اخبار قوه قضاییهویژه

معاون حقوقی قوه قضائیه: گاهی مصالح کشور به اندازه‌ای مهم است که ماده ۴۸ برای آن تصویب شده است

وکلاپرس- معاون حقوقی قوه قضائیه در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس کانون وکلای دادگستری خوزستان با تاکید بر اجرای ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، آن را در راستای مصالح کشور دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایلنا در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس کانون وکلای دادگستری خوزستان که هفته گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمین قدرتی (معاون حقوقی قوه قضائیه)، علی دهقانی (رئیس کل دادگستری خوزستان) و یزدالله طاهری نسب (رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان) برگزار شد، پیرامون دادرسی عادلانه و حاکمیت قانون گفت و گو شد.

گاهی مصالح کشور به اندازه‌ای مهم است که ماده ۴۸ برای آن تصویب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس کانون وکلای دادگستری خوزستان، اظهارکرد: قانون اساسی مخالف دفاع عادلانه وکیل از موکل خود نیست اما این دفاع باید در چارچوب قانون اساسی کشور باشد.

وی ادامه داد: طی تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، در جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی و همچنین جرایم سازمان‌یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است، در مرحله تحقیقات مقدماتی طرفین دعوی، وکیل یا وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رئیس قوه‌قضاییه باشد، انتخاب می‌کنند. اسامی وکلای مزبور توسط رئیس قوه‌قضاییه اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: دادرسی عادلانه حق انتخاب وکیل را به متهم داده است اما گاهی مصالح کشور به اندازه‌ای مهم است که ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری برای آن تصویب شده است.

هیچ قاضی و محکمه‌ای حق ممانعت از استقلال وکیل را ندارد

حجت الاسلام و المسلمین قدرتی گفت: هیچ قاضی و محکمه‌ای حق ممانعت از استقلال وکیل را ندارد و چنانچه تخلفی در این خصوص مشاهده شد، باید در دادسرای انتظامی قضات طرح شکایت شود تا به آن رسیدگی شود.

وی ادامه داد: امروز قلب فرشته عدالت قانون و مغز آن قاضی است و وکلا و کارشناسان دو بال آن هستند چرا که قریب به ۷۰ درصد پرونده‌ها بدون نظر کارشناسان محقق نمی‌شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: دادرسی عادلانه باید مستند به قانون و رعایت حقوق طرفین، مبتنی بر اصل برائت، آگاهی طرفین از حقوق خود و رسیدن به حقیقت در کوتاهترین زمان ممکن باشد.

مهم‌ترین بعد نظارت، نظارت قانون است

رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در این مراسم، گفت: انتظار موکل از کسی که از حق وی دفاع می‌کند این است که عالم و مسلط به امور حقوقی باشد و نقش موثری در دفاع از وی داشته باشد.

علی دهقانی با بیان این که مهم‌ترین بعد نظارت، نظارت قانون است، افزود: افراد شاغل در هر صنف باید با تطبیق خود با آنچه قانون برای آن‌‌ها مشخص کرده است و از طریق نظارت فردی، بر اعمال خود ناظر باشند.

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: شناخت درست از ارکان دعوا در جهت کشف حقیقت، تکمیل صحیح پرونده، تسهیل فرایند دادرسی، کاهش هزینه‌های طرفین دعوا، حفظ سلامت دادرسی، حذف هرگونه انحراف از دادرسی و اتقان آرای حقوقی صحیح از نتایج یک دفاع عادلانه و عالمانه است.

علی دهقانی گفت: انتظار ما از جامعه وکلا این است که با اصلاح ذات‌البین در برخی پرونده‌ها به کاهش تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری کنند تا پرونده‌های مهم با دقت و سرعت بیشتری رسیدگی شود.

کانون وکلا مدافع مردم است و  از هیچ کوششی در این راستا کوتاهی نمی‌کند

رئیس کانون وکلای دادگستری استان نیز در این مراسم، ضمن خوشامدگویی به معاون حقوقی قوه قضائیه و سایر مهمانان، اظهارکرد: کانون وکلا مدافع مردم است و از هیچ کوشش در این راستا کوتاهی نمی‌کند.

طاهری نسب گفت: ما خود را جدای از دادگستری نمی‌دانیم و در مقابل نیز انتظار حمایت در چارچوب قانون را داریم.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا