اخبار صنفیویژه

فعال‌سازی دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای مرکز برای صدور گواهی وکالت تخصصی

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری مرکز قصد دارد موضوع وکالت تخصصی را از طریق فعال‌سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز اجرایی پیگیری و اجرا کند.

به گزارش وکلاپرس، پس از اینکه موضوع تخصصی شدن وکالت که ۲۱ آذرماه در دستور کار جلسه یکشنبه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز قرار گرفته بود، در روزهای گذشته خبر فعال شدن دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز برای پیگیری برگزای دوره‌های تخصصی وکالت و صدور گواهی وکالت تخصصی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: گزارشی از کارگروه «تهیه دستور العمل صدور گواهی وکالت تخصصی» در اسکودا

براساس گفته سیدمهدی حجتی، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، هیأت مدیره این کانون تصمیم گرفته است به سوی تخصصی شدن وکالت برود. در همین راستا قرار شده است کارگروهی نحوه اجرای وکالت تخصصی را بررسی و گزارش آن رابه هیأت مدیره ارسال کند.

همچنین دکتر عبدالله سمامی، نایب رییس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، نیز در همین راستا عنوان کرد: آنچه که در این خصوص اهمیت دارد، این است که کانون وکلا با برنامه ریزی مدون کمیته تخصصی شدن وکالت با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری و کمیسیون آموزش کانون وکلای دادگستری مرکز، نسبت به صدور گواهی های تخصصی اقدام کند.

گفتنی است چهارشنبه ۲۴آذرماه نشست تخصصی شدن وکالت با حضور مدیران اسکودا، هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

رییس اسکودا: وکیل اگر تخصص ندارد، باید آن را به موکل اعتراف کند

دکتر جعفر کوشا، رییس اسکودا، در این نشست اظهار داشت: بحث اینکه آیا موکل در دفاع حق دارد که از وکیل متخصص استفاده کند و اگر وکیل تخصص نداشت و در پرونده شکست خورد، موکل بتواند از وکیل شکایت کند، از نکات مهمی است که ضرورت تخصصی شدن وکالت را دوچندان می کند. موکل حق دارد از وکیل حاذق استفاده کند و وکیل با گرفتن پروانه می‌تواند وکالت کند، اما اگر تخصص نداشت باید آن را به موکل اعتراف کند.

تخصص کاربردی مهم است نه آکادمیک

کوشا با بیان اینکه در کانون وکلا تکلیف داریم که وکیل متخصص تربیت کنیم و مردم را از سردرگمی نجات دهیم، اظهار داشت: امروز دنیا دنیای تخصص است و بنابراین ناگزیریم به سمت تخصص برویم. مهم این است که آموزش دهنده متخصص باشد و باید از باب کاربردی تخصص بدهیم نه آکادمیک، پس نیاز به کلاس های تئوری نیست.

رییس کانون وکلای مرکز: مرکز علمی و کاربردی در راستای ارتقای حوزه آموزش و تخصصی شدن وکالت در کشور تأسیس شد

دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این نشست گفت: در سال‌های ۸۶ – ۸۷ به عنوان عضو جوان وارد هیأت مدیره کانون شدم و در کنار سایر دغدغه‌های صنفی دو موضوع را در دستور کار خود قرار دادم؛ ارتقای حوزه پژوهش و ارتقای حوزه آموزش و تخصصی شدن وکالت در کشور. در نهایت در راستای تحقق موضوع دوم، مدرسه وکالت یا دانشکده وکالت و در نهایت با توجه به وضعیت بومی کشور با مشورتی که گرفتیم به مرکز علمی و کاربردی رسیدیم. این مرکز را از وزیر علوم وقت مجوز گرفتیم. البته به این سادگی‌ها نبود و مدام سعی می‌کردند جلوی تاسیس این مرکز گرفته شود و در نهایت تلاش ما به نتیجه رسید و این  مرکز را تاسیس کردیم.

شعار اصلی ما برگزاری ۱۰۰ دوره تخصصی در این مرکز است

جلیل مالکی افزود: هدف از تاسیس مرکز، تاسیس یک دانشکده مرسوم نبود. هدف مرکزی بود که موجبات ارتقای علمی و عملی وکلا و کارآموزان را فراهم کند، اما مقررات دانشگاه جامع اجازه نمی‌داد و می‌گفتند باید چند دوره کاردانی و کارشناسی برگزار کنید تا به روال تخصصی شدن برسید. هدف اصلی ما این بود که این دانشکده بستری برای تخصصی شدن وکالت شود و نه تعلیم و آموزش دانشجو مثل سایر دانشکده‌های مرسوم. گر چه این هدف به دلیل تغییر مدیریت‌های متوالی در کانون به تاخیر افتاد، اما خوشحالم که امروز شاهد آغاز دوره‌های تخصصی در این مرکز هستیم. در حوزه تخصصی شدن شعار اصلی ما این بود که باید تا ۱۰۰ دوره تخصصی را در این مرکز برگزار کنیم.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز: دوره‌های تخصصی وکالت الزامی است

هوشنگ پوربابایی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز، در این نشست یادآور شد: بنای تشکیل این دانشگاه بر این بوده که دوره‌های تخصصی وکالت را راه‌اندازی کنیم زیرا همه می‌دانیم دوره‌های تخصصی وکالت الزامی است. دو راهکار برای تخصصی شدن وکالت وجود دارد؛ یک راهکار این بود که کانون وکلا خودش دوره برگزار کند و راه دوم هم این بود که با مجوز وزارت علوم دوره‌های تخصصی برگزار شود و ما نیز راه دوم را برگزیدیم.

مالکیت معنوی دوره‌ها تا ۳سال در اختیار کانون وکلا خواهد بود

رییس دانشگاه کانون وکلای دادگستری خاطرنشان کرد: از دانشگاه جامع درخواست کردیم که مالکیت معنوی دوره‌ها در اختیار کانون قرار گیرد و فعلا تا ۳ سال قرار است این مالکیت معنوی در اختیار کانون باشد. در این دانشگاه محدودیتی برای رشته‌های تخصصی و تعداد همکار وجود ندارد و وظیفه ما این است که تنها سرفصل‌ها را بنویسیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا