گفت و گوویژه

جزئیاتی از برگزاری دوره‌ اعطای گواهی وکالت تخصصی در کانون وکلای قزوین از زبان رئیس این نهاد

وکلاپرس- رییس کانون وکلای قزوین به تشریح جزئیات برگزاری دوره های وکالت تخصصی در این کانون پرداخت و گفت: هر متقاضی صرفاً میتواند در یکی از رشته های تخصصی وکالت تقاضای صدور گواهی بدهد.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا کانون وکلای دادگستری قزوین اقدام به برگزاری دوره جهت صدور گواهی وکالت تخصصی در رشته‌های اعلامی در شیوه‌نامه‌ی وکالت تخصصی مورخه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ مصوب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران کرده است.

سیدمحمد حسینی، رییس کانون وکلای قزوین، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این دوره ها گفت: کانون وکلای دادگستری استان قزوین‌ به عنوان کانون وکلای پیشرو در کشور اقدام به برگزاری دوره‌های وکالت تخصصی در رشته‌های اعلامی در شیوه‌نامه وکالت تخصصی مورخه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ مصوب اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران کرده است. به عبارت دیگر در راستای شیوه نامه مذکور، آیین نامه صدور گواهی وکالت تخصصی در کانون قزوین با پیشنهاد کمیسیون وکالت تخصصی و تصویب هیات مدیره، نهایی و اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید:

امکان صدور یک گواهی تخصصی وکالت برای هر وکیل وجود دارد

او با اشاره به آخرین وضعیت این فرآیند افزود: در حال حاضر مرحله تشخیص رشته های تخصصی جذاب تر برای وکلا از طریق نظرسنجی شده است.  بر همین اساس آگهی ثبت نام نیز منتشر شده است و وکلا در حال ثبت نام از طریق تکمیل فرم مخصوص هستند.

حسینی ضمن تشریح شرایط ثبت نام وکلا در این دوره ها گفت: هر متقاضی در درخواست خود صرفاً میتواند در یکی از رشته های تخصصی وکالت تقاضای صدور گواهی بدهد. علاوه بر این گواهی تخصصی قائم به شخص وکیل است و قابل انتقال به غیر نیست.

مدت اعتبار گواهی وکالت تخصصی سه سال است

او ادامه داد: اخذ گواهی تخصصی مانع از پذیرش سایر دعاوی توسط وکلای دادگستری نیست و همچنین قبول دعاوی تخصصی توسط سایر وکلا نیز مجاز است. علاوه بر این مدت اعتبار گواهی سه سال است و با رعایت مقررات قابل تمدید خواهد بود.

امکان دریافت گواهی بدون شرکت در دوره آموزشی برای وکلای دارای ده سال سابقه

این وکیل دادگستری با تأکید بر لزوم داشتن یکسری شرایط برای متقاضیان گفت: وکلای محترم دادگستری با حداقل ۳ سال سابقه وکالت پایه یک می توانند با شرکت در دوره های آموزشی کانون و قبولی در اختبار کتبی و شفاهی با کسب نمره حداقل ۱۴ از ۲۰، نسبت به اخذ یک تخصص وکالتی اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است چنانچه وکیل متقاضی حداقل ۱۰ سال سابقه وکالت پایه یک را داشته باشد، می تواند بدون شرکت در دوره آموزشی و با ارایه مدارک مثبته صرفا یک تخصص را به کانون وکلا معرفی و با تایید کمیسیون گواهی لازم را اخذ کند.

بیشتر بخوانید:

ثبت نام متقاضیان تا ۱۸ مردادماه ادامه دارد

او با اشاره به اعطای گواهی وکالت تخصصی به متقاضیانی که بتوانند دوره را به اتمام برسانند، گفت: پس از پایان دوره شرکت کنندگان در آزمون نهایی شرکت می کنند و در صورت پذیرفته شدن، در یک رشته موفق به اخذ گواهی وکالت تخصصی می شوند.

رییس کانون وکلای قزوین در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر بازه زمانی ثبت نام متقاضیان گفت: ثبت‌نام از ۱۴۰۱/۰۵/۰۹ آغاز شده و تا ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ادامه دارد. وکلای محترم دادکستری می‌توانند با همراه داشتن مدارک و مستندات خود، به کانون وکلای استان مراجعه کنند و یا مدارک موردنیاز را در فرمت یک فایل فشرده از طریق پیام رسان به این کانون ارسال کنند.

هزینه ثبت‌نام اولیه ۳۰۰ هزار تومان است

او در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر رشته های موجود برای آموزش وکالت تخصصی گفت: در مرحله اول اجرای شیوه نامه و آیین نامه صدور گواهی وکالت تخصصی، اولویت ثبت نام با ۶ رشته‌ تخصصی حقوق قراردادها، دعاوی اراضی، حقوق ثبت، حقوق خانواده، حقوق کیفری و دعاوی تجاری خواهد بود.

حسینی با تأکید بر این که تشکیل هر دوره مشروط به تکمیل ظرفیت رشته مورد تقاضا است، گفت: با درنظرگرفتن استاندارهای شیوه‌نامه، ظرفیت هر دوره ۳۰ نفر و اولویت با کسانی‌ است که مقدم در ثبت‌نام بوده‌اند. هزینه ثبت‌نام اولیه ۳۰۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا