دیدگاه

مقامات برای یک دستمال قیصریه را به آتش نکشند/ شورای عالی امنیت ملی تذکرات لازم را بدهد

وکلاپرس- دکتر حسینی پویا در یادداشتی اینستاگرامی به مناسبت سالروز استقلال کانون‌های وکلا و هفته وکیل مدافع، نکاتی پیرامون استقلال کانون های وکلا بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر حسینی پویا، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان،  در یادداشت کوتاهی نادیده گرفتن استقلال وکلا را عامل ایجاد بحران داخلی در کشور برشمرده است و خواستار علاج واقعه قبل از وقوع شده است.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت را در ادامه مشاهده می کنید:

هفتم اسفند ماه؛ سالروز استقلال کانون‌های وکلا و هفته وکیل مدافع (یکم تا هفتم اسفند ماه) گرامی باد.

درباره استقلال کانون های وکلا، چند نکته لازم به ذکر است:

یکم:

استقلال کانون های وکلا و استقلال وکیل در مقام دفاع (استقلال از نهاد قدرت، سیاست، قضاوت و…)؛ لازمه عدالت قضایی و رسیدگی منصفانه است.

دوم:

شصت و نه سال پیش؛ یعنی در زمان حکومت استبدادی و غیر جمهوری با تلاش پیشکسوتان وکالت و همت مرحوم دکتر محمد مصدق، لایحه استقلال کانون های وکلا به تصویب رسید و نعمت استقلال نهاد وکالت، به ملت ایران ارزانی شد.

سوم:

استقلال وکالت که لازمه رسیدگی منصفانه و عادلانه است، از حقوق ملت (ذیل فصل سوم قانون اساسی) است و از جمله آزادی‌های مشروع به شمار می‌رود.

چهارم:

مطابق اصل نهم قانون اساسی، حفاظت از آزادی‌های مشروع «… وظیفه دولت و آحاد ملت است؛ هیچ مقامی حق ندارد … آزادی های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند».

پنجم:

در نظام مردم سالار جمهوری اسلامی انتظار آن است پایه های حقوق مردم و آزادی های مشروع مستحکم تر شود نه آنکه برخی مقامات در صدد تهدید یا تحدید آزادی‌های مشروع و زدودن لوازم استقلال نهاد وکالت برآیند؟!!

ششم:

کانون های وکلا و وکلا به عنوان بخشی از آحاد ملت، در اجرای اصل نهم قانون اساسی خود را موظف به دفاع همه جانبه از استقلال نهاد وکالت می‌دانند و در صورت هرگونه اقدام یا اظهار غیر قانونی و غیر مصلحت اندیشانه مغایر با استقلال نهاد وکالت، برای اجرای قانون اساسی قیام و اقدام خواهند کرد.

هفتم:

کانون‌های وکلا و وکلا آمادگی دارند با حفظ اصول حقوقی و منافع ملی، برای به روز رسانی قوانین و مقررات وکالت با لحاظ استقلال این نهاد، همکاری نمایند و لذا چشم بستن به این اعلام آمادگی و اقدام بدون مداخله و مشارکت کانون‌ها، راه به جایی نخواهد برد.

هشتم:

امیدواریم برخی مقامات که چندی است به فکر دور زدن کانون های وکلا و وابسته کردن نهاد وکالت به قوه قضاییه افتاده‌اند، به خود بیایند و به مصالح کلی کشور و منافع ملی بیش از منافع غیر ملی توجه کنند و برای دستمال (بسط قدرت خویش) قیصریه را به آتش نکشند.

نهایت آنکه از شورای عالی امنیت ملی و سایر مقاماتی که به منافع ملی و امنیت ملی می اندیشند، انتظار می‌رود به برخی افراد که مصالح، منافع و امنیت ملی را نادیده می‌گیرند، تذکرات لازم را بدهند تا علاج واقعه قبل از وقوع بشود و از در افتادن کشور به بحرانی مضاعف با ابعاد داخلی و خارجی جلوگیری گردد.

منیع: اینستاگرام دکتر حسینی پویا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا