اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای کرمان: تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست

دکتر مجید شعبانی: داشتن وکیل انتخابی نه تنها برای نظام عیب نیست بلکه مایه افتخار است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در دیدار با دادستان استان کرمان بر همکاری‌های مشترک میان مجموعه دادستانی و کانون وکلای دادگستری تاکید کرد.

به گزرش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، روز پنج‌شنبه (۵ آبان) در نشستی مشترک بین اعضای کانون وکلای دادگستری کرمان و دادستان کرمان پیرامون رعایت حقوق عامه و دادرسی عادلانه بحث و گفت و گو شد.

اهمیت و جایگاه معاضدت بر کسی پوشیده نیست

مجید شعبانی به عملکرد اداره معاضدت قضائی کانون وکلا اشاره و عنوان نمود: اهمیت و جایگاه معاضدت به لحاظ نقشی که در ارائه خدمات حقوقی به اشخاصی که قدرت تاًدیه حق‌الوکاله را ندارند بر کسی پوشیده نیست وکانون وکلای دادگستری کرمان در سال‌های اخیر جوامع هدف را شناسایی کرده و گروه‌هایی که بیشتر در معرض بزه هستند و اشخاص مستضعف تحت پوشش را دارند از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و غیره را شناسایی کرده و با انعقاد تفاهم‌نامه، به ارائه خدمات حقوقی به این افراد می‌پردازد. همچنین افرادی که بنا به تشخیص مراجع ذی ربط از جمله دادگستری‌، دادستانی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دفتر امام جمعه نیاز به استفاده از خدمات معاضدتی دارند به کانون معرفی و نسبت به تعیین وکیل به آن‌ها اقدام می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با تأکید بر خود انتظامی سختگیرانه کانون وکلا عنوان کرد: رویکرد دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا در برخورد با تخلفات انتظامی قاطع است و در برخورد با وکلای متخلف هیچ گونه مماشاتی ندارد و شکایاتی که از مراجع قضائی و مردم واصل می‌گردد را به جد رسیدگی می‌نماید و مرجع نظارتی بر فرآیند انتظامی نیز دادگاه عالی انتظامی قضات است و تمام آرای دادسرای انتظامی بعد از کیفرخواست و صدور حکم در دادگاه انتظامی به نظر دادگاه عالی انتظامی قضات نیز می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر رسیدگی به تخلفات صورت گرفته از سوی برخی از وکلا، سیاست پیشگیری از وقوع تخلف را نیز با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی متعدد در زمینه مقررات انتظامی دنبال می‌کنیم.

تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست

 رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان محدود کردن برخی از متهمان به انتخاب وکیل از بین تعداد اندکی از وکلای تایید شده در تبصره ماده ۴۸ قانون آئین دادرسی کیفری را زیبنده نظام جمهوری اسلامی و فرایند دادرسی عادلانه در دادگستری ندانست و تصریح کرد: در مجموعه قضائی حتی افرادی که اغتشاشگر هستند باید به همراه وکیل انتخابی خود در دادگاه شرکت نمایند و این نه تنها برای نظام عیب نیست بلکه مایه افتخار است که دادرسی عادلانه حتی برای مخالفین و معاندین در کشور برگزار می‌شود لذا لازم است با تعاملی که قوه با مجلس و دولت دارد، رویکرد اصلاحی در قالب یک طرح یا لایحه اتخاذ گردد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان در ادامه این نشست تعامل سازنده، پیگیری مجدانه و دغدغه مندانه دادستان عمومی و انقلاب کرمان در امور مربوط به نهاد وکالت در سمت پیشین خود به عنوان معاون رئیس کل دادگستری استان را ستودنی دانست و با اشاره به رویکرد مثبت اندیش مجموعه دادستانی استان به نهاد وکالت، بر آمادگی کانون وکلا جهت حمایت و همکاری در مسئولیت‌ها و اقدامات پیش‌رو تاکید کرد.

با همکاری دادستانی و کانون وکلا می توان به آگاهی جمعی مردم کمک کرد

علی خواجوئی راد ضمن تاکید بر اعلام آمادگی کانون وکلای کرمان در زمینه پیگیری حقوق عامه اذعان نمود: متأسفانه در برخی موارد با عدم آگاهی شهروندان از حقوق و تکالیفی که قانون برای آنها در نظر گرفته است مواجه می‌شویم لذا نحوه دسترسی مردم به حقوق شهروندی و آگاهی از این حقوق از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان با همکاری دادستانی و کانون وکلا به آگاهی جمعی مردم در این زمینه کمک کرد.

وی بیان داشت: کانون وکلای دادگستری کرمان اجازه نمی‌دهد روند دادرسی با اطاله مواجه شود و در موارد لزوم، بدون فوت وقت نسبت به معرفی وکیل تسخیری اقدام نموده و خوشبختانه وکلای عضو کانون نیز وکالت‌های تسخیری استان را بیش از وظیفه‌ای که قانونگذار مشخص کرده است انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری کرمان با تأکید بر اینکه وکیل تضمین کننده حقوق متهم در دادگاه نیز می‌باشد عنوان نمود: با وجود تورم قوانین، بایستی حقوق متهم که هیچ پناهی ندارد نیز در محاکم لحاظ گردد تا بیش از آنکه قانون برای متهم در نظر گرفته مورد مجازات قرار نگیرند.

اگر در کسوت وکالت و قضاوت کم کاری کنیم دود آن به چشم خود و خانواده‌مان می‌رود

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در ادامه بیان کرد: دغدغه کانون های وکلا همان دغدغه هایی است که سیستم قضائی با آن روبروست و هر دو در یک جهت که منافع مردم است حرکت می‌کنند و امید است با توجه به مسئولیت های اجتماعی کانون وکلا در راستای حقوق عامه، بتوان گام های ماندگار و مهمی در استان برداشت.

مهدی بخشی با اشاره به اینکه اگر در کسوت وکالت و قضاوت کم کاری کنیم دود آن به چشم خود و خانواده‌مان می‌رود عنوان نمود: وکیل یا قاضی که از دانش حقوقی کافی، تعهد و اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری برخوردار باشد زمینه هدایت اصحاب پرونده و مرجع قضائی را فراهم کرده و باعث احقاق حقوق مردم خواهد گردید.

نهاد وکالت زبان مشترک بیشتری با دستگاه قضا دارد

وی افزود: نهاد وکالت زبان مشترک بیشتری با دستگاه قضا دارد و باید از این زبان مشترک در راستای حل مسائل و مشکلات استفاده کرد و وکیل اگر عالم‌تر از قاضی باشد و تمام تلاش خود را در چهارچوب ضوابط قانونی انجام دهد می‌تواند در احقاق حق و رسیدگی سریع‌تر به پرونده به دستگاه قضا کمک شایانی نماید .

دادستان عمومی و انقلاب کرمان در پایان به معطلی وکلا در کلانتری‌ها اشاره و یادآور شد: لازم است پرونده‌ها از همان ابتدای ورود به مراجع قضائی ثبت گردند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا