تلاش برای خنثی کردن آزادی های فردی و به قول ویل دورانت «جهت نوشیدن شراب قدرت تا آخرین قطره» حکم داد در خارج از دادگاه بیش از سه وکیل دادگستری تجمع ننماید. او بزرگترین تهدید علیه دیکتاتوری ظالمانه و بی کفایتی خود را تعهد کانون وکلای دادگستری لندن به اصول آزادی بیان می دانست.

لذا باید به یاد داشته باشیم اگر به کشوری وارد شدید که وکلای آن کشور در فشار و محدودیت حاکمیت بودند به راحتی می توان تشخیص داد آن دولت یک دولت بی کفایت بوده که انسانیت، کرامت، تعهدات و ارزش های انسانی برای آن مهم نیست.

منبع: وبلاگ پیمان زمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا