اخبار صنفیویژه

وکیل مدافع فرزانه زیلابی: گویا برای هر پنج اتهام علیه موکلم قرار جلب به دادرسی صادر شده است

وکلاپرس- وکیل ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی با بیان روند پرونده های شکل گرفته فرزانه زیلابی اعلام کرد: ظاهرا قرار محرومیت شش ماهه موکلم از حرفه وکالت نقض شده اما گویا برای هر پنج اتهام وی قرار مجرمیت صاردر شده است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از امتداد، ناصر زرافشان، حقوقدان و یکی از وکلای مدافع وکیل فرزانه زیلابی، ضمن اشاره به وضعیت پرونده این وکیل کارگران هفت‌تپه، اظهار داشت: ظاهراً پرونده موکل من در حال حاضر در شعبه دوازده بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تیک محرمانه دارد و گویا برای هر پنج اتهام وی قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

بیشتر بخوانید: اعتراض ۳۳۶ وکیل دادگستری به قرار منع اشتغال به وکالت فرزانه زیلابی

پرونده زیلابی تیک محرمانه دارد

وکیل زرافشان اعلام کرد: خانم زیلابی که برای پیگیری وضعیت پرونده به دفتر کل مراجعه کرده، عنوان کردند که دسترسی به پرونده نداشته و اطلاعی از کم و کیف آن ندارند. چرا که ظاهراً روی پرونده، تیک محرمانه بوده و تا زمانی که آن را برندارند، دفتر کل نیز در جریان قرار نمی‌گیرد.

نسبت به هر پنج فقره اتهام قرار جلب به دادرسی برای فرزانه زیلابی صادر شده

وی افزود: حسب اعلام شفاهی مدیر دفتر شعبه، نسبت به هر پنج فقره اتهام که قبلا مطرح شده بود، قرار جلب به دادرسی برای خانم زیلابی صادر شده و من در کمال تعجب درک نمی‌کنم که اساسا، مبنای این اقدامات چیست! در مورد عناوین اتهامی عضویت در گروه‌های معاند، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه نظام، فعالیت تبلیغی و توهین به رهبری که قرار جلب به دادرسی برای آن‌ها صادر کردند، پرونده به شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شده است.

بیشتر بخوانید:‌ کانون وکلای گیلان در حمایت از وکیل فرزانه زیلابی بیانیه صادر کرد

قرارهای صادره نه به موکل و نه به من ابلاغ نشده است

زرافشان ادامه داد: در مورد پنجم(نشر اکاذیب) که خارج از صلاحیت دادگاه انقلاب است ، پرونده برای تعیین شعبه به مجتمع قضائی قدس اهواز ارجاع شده است. همه این موارد، اطلاعات شفاهی است که من و موکلم از این و آن به دست آورده‌ایم. یعنی به رغم مصوبات قانونی، این قرارهای صادره به هیچ وجه، نه به موکل و نه به بنده ابلاغ نشده است.

ظاهرا قرار نظارت قضایی یا محرومیت شش ماهه وکیل زیلابی از حرفه وکالت نقض شده است

این حقوقدان در ادامه، اشاره‌ای نیز به قرار پیشین ناظر بر ممنوعیت شش ماهه زیلابی از اشتغال به حرفه وکالت داشت و خبر داد: قرار نظارت قضایی(بند پ ماده ۲۴۷) که قبلا در بازپرسی صادر شده بود نیز، ظاهرا نقض شده ولی همانگونه که گفتم؛ نه نقض قرار نظارت قضائی و نه صدور قرار جلب به دادرسی در مورد این پنج فقره اتهام که هیچ یک هم مبنای جدی ندارد، نه به من و نه به موکلم ابلاغ نشده است.

گردش کار پرونده موکلم با مقررات قانون آیین دادرسی کیفری همخوانی ندارد

این وکیل دادگستری، تصریح کرد: مبنای اطلاع ما از این موارد به صورت غیرمستقیم از برخی از آقایان قضات و یا اعلام شفاهی مدیردفتر شعبه درباره جلب به دادرسی بوده است. کل گردش کار پرونده با مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و مقررات قانونی همخوانی ندارد. حق دفاع که طبیعی‌ترین حق یک متهم در پرونده بوده، سلب و نقض شده است.

بیشتر بخوانید: موضع کانون وکلای خوزستان درخصوص تعلیق وکیل فرزانه زیلابی

وی ادامه داد: چرا که در مراجعه موکل من برای مطالعه پرونده جهت تدارک دفاع، حتی این اجازه را هم به او نداده‌اند و این اقدام به هیچ عنوان قانونی نیست.

اسم این کار دادرسی نیست

وکیل زرافشان همچنین خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر برای ما این است که مضمون این قرارها و استدلالی که در لغو آن قرار نظارت قضایی بوده را به عنوان یک حق طبیعی بدانیم، و الا اصلا کل دادرسی بی معنا خواهد شد. وقتی من به عنوان وکیل با گوش بسته و چشم بسته به دادگاه مراجعه کنم، اسم این کار، دادرسی نیست.

بیشتر بخوانید: نمونه رأی با موضوع نظارت قضایی و محرومیت از وکالت

وی درباره خواسته های تیم دفاع از وکیل فرزانه زبلابی گفت: طبعا اولین کار این است که تقلا کنیم که اساسا چه چیزی علیه موکل ما عنوان شده است. صرف مطرح کردن عنوان اتهامی، تفهیم اتهام نیست. تفهیم اتهام، یعنی ارائه دلایلی که موجب توجه اتهام به متهم بوده و هنوز هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

تا زمانی که به صورت محرمانه روی پرونده بحث می‌کنند، اصلا دادرسی در دادگاه معنا ندارد

وی در پایان نیز، تصریح کرد: به گمان من تا زمانی که به صورت محرمانه روی پرونده بحث می‌کنند، اصلا دادرسی در دادگاه معنا نخواهد داشت. حال در بازپرسی این اجازه داده شده تا یک مراحلی از پرونده، متهم به پرونده دسترسی نداشته باشد اما دادرسی در دادگاه به معنی تدارک حق دفاع بوده و چنین مسئله‌ای تا الان برای ما امکان‌پذیر نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا