دیدگاه

توصیه‌های حقوقی برای حمایت از محیط بانان به منظور اثبات بی‌گناهی

وکلاپرس- وکیل محمد رضا نظری نژاد درباره مشکلات حقوقی محیط بانان و نبود قوانین خاص در این حوزه،  تغییر در زیر ساخت ها و شرایط  وضعی را راهکار برون رفت از این وضعیت برشمرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان استفاده از تجهیزات خاص نظیر دوربین، ردیاب  و… را موثرتر از وضع قوانین خاص برشمرد و استفاده از قواعد حقوقی و فقهی را در این خصوص توصیه کرد.

می‌توان مرزهای مناطق طبیعی و محافظت‌شده را در قیاس با مرزهای کشور قلمداد کرد

این حقوقدان با بیان این‌که می‌توان مرزهای مناطق طبیعی و محافظت‌شده را در قیاس با مرزهای کشور قلمداد کرد گفت:‌ بخشی از مشکلات محیط بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد. نصب دوربین بر روی لباس‌های محیط بانان، نصب ردیاب به ماشین‌ها، لوازم و البسه‌ی ایشان می‌تواند در کشف واقعیت راه‌گشا بود.

بیشتر بخوانید:

بیشتر از اینکه نیاز به قوانین خاص باشد به تغییر شرایط وضعی نیازمندیم

محمدرضا نظری‌نژاد در ارتباط با خلاهای قانونی موجود درباره محیط بانان گفت: درخصوص کمبودها و امکان‌های حمایت از محیط بانان بیشتر از اینکه نیاز به قوانین خاص باشد به تغییر شرایط وضعی نیازمندیم و چه‌ بسا خلاهای قانونی موجود با تفسیر متون حقوقی موجود از سوی نهادهای بالادستی برطرف شود. باید این نکته را نیز تذکر دهم که اساساً وضع قوانین خاص بخودی‌ خود مطلوبیت ندارد.

ما در قواعد فقهی و اصول حقوقی قاعده‌ای به نام قاعده‌ی اقدام داریم

وی با بیان این‌که ما در قواعد فقهی و اصول حقوقی قاعده‌ای به نام قاعده‌ی اقدام داریم گفت: مضمون این قاعده این است که اگر شما رفتاری ناشی از تقصیر، قصور یا بزه مرتکب شوید، نمی‌تواند به پیامدهای ناشی از آن استناد کنید. مثلا اگر فرد برای سرقت به خانه‌ای وارد شود نمی‌تواند به خاطر وجود سگ در آن خانه و گازگرفتگی‌ مدعی شود. در خصوص مناطق محافظت‌شده و ورود غیرقانونی شکارچیان غیرمجاز نیز می‌توان با تفسیری موسع از قاعده‌ی اقدام اقدامات محیط بانان را موجه دانست.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر هر فردی بدون جواز وارد مناطق محافظت شده شود شخصاً در برابر هرگونه خطر احتمالی ضامن است و در این خصوص ضمانی متوجه محیط بانان نیست. به بیانی می‌توان مرزهای مناطق طبیعی و محافظت‌شده را در قیاس با مرزهای کشور قلمداد کرد و عبور غیرقانونی از آن را تهدیدی از آن جنس برداشت نمود.

بخشی از مشکلات محیط بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد

نظری‌نژاد با بیان این‌که بخش دیگری از مشکلات محیط بانان با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و پیش‌گیری وضعی برطرف خواهد شد گفت: نصب دوربین بر روی لباس‌های محیط بانان، نصب ردیاب به ماشین‌ها، لوازم و البسه‌ی ایشان می‌تواند در کشف واقعیت راه‌گشا بود. در بیشتر این پرونده‌ها محیط بانان به دفاع مشروع یا عوامل رافع و موجه کیفری استناد می‌کنند که خلاف اصل است و خود وظیفه‌ی اثبات آن را برعهده دارند. با تفسیری موسع از قاعده‌ی اقدام و ماهیت ورود متجاوزین می‌توان اصل را قلب و به نفع ادعای محیط بانان بناگذاشت و با بهبود لوازم و مستندسازی به نفع ایشان می‌توان به اثبات ادعا و کشف واقعیت کمک کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا