دیدگاه

یادداشت محسن برهانی درباره دفاع مشروع و وضعیت مرحوم حمیدرضا الداغی

وکلاپرس- دکتر محسن برهانی استاد برجسته فقه و حقوق درواکنش به درگذشت یکی از شهروندان سبزواری به نام حمید رضا الداغی در روزهای گذشته و انتساب عنوان «شهید» به وی، نکاتی فقهی را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، چند روز پیش ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در جریان درگیری چند جوان در خیابانی در سبزوار، مرحوم حمید رضا الداغی که برای کمک به یک زن شتافته بود، با چاقو مضروب شد و ساعتی بعد خبر درگذشت وی به علت خونریزی حاصل از ضربات چاقو منتشر شد. پس از انتشار این خبر برخی از رسانه‌ها و مسئولین عنوان شهید امر به معروف و شهید غیرت را برای وی به کار بردند.

بیشتر بخوانید:

دکتر برهانی در یادداشتی انتساب عنوان شهید به این جوان سبزواری را مورد بررسی قرار داده و با بیان شرایط دفاع مشروع، معتقد است بدون اطلاعات دقیق از شرایط روانی مقتول نمی توان به ضرس قاطع وی را شهید اعلام کرد.

گفتنی است روز گذشته دکتر محسن برهانی(عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) در توییتی به صورت تلویحی از احضار خود خبر داد. وی در اینستاگرامش درباره تأسیس حقوقی دفاع مشروع نوشت:

قتل در سبزوار

آیا هر کشته‌شدنی در مقام دفاع مشروع قابل تحسین است و مدافعِ مقتول، شهید است؟

دفاع مشروع از نهادها فقهی-حقوقی است که هم احکام فقهی دارد و هم احکام حقوقی.

قانونگذار در ماده ۱۵۶ ق.م.ا به دو امر اشاره کرده است؛ مراتب دفاع و شرایط دفاع.

منظور از مراتب دفاع آن است که مدافع در دفاع مرحله به مرحله از اقدام‌ آسان به اقدام سخت اقدام نماید (الأسهل فالأسهل).

قانونگذار چهار شرط را برای امکان توسل به دفاع مشروع مدنظر قرار داده است:

  • الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد.
  • ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد.
  • پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد.
  • ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر موثر واقع نشود.

اکثر شرایط و مطالب فوق بین فقه و حقوق مشترک است اما علاوه بر این نکات، موضوع از لحاظ فقهی پیچیده‌تر می‌شود چرا که از نظر فقهی از یکسو وجوب دفاع مشروع نسبت به خود و‌ سایرین مطرح است و از سوی دیگر وجوب حفظ نفس و حرمت انداختن خود در هلاکت (لا تلقوا بأیدیکم الی التهلکه).

از سوی سوم وقتی وضعیت روانی مدافع با موضوع دفاع مقایسه می‌گردد، هجده صورت مختلف پدید می‌آید که احکام مختلفی دارد؛ مدافع یقین دارد اگر از خود یا دیگری دفاع کند کشته می‌شود یا ظن دارد یا شک دارد و موضوع دفاع یا جان است یا عِرض ویا مال. دیگری هم باید راضی به دفاع از خود باشد و مدافع نباید کاسه داغتر از آش شود.

در خصوص اتفاق تلخی که در شهر سبزوار افتاد و منجر به قتل مرحوم حمیدرضا الداغی رضوان الله علیه شد دفاع از عِرض دیگری مطرح است و بدون اطلاع از محتوای پرونده نمی‌توان به ضرس قاطع گفت که ایشان شرایط دفاع را رعایت کرده و شهید است و یا شرایط را رعایت نکرده و مصداق انداختن خویشتن در هلاکت است چرا که علاوه بر شرایط خارجی، بخشی از موضوع در ارتباط با وضعیت روانی و علم و ظن و شک ایشان است. این در حالی است که بلاتردید شخص ضارب، مرتکب قتل عمد شده و مستحق قصاص است.

تمامی مطالب فوق از آن جهت تقدیم شد که دوستانی که به قصد قربت و انجام تکلیف الهی اقدام به برخورد و دفاع و‌ درگیری می‌کنند بدانند که ابتدا باید احکام شرعی مرتبط با دفاع مشروع را بیاموزند و سپس اقدام نمایند و بدانند وقتی که انگیزه الهی با جهل جمع شود موجودات خطرناکی مانند طالبان و‌ داعش را تولید می‌کند؛ ایمان کافی نیست و این احکام فقهی است که حجت بین انسان و خدا تولید می‌کند؛ دفاع مشروع با قلدربازی و بی‌کلّه‌گی و نمایش غیرت فرق دارد.

‫۶۲ دیدگاه ها

      1. در مورد دختر اصفهانی که در شیراز گم شد هم احتمالا افرادی مثل شما و این اقای برهانی حضور داشتن و فقط تماشاچی بودن
        اما این شهید با غیرتش از تکرار چنین حادثه ای جلوگیری کرد

        1. این بنده خدا تازه از راه میرسه از همه جا بی خبر حالا میاد از دختره دفاع کنه به نظر شما اون لحظه فرصت این همه بررسی و یقین هست جناب برهانی…این همه صغری کبری چیدن نداره،این شهید واقعا انسان با غیرتی بود و وای به حال والدین اون دو تا دختر و اون ۳تا پسر توی فیلم که همچین بچه هایی تربیت کردن و تحویل دادن و جون این عزیز رو با تربیت همچین بچه هایی گرفتن،یعنی اون پسرا با اون دخترا آشنایی قبلی نداشتن؟ظاهرا که داشتن…حیف این جوون که دلسوزانه و از سر جوانمردی عمل کرد و رفت…

    1. شما تا کجا می خواهید پیش بروید وظیفه نیروی انتظامی هست که امنیت شهروندان رو تعمین کنه نه یک شهروند دست خالی چطور وقتی مردم اعتراض میکنن در کسری از ثانیه نیروی انتظامی حاضر می شود ولی در تعمین امنیت منفعل است در هر صورت روحش شاد و یادش گرامی باد خدا به خانواده گرامیش صبر دهد

  1. از قدیم گفتن….بچه تو ..بچه است…بچه مردم …توله سگ…..اگه بچه خودت هم می بود…این جور حرف وحدیث می‌کرد…تو با تمام علم نداشته ات…هنوز نفهمیدی یک نفر قربانی شلختگی اخلاقی در بطن جامعه شده…قتل نفس .به کنار .یتیم شدن یک کودک به کنار.زندان وقصاص به کنار..اگه یک قدمی اون بنده خدا تو اون لحظه اونجا می بود……؟الاعمال بالنیات.

  2. من واقعا به این جوان از این جهت که اینطور شجاعانه با متجاوزان برخورد کرده افتخار میکنم خداوند روحش را غریق شادی و زندگی شادمانه در بهشت قرار دهند.

  3. مرد حسابی وسط معرکه تا بیایی اینقدر چرتکه بندازی و حساب کتاب کنی که آیا فلان ادله برای ورود من کافی هست یا نیست و آیا نیروی دولتی خواهد رسید یا نخواهد رسید و آیا ….. ، دختر مردم را به زور میندازن توو ماشین میبرند و شاید هم بعد از تجاوز بکشندش . حضرت عباسی اگه دردفاع از دختر خودت رفته بود و کشته شده بود بازم به اسم بحث فقهی و کارشناسی اینطوری نمک رو زخم خانواده اش می پاشیدی؟؟؟؟؟ این تذهبون

    1. وقتی قانون رو یاد گرفتی و تکرار کردی و مسلط شدی زیاد زمان نمیبرد که کسی بخاد چرتکه بندازه . در غیرت این جوان شکی نیست اما کمی سبک سنگین میکرد دختر و همسر و خانواده خودش رو داغدار نمیکرد .

      1. آره لابد
        باید میگفت گور پدر اون دختر ها که اون پسرا با چاقو به اونا ضربه زدن
        بایستی می‌گذاشت به اون دختر ها جسارت می شد و تعرض میشد و مشکل برای خودش درست نمی‌کرد
        باید تاسف خورد به حال کسایی که از غیرت و ناموس و نوع دوستی چیزی نمیفهمن

      2. آقای قانوندان ، حالا من قانون را یاد نگرفتم و مسلط نیستم ، توی خیابون می بینم دو تا لات بی سر و پا می خوان دختر مردم را به زور سوار ماشین کنن ببرن ، آیا باید وایسم بِر بِر نگاه کنم ؟؟؟؟؟!!!!! چرا اینقدر دور از کُشتی فقط میگید لنگش کن ؟؟؟ اصلاً حالی تون نمیشه که معرکه و درگیری چیه !!!…

  4. برهانی پایش را از توانایی حقوقیش درازتر میکند اولا حقوقدان نباید به چاه سیاست سقوط کند ثانیا حد خود را شناخته در قامت فقیه ظاهر نشود .
    وکلا پرس هم از قِبَل سیاسی کاری ایشان کاسبی نکند

    1. برادر استاد برهانی تحصیلات خارج فقه دارد پس اقلا در حقوق مجتهد متجلی هستند.
      اما اینکه وسط معرکه بقول دوستمون چرتکه بندازیم دفاع مشروعه یا نه
      این منطقی نیست.
      و اون دوتا.. که تعرض به دختر مردم کردن و جان مرحوم الدغی را گرفته اند قطعا مرتکب قتل عمد شده اند و مستوجب قصاص هستند.اگرچه اون دوتا … خودشان قربانی جامعه و فقر اقتصادی و فرهنگی و قربانی عدم آموزش در آموزش پرورش در کتب درسی هستند

  5. بنده بعنوان یک حقوقدان عرض میکنم که تمامی شرایط قانونی دفاع مشروع در این حادثه وجود دارد
    مطالب دکتر برهانی اگرچه ظاهرا حقوقی است ولی لحن توییت ایشان نشان میدهد این مطلب نه به قصد ارزیابی حادثه از منظر حقوقی بلکه از دیدگاه پوپولیستی و صرفا برای دیده شدن است

    1. ببخشید شما حقوق خوان هستید نه حقوق دان. حقوق دان امثال مرحوم علامه ذوالفنون دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی و مرحوم دکتر امیر ناصر کاتوزیان هستند.

  6. سلام
    استاد برهانی صرفا مسایل حقوقی هر موضوعی را تجزیه و تحلیل می‌کنند متاسفانه عدم اگاهی عامه مردم از مسایل حقوقی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای افراد میشود.
    دوست عزیز اگر بخواهید منظور دقیق استاد محترم را متوجه بشید از جنبه دیگر به موضوع نگاه کنید.
    چنانچه جای قاتل ومقتول در این حادثه عوض میشد چه اتفاقی می افتاد آیا با وجود مواد قانونی که استاد بیان نمودند دفاع مشروع صدق می‌نمود؟؟؟؟

  7. آقای دکتر
    خیلی شنیده بودم که گاها علم و سواد خود پرده ای می شود بر روی حقیقت و آن هم حقیقت آشکار
    و امروز با دلایل علمی که شما آورده اید این واقعیت را به چشم خود دیدم
    .
    .
    .
    واقعا زمان چه خوب پرده از اسرار بر می دارد

      1. درباره عبارت «العلم هو الحجاب الاکبر؛ یعنی علم برای انسان حجاب بزرگی ایجاد می‌کند»، باید بیان شود که این جمله، روایت و کلام معصوم (علیه‌السلام) نیست؛ بلکه عبارتی است عرفانی، که بزرگانی چون امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) در کتب اخلاقی و عرفانی خود از این تعبیر استفاده کرده‌اند و هیچ منافاتی با روایات مربوط به فضیلت علم و عالم ندارد؛ چراکه کسانی این عبارت را به کار برده‌اند که خود، دریایی از علم و معرفت بوده‌اند و علوم، نه‌تنها برای آنان حجاب نبوده، بلکه بسیاری از حجاب‌ها و پرده‌ها را از پیش رویشان برداشته است.

        دوست گرامی! معنای این عبارت این نیست که هر علمی و با هر شرایطی برای انسان حجاب ایجاد می‌کند، بلکه از نظر عرفا و بزرگان، علمی حجاب است که خالی از تهذیب نفس و عمل، بلکه ره‌آوردی برای رسیدن به امیال و هواهای نفسانی باشد. چنین علمی پرده‌ای است ظلمانی که دامنه ظلمت و سیاهی را گسترده‌تر می‌سازد. پس اگر عبارات دیگر و حتی روایاتی به این مضمون (العلم لا یصلحُک ضلال؛ و العلم بغیر العمل و بال) موجود باشد که در ظاهر، با آیات و روایات وارده در فضیلت علم و عالم در تعارض باشند، با هم قابل جمع‌اند؛ چون یکی از موارد جمع دلالی در این‌گونه موارد، تخصیص است که وقتی دو مطلب در ظاهر با هم تعارض دارند، اگر یکی عام باشد و دیگری خاص، خاص بر عام مقدم می‌شود و عام را در آن یک مورد تخصیص می‌زنند و در بحث ما علم بدون تهذیب نفس و طهارت باطن، تخصیص زده می‌شود؛ یعنی چنین علمی فضیلت ندارد و به جای نور، انسان را به ظلمت و تاریکی می‌کشاند.

        موفق و پیروز باشید.

    1. خیلی جالبه،ایشان برای حمایت از اراذل و اوباش بدون این که پرونده را خوانده باشد افاضه فرمودند که به قصد تشجیع مردم بوده و نه اخافه و نیازی به رجوع به پرونده ندیدند و همین طوری قصد اراذل و اوباش رو می دانستند، اما در این مورد بدون اطلاع از محتوای پرونده نمی‌تواند به ضرس قاطع اعلام نظر کنه! یک بام و دو هوا! همین قدر وقیح!

  8. چیزی که امثال آقای برهانی احتمالاً نمی فهمند اینه که این جوون عزیز بدون اینکه شروع کننده‌ی برخورد فیزیکی باشه خواست که از ناموس این کشور محافظت کنه. حالا امثال آقای برهانی برن غرق در بحث های صد من یه غاز علمی بشن.

  9. چطور دکتری که برای شهید یا خواندن یا نخواندن یک جوان غیور اینطور دودوتاچهارتا میکند برای قاتلان جوانی دیگر از لفظ رضوان الله علیهم استفاده میکند؟!!
    ایشان در چاه سیاست سقوط کرده و ادای فقها رو هم میخواد دربیاره که اصلا در حد ایشان نیست!!

  10. واقعا باید تاسف خورد به حال جامعه ای که امثال برهانی استادش باشه و شما هم خبر گذاریش
    آقای برهانی شما با دیدن اون فیلم توئیت زدید و شک کردید که اینکه آیا رفتار این شهید عزیز و با غیرت دفاع مشروعه یا اینکه قلدر بازی و بی کله‌گی خدا لعنت کنه کسایی رو که تحریف دین و واقعیت میکنند.

  11. این آقای الداغی کار غیورانه ایی کردند،خدا رحمتشان کند
    متاسفانه اکثر نظرات پر از هیجان ،کم فکری و اغراق است
    این حال و احوال شهید در بعضی ها حالت هیجانی القا میکند و عقل را کم رنگ میکند
    دقیقا این جور شرایط خاص هست که نیاز به عقل و فکر سریع دارد،باید فکر کردن و تسلط عقلی را تمرین کنیم و آموخته باشیم که در شرایط بحران علاوه بر جسارت و غیرت جان خود و دیگران را بتونیم حفظ کنیم
    اگر خودمان را عادت ب فکر کردن صحیح بدهیم،اینقدر درگیر خشم و هیجانات نمیشویم
    مطاب این آقای برهانی که خیلی به جاست
    خصوصا پاراگراف آخر را ب دقت مطالعه کنید
    «««تمامی مطالب فوق از آن جهت تقدیم شد که دوستانی که به قصد قربت و انجام تکلیف الهی اقدام به برخورد و دفاع و‌ درگیری می‌کنند بدانند که ابتدا باید احکام شرعی مرتبط با دفاع مشروع را بیاموزند و سپس اقدام نمایند و بدانند وقتی که انگیزه الهی با جهل جمع شود موجودات خطرناکی مانند طالبان و‌ داعش را تولید می‌کند؛ ایمان کافی نیست و این احکام فقهی است که حجت بین انسان و خدا تولید می‌کند؛ دفاع مشروع با قلدربازی و بی‌کلّه‌گی و نمایش غیرت فرق دارد.»»»

    1. حالا شهید یامقتول فرقی میکنه؟
      کاش خودش رودرگیرنمیکرد خیلی دلم براش سوخت واقعاحیف یه آدم تحصیل کرده ورزشکار وخانواده دار بدست چندتااراذل کشته بشه

  12. استدلالهای ایشون بدرد خودشون می خوره مثلا این بنده خدا باید چکار می کرد می ایستاد نگاه می کرد که دختر مردم را ببرند بعدشم ضاربین ناجوانمردانه بهش حمله کردند بعدشم اینکارش یعنی ایثار یعنی از خود گذشتگی. چیزی که این اقای وکیل فکر نکنم اصلا مفهومش را بفهمد. از این موارد در هشت سال جنگ زیاد داشتیم می دانستند حتما کشته می شوند ولی برای دفاع از میهن جان خود را فدا کردند یا اینکه سیدالشهدا می دانست کشته خواهد شد. فهم و کمال سیدالشهدا بیشتر بود یا اقای وکیل.؟؟!!

  13. قابل توجه اون دسته از افرادی که با ابزاری که در اختیار داشتند به اسم غیرت و مدافعان امنیت به جان دختران و پسران نوجوان دهه هشتادی افتادند . معنای واقعی غیرت رو متوجه شدید ؟

  14. هر…. تو این مملکت به خودش اجازه می ده که نظریات خودش رو به عنوان قانون و فقه و کوفت و زهر مار ،درست و قانونی جلوه بده ،وقتی مملکتی بی صحاب باشه همین میشه دیگه،اگه ما یک قوه قضاییه درست می داشتیم دوتا ولگرد قاتل که قبلا قتل انجام داده بودن آزاد نمی شدن که باز مرتکب قتل دیگه ای بشن،چطور محسن شکاری بخاطر یک خراش ،اعدام شد ،بعد این دوتا آدم کش تو جامعه ول می گردن ،

    1. تا وقتی من و شما به یاد محسن شکاری باشیم یعنی اون هنوز تو قلب ما زنده هست و اجازه نمیدیم خون بیگناه پایمال بشه . 🌷🌷

  15. گفتید ایشون استاد فقه و حقوق و دانشگاه هستند.نمیدونم چرا ناخودآگاه یاد این آیه قرآن افتادم

    مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْراهَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ یَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ
    داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند ، همچون داستان الاغ است که کتاب­هایی را بر پشت خود می­بَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.

    1. منم در مورد جنابعالی و امثال شما به این قسمت از نهج البلاغه امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام استناد می‌کنم:
      شرح و تفسیر حکمت ۱۷۲ نهج البلاغه
      امام علی(علیه السلام) فرمودند: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا: مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند.
      امام علی(علیه السلام) در این گفتار بسیار حکیمانه خود اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کرده می فرماید: «مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند»، (النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا). این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.
      ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد. ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند به گفته بعضی از شارحان نهج البلاغه آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر آوازی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمرد.

      در ظلمات جهل نیز انسان گاه هر مطلبی را مخالف و دشمن خود می پندارد حتی اشخاصی را که درست نمی شناسد با بدبینی به آنها نگاه می کند و به همین دلیل گاه کشورها و ملت ها به جنگ های خونین دست می زنند به سبب این که از حال یکدیگر بی خبرند و هر حرکتی را توطئه ای بر ضد خود می پندارند، لذا یکی از طرق ایجاد آشتی و صفا و اتحاد و دوستی در میان مردم و ملت ها بالابردن سطح آگاهی های آنهاست و این که سران آنها در کنار هم بنشینند و به مذاکره بپردازند و با نیت های واقعی یکدیگر آشنا شوند و یخ های بدبینی ذوب شود و دیوار بی اعتمادی فرو ریزد و در کنار هم با محبت و دوستی زندگی کنند. ریشه این گفتار حکیمانه، قرآن مجید است که می فرماید: «(بَلْ کَذَّبُوا بِمَا لَمْ یُحِیطُوا بِعِلْمِهِ)، (ولی آنها از روی علم و دانش، قرآن را انکار نکردند،) بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی از آن نداشتند».

      امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در حدیث دیگری در همین زمینه می فرماید: «لا تَعادُوا ما تَجْهَلونَ فَإنّ أکْثَرَ الْعِلْمِ فیما لا تَعْرِفُونَ، به آنچه نمی دانید دشمنی نکنید، زیرا بیشتر دانش ها در اموری است که شما نمی دانید». نیز در حدیث دیگری که مرحوم اربلی در کتاب کشف الغمه آورده می فرماید: «مَنْ جَهِلَ شَیْئاً آبَهُ، کسی که چیزی را نمی داند آن را نکوهش می کند».

      قرآن مجید بحثی درباره داستان خضر و موسی دارد. در این داستان بسیار پرمعنا این نکته روشن می شود که چگونه انسان مطلبی را که نمی داند به مخالفت با آن می پردازد. موسی(علیه السلام) بر حسب ظاهر می دید خضر کشتی سالمی را سوراخ و معیوب می کند و یا جوانی را به قتل می رساند و دیواری را در شهر بیگانه ای بدون دلیل تعمیر و مرمت می کند به همین دلیل فریاد اعتراض او بلند شد چون ظاهر را می دید و از باطن قضیه بی خبر بود هنگامی که خضر فلسفه آنها را یک یک برشمرد کاملاً تسلیم شد.
      موفق و پیروز باشید.

  16. آقای برهانی
    مراحل امر به معروف همیشه هم پله پله پیش نمی روند
    مثلا فرض کن شما وارد منزل شده اید و همسرتان را با کسی در وضعیت بدی ببینید آیا از آنها مودبانه خواهش می کنید که دیگر این کار را تکرار نکنند

      1. این بستگی داره . اگر مردی همسرش را با دیگری ببیند میتونه در جا همسرش را بکشد . ولی اگر زنی همسرش را با دیگری ببیند باید برود دو زوجه دیگر برای مرد اختیار کند تا ظرفیت کامل شود و آن مرد به روحیه لطیفش آسیب وارد نشود . همین قدر مضخرف و ضد انسانیت هست قوانین ما . ولی در اروپا کاملا برعکس اینجا. به‌خاطر همین آقایان منتظر زمستان سخت اروپا بودند که برعکس شد . یعنی خدا رو شکر به خاطر بی حجابی بانوان سال گذشته سال پر بارشی داشتیم . که زمستان سخت اروپا گذشت . ولی خر مدیران ما در گل گیر کرد و توانایی مدیریت این بارش ها رو نداشتند .

    1. واقعاً براتون متأسفم که عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان هستید اما خیلی راحت به خانواده و همسر دکتر برهانی توهین می‌کنید…

    1. اون بنده خدا نگفت نفله می‌شد جنابعالی و امثالهم دقیقا مصداق حکمت (١٧٢) نهج البلاغه از امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام هستید که متأسفانه ظاهر رو می‌بینید و جهل و عدم علم باعث شده که نتوانید که معنی و بطن یک نوشتار فقهی رو درک کنید. ایشون داره به این امر اشاره میکنه که خدای نکرده بعد از شهادت این شهید بزرگوار جوی ایجاد نشه که باعث خسران جوانان ما بشه و قتل ناشی از درک غلط احکام دفاع مشروع از دیگری به واسطه جوگیری عده‌ای زیاد بشه و خون کسی هدر بره!
      التماس تفکر و تعقل عمیق….

    2. مطلب ذیل نیز در مورد شما و امثالهم صدق می‌کند:
      قرآن مجید بحثی درباره داستان خضر و موسی دارد. در این داستان بسیار پرمعنا این نکته روشن می شود که چگونه انسان مطلبی را که نمی داند به مخالفت با آن می پردازد. موسی(علیه السلام) بر حسب ظاهر می دید خضر کشتی سالمی را سوراخ و معیوب می کند و یا جوانی را به قتل می رساند و دیواری را در شهر بیگانه ای بدون دلیل تعمیر و مرمت می کند به همین دلیل فریاد اعتراض او بلند شد چون ظاهر را می دید و از باطن قضیه بی خبر بود هنگامی که خضر فلسفه آنها را یک یک برشمرد کاملاً تسلیم شد.
      موفق و پیروز باشید.

  17. .
    عبدالحسین خسروپناه دبیر انقلاب فرهنگی گفت: یک جوان خواسته دختری را نجات دهد او را شهید کرده و دو فرزندش را یتیم کردند.

    آقای خسروپناه،
    فقط کسی شهید است که حین انجام وظیفه کشته شود حمیدرضا الداغی که یادش در قلب تمام انسانهاست داوطلبانه از مظلومی دفاع کرده و کشته شده عنوان شهید به او تعلق نمی‌گیرد زیرا وظیفه نداشته درگیر شود بلکه می‌بایست با احترام مزاحمین را نصیحت می‌کرد.
    ز روی آتشین شمع اگر شد انجمن روشن، شبستان جهان گردید ازان سیمین بدن روشن.
    به خاکش تا به دامان قیامت نور می‌بارد، چراغ هر که گردید از دم گرم سخن روشن.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  18. اتفاقا این شهید عزیز مشتی زدند بر دهان کسانی که میگن شل الحجاب و کم الحجاب و بی الحجاب و بد الحجاب و ضعیف الحجاب و این اصطلاحات من درآوردی که آره مردان اینها بی غیرت هستند ‌. مردان ما خیلی هم غیرتمند هستند یعنی به جای پارچه پیچ کردن ما از خودشون واسه دفاع از ما مایه میزارن ‌. به جای این جر و بحث ها آهنگ ( زن آزاده ، مرد آزاده ) از نگین پارسا رو یه دور همگی گوش بدین . جواب هرکس دستش میاد . درضمن من ندیدم آقای برهانی از کلمه نفله استفاده کنن . دروغ برای تخریب شخصیت دیگران به چه قیمتی ؟ دروغگو دشمن خداست .

  19. تمام این بدبختی ها و بی سرپرست شدن یک خانواده و از همه ناراحت کننده تر اینکه یک فرزند از داشتن پدر در کنار خود و یک همسر از داشتن یک حامی و مادر و خواهر و برادری که دیگر پسر و برادری در میانشان نیست به این برمیگردد که کشور انقدر سیاست زده شده چه سیاست داخلی و جناحی و چه سیاست خارجی که کشور رو به امان خدا رها کردن و هر کسی هر کاری که بخواهد انجام می دهد و از کسی ترس و واهمی ندارد مردم انقدر در فشار اقتصادی قرار دارند که هیچ کس هیچ گذشتی در قبال طرف مقابل چه با گناه و چه بی گناه نمی کند و گذشت و بخشش در ایران مرده

  20. خوش گفت آن شاعر شیرین کلام در مثنوی مولوی

    آنک مردن پیش چشمش تهلکه‌ست

    امر لا تلقوا بگیرد او به دست

  21. حالا این بنده خدا با شجاعت از ناموس دختر ایرانی دفاع کرده هر کسی میحواد اسم خودش رو مطرحکنه یکشعری میاد میگه کی وسط معرکه فکر حقوق فقهی و قانون مجازات هست اون چیزی که تشخیص میده درسته و به انصافه عمل میکنه ایشون شهید امنیت و اخلاق جوانمردی هستن حالا فقه شما هر چی میخواد بگه بگه

    1. خیلی جالبه به تبیین و توضیح فقه و قانون میگید شعر؟! یه دفعه به جای فقیه و حقوقدان و مفسر قانون بگید شاعر!

  22. جناب حقوقدان تو برو کتاباتو بخون جایی هم دیدی ناموس مردم در خطره فرارکن تو آسیب نبینی
    این جوان باغیرت شک نکن براش مهم نیست که بهش بگن شهید یا مقتول خدایی هست خودش می دونه چطوری حساب کتاب کنه تو برو کتاب هاتو بخون

    1. خانم یا آقای Ma تو این که این جوان شهید هستش شکی نیست و اجر کارش با خداست. این‌که جنابعالی قانون و تفسیر قانون و مفسر قانون رو شعر و شاعری میدونی جالبه! شما آدم ظاهربینی هستید و متوجه نظر دکتر برهانی نشدی و دقیقاً امثال شما مصداق فرمایش امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در حکمت ١٧٢ نهج‌البلاغه هستید و حکایت (نرود میخ آهنین در سنگ) دقیقاً در مورد جنابعالی هستش. شما برو در سایت های شعر و شاعری و ادبیات فارسی کامنت بزارید. موفق و پیروز باشید.

    2. امام علی(علیه السلام) در این گفتار بسیار حکیمانه خود اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کرده می فرماید: «مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند»، (النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا). این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.

      1. با این اوصاف این حقوقدان گرامی مطرح میکنه اونهای که در زمان جنگ تحمیلی در برابر تجاوز دشمن به خاک و آب و ناموس ایستادند و شهید شدن برابر ماده۱۵۶دفاع مشروح نبوده و….

  23. خداقوت حقوقدان.با این تحلیل ضعیف که از قانون داری.اون یارو در اعتراف خودش دو سال قبل مرتکب قتل شده اگر رضایت اولیای دم هم جلب کرده باشد چرا جنبه عمومی جرم رعایت نشده و مجازات نشده بر مبنای کدام قانون قاتل آزاد میشه و آفرین به پلیس و امنیتی که برقرار کرد باید مردم نقش پلیس بازی کنند.دورود بر روح جوانمرد شهید داغی که حرکتش خودجوش و فقط برمبنای غیرت بود و وابسته به هیچ جناحی نبود.شهید واقعی ایشان هستش و اجر و پاداش کارش نزد خدا

    1. اینو برو از رئیس قوه قضائیه بپرس نه از دکتر برهانی! جالبه سخنگوی قوه قضائیه میگه به خاطر این‌که پرونده پیچیده بوده و با وجود این‌که علم اجمالی به قاتل بودن قاتل شهید الداغی در پرونده سابقش که منجر به قتل فردی در نزاع دسته جمعی توسط این فرد وجود داشته؛ بازپرس قرار بازداشت موقت رو تبدیل به قرار وثیقه کرده! در اینجا حتماً باید به تخلف انتظامی بازپرس پرونده سابق قاتل شهید الداغی رسیدگی بشه!

  24. این حرفارو ول کن دکتر بگو ببینیم اگر خودت جای مرحوم در اون صحنه قرار میگرفتی خداوکیلی چیکار میکردی؟ اول این ۸۰ تا!!شرط رو مرور میکردی ببینی میچربه بری جلو یا نه بعد اقدام میکردی؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا