اخبار صنفی

توضیحات وکیل احمدیان درباره بازداشت ۸ وکیل دادگستری در شیراز

وکلاپرس- مسعود احمدیان، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با امتداد از بازداشت ۸ نفر از وکلای استان فارس در دو روز اخیر خبر داد.

به گزارش وکلاپرس این وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: تجمع مسالمت‌آمیز و بدون برنامه‌ریزی در حدود یک ماه قبل توسط تعدادی از همکاران در مقابل کانون وکلای استان فارس، آن هم با سکوت و در دست داشتن دست نوشته‌هایی با مضامین یادآوری التزام به اصول قانون اساسی، نظیر اصل ۲۷ برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

بنا بر گزارش‌ها، حدود ۱۰ دقیقه از آغاز این تجمع گذشته بود که یگان موتوری نیروهای یگان ویژه فراجا به محل یورش برده و با استفاده از گاز اشک‌آور، تجمع‌کنندگان را به داخل ساختمان هدایت می‌کنند. پس از آن، وکلا به بازداشت تهدید می‌شوند و رئیس کانون، مجبور به تماس با مسئولین شده و درخواست خروج نیروها از محل را مطرح می‌کند.

فردای روز تجمع، درخواست فیلم‌های دوربین‌های مداربسته ساختمان از سوی نیروهای امنیتی مطرح می‌شود و در پی همین مسئله از روز گذشته شاهد بازداشت سه تن از همکاران به نام‌های نازنین سالاری، رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، محمود طراوت روی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر و نیز، بهار صحرائیان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر بودیم.

بیشتر بخوانید:

سه تن از همکاران ما با عنوان اتهامی اجتماع و تبانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته‌اند

بازداشت‌ها نیز به این صورت بوده که خانم سالاری، حوالی ظهر در محل دفتر خود، خانم صحرائیان در پی تماس نیروهای امنیتی با مراجعه به نهاد مربوطه و آقای طراوت‌روی که برای پیگیری وضعیت خانم صحرائیان مراجعه داشته مورد بازداشت قرار گرفته‌اند. هر سه همکار ما با عنوان اتهامی اجتماع و تبانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته‌اند.

این همکاران تا کنون در بازداشتگاه سروش(بازداشتگاه پلیس امنیت و اطلاعات استان فارس) نگهداری می‌شوند و تنها، محمود طراوت روی با خانواده تماس گرفته و از سلامت خود خبر داده است. ضمن اینکه دو همکار دیگر را نیز، امروز در دادگاه دیدیم و تماس تلفنی پیش از آن از سوی این دو نفر برقرار نشده بود.

ادامه بازداشت‌ها و دستگیری پنج وکیل دیگر

همچنین، امروز(چهارشنبه) نیز مطلع شدیم که پنج تن از همکاران دیگر نیز، پیرو همان تجمع در شیراز بازداشت شده‌اند. این در حالی است که تجمع مذکور، کاملا قانونی و بدون کوچکترین تنشی برگزار شده و خود وکلا، نهایت دقت را در مراعات قانون داشته‌اند. اما متاسفانه شاهد این برخورد قهرآمیز هستیم.

بیشتر بخوانید:

پرونده هنوز ثبت نشده و ما هیچ شماره ۱۶ رقمی از آن نداریم

کانون وکلا در تماس با مقامات مربوطه، خواستار رسیدگی به این موضوع شده که به همکاران درخواست کننده وکالت بازداشت‌شدگان، گفته شده که وکلای این افراد باید از وکلای مورد اعتماد رئیس دستگاه قضا یا همان وکلای تبصره ماده ۴۸ باشند. متاسفانه پرونده هنوز ثبت نشده و ما هیچ شماره ۱۶ رقمی از آن نداریم. ضمن اینکه، ما معتقدیم که تبصره ماده ۴۸ در مغایرت آشکار با قانون اساسی قرار دارد.

هیچ وکیلی تا کنون در این پرونده‌ها معرفی نشده

همچنین، هیچ وکیلی نیز تا کنون در این پرونده‌ها معرفی نشده است. این دستگیری‌ها، آن هم به این نفع، خیلی عجیب بود. در این چند وقت، اداره اطلاعات؛ مرتبا همکاران ما را فراخوانده و بازجویی می‌کرد اما، تجمع اخیر همکاران در مقابل کانون وکلا به عنوان خانه صنفی آن‌ها به قدری مسالمت‌آمیز و آرام بوده که این شیوه برخورد به شدت تعجب همه ما را برانگیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا