اخبار کانون ها

ثبت نام ۱۷۰۰ وکیل در دوره‌های آموزشی وکالت تخصصی دانشگاه کانون وکلای مرکز

وکلاپرس- رییس دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای مرکز از ثبت نام بالغ بر ۱۷۰۰ وکیل دادگستری در دوره های آموزش وکالت تخصصی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، ۲۴ آذرماه خبر فعال شدن دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز با هدف پیگیری برگزای دوره‌های تخصصی وکالت و صدور گواهی وکالت تخصصی منتشر شد. اخیرا نیز این دانشگاه شروع به ثبت نام از وکلا برای برگزاری دوره های آموزش وکالت تخصصی کرده است.

بیشتر بخوانید:

دکتر هوشنگ پوربابایی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس به شرح جزئیات این دوره ها و نحوه برگزاری آن پرداخت.

شرح گفت و گو در ادامه آمده است.

انگیزه و هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز از برگزاری دوره های آموزش وکالت تخصصی چیست؟

ابتدا باید به دو مسئله اشاره شود؛ اصولا در جامعه ما وکالت دادگستری به صورت عمومی بوده و هر وکیل مجاز بوده و هست که در تمامی حوزه‌ها مبادرت به وکالت کند. در طبابت تخصص رایج شده است اما هنوز در وکالت این اتفاق رخ نداده است. باتوجه به تنوع و تکثر قوانین و مباحث حقوقی، یک وکیل نمی‌تواند بر تمام قوانین و منابع معتبر اشراف داشته باشد. لذا نیاز جامعه، حقوق ملت و دستگاه قضا آموزش وکلای متخصص را می طلبد. وکیل متخصص و مبرز به اتقان رای بهتر توسط قاضی کمک میکند و به رشد و شکوفایی کشور کمک می کند.

کانون وکلای دادگستری مرکز از سال‌ها پیش مبادرت به تاسیس دانشکده‌ای با همین هدف کرده بود تا علاوه بر آنوزش به وکلای متخصص، به عنوان بازوی علمی و مشورتی برای کانون وکلا باشد.

هیات مدیره اخیر اهتمام بر آموزش وکالت تخصصی توسط این مرکز داشت. در همین راستا براساس دستورالعمل‌ها و ضوابط دانشگاه جامع، این مرکز را به عنوان مرکز وکالت شناختیم و تلاش کردیم دوره‌های علمی آموزشی کوتاه‌مدت برگزار کنیم.

علاوه بر این، کانون وکلا براساس بند ح ماده ۶ لایحه استقلال و تبصره ماده ۲۲ ایین نانه حق الوکاله موظف به ارائه آموزش و گواهینامه تخصصی است.

بیشتر بخوانید:

موضوعات دوره ها و مبنای تدوین سرفصل های آموزشی چگونه تعیین می شود؟

همزمان با شروع این مسئله، ۴ دپارتمان حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل و حقوق عمومی در دانشکده داشتیم. در هر دپارتمان کمیته‌های زیرمجموعه و دعاوی مبتلابه جامعه را ایجاد کردیم؛ برای مثال ذیل دپارتمان حقوق خصوصی، کمیته‌های اراضی، مالکیت فکری، حقوق بانکی، بیمه، شرکت‌های تجاری، ورشکستگی، داوری و… را دارد. دپارتمان حقوق جزا کمیته های دعاوی کیفری اقتصادی، جنایی، کیفری خانواده، پزشکی، مواد مخدر و… را دارد. امور مالیاتی و حقوق کار و… ذیل دپارتمان حقوق عمومی تشکیل شده است.

در ۴ کمیته نخست مربوط به دپارتمان حقوق خصوصی از وکلا، اساتید دانشگاه، قضات و مسئولین اجرایی بهره گرفتیم که همه نگاه‌های لازم در سرفصل‌ها لحاظ شود. سرفصل‌ها نیز در کمیته برنامه ریزی ارائه و خوشبختانه همه موضوعات به تصویب رسید.

وضعیت ثبت نام وکلا چطور بوده است؟

ثبت نام با استقبال بی‌نظیر وکلا مواجه شد. از همان ۱۲ شب که ثبت‌نام آغاز شد، همکاران شروع به ثبت‌نام کردند و البته همچنان ادامه دارد.
طی این مدت حدود ۱۷۰۰ نفر برای شرکت در دوره ها ثبت نام کرده‌اند. احتمالا باتوجه به محدودیت منابع و امکانات، ثبت‌نام پس از مدتی متوقف شود و پس از اتمام دوره‌ها مجددا برگزار گردد.

بیشتر بخوانید:

نحوه انتخاب اساتید مدرس و همچنین مدت گذراندن دوره ها چگونه است؟

اساتید توسط کمیته علمی هر حوزه، پس از احراز صلاحیت تعیین می‌شود. زمان کلاس‌ها نیز ۱۰۰ ساعت است که طی ۲تا ۳ماه برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است وکلا پس از گذراندن دوره و موفقیت و کسب نمره قبولی، مدرک دو زبانه مورد تایید دانشگاه جامع و کانون وکلا را دریافت می‌کند.

هزینه ثبت نام در دوره ها چگونه تعیین می شود؟

کمیته شهریه براساس ضوابط دانشگاه و کانون وکلا میزان شهریه را تعیین می‌کند و به قدری نیست که وکلا قادر به پرداخت آن نباشند. هزینه دریافتی از وکلا واقعا ناچیز است و تنها منبع درآمد برگزاری دوره ها نیز همین رقم است.

آیا ثبت نام در این دوره ها صرفا برای وکلای کانون مرکز است؟

خیر، وکلای کانون‌های سراسر کشور امکان شرکت در این دوره‌ها را دارند.

یک دیدگاه

  1. بنده خودم تو همین دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز دارم درس میخونم و ترم آخر هستن ولی ما آخر نفهمیدیم فارغ‌التحصیلان از دانشگاه علمی کاربردی مجاز به شرکت در آزمون وکلا و مرکز مشاوران هستند یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا