اخبار صنفی

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز: آسیب‌های اجرای قانون تسهیل را به صورت مستند در ۱۰ جلد تهیه کردیم و به قوه قضائیه و مجلس ارائه دادیم

وکلاپرس- دکتر شاه محمدی نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی که با حضور مدیران اصناف مختلف در محل کانون سردفتران برگزار شد، بر هماهنگی و هم افزایی اصناف مختلف در مقابله با آسیب های قانون تسهیل تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، جلسه هم اندیشی کانون ها و نظام های صنفی با حضور «علی خندانی» رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «علی فتحی آشتیانی» رئیس نظام روانشناسی و مشاوره، «ابراهیم کیانی» نائب رئیس اسکودا، «محمد شاه محمدی» نائب رئیس مرکز وکلای دادگستری مرکز، «سید عبد العزیز الیاسی» دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران، «حسن روحانی نیا» مدیرعامل کانون دفاتر خدمات قضایی، «محمدرضا اصلانی» نائب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، «علی فلاح حقیقی» دبیرکل کانون انجمن های صنفی دفاتر پیشخوان دولت،«سید ابوالقاسم حسینی ابهری» رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق، «داریوش بازگیریان» دبیرکل شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری، شهرام کربلایی نائب رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری و جمعی از مسئولان مرکز وکلا و کارشناسان در محل سالن جلسات کانون سردفتران برگزار شد.

اعضای این جلسه به بررسی قانون تسهیل صدور کسب و کار و اتصال کانون ها به درگاه ملی مجوزها و هم اندیشی درباره مغایرت های این موضوع با قوانین بالادستی پرداختند.

مغایرت قوانین اخیر مجلس با قوانین بالادستی و مقررات کانون ها و نظام های صنفی

در ابتدای جلسه علی خندانی درباره برگزاری این جلسه اظهار کرد: این جلسه هم اندیشی به دنبال مغایرت های قانونی که در قانون تسهیل صدور کسب و کار و اتصال کانون ها و نظام های صنفی به درگاه ملی مجوزها با قوانین بالادستی و مقررات کانون ها و نظام های صنفی ایجاد شده در حوزه اجرا، برگزار شد تا با جمع بندی نقطه نظرات بتوانیم صدای اعتراض کانون ها و نظام صنفی را به گوش مسئولان و قانونگذاران برسانیم.

وی افزود: خروجی این نشست کاربردی، ارائه نکات مهم تخصصی و کارشناسانه در راستای اصلاح قوانین به قانون گذاران و مراجع تصمیم گیر است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، ارسال نامه به مراجع قضایی و تصمیم گیر، برگزاری همایش علمی، استفاده از ظرفیت هیات عالی مجمع تشخیص، فعال کردن کمیته پارلمانی کانون ها، بهره گیری از ظرفیت رسانه ها بویژه رسانه ملی و اساتید دانشگاه را از دیگر خروجی های این نشست عنوان کرد و گفت: همه ما باید گزارش کامل عملیاتی از فضای کسب و کار و اجرای این قانون و اثرات آن در زندگی مردم را بررسی و به مسئولان ارائه کنیم.

خندانی همچنین به مطالعه و بررسی برنامه هفتم توسعه و مواد مشترک آن در حوزه نظام حقوقی و ارائه پیشنهادات مربوط به آن تاکید کرد.

آسیب‌های اجرای قانون تسهیل را به صورت مستند در ۱۰ جلد تهیه کردیم و به قوه قضائیه و مجلس ارائه دادیم

«محمد شاه محمدی» نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این جلسه با تاکید بر ادامه دار بودن جلسات کانون‌ها گفت: خوشبختانه کانون‌های وکلا دادگستری با اسکودا به جد همکاری داشتند و آثار و برکات آن در کانون‌ها وکلا قابل مشاهده است بنابراین اگر همین جلسات ما مرتب و هدفمند برگزار شود و در اجرا با یکدیگر هماهنگ باشیم حتما اثرگذار خواهد بود.

برگزاری نشست هم اندیشی کانون ها و جوامع صنفی
برگزاری نشست هم اندیشی کانون ها و جوامع صنفی

وی افزود: یکی از مشکلات ما، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است که چاره‌ای جز اجرای آن نداریم اما همانطور که رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اشاره کرد باید در اجرای آن سیاست واحدی داشته باشیم که مشکلات‌مان بیشتر نشود. ما در کانون به طور کامل آسیب‌های اجرا این قانون را به صورت مستند در ۱۰ جلد تهیه کردیم هم به قوه قضائیه هم مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم همچنین تمام اقداماتی که در راستای اجرای این قانون انجام دادیم از برگزاری آزمون گرفته تا استعلامات پزشکی قانونی و… را به صورت مستند و مکتوب تحویل نمایندگان مجلس دادیم.وقتی نمایندگان مجلس مستندات را مشاهده کردند در مصاحبه خبری خود اعلام کردند کانون‌ها به طور کامل قانون تسهیل را اجرا کردند و نظرات ما را پذیرفتند بنابراین خواهش من این است که اقدامات خود را مستندسازی کنیم درغیراینصورت مسئولان فراموش می‌کنند ما باید حواسمان را جمع کنیم.

اقتصاد دانان بزرگ تحلیل کنند واقعا این قانون ایجاد اشتغال می‌کند؟

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: ما اقتصاد دانانی نیاز داریم که در این زمینه اظهار نظر کنند. وقتی حقوقدان حرف می‌زند، می‌گویند شما ذی نفع هستید اما اگر از زبان یک اقتصاددان مطرح شود، بیشتر اثر خواهد گذاشت. اقتصاد دانان بزرگ تحلیل کنند واقعا این قانون ایجاد اشتغال می‌کند؟

بیشتر بخوانید:

شاه محمدی تاکید کرد: ما کانون‌ها باید از سه منظر دفاع کنیم و ایرادات مصوبات را مطرح کنیم. اولی تعارض با قانون اساسی است که بطور کامل ما روی این موضوع کار کردیم و در اختیار بقیه قرار خواهیم داد دومین مورد مغایرت با شرع است که آن هم کار کردیم و از صاحبان نظر کمک گرفتیم و سومین مورد بررسی مواردی است که با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد. تمرکز ما باید بر این سه مورد باشد و در این خصوص تولید محتوا برای رسانه‌ها انجام دهیم. اگر رسانه‌های خود را به یکدیگر ملحق کنیم و اطلاعات را همزمان منتشر کنیم اثر روانی بهتری در جامعه خواهد گذاشت. نباید اجازه دهیم نظام و ساختار حقوقی نظام‌مند کشورمان بهم بریزد چرا که آسیب آن متوجه مردم، حاکمیت و نهادهای مدنی خواهد شد.

رئیس نظام روانشناسی و مشاوره: نمی شود با صرف مدرک به یک روانشناس مجوز کار داد!

در ادامه این نشست، «علی فتحی آشتیانی» با اشاره به چالش های نظام روانشناسی در دریافت مجوز کسب و کار اظهار کرد: ما چالش جدی در این مسئله داریم، چون روانشناس با خصوصی ترین مسائل مراجع سر و کار دارد، نمی شود با صرف ارائه مدرک دانشگاهی بدون بررسی ویژگی های شخصیتی، سلامت روان و سوابق شخص به او مجوز ارائه کرد.

وی با بیان اینکه موضوع ارائه مجوز کسب و کار امروز مبتلا به بیشتر نظام های صنفی و کانون ها شده است، افزود: اخیرا مجلس شورای اسلامی مصوبه ای دیگر در این رابطه مطرح کرده و رایی که ما پیش از این از دیوان عدالت اداری گرفته بودیم را باطل کرده است. استدلال آن ها این بود که دیوان عدالت اداری نمی تواند به این موضوع ورود کند.

منبع: روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران

‫۶ دیدگاه ها

  1. آقای شاه محمدی همین شما نبودی که در مورد این آیین نامه خلاف قانون گفتی باید قانون را اجرا کرد و کار خلاف قانون نمیشود انجام داد.
    پس چرا به قانون مجلس تمکین نمیکنی ، چیشد پس ؟ مگه نباید قانون رو اجرا کرد؟

    چون آیین نامه منافع شما رو در بر داشت و مصوبات جدید مجلس به ضرر شماست

  2. از چه اصنافی هم سخن می گویید روانشناسان که افتضاح بار آورده اند و برعکس برخی که روانشناس دارای مجوز نیستند محبوب مردمند چون کارشان خوب بوده ولی همین صنف روان نشناس زد پدرشان را درآورد و اسمهایشان را به عنوان روانشناس نما اعلام کرد بهتر است بگذاریم مردم قضاوت کنند نه انحصارگرایان کانونی، روانشناسی و غیره

  3. قانون تسهیل خیلی خوب این انحصار گران عصبی کرده بیچاره‌ها دیگه نمی دونن چیکار کنن
    ولی خواهش من از مجلس و دولت این است به جد این قانون اجرا کنن و حمایت کنند
    وقوه قضاییه هم نظارت خود را بر اجرا قانون زیاد کند تا هیچ نهادی از اجرا قانون سرباز نزند.

  4. این انحصاری که مدام بهش اشاره می کنید چیه؟؟کانون که طبق قانون هر سال آزمونش رو برگزار می‌کنه
    من نمی‌دونم این قانون تسهیل قانون درستیه یانه،اما می‌‌بینم از وقتی این قانون تصویب شده ،شهرکوچیک ما در عرض دوسال پرشده از وکیل،بیچاره‌ها جا برای گرفتن دفتر پیدا نمی‌کنند،هر کی از مادرش قهر می‌کنه میره حقوق بخونه…این چه قانونیه که اوضاع رو به این شکل درآورده!
    از اون طرف مرکز وکلا هم پذیرش داره، اینطوری بخواد پیش بره واقعا یکی دوسال بعد قراره چی بشه؟؟؟یه زمانی هرکسی نمی‌تونست به وکالت فکر کنه، وکالت مال نخبه‌ها و شاگرداول‌ها بود، الان همه مردودی‌ها هم براش برنامه دارن و امیدوارن….

    1. سلام دوست عزیز.
      من نمیدونم شما در کدوم شهر زندگی می کنید،اما
      از زمان تصویب قانون تسهیل کانون دو آزمون برگزار کرده که در مجموع هنوز حتی یک کاراموز هم به جامعه حقوقی معرفی نکرده،در واقع پذیرفته شدگان رو پشت در نگه داشته و حتی یکنفر هم هنوز مجوز وکالت رو نگرفته،پس اینکه می فرمایید از زمان تصویب شهرتون پر از وکیل شده ظاهرا منبعش مشخص نیست.

  5. سلام شما واقعا فکر میکنید قبل از قانون تسهیل بعضی از وکلا ما واقعا باسواد بودند نخیر باسواد نبودند وکیل داشتیم هنوز یه لایحه دفاعیه بلد نبود بنویس میداد منشی براش می نوشت دوستان اینقدر قانون تسهیل تخریب نکنید این تخریب قانون تسهیل تماما نقشه کانون وکلا یعنی همان انحصارگران حرفه وکالت است اینها بعد تصویب قانون تسهیل ضربات اساسی به منافع انحصاری خودشون خورده و منافع مادیشون به خطر افتاده بخاطر همینه دارن قانون تسهیل تخریب میکنن که البته هیچ موقع موفق نمیشن این قانون انشاالله با کمک مجلس دولت و قوه قضاییه پابرجا خواهد بود
    یادتون رفته برای قبولی در آزمون وکالت سالهای سال پشت آزمون وکالت میموندیم یه حتی بعضا به خاطر یک تست اشتباه از آزمون رد می‌شدیم وحسرت برای ما باقی می‌ماند حال که قانون تسهیل آمده همه چی تسهیل کنه و پایان بده به همه این حسرت ها پشت این آزمون موندها این حرفا میزید
    قانون تسهیل کسب کار افق جدید برای جوانان کشور مخصوصا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حقوق
    حامی قانون تسهیل هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا