اخبار

همیاب ۲۴؛ سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ ‌تاپ سرقتی یا مفقودی

وکلاپرس- سامانه همیاب ۲۴ با ارائه قابلیت استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی، تبلت و لپ ‌تاپ در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خرید و فروش دستگاه‌ های دیجیتال عمل می کند.

به گزارش وکلاپرس، با توجه به رایج شدن خرید و فروش کالاهای دست دوم در بازار، در هنگام خرید کالای دیجیتال (موبایل، تبلت و لپ تاپ)، می ‌توانید با استعلام از سامانه همیاب ۲۴، از رجیستر بودن و سرقتی نبودن دستگاه به ‌طور همزمان اطمینان حاصل کنید.

سامانه همیاب ۲۴، سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ سرقتی/ مفقودی در کشور است. این سامانه با حمایت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و با همکاری اپراتورهای مخابراتی، اصناف و کلانتری ‌های سراسر کشور در خصوص تسهیل و تسریع فرآیند ردیابی، بستری مناسب فراهم کرده است.

برای ورود به سامانه مذکور بر روی لینک زیر کلیک کنید:

سامانه همیاب ۲۴

این سامانه با ارائه قابلیت استعلام رجیستری گوشی و استعلام سرقتی گوشی، تبلت و لپ ‌تاپ در راستای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه خرید و فروش دستگاه‌ های دیجیتال عمل می کند.

همیاب ۲۴ با هدف پیشگیری و کاهش سرقت کالاهای دیجیتال در کشور، کاهش هزینه و زمان برای پیگیری کالاهای دیجیتال گم شده و سرقتی و صرفه جویی اقتصادی در ارائه خدمات توسط دولت ایجاد شده است.

الف) امکان ثبت مشخصات کالای گم شده

۱- ثبت کالا در همیاب ۲۴

مشخصات دستگاه مفقودی/ سرقتی خود را در سامانه همیاب ۲۴ ثبت کنید.

کالاهای قابل ثبت در سامانه

شما می توانید اطلاعات موبایل، لپ تاپ، تبلت، دوربین، هارد اکسترنال و مودم را در سامانه ثبت کنید.

نحوه ثبت اطلاعات در سامانه همیاب ۲۴

برای ثبت مشخصات کالای خود به صفحه اصلی وب سایت، قسمت ردیابی و اعلام سرقت کالا مراجعه و مشخصات کالا و مشخصات خود را در سامانه ثبت کنید.

لازم به ذکر است برای موبایل و تبلت، IMEI کالا یک شماره ۱۵ رقمی بر روی کارتن کالا است.

در صورت تمایل می‌توانید برای یابنده مژدگانی تعیین نمایید.

علاوه بر این با ورود به پنل رهگیری می ‌توانید اطلاعات مربوط به کالای ثبت شده خود را ویرایش کنید.

هزینه ثبت مشخصات در همیاب ۲۴

هزینه اطلاع رسانی به فروشگاه های کشور و جست و جو در لیست کالاهای پیدا شده کشور به مدت ۱۰ماه ( کالاهای همانند لپ تاپ ، هارد اکسترنال): مبلغ ۱۹,۰۰۰ تومان

هزینه اطلاع رسانی ، جست و جو در لیست کالای پیداشده کشور و ردیابی توسط اپراتور مخابراتی (بسته به دوره ردیابی و اطلاع رسانی انتخابی) : مبلغ بین ۴۰,۰۰۰ تومان تا ۶۳,۰۰۰ تومان

بیشتر بخوانید: سامانه ساد ۲۴ ؛ سامانه ای برای اعلام سرقت و استعلام چک

در صورتی که موبایل یا تبلت داری دو IMEI باشد، ثبت IMEI دوم شامل هزینه اضافی بین ۱۱,۰۰۰ تا ۲۶,۰۰۰ تومان می باشد.

علاوه بر این، به مبالغ فوق ۹٪ مالیات ارزش افزوده اضافه خواهد شد.

بعد از پرداخت هزینه خدمات، فعال ‌سازی ردیابی موبایل/ تبلت شما برای مدت زمان انتخابی از طریق این بخش انجام خواهد شد.

۲- مسدود‌سازی سیم‌کارت

با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا نمایندگی اپراتورها سیم ‌کارت خود را بسوزانید.

۳- فعال ‌سازی ردیابی

این سامانه با ردیابی ۲۴ ساعته در اپراتورهای مخابراتی  در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور، کلانتری ‌ها، بازرسی ‌های مرزی و… جستجو می کند. این سامانه از لحظه ثبت مشخصات، ردیابی سیستماتیک را از طریق اپراتور مخابراتی شروع می کند و اولین سیم کارتی که روی موبایل یا تبلت شما قرار بگیرد ردیابی مثبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سامانه ساجد؛ سامانه ثبت و پیگیری درخواست در دیوان عدالت اداری

پس از ثبت کالای دیجیتال گم شده یا سرقتی شما در سامانه، از لحظه ثبت در سامانه، خرید و فروش کالای دیجیتال شما در فروشگاه های سرتاسر کشور جلوگیری خواهد شد و جست و جو در لیست کالاهای پیدا شده و کشف شده کشور برای شما آغاز می شود.

ب) امکان استعلام وضعیت کالای دست دوم

یکی از کاربردی ترین قابلیت های سایت همیاب ۲۴، امکان استعلام صحت کالا است. شما می‌ توانید پیش از خرید کالای دیجیتال دست دوم از صحت آن اطمینان حاصل نمایید.

بدین منظور تنها کافی است در کادر جستجو موجود در صفحه اصلی سایت مذکور، IMEI گوشی، تبلت و یا شماره سریال کالای دیجیتال خود را وارد کنید.

در صورتی که کالای دیجیتال مورد نظر در لیست کالاهای سرقتی و یا گمشده باشد، مطلع خواهید شد.

ج) امکان ثبت اطلاعات کالای نو پیش از سرقت یا گم شدن

سایت همیاب ۲۴ شامل بخشی تحت عنوان نگهداری اطلاعات کالای نو هم می ‌شود. شما می ‌توانید با مراجعه به این بخش کالای دیجیتال خود را در سامانه همیاب ۲۴ ثبت کنید. بدین ترتیب در صورت به سرقت رفتن و یا گم شدن کالا می ‌توانید هر چه سریع نسبت به ردیابی و اعلام سرقت آن اقدام نمایید.

نحوه ردیابی دستگاه

در صورتی که سیم‌کارت جدید روی گوشی و یا تبلت شما قرار بگیرد، یک کد برای سامانه همیاب ۲۴ توسط اپراتور صادر کننده سیم‌ کارت ارسال می ‌شود. سامانه همیاب ۲۴ کد ردیابی کالا را در اختیار شما قرار می ‌دهد و شما با مراجعه به دادگستری و اپراتور صادرکننده سیم ‌کارت، اسم و آدرس محل کالای خود را دریافت می‌ کنید.

در صورت دریافت پیامک ردیابی مثبت، جهت پیگیری ادامه روند قضایی می ‌توانید با مراجعه به پنل رهگیری، نتیجه ردیابی مثبت از همیاب ۲۴ را چاپ کنید.

همچنین در صورت عدم دریافت نتیجه ردیابی مثبت، می ‌توانید دوره ردیابی دستگاه خود را در پنل رهگیری تمدید کنید.

میزان موفقیت همیاب ۲۴ در پیدا کردن کالاها

براساس اعلام سامانه همیاب ۲۴، در یک ماه اخیر ۳۵ درصد کالاهای دیجیتال سرقتی یا گم شده در سامانه به کمک اپراتور مخابراتی و فروشگاه های سرتاسر کشور به مال باختگان برگردانده شده است.

‫۳ دیدگاه ها

  1. متاسفانه دستگاه قضا ثبت شکایت سرقت گوشی رو منوط به پاسخ همیاب کرده و نتیجه ردیابی اپراتور را دفاتر خدمات قضایی قبول ندارند همیاب هم از اپراتورها استعلام میگیره و با تاخیر اعلام میکنه تازه بعد اعلام همیاب باید بیفتی دنبال شکایت و بعد نامه استعلام آدرس سیم کارتی که ردیابی شده رو ببری بدی تحویل که دوماه بعد حواب میاد اگر همیاب بعد استعلام ودریافت نتیجه مستقیم به دفاتر قضایی وصل بشه و استعلام رو ارسال کنه و اپراتورها هم اینترنتی پاسخ استعلام آدرس رو بفرستن برا دادگاه این سه ماه زمان به نهایت دو تا سه روز کاهش پیدا میکنه که البته شاید صدسال دیگه عملی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا