رای

نمونه رای الزام دادگاه به تعیین قطعی میزان حق کسب و پیشه ضمن صدور حکم تخلیه عین مستاجره

وکلاپرس- دکتر خدابخشی یک نمونه رای در کانال رسمی تلگرامش منتشر کرده است که طبق آن دادگاه ملزم است میزان حق کسب یا پیشه یا تجارت را همزمان با حکم تخلیه عین مستاجره تعیین کند.

به گزارش وکلاپرس طبق متن رأی منتشر شده، دادگاه تجدیدنظر رای دادگاه بدوی مبنی بر صدور حکم تخلیه مستاجره را – که به علت تجدید بنا – به پس از پرداخت حق کسب، پیشه یا تجارت موکول کرده بود، نقض و برای تعیین میزان مبلغ حق کسب و پیشه دادگاه نخستین اعاده شد.

بیشتر بخوانید:

متن رای دادگاه تجدید نظر به شرح زیر است:

رای دادگاه تجدیدنظر

تجدیدنظر خواهی … نسبت به دادنامه شماره ۵١٠٩٠٨١ شعبه ۸ دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به تخلیه عین مستاجره … به جهت تجدیدبنا پس از پرداخت حق کسب و پیشه و تجارت که در مرحله اجرا تعیین خواهدشد، اصدار یافته، وارد است.

{زیرا} تعیین میزان حق کسب یا پیشه یا تجارت امری قضایی است و دادگاه تکلیف داشته مطابق قسمت اخیر ماده ۱۰ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ ضمن حکم به تخلیه، به پرداخت آن نیز حکم دهد و مراد از پرداخت در این بخش، به جهت صبغه قضایی میزان حق مذکور و احتمال اختلاف طرفین در تعیین آن و ضرورت جلب نظر کارشناس و در صورت اعتراض طرفین، رسیدگی به آن اعتراض و تعیین قطعی میزان حق کسب یا پیشه یا تجارت در حکم، تعیین رقم دقیق است و واگذاری این موضوع به مرحله اجرا که دادگاه از دادرسی فراغت حاصل نموده است، برخلاف موازین قانونی است.

بنابراین دادگاه … دادنامه یادشده را نقض و پرونده را به دادگاه نخستین اعاده تا وفق مقررات فوق و ضمن تعیین دقیق رقم حق کسب با پیشه یا تجارت قابل پرداخت درحق مستاجر، انشاء ” رأی نماید. این رای قطعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا