ویژهیادداشت

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم و عدم اقبال نمایندگان حقوقدان

از حدود 50 نماینده حقوقدان مجلس یازدهم فقط 3 نفر داوطلب عضویت شده اند

وکلاپرس- در جریان تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس یازدهم، درحالی که برخی کمیسیون ها با استقبال ۷۰ نفری مواجه بودند، تنها سه نفر برای عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی ابراز علاقه مندی کردند که نسبت به سایر کمیسیون‌ها بسیار ناچیز است.

درحالی که اعضای سایر کمیسیون های تخصصی به طور کامل تعیین و مشخص شده اند، کمیسیون قضایی و حقوقی تنها با استقبال ۳ نماینده مواجه شده که یکی از آنان نیز دانش آموخته دکتری مدیریت فناوری (سیدعلی یزدیخواه) است.

از نمایندگان فعلی روح‌الله حضرت‌پور طلائیه، سیدسلمان ذاکر، ابوالفضل ابوترابی، موسی غضنفرآبادی و حسن نوروزی سابقه عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی را داشته اند که از این تعداد تنها موسی غضنفرآبادی و حسن نوروزی درصدد عضویت مجدد این کمیسیون برآمده اند.

اگرچه شمار قابل توجهی از نمایندگان در مجلس یازدهم دانش آموخته رشته حقوق هستند و سوابق متعددی در حوزه قضاوت، وکالت و سردفتری دارند، اما غالبا به عضویت سایر کمیسیون ها درآمده اند. شاید علت استقبال نمایندگان نسبت به برخی کمیسیون ها میزان جاذبه فعالیت در آن است، برای مثال شاید سفر‌های خارجی، احتمال پیشنهاد مسوولیت در نمایندگی های سیاسی خارجی، وزارت امور خارجه یا وزارت نفت و … بعد از دوران نمایندگی، اختصاص بودجه برای وعده‌هایی که در انتخابات داده اند و یا ارتباط با وزیرانی که دارای وزارتخانه‌هایی با امکانات و بودجه بیشتر هستند، موجب ترغیب نمایندگان جهت عضویت در کمیسیون‌هایی مانند امنیت ملی، انرژی، برنامه و بودجه یا صنایع و معادن شود.

در ادامه به معرفی رزومه نمایندگان دانش آموخته رشته حقوق و یا دارنده سابقه در حوزه مسائل حقوقی و قضایی پرداخته ایم:

حضور چشمگیر قضات در مجلس یازدهم

علی آذری، دانشجوی دکتری حقوق و قاضی دادگستری، ریاست دادگستری فریمان و ریاست کمیسیون حمایت قضایی از صنعت و سرمایه گذاری مشروع را در  کارنامه خود دارد اما علیرغم این تجربه قضایی به عضویت کمیسیون عمران درآمده است.

موسی احمدی که دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی است، پیش از این قاضی، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان فارس و رئیس دادگستری شهرستان‌های فیروزآباد و مرودشت بوده است. او علی رغم داشتن این رزومه کمافی السابق به کمیسیون انرژی پیوسته است.

ابوالفضل ابوترابی که پیش از این عضو کمسیون قضایی و حقوقی بوده است، دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق جزا است. او در گذشته قاضی و دادستان شهرستان تیران و کرون بوده است. از آنجا که تاکنون نام او در هیچ یک از کمیسیون ها مشاهده نشده است، احتمال عضویت ابوترابی در کمیسیون وجود دارد.

سیدحاجی محمد موحد از نمایندگان ادوار گذشته است که دارای تحصیلات حوزوی است. او دادستان دادگاه انقلاب استان فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان و دادستان دادگاه ویژه روحانیت بوده است. موحد از دوره سوم تا یازدهم مجلس -به جز دوره نهم- در انتخابات مجلس حضور داشته است و به سناتور شهرت یافته است. او پیش از این عضو کمیسیون اصل نود بوده و در دوره یازدهم هنوز نامی از وی در هیچ کمیسیونی منتشر نشده است.

سیدسلمان ذاکر با مدرک کارشناسی ارشد الهیات، کارشناس بازرسی قضایی کل کشور، قاضی ناظر زندان مرکزی ارومیه و بازرس عالی قوه قضائیه بوده است. او نیز همچون برخی نمایندگان علی رغم سابقه عضویت در کمیسیون قضایی و حقوقی، عطای آن را به لقایش بخشید و در این دوره به کمیسیون اجتماعی پیوسته است.

رجب رحمانی دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق خصوصی است. وی پیش از این مستشار دیوان محاسبات بوده است. رحمانی یکی از نمایندگان با بیشترین دوره حضور (۶ دوره) در مجلس است. او در یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرده و تایید صلاحیت شده است. او نیز به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات ملحق شده است.

حسن نوروزی دانش اموخته دکتری حقوق و حوزه که سابقه ریاست دادگاه انقلاب را در کارنامه خود دارد، مانند گذشته درصدد عضویت در کمیسیون قضایی برآمده است.

سیدکاظم موسوی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی که پیش از این کارشناس ارشد سازمان بازرسی کل کشور و مشاور وزیر دادگستری در امور ایثارگران بوده و سابقه عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات را داشته است، در دور یازدهم به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمد.

مجید ناصری‌نژاد که با تحصیلات حوزوی ریاست دادگاه ماهشهر را عهده دار بوده است، همچون گذشته به کمیسیون انرژی پیوسته است.

موسی غضنفرآبادی با دارا بودن کارشناسی ارشد حقوق جزا و تحصیلات حوزوی، ریاست دادگاه‌های انقلاب استان تهران را بر عهده داشته است. این قاضی که در دوره گذشته عضو کمیسیون قضایی و حقوقی بوده است، در این دوره نیز خواهان ادامه فعلیت در همین کمیسیون است.

فرهاد طهماسبی دانش اموخته دکتری حقوق عمومی، ریاست دادگستری نی‌ریز، معاونت قضایی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز و سرپرستی دادگاه‌های ویژه خانواده شیراز را در رزومه خود به ثبت رسانیده است. او همچنین مستشار دادگاه‌های تجدید نظر استان فارس بوده است. این نماینده جدیدالورود نیز به کمیسیون صنایع و معادن پیوسته است.

منصور شکراللهی از نمایندگان جدیدالورودی است که با مدرک دکتری حقوق، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب، بازپرس دادگستری عمومی و انقلاب، معاون دادستان عمومی و انقلاب دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب دادگستری شهرستان کنگان بوده است. وی همچنین ریاست شورای پیشگیری از جرایم و ریاست دادگستری شهرستان عسلویه، عضویت کمیته امنیتی و اقتصادی وزارت نفت در پارس جنوبی را در کارنامه خود دارد. شکراللهی از سال ۱۳۹۲ قاضی امنیت فرودگاه خلیج فارس بندر عسلویه بوده است. علیرغم این رزومه به عضویت کمیسیون انرژی درآمده است.

محمد سرگزی با مدرک دکتری حقوق جزا، پیش از این دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل بوده است و علیرغم این رزومه قضایی، به عضویت کمیسیون عمران درآمده است.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل است. او تاکنون مشاور حقوقی قوه قضاییه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل امور اجتماعی قوه قضاییه، مدیرکل دفتر مطالعات و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی قوه قضاییه بوده است. اگرچه هاشمی در دوره گذشته عضو کمیسیون فرهنگی بوده است اما در مجلس یازدهم وارد کمیسیون اجتماعی شده است.

وکلا در مجلس یازدهم

الهام آزاد دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل است. اگرچه او خود را استاد دانشگاه و وکیل دادگستری معرفی کرده است اما نام او در سامانه کانون وکلا و مرکز امور مشاوران ثبت نشده است. وی هم اکنون عضو کمیسیون اصل نود شده است.

مجید انصاری، دانش آموخته دکتری حقوق، از چهره های نسبتا سیاسی محسوب می شود. این وکیل دادگستری، در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، معاونت امور مجلس و معاونت حقوقی را بر عهده داشته است. سابقه عضویت همزمان در سه نهاد مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر سوابق سیاسی اوست. البته در دور چهارم مجلس خبرگان رد صلاحیت شد. انصاری پیش از این ریاست سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی را عهده دار بوده است. انصاری پیش از انتصاب لعیا جنیدی، معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در دوره روحانی را نیز بر عهده داشت. شاید بتوان انفعال انصاری در پیوستن به کمیسیون های تخصصی را احتمالی برای عضویت وی در کمیسیون قضایی و حقوقی تلقی کرد.

علی‌اصغر عنابستانی دانشجوی دکتری حقوق است که پیش از این مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی، معاون استانداری این استان و فرماندار شهرستان سبزوار و استاندار استان چهارمحال و بختیاری بوده است. وی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از فرمانداری سبزوار استعفا کرد و مسئولیت ستاد مردمی محمود احمدی‌نژاد در خراسان رضوی را به عهده گرفت. عنابستانی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان معاون امور اجتماعی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در نهاد ریاست‌جمهوری مشغول به فعالیت شد. او همچنین وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری خراسان، مشاور عالی شهردار مشهد در سال ۱۳۹۲ و جانشین شهردار مشهد در کلیه امور مربوط به مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام ۲۰۱۷ بوده است.

حسن محمدیاری دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل، قاضی بازنشسته و وکیل دادگستری است که هنوز به کمیسیونی نپیوسته است.

حضور رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در مجلس

محمدرضا دشتی اردکانی دارای تحصیلات دانشگاهی (کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی) و حوزوی است. او عضو هیئت مدیره و رئیس کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین عضو دادگاه تجدید نظر انتظامی این کانون بوده است. اردکانی هم اکنون به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات پیوسته است.

حضور عضو حقوقدان شورای نگهبان

ابراهیم عزیزی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق، تاکنون معاون سیاسی استانداری سیستان بلوچستان بوده است. او از جمله اعضای حقوقدان شورای نگهبان است که در سال ۱۳۸۶ برای یک دوره سه ساله و با رای مجلس به این سمت منصوب شد. علاوه بر این در همان سال، طی حکمی توسط محموداحمدی نژاد به سمت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور نیز منصوب شد. این نماینده جدیدالورود به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمد.

ورود مدیران به مجلس یازدهم

حسین نوش‌آبادی با تحصیلات دکتری حقوق بین‌الملل و داشتن سوابق حقوقی، علاقه ای برای پیوستن به کمیسیون قضایی و حقوقی نداشته است. او که سفیر پیشین ایران در عمان، معاون حقوقی مجلس و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و مشاور حقوقی و بین‌الملل معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی بوده است برخلاف دوره گذشته عضویت در کمیسیون عمران را رها کرده و به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روی اورده است.

روح‌الله حضرت‌پور طلائیه دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق است که سابقه عضویت در شورای شهر را داشته است. اگرچه او سابقا عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بوده است، اما در دوره یازدهم به عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمده است.

حسین حق‌وردی اگرچه تحصیلات حقوقی ندارد و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام است اما ریاست کمیسیون حقوقی شورای شهر شهریار را عهده دار بوده است و هم اکنون به عضویت کمیسیون آموزش و تحقیقات درآمده است.

حسن رزمیان مقدم با مدرک کارشناسی ارشد الهیات، قائم مقام معاونت پارلمانی وزارت نفت بوده است. اگرچه قبلا عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات بوده است اما در این دوره هنوز به عضویت هیچ کمیسیونی در نیامده است.

حسین رئیسی فارغ التحصیل دکتری حقوق است. این نماینده جدیدالورود فرماندار میناب بوده و در حال حاضر به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی پیوسته است.

علی زنجانی حسنلوئی دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق قضایی است. او در دوران استانداری وحید جلال زاده، به عنوان مشاور استانداری آذربایجان غربی و مدیر کل سازمان اتباع و مهاجرین خارجی این استانداری فعالیت داشته است. زنجانی علاوه براین ۲۴ سال سابقه اجرایی در مجموعه‌های نظارتی و بازرسی در استان‌های تهران و آذربایجان غربی دارد. او همانند دوره های گذشته کمیسیون اجتماعی را برگزیده است.

بیشتر بخوانید:

نگاهی مختصر به سوابق دانش آموختگان حقوق

سید عبدالکریم جمیری دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق و مدرس دانشگاه است. او همانند ادوار گذشته عضویت در کمیسیون انرژی را برگزیده است.

لمان اسحاقی نماینده جدیدالورودی است که هنوز به عضویت هیچ کمیسیونی درنیامده است. او دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، مدرس دانشگاه و کارشناس حقوق و تحلیلگر سازان انرژی اتمی است. اسحاقی مدرس اصول سخنوری، اصول و فنون مذاکرات، حقوق شهروندی، آیین نگارش مکاتبات اداری، تکریم ارباب رجوع، پروتکل های ملی و بین المللی وروابط عمومی است.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل است. او نیز ازجمله نمایندگانی است که با وجود تحصیلات حقوقی به کمیسیون صنابع و معادن علاقمند است و همچون دوره قبل به عضویت همان کمیسیون درآمده است. وی پیش از این مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری مازندران بوده است.

علی حدادی دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث و مدرس دانشگاه است. مدرک کارشناسی وی فقه و حقوق اسلامی بوده است. حدادی از جمله نمایندگان جدیدالورودی است که هنوز نامش در کمیسیونی منتشر نشده است.

علیرضا سلیمی دانش آموخته دکتری فقه و مبانی و دروس خارج فقه است. این نماینده سابقا عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود اما در این دوره به کمیسیون صنایع و معادن پیوسته است. بخشی از شهرت سلیمی به دلیل انتشار کلیپی بود که صدای او را در مجلس پخش کرده بود و سبب بی نظمی شده بود.

محمدحسین فرهنگی دانش آموخته دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه است. فرهنگی همچون دوره گذشته درصدد عضویت در کمیسیون صنایع و معادن برآمد.

حجت‌الله فیروزی نماینده جدیدالورودی است که با مدرک دکتری حقوق سابقه معاونت حقوقی قرارگاه خاتم الانبیا را دارد. وی عضو کمیسیون صنایع و معادن شده است.

جواد کریمی قدوسی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق، عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را همچون ادوار گذشته ترجیح داده است.

حسن لطفی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق جزا مانند ادوار گذشته در کمیسیون اجتماعی فعالیتش را ادامه خواهد داد.

ابراهیم متینیان نماینده جدیدالورودی است که با مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا عضو کمیسیون انرژی شده است.

احمد محرم‌زاده یخفروزان نیز با کارشناسی ارشد حقوق به کمیسیون عمران پیوسته است.

احمد مرادی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق عضویت در کمیسیون انرژی را همچنان ترجیح داده است.

سیدغنی نظری خانقاه، دانشجو دکتری حقوق، نماینده جدیدالورودی است که به کمیسیون اقتصادی وارد شده است.

محمدتقی نقدعلی دارنده مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و تحصیلات حوزوی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شده است.

از سیداحمد رسولی‌نژاد اطلاعات زیادی در دست نیست او با مدرک دکتری حقوق در ادوار گذشته عضو کمیسیون فرهنگی بوده و در حال حاضر نیز درصدد کسب تجربه در کمیسیون صنایع و معادن برآمده است.

معصومه پاشایی بهرام پزشکی است که دارای کارشناسی حقوق است. او تنها نماینده زن از شمال غرب کشور است که به کمیسیون صنایع و معادن پیوسته است.

با یک حساب سرانگشتی می توان پیش بینی کرد حتی اگر تمامی نمایندگان مذکور باقیمانده که دارای تحصیلات و رزومه حقوقی هستند به کمیسیون قضایی و حقوقی بپیوندند، ۹ نماینده متخصص در این کمیسیون خواهیم داشت.

به نظر می رسد بایستی علت عدم استقبال حدود۴۰ صاحب نظر در حوزه مسائل حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. شاید اگر نمایندگان مجلس متناسب با رشته تخصصی و سوابق کاری خود در کمیسیون ها مشارکت کنند، شاهد اتفاقات بهتری در مجلس قانونگذاری باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا