یادداشت

خود تخریبی‌های پیروزمندانه مجلس یازدهم

وکلاپرس- دکتر محمد کاظم عمارتی عضو کانون وکلای دادگستری خراسان در یادداشتی با عنوان «خود تخریبی‌های پیروزمندانه مجلس یازدهم» به نقد مصوبات نمایندگان در این دوره پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس مصوبات مجلس در این دوره چهار ساله مصوباتی از قبیل تسهیل صدور مجوز ها، استفاده از نماینده حقوقی غیر وکیل، تحقیق و تفحص از کانون های وکلا و اسکودا، کسب و کار تلقی کردن وکالت و … علیه نهاد وکالت در دستور کار خود داشته است.

دکتر عمارتی در این یادداشت با اشاره به این طرح ها و لوایح و نتیجه نامناسب این طرح ها، آن ها را خود تخریبی های مجلس توصیف کرده و همچنین در خصوص آخرین مصوبه مجلس که به سبب آن جایگاه نهاد وکالت به زیر مجموعه ای در وزارت اقتصاد تغییر پیدا می کند، اعلام آمادگی برای برگزاری مناظره جهت روشن شدن قصد و هدف نماینده ها از تصویب چنین مقرره ای، کرده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

“خود تخریبی‌های پیروزمندانه مجلس یازدهم”

مجلس یازدهم شورای اسلامی پس از ثبت تلخ‌ترین آمار مشارکت مردم در انتخابات، با حضور نمایندگانی که مجموع آرای آنان، از دو تا چهل درصد آرای واجدین شرایط حوزه انتخابیه ی آنان بود، در بهار نود و نه تشکیل شد؛ عزیزدردانه ای که به مجلس انقلابی شهرت یافت و می توانست با تمرکز بر بهبود شرایط اقتصادی و آزادی های عمومی و سیاسی، انقلابی در آشتی ملت با حاکمیت و از جمله با خود، برپا کند؛ ولی خیلی زود، با ناتوانی در حل مشکلات اصلی کشور و بی‌کفایتی، به خود تخریبی‌های پیروزمندانه دست زد.

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که …

در حوزه وکالت دادگستری، ماجرا از آن‌جا آغاز شد که یکی از دانش آموختگان رشته حقوق دانشگاه امام صادق که سال‌ها از عهده قبولی در آزمون کارآموزی وکالت بر نیامد و در رسانه ها از جمله به عنوان مدیر مسئول روزنامه همشهری (متعلق به ‌شهرداری) فعال بود، به لطف شهردار سابق و ریاست مجلسی که خود از گروه صاحبان رای زیر بیست درصدی بود، به عنوان مشاور رئیس و دبیر کارگروه مشورتی تحول در مجلس منصوب شد و البته راه پیشرفت را مانند سایر مقامات، بسیار زود پیمود؛ تا جایی که با دکترای حقوق بین الملل، ابتدا با ابلاغ وزیر اقتصاد دولت اقلیتی، به ریاست یکی از مهم ترین سازمان های اقتصادی کشور (سازمان خصوصی‌سازی) که بی ربط ترین با تحصیلاتش بود و در کمتر از دو سال بعد به جانشینی وزارت اقتصاد رسید.

بیشتر بخوانید:

جا مانده ی آزمون کارآموزی وکالت، برای پنهان سازی ضعف علمی خود، پیش از این مناصب، برچسب انحصارگرایی کانون های وکلا را کلید رمز جلب حمایت فارغ التحصیلان حقوق از خود قرار داده و با تشکیل کمپینی، در پی حذف ظرفیت در آزمون وکالت بود؛ اگر چه ایشان، دخالت‌ در تصمیمات و مصوبات نمایندگان را تکذیب کرد؛ ولی بی تردید، مناصب جدید، فرصت مناسبی برای عقده گشایی و انتقام ناتوانی اش و تیم اقتصادی مجلس (همه کاره این دوره در تمام حوزه ها)، وسیله ی خوبی برای این مهم بود.

عقب نشینی مجلس از معافیت قضات از ورود بدون آزمون به عرصه وکالت

مجلس انقلابی در سال نخست فعالیتش کوشید در جریان تصویب طرح نامربوط تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، معافیت قضات از ورود بدون آزمون به عرصه وکالت که در سرنوشت بازماندن جوانان در اشتغال و سلامت دستگاه قضایی بسیار موثر است را لغو کند؛ ولی نگارش متن طرح و نحوه ورود به موضوع، آن قدر ناشیانه بود که دو بار با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و کمیسیون جهش تولید، به جای رفع اشکالات، از پیشنهادش به طور کامل عقب نشینی کرد و آن را کنار گذاشت.

با وجود این ناکامی، مجلس انقلابی در قالب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، ظرفیت را آزمون کارآموزی وکالت حذف و کمپین تحت مدیریت جانشین فعلی وزیر اقتصاد، پیروزی کمپین را به هوادارانش اعلام کرد.

نماینده شیراز نباید از بی‌سواد خواندن نمایندگان مجلس گلایه‌مند باشد

بحران های سیاسی و اقتصادی کشور اگر چه در تهاجم نمایندگان به حقوق دفاعی ملت وقفه ایجاد کرد‌؛ ولی با سپردن غیرقانونی و غیرمدبرانه ی سرنوشت لایحه عفاف و حجاب به تصمیم تعداد بسیار محدودی از نمایندگان برای یک ملت، در سال پایانی و با فاصله ای بسیار کم، مجلس انقلابی، با تصویب دو پیشنهاد خلق الساعه و غیر کارشناسی، ابتدا به شرکت‌های خصوصی اجازه داد به جای وکیل دادگستری، از نماینده حقوقی در مراجع قضایی استفاده کنند و در نهایت نیز نهادهای مدنی نیمه مستقل و خود انتظام از جمله کانون های وکلای دادگستری را از وابستگی به قوه قضائیه، به وزارت اقتصاد در دولت و محل اعمال قدرت مستقیم مدیر کمپین مردودی آزمون وکالت ملحق کرد.

بیشتر بخوانید:

این مصوبات، نمونه های بارز رفتارهایی است که برای دفاع از حقوق مردم، از جمله خود تصویب کنندگان نیز زیان بار است‌؛ زیرا از میان بردن کنترل کننده‌های استقلال و تفکیک قوا که در این جا دست کم به سلامت، استقلال و شجاعت حرفه وکالت در دفاع از حقوق مردم و به سلامت نظام قضایی ضربه می زند، به نظر دانشمندان علوم سیاسی از ارسطو گرفته تا عصر معاصر، بخشی از فروپاشی نظام دموکراتیک است؛ بنابراین، مصوباتی از این دست که به ساختار حاکمیت آسیب وارد می‌کند، یا محصول غرض و یا نتیجه جهل تصویب کنندگان است و با این تجربیات، نماینده محترم شیراز نباید از بی‌سواد خواندن نمایندگان مجلس گلایه‌مند باشد و فراموش کند در صورتی که رد صلاحیت‌های گسترده و قهر مردم با صندوق رای اتفاق نمی‌افتاد، نمایندگان فعلی و شاید خودش که سابقه عضویت در هیات مقررات زدایی را دارد، جایی در مجلس نداشتند.

برای اثبات جهل یا غرض تصویب کنندگان طرح های غیرکارشناسی مخل حقوق اساسی ملت، کانون های وکلا و نهادهای مدنی مشمول چنین مصوبه ی اسفناکی، حاضر به مناظره و روشنگری در پیشگاه ملت اند.

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. شما از سر استیصال دارید مجلس رو تخریب میکنید و به مجلس انقلابی که منافع نا بحق شما را زیر سوال برده دترید علنا شما و همکارانتان توهین میکنید . دست از تخریب مجلس بردارید. چون منافع در خطر هست دارید دفاع نامشروع میکنید . دوران یکه تازی شما به پایان رسیده باید بساط شما ها جمع بشه تا به نهاد قانون گذاری کشور توهین نکنید

    1. آقای محمدی مجلس یازدهم کارنامه قبولی از مردم نگرفته است…. مجلس یازدهم مجلس نمایندگان شاسی بلند است مجلس نمایندگانی است که استفساریه به بازگشت کنکوری های متقلب به دانشگاه دادن. شما هم خواهان منافع نامشروع هستید…. شما هم می خواهید بدون زحمت و بدون مطالعه وکیل شوید …. چرا من باید ۴ سال شب و روز مطالعه می کردم برای قبولی در وکالت ولی بعد از من به راحتی عده ای را وارد وکالت کنند؟؟؟؟؟ آیا این ظلم در حق من نیست؟؟؟؟!!! به خدای احد و واحد سر پل منتطر نمایندگان مجلس یازدهم هستم.

      1. خب شما که حقوق خوانده هستید باید این رو بدونید که قوانینی که امروز تصویب میشه ممکنه فرداش اصلاح یا عوض شود و الان مجلس تصمیم گرفته قانون رو عوض کنه و این شامل همه قوانین میشود.

      1. شما کارنامه آزمون وکالت خودت رو بده سایت وکلا پرس منتشر کنه ببینیم چقدر سواد داری
        از چی میترسی ؟ چند بار از شما این درخواست رو داشتم
        ولی گویا میترسی سطح سواد شما مشخص بشه

  2. ببخشید سر پل صراط منتظر نمایندگان مجلس یازدهم هستم. من جوانی م سر درس خواندن گذشت ولی هیچ آینده ایی برای خودم متصور نیستم. هنوز هم در حال مطالعه هستم تا استخدامی قبول شوم. ده سال است ازدواج کردم ولی حتی نمی توانم به مادر شدن فکر کنم. خدایا چه کنم؟؟؟؟!!! مجلس یازدهم شعل های ما را نابود کرد.

  3. قابل توجه آنهایی که نمایندگان محترم مجلس رو به دلایل مغرضانه مورد انتقاد قرار میدهند

    اولا مجلس محترم شورای اسلامی نهاد قانون گذاری در کشور هست چطور نهادی که خود خالق قانون هست و برای کلیه مسائل می تواند قانون گذاری کنه الان بی علم شده !!!!!!
    آقایان کانون وکلا باید بدانند بایستی به قانون مجلس احترام گذاشت و قانون رو اجرا کرد
    ثانیا برخی از وکلا چنان خود را عالم می دانم که الباقی اشخاص که در سایر رشته ها و حرفه ها مشغول هست به علم خود شک می کنند اشخاص زیادی مخترع ، نخبه ، مهندس ، پزشک و … هستن که به هیچ عنوان ادعای علم و عالم بودن ندارن
    ثالثا همانطور که می دانیم مجلس باید در تمام شئون مملکت وورد و اعلام نظر کند پس برای این موضوع باید از افراد با تخصص های مختلف استفاده شود و نیاز نیست حتما حقوق خوان باشن
    رابعاً برخی از وکلا صرفا خود را عالم بر قانون می دانند این در حالی است که حسب صراحت قانون خوانده ایم که جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست
    پس قانون گذار قانون را به صورت شفاف و روان برای تمامی اشخاص نگارش نموده و بسا افرادی که با مطالعه قانون از پس مسائل حقوق خود بر می آیند
    ولیکن دانش آموخته حقوق با درجه کارشناسی ارشد به دلیل عدم داشتن پروانه وکالت قادر به دفاع از حقوق خانواده و اقوام نزدیک خود نمی باشند

    آقایان کانون وکلا به لطف مجلس انقلابی به همین زودی بساط انحصار و انحصارگران به بر چیده خواهد شد پس شایسته است در این واپسین روزهای باقی مانده از موضع انحصاری خود دست کشیده و به قانون تمکین نموده و با اشتغال داوطلبان محترم که سالها، ماه ها و ساعت ها تلاش نموده اند مقابله نکنید.

    1. از همین کامنت شما معلوم شد که سواد نداری حتی با داشتن مدرک کارشناسی ارشد! چون هرکسی لیسانس حقوق داشته باشد در سال سه بار میتونه برای خویشاوندانش با جواز وکالت اتفاقی وکالت کنه!

  4. قابل توجه آنهایی که نمایندگان محترم مجلس رو به دلایل مغرضانه مورد انتقاد قرار میدهند

    اولا مجلس محترم شورای اسلامی نهاد قانون گذاری در کشور هست چطور نهادی که خود خالق قانون هست و برای کلیه مسائل می تواند قانون گذاری کنه الان بی علم شده !!!!!!
    آقایان کانون وکلا باید بدانند بایستی به قانون مجلس احترام گذاشت و قانون رو اجرا کرد
    ثانیا برخی از وکلا چنان خود را عالم می دانند که الباقی اشخاص که در سایر رشته ها و حرفه ها مشغول هست به علم خود شک می کنند اشخاص زیادی مخترع ، نخبه ، مهندس ، پزشک و … هستن که به هیچ عنوان ادعای علم و عالم بودن ندارن
    ثالثا همانطور که می دانیم مجلس باید در تمام شئون مملکت وورد و اعلام نظر کند پس برای این موضوع باید از افراد با تخصص های مختلف استفاده شود و نیاز نیست حتما حقوق خوان باشن
    رابعاً برخی از وکلا صرفا خود را عالم بر قانون می دانند این در حالی است که حسب صراحت قانون که همواره خوانده ایم جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری نیست
    پس قانون گذار قانون را به صورت شفاف و روان برای تمامی اشخاص نگارش نموده و بسا افرادی که با مطالعه قانون از پس مسائل حقوق خود بر می آیند
    ولیکن دانش آموخته حقوق با درجه کارشناسی ارشد به دلیل عدم داشتن پروانه وکالت قادر به دفاع از حقوق خانواده و اقوام نزدیک خود نمی باشند

    آقایان کانون وکلا به لطف مجلس انقلابی به همین زودی بساط انحصار و انحصارگران به بر چیده خواهد شد پس شایسته است در این واپسین روزهای باقی مانده از موضع انحصاری خود دست کشیده و به قانون تمکین نموده و با اشتغال داوطلبان محترم که سالها، ماه ها و ساعت ها تلاش نموده اند مقابله نکنید

    1. آقای گالیور کانون وکلا و نهاد وکالت همیشه بود ولی مجلس یازدهم به زودی باید جمع کند برود. و آن شالله مجلس بعدی طرح تسهیل را لغو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا