گفت و گوویژه

رییس دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای مرکز: با حضور وکلای متخصص حقوق مردم بهتر حفظ می‌شود

وکلاپرس- رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز تخصصی شدن وکالت را موجب حفظ حقوق مردم و صدور آرای متقن توسط دادگاه ها دانست.

به گزارش وکلاپرس، ۲۴ آذرماه خبر فعال شدن دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز با هدف پیگیری برگزای دوره‌های تخصصی وکالت و صدور گواهی وکالت تخصصی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: پیش‌نویس دستورالعمل صدور گواهی وکالت تخصصی موضوع ماده ۲۲ آیین نامه تعرفه حق الوکاله وکلای دادگستری

دکتر هوشنگ پوربابایی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به شرح فرآیند راه اندازی این دانشگاه و برنامه های اتی آن پرداخت.

فلسفه تشکیل دانشگاه کانون وکلای مرکز؛ آموزش تخصصی به وکلا

وکیل پوربابایی درخصوص فلسفه تشکیل این دانشکده گفت: از سال ها پیش برگزاری دوره های تخصصی وکالت انگیزه ای برای تشکیل یک موسسه منحصر به فرد بود. به این معنا که کارآموزان و وکلای دادگستری با گذراندن دوره هایی مشابه نهاد ضمن خدمت، به صورت تخصصی آموزش ببینند و از مقررات و رویه های جدید مطلع شوند. سپس با کسب نمره قبولی در آزمون برای وکالت تخصصی به کانون وکلا معرفی شوند.

دانشگاه کانون وکلا برای اولین بار در کشور و به طور رسمی ایجاد شد

عضو سابق هیأت مدیره کانون وکلای مرکز ادامه داد: همه اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز و روسای کانون ها از زمان تشکیل کانون ها همواره به دنبال اجرایی کردن تخصصی شدن وکالت بوده اند. دوره های متعدد آموزش ضمن خدمت در دانشگاه کانون وکلا و با همکاری کانون وکلا ایجاد شد اما اخیرا هیأت مدیره فعلی در دوره حاضر اهتمام جدی برای تخصصی کردن حرفه وکالت از طریق این دانشگاه دارند و به صورت رسمی نیز این امر را اعلام کردند.

انعقاد قرارداد همکاری با کانون وکلای دادگستری مرکز

پوربابایی در پاسخ به نقش و تکلیف این دانشگاه در موضوع وکالت تخصصی افزود: برگزاری دوره هایی که مسائل مبتلابه جامعه باشد، دعاوی زیادی در آن مورد وجود داشته باشد و وکلا بیشتر با آنها سروکار دارند، توسط کمیته ای شناسایی می شود و با همکاری اساتید برجسته سرفصل هایی نوشته می شود و ساعت مورد نیاز تدریس و منابع و مقررات پیش بینی و در سامانه ای ثبت می شود.

بیشتر بخوانید: فعال‌سازی دانشگاه علمی کاربردی کانون وکلای مرکز برای صدور گواهی وکالت تخصصی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کانون وکلای مرکز با اشاره به اینکه قرارداد همکاری با کانون وکلای مرکز نوشته شده است، افزود: اگرچه دانشگاه متعلق به کانون وکلاست اما قراردادی هم بسته شده است. لذا به صورت تخصصی و برابر سرفصل ها و نیازهایی که تدوین می شود، کارآموز یا وکیل آموزش لازم را به صورت حضوری یا حسب مورد غیرحضوری می بیند و سپس به عنوان یک وکیل متخصص شناخته می شود.

در مدت نه چندان دور وارد مرحله اجرایی خواهیم شد

پوربابایی درمورد زمان و شیوه اجرایی این دوره های تخصصی عنوان کرد: ۸ کمیته مرکب از اساتید داشگاه های معتبر با همکاری برخی قضات بازنشسته که رویه های موجود را می شناسند و نماینده دستگاه های اجرایی در حوزه های مربوطه -که هم حوزه آکادمیک را می دانند و هم رویه قضایی را درک کرده اند- برای تدوین سرفصل ها اقدام می کنند و سپس در مدت نه چندان دور وارد مرحله اجرایی خواهیم شد.

اساتید مدرس براساس شیوه نامه انتخاب خواهند شد

این وکیل دادگستری درمورد نحوه انتخاب اساتید مدرس افزود: اساتید براساس ویژگی هایی که مدنظر دانشگاه و کانون وکلا باشد انتخاب خواهند شد. به طور کلی اساتید مبرز و باسابقه به لحاظ آکادمیک و اجرایی و براساس شیوه نامه هایی که تدوین شود انتخاب خواهند شد.

گواهی تخصصی وکالت مورد تایید وزارت علوم خواهد بود

او در پاسخ به مرجع صدور گواهی تخصصی وکالت عنوان کرد: با مجوزی که از وزارت علوم می گیریم، مدرک اعطا شده مورد تایید وزارت علوم خواهد بود. علاوه بر این با همکاری کانون وکلا، مدرک توسط هیات مدیره کانون وکلا و دانشگاه داده خواهد شد. این مدرک ها اختیاری است و وکلا و کارآموزان متخصص همچنان می توانند دعاوی عمومی را وکالت کنند و بپذیرند.

حفظ حقوق مردم و صدور آرای متقن با حضور وکلای متخصص

پوبابایی در پایان گفت: ما با صدور گواهی تخصصی وکالت به شهروندان اعلام می کنیم که کدام وکلا در کدام حوزه ها متخصص هستند و با این روش، حقوق مردم حفظ می شود. ضمنا تخصصی شدن وکلا سبب خواهد شد با وجود وکلای متخصص، آرای دادگاه ها متقن و دقیق تر صادر شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا