دیدگاه

دیدگاه محسن برهانی راجع به قصاص قاتل وکیل جعفر آقایی

وکلاپرس _ وکیل دادگستری محسن برهانی در حساب توییتر خود انتقادش نسبت به واکنش برخی وکلا درباره قصاص قاتل وکیل جعفر آقایی را بیان کرد و به مدیران نهاد وکالت پیشنهاد داد در زمینه جلب رضایت اولیای دم قدم بردارند.

به گزارش وکلاپرس، محسن برهانی ( استاد دانشگاه تهران و وکیل دادگستری ) در یادداشت هایی که در حساب توییتر (ایکس) خود منتشر کرده است، از حکم قصاص در ملأ عام قاتل وکیل محمودرضا جعفر آقایی انتقاد کرد و حمایت برخی وکلا از این حکم را، تعصب صنفی خواند.

وی نوشت: «کشتن یک انسان ولو‌ از باب قصاص، ذوق کردن دارد؟ باید باور کنیم خشونت‌گرایی در وجودمان لانه کرده است حتی در میان اهالی حقوق.»

بیشتر بخوانید:

متن کامل توییت‌های محسن برهانی درباره حمایت وکلا از قصاص قاتل این وکیل دادگستری به شرح زیر است:

وکیلی کشته شد. حکم قصاص قاتل و اجرای آن در ملأ عام! صادر و تأیید شد.

صرف نظر از درست یا غلط بودن حکم صادره، برخی وکلا ذوق کرده و فضای مجازی را از استوری و تبریک پر کرده‌اند.

نباید تأسف خورد بر این‌ تعصب صنفی؟
کشتن یک انسان ولو‌ از باب قصاص، ذوق کردن دارد؟
باید باور کنیم خشونت‌گرایی در وجودمان لانه کرده است حتی در میان اهالی حقوق.

——————————–

حال که برای قاتلِ یک وکیل حکم قصاص صادر شده، پسندیده است اسکودا، کانون وکلای سمنان و فعالان حقوق بشری در صنف وکالت برای ترویج فرهنگ عفو و خشونت‌پرهیزی و حفظ حق حیات، در اسرع وقت و تا قبل از اجرای حکم تمام تلاش خود را جهت جلب رضایت اولیاء دم به کار گیرند؛ کاری کنید که فردا روز، ادعاهای دیگر حقوق بشری از طرف جامعه وکلا پذیرفته شود.

————————————————-

تا دیروز در خصوص هر دادنامه‌ی مشتمل بر حکم سلب حیات، هشتگ نه به اعدام می‌زدند و امروز چون مقتول، وکیل بوده است در برابر « دعوت به عفو » و « تلاش برای اخذ رضایت اولیاء‌دم » و « عدم قصاص جوانی ۲۱ ساله » برآشفته می‌شوند و ندای مرگ سر می‌دهند! کمرتان رگ به رگ نمی‌شود از این همه تناقض؟

نگاهی به سابقه خبر

وکیل محمودرضا جعفرآقائی ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ در مقابل همسر و فرزندش در شهر شاهرود با شلیک چند گلوله به قتل رسید.

این وکیل دادگستری متولد سال ۱۳۶۸ و از وکلای جوانی بود که با موفقیت در آزمون وکالت ۱۳۹۸ وارد صنف وکالت شد.

اواخر سال گذشته، رئیس کل دادگستری استان سمنان، صدور حکم اجرای قصاص نفس به صورت علنی و حبس‌های طولانی مدت و پرداخت جزای نقدی در حق دولت برای مباشر و معاونین در قتل وکیل مرحوم محمودرضا جعفر آقایی در شعبه ۲ کیفری یک استان را تأیید کرد.

بیشتر بخوانید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. یه جوری حرف میزنه انگار ترب کشتن. این مجازات اصل سوم نیوتون عمل مساوی عکس‌العمل درجهت خلاف
    اتفاقا قصاص خوبه طرف بره زندان که چی؟ روزی یه نون یه لیوان اب بخوره تو سال چقدر منابع حروم میشه؟

  2. وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌. اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حیات است. آیه ۱۷۹ سوره بقره

    کسی آن قدر جری و گستاخ باشد که انسانی را از حق حیات خدادادی اش محروم کند و او را عمداً به قتل برساند، ارزش هیچ گونه تلاش در جهت رهایی از قصاص را ندارد.

    قتل جرمی است که آسایش جامعه و چه بسا اذهان عمومی را مختل می نماید و این قصاص و برخورد قاطع خواهد بود که بازدارنده ی افزایش قتل و جنایت می شود و در واقع تعبیر حیات برای قصاص نیز از این حیث قرابت دارد.

    قتل وکیل که مدافع حق و عدالت می باشد که جای خود دارد.

  3. اگه قتل در جریان نزاع و بدون طرح و نقشه قبلی اتفاق می افتاد بحث گذشت از قصاص جایگاه داشت. قاتل با برنامه ریزی و با اسلحه گرم جلو چشم همسر و فرزند اون خدابیامرز رو از پا دراورده حالا اولیای دم بر چه اساسی بیان و گذشت کنند؟ عزیزی از کانون کردستان هم تقاضای دخالت اسکودا و کانون سمنان برای جلب رضایت خواسته، اخه با چه دلیلی از خانواده مقتول بخوان که گذشت کنن؟؟؟ برای خوش امد دیگران؟؟!!! این جناب برهانی هم هزار ماشاالله هر موضوعی رو محملی برای اظهار نظر میدونه و اصطلاح نخود هر آش کاربرد کاملی برای ایشون داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا