آگاهی و آموزش حقوقی

«سامانه زمین» برای ارائه خدمات حوزه زمین

سامانه زمین با هدف پیشگیری از زمین‌خواری و تسهیل ارائه خدمات حوزه زمین راه‌اندازی شده است

وکلاپرس- «زمین» سامانه‌ای است که به منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است.

به گزارش وکلاپرس، ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت‌وساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره‌برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین، اهداف چهارگانه‌ سامانه زمین است.

جهت ورود به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین از اینجا اقدام کنید

ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که با نشان تجاری ایلند (E-Land) شناخته می‌شود، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک است که در راستای توسعه خدمات الکترونیکی و به‌منظور ایجاد سهولت در ارایه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است.

بیشتر بخوانید:

در راستای برقراری ارتباط برخط سامانه و تبادل سرویس با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان احراز هویت غیرحضوری متقاضیان حقوقی در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین فراهم شده است

احراز هویت الکترونیکی

کلیه متقاضیان حقوقی دریافت خدمت از ایلند، اعم از شرکت‌ها، موسسات، سرمایه‌گذاران و نیز وکلا از این پس می‌توانند بدون مراجعه حضوری به سازمان‌های ارائه دهنده مجوزهای حوزه زمین از طریق این سامانه به نشانی iraneland.ir احراز هویت الکترونیکی شوند.

به عبارت دیگر زمین، سامانه‌ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی فراهم می‌کند که قصد اقداماتی نظیر تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور را دارند.

مدل مفهومی پروژه زمین (ایلند)

زمین؛ سامانه استعلام غیرحضوری اشخاص حقوقی
زمین؛ سامانه استعلام غیرحضوری اشخاص حقوقی

 

نحوه استعلام اشخاص حقوقی در سامانه زمین

ساز و کار استعلام اشخاص حقوقی در زمین بدین ترتیب است که اشخاص حقوقی می‌توانند با مراجعه به درگاه سامانه و انتخاب گزینه ثبت‌نام به عنوان شخص حقیقی، احراز هویت شوند و ضمن ورود به قسمت «مشاهده و ثبت درخواست‌های سایر اشخاص» و انتخاب گزینه «افزودن شخص حقوقی»، صرفا با وارد کردن شماره ملی شرکت، به عنوان مدیرعامل آن شرکت احراز هویت شوند و درخواست‌ها و مجوزهای مورد نیاز را مدیریت نمایند. در راستای امکان استعلام اشخاص حقوقی، وکلا نیز مسیر مشخص استعلام خود را در سامانه دارند.

احراز هویت غیرحضوری وکلا در ایلند (زمین)

به همین منظور، اشخاص حقیقی و مدیرعامل اشخاص حقوقی می‌توانند در کارتابل شخصی خود یا شرکت مرتبط با خود به قسمت «فهرست وکلا» مراجعه کرده و با انتخاب گزینه «افزودن وکیل» و ورود اطلاعات مربوط به وکیل و وکالت‌نامه، نسبت به احراز هویت غیرحضوری و ثبت وکیل اقدام نمایند. پس از آن وکیل تعریف شده می‌تواند با ورود به سامانه از قسمت «مشاهده و ثبت درخواست‌های سایر اشخاص» نسبت به مدیریت درخواست‌ها و مجوزهای موکل خود اقدام نماید.

شناسایی ۱۷۰۰ تخلف در تغییر کاربری اراضی قزوین

سامانه زمین در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان قزوین مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دارد. این موضوع باعث شد تا چندی پیش، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از شناسایی یک هزار و ۷۰۰ تخلف در تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی این استان با  استفاده از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خبر دهد.

کاربری سامانه زمین در حال تسری به سطح کشور  است و به زودی در استان‌های اصفهان، زنجان و البرز نیز اجرا خواهد شد. گستردگی استفاده از این سامانه به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که بعد از نهایی سازی بر عملکرد کلیه دستگاه‌های مرتبط با حوزه زمین و اراضی در کل کشور نظارت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و با همکاری و حمایت همه جانبه دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و راه‌اندازی شده است و به عنوان یک پروژه حاکمیتی و فراقوه‌ای در حال حاضر نیازمند برقراری همکاری و تعامل با  بیش از ۴۰ دستگاه ذی‌نفع است.

کدام دستگاه های اجرایی در این پروژه همکاری کرده اند؟

بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده، دستگاه‌های اجرایی مرتبط که تا کنون همکاری مطلوبی با پروژه زمین داشته‌اند عبارتند از: وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ثبت اسناد و املاک کشور، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، شرکت‌های پست، راه آهن و بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز سازمان امور اراضی کشور، جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که سطح مطلوب و قابل توجهی از برقراری تعامل در پیشبرد اهداف این پروژه را ایفا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا