اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

جعفر قادری: قوه قضاییه به کانون وکلا اجازه داده تحت عناوینی با روح و روان پذیرفته‌شدگان بازی کنند

عضو کمیسیون تلفیق مجلس: قطعاً در برنامه هفتم این موضوع را تعیین تکلیف خواهیم کرد

وکلاپرس- جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مدعیاتی جدید، قوه قضاییه و وزارت اقتصاد را دلیل ناهماهنگی‌‌ها و عدم اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار دانست.

به گزارش وکلاپرس، جعفر قادری در گفت و گو با تسنیم در خصوص شرایط و ضوابط اعمال شده برای پذیرفته شدگان آزمون های وکالت و سردفتری، از جمله آزمون های کارآموزی، تایید صلاحیت و … مدعی شد در برنامه هفتم توسعه برای این موراد تصمیماتی اخذ شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با گلایه از عملکرد دستگاه‌های متولی در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها گفت: اجازه نخواهیم داد یک تشکل غیردولتی به‌نام کانون وکلا جلوی اجرای قانون بایستد.

قوه قضاییه و وزارت اقتصاد در روند اجرای قانون تسهیل تعلل کرده‌اند

جعفر قادری درباره عدم تمکین کانون وکلا از اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار و سنگ‌اندازی در مسیر پذیرش کارآموزان عرصه وکالت گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، دلیل ناهماهنگی‌‌ها و عدم اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توسط نهادهای متولی وکالت، به قوه قضاییه و وزارت اقتصاد برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با وجود آنکه مجلس دستگاه ناظر بر اجرای قانون تسهیل را قوه قضاییه و وزارت اقتصاد اعلام کرده است، در حال حاضر این دستگاه‌ها در روند اجرای این قانون تعلل کرده‌اند.

تعیین تکلیف ضوابط  آزمون های وکالت و سر دفتری در برنامه هفتم توسعه

وی افزود: قوه قضاییه به استناد آیین‌نامه قبلی به کانون وکلا اجازه داده که آنها تحت عناوینی مانند آزمون کارآموزی، آزمون مجدد برگزار و با روح و روان پذیرفته‌شدگان بازی کنند.

بیشتر بخوانید:

قادری متذکر شد: ما قطعاً در برنامه هفتم این موضوع را تعیین تکلیف خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد یک تشکل غیردولتی جلوی اجرای قانونی بایستد که توسط مجلس وضع شده و در راه اجرای آن سنگ‌اندازی کند.

قوه قضاییه می‌تواند در قالب لایحه دو فوریتی یا حتی سه فوریتی پیشنهاد اصلاح قانون را بدهد

وی گفت: متأسفانه این مشکل هم‌اکنون در خود ساختار قوه قضاییه نیز جریان دارد. در خصوص آزمون و جذب سردفتران هم این مشکلات را با سازمان ثبت داریم و این ارگان‌ها به شکلی با قانون برخورد می‌کنند که دوباره بحث تعیین سهمیه و مسائل این‌چنینی که توسط قانون تسهیل کنار گذاشته شده، مطرح می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی یادآور شد: قوه قضاییه خود به‌عنوان دستگاهی است که باید حامی قانون باشد و شأن نظارتی در خصوص جلوگیری از تعلل‌ها و کوتاهی‌ها در برابر اجرای قانون دارد اما اکنون در معرض اتهام نادیده گرفتن قانون است. در صورتی که اگر قوه قضاییه به قانون ایراد یا اشکالی وارد می‌داند، می‌تواند در قالب لایحه دو فوریتی یا حتی سه فوریتی پیشنهاد اصلاح قانون را بدهد اما وقتی قانون وجود دارد برای همه لازم‌الاجرا است.

چطور قوه قضاییه و کانون وکلا می‌توانند تفسیر به‌رأی داشته باشند؟

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: ما این گلایه را به رئیس مجلس هم منتقل کرده‌ایم که این مسائل باید در جلسات سران قوا مطرح شود، اگر این موضوعات و اختلافات در این سطح مطرح و حل نشود، پس قرار است در کجا حل شود؟

بیشتر بخوانید:

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این مسئله یک سؤال و مطالبه عمومی است که چطور قوه قضاییه و کانون وکلا می‌توانند تفسیر به‌رأی داشته باشد و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را نادیده بگیرند، به هیچ وجه این موضوع قابل قبول نیست و باید به آن پایان داده شود.

در برنامه هفتم راه گریز را برای کانون وکلا بستیم

وی در بیان راه‌های اعمال نظارت مجلس بر این استنکافات قانونی گفت: تحقیق و تفحص از کانون وکلا در دستور کار است و در کمیسیون تلفیق هم برای برخی از دستگاه‌هایی که در روند اجرای قانون تفسیر به‌رأی می‌کنند و سعی دارند که از تفسیر دیوان عدالت اداری استفاده کنند تا خودشان را از اجرای قانون مستثنی کنند، راه گریز را برای آنها بسته‌ایم.

بیشتر بخوانید:

قادری تأکید کرد: در کمیسیون جهش تولید، کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون حقوقی و قضایی هم جلسات مشورتی خواهیم داشت تا جلوی این عدول از قوانین را بگیریم.

منبع: تسنیم

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. فعلا که شما هستید که بجای سپردن کار به کاردون و افراد دارای صلاحیت و متخصص دارید از موضع قدرت قدرت نمایی می نمایید و روان داوطلیبن رو پریشان می کنید بعضی موقع ها به جای تصویب و یا اصلاح به قول خودتون قانون، بخدا اگر دست به دستکاری قانون نزنید وبه عبارتی می خواهید ابرو را درست کنید چشم را هم کور میکنید مابیشتر قبولتون داریم و دوباره قول میدهیم رای بدهیم به شما که اینقدر علاقه به رای دارید!

    1. ناهماهنگی از مجلس محترم هست، مقام معظم رهبری باید ورود کنند و مشکل ایجاد شده توسط عده ای نا آگاه را در مجلس محترم را حل کنند

  2. تو همونی نیستی که گفت با وجود تپسی و اسنپ دیگه جوون بیکار نداریم. بابا چقد شما سیاه بازید. دم انتخابات که میشه شروع میکنید.

  3. همه شما جای این حرفها سواد حقوقی خودتون رو بالا ببریید از چی میترسید ؟ میترسید پول تو جیبیتون کمتر شه؟ اگر شما واقعا وکیل با سواد باشی موکلی که قبول وکالت کردین خودش براتون موکل جدید میاره .معلومه از پس پرونده ندارین دارین اینجا کامنت میذارید وگرنه وقت برای کامنت گذاشتن نداشتین.
    برید برید سواد حقوقی خودتون رو بالا ببرید

    1. سلام
      دوستی فرمودند موکل براتون موکل میاره، اگر سوادی نشد نمیاره و..‌
      متوجه شدید خودتان چه مطلبی فرمودید؟؟؟
      هر وکیل جدیدی فقط یک پرونده گرفته و با آبرو شرف مال و جان مردم بازی کند
      میدانید چند پرونده در طول یک سال و چند سال میشود؟؟؟
      شخصی کم سواد وکیل شود و در سال کلا ۱۰ پرونده بگیرد چون بدنام شده و مدام هم دفتر و محل زندگی و شهر زندگی را هم عوض کند و به علت درامد کم هم به کارهای ناصواب روی اورد؟؟؟
      مردم موش آزمایشگاهی هستند؟؟
      در وکالت و پزشکی و… ازمون و خطا نداریم،
      ادعای آقایان عدم نطارت از ابتدا تا انتها هم هست که بماند

      افرادی هم میفرمایند ازمون برای ارتقا هست!!! ارتقا بدون ازمون!!! اینطور که هست در دانشگاه ها هم ازمون نگیرند، دفوع پایان نامه انجام ندهند ارتقا هست دیگر!!!!

    2. رهگذرجان،وکیل اگه باسواد باشه خیلی راحت با یکی دو تا لایحه حساب شده حق موکل رو احیا می کنه، اما وکیلی که هنوز در مرحله غلط املایی لایحه هست،برای جبران ضعف علمی خود،به موکل وعده ی زد و بند با سیستم مقدس قضایی رو داده و آبروی محاکم رو بازیچه چندرغاز حق الوکاله خودش می کنه،چون پرونده رو نمی تونه به سرانجام برسونه شروع به دلالی و کارچاق کنی می کنه تا امورات مالی زندگی و هزینه دفتر تامین بشه، واسه ده تومن حق الوکاله حاضره یه خانواده رو به طلاق بکشونه و یه زندگی رو نابود کنه، وکیل تسهیلی کم سواد یعنی نارنجک بدون ضامن که هست و نیست جامعه رو به ورطه نابودی می کشونه.
      این نمایندگان دقیق می دونن که دارن چیکار می کنن، اینا هدفشون تضعیف نظام هست تا سرمایه های خودشون رو چند برابر کنن،اگه نظام قوی و مقتدر باشه اینا باید نسبت به تک تک ریالهای خودشون جواب پس بدن.

  4. سعید شما هنوز در حال و هوای دانشگاه گیر کردی و سعی کن تو حال زندگی کنی و از آینده هم نترسی میدونی که چی میگم؟
    شما هنوز فرق دانشگاه و کارآموزی رو متوجه نشدی یا دانشجوی حقوق و کارآموز، اصلا فرق دانشگاه و کانون را .
    مگر خود شما در همه پرونده هایی که داشتی پیروز شدی؟
    سعید انسان جایز الخطاست میدونی که چی میگم.
    محمد اصلا معنی کارآموز وکالت رو میدونی؟
    مردم خودشون عقل دارن ، و اینکه در هر حرفه ایی خوب و بد هست و سراغ خوب میروند ، پس شما ذهنتون رو زیاد درگیر جان و مال مردم نکنید.
    سعی کنید وکیل خوبه باشید

    ا

    1. آقای رهگذر خیلی سخته متوجه بشی که اولین اشتباه در انتخاب وکیل برابر آخرین اشتباه موکل هست؟ مردم رو چرا باید بازیچه آزمون خطای قانون تسهیل بکنیم؟
      الآن اگه خودت مرتکب جرم مثلا کلاشی یا جعل عنوان شدی سعی می کنی سراغ یه وکیل طرح تسهیل بری یا بیای پیش خودم؟!

  5. واقعا مجلس چ گیری داده به وکالت ، ادم اگ یه روزی کارش به وکیل گیره کنه ،خب قطعا خوشش نمیاد ک با بی سوادی وکیلش هم پولش و هم پرونده‌ش و هم وقتش و شرفش به باد بره
    مثه این میمونه ک هرکی دوس داشت بره پزشکی بخونه ،بعد میری اتاق عمل برا یه جراحی ساده ولی به دلیل بی سوادی و عدم توانایی پزشک کلا بفنا میری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا