اخبار کانون هاویژه

نماینده مجلس: کانون های وکلا از طریق اسکودا نماینده پارلمانی به مجلس معرفی کنند

گزارشی از دیدار هیأت مدیره کانون وکلای کرمان با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

وکلاپرس- جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دعوت کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری استان کرمان، در محل دفتر ریاست کانون مذکور حضور یافته و با مدیران این نهاد به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان، ۱۱ اردیبهشت جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دعوت کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری استان کرمان، در محل دفتر ریاست کانون با چندتن از اعضای هیأت مدیره و کمیسیون پارلمانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

کانون وکلای کرمان در این جلسه میزبان شهباز حسن پور (نماینده سیرجان و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان)، ذبیح الله اعظمی (نماینده جیرفت و عنبرآباد)، منصور شکراللهی (نماینده فاریاب و منوجان)، صمدالله محمدی (نماینده بافت و رابر و ارزوئیه) بود.

طرح کمیسیون جهش تولید مجلس متضمن کسب و کار دانستن وکالت و ظرفیت­ شکنی در جذب وکیل است

در آغاز جلسه علی خواجوئی راد، رییس کانون وکلای کرمان، ضمن خیرمقدم به مهمانان و ابراز خرسندی از فراهم آمدن فضای صمیمانه جهت بحث و تبادل نظر در خصوص طرح های در حال رسیدگی در مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، کمیسیون تعیین ظرفیت وکلا، متشکل از رییس دادگستری استان و رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای دادگستری استان می­ باشد که قوه قضائیه اکثریت آراء این کمیسیون را دارا بوده و عمدتا برمبنای تعداد پرونده­ های سالانه و نیازسنجی، ظرفیت جذب وکیل را اعلام می­ نماید.

متاسفانه طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار که هم اکنون در کمیسیون جهش تولید مجلس در دست رسیدگی است، متضمن کسب و کار دانستن وکالت و ظرفیت­ شکنی در جذب وکیل است؛ بدین گونه که هر دانش آموخته حقوق که نمره­ای نه چندان معقول در آزمون کسب کند، بتواند به کسوت وکالت نائل گردد.

بیشتر بخوانید: تفاهم نامه همکاری کانون وکلای کرمان با دادگستری استان کرمان

وی در ادامه با اشاره به عواقب خسارت­ بار جذب بی­ رویه وکیل، به مفسده­ انگیز بودن این شرایط برای وکلا و قضات و عدم امکان آموزش صحیح و موثر کارآموزان وکالت در محاکم دادگستری تاکید کرد و گفت: کانون‌ های وکلا از سال ۱۳۷۶ تاکنون هر سال نسبت به جذب وکیل اقدام و سالانه بالغ بر ۴ هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌ اند و نباید انتظار داشت که مشکل بیکاری دانش‌ آموختگان بی‌ رویه رشته حقوق را صرفا کانون‌ های وکلا حل کنند.

اگر وکالت را کسب و کار بدانیم، محل کسب وکیل و میدان رقابت، دادگستری خواهد بود

مجید شعبانی، نایب رییس کانون وکلای دادگستری کرمان، در ادامه بیان کرد: نگاه حاکم به این طرح، نگاهی صرفا اقتصادی و رقابت ­زا است و عرصه رقابت، جایگاه سوگند وکیل را مخدوش و مغایر با اخلاق حرفه­ ای است. اگر وکالت را کسب و کار بدانیم، محل کسب وکیل و میدان رقابت، دادگستری خواهد بود و متضرر این میدان مردم و دستگاه قضایی خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه اصل ۳۷ قانون اساسی ذیل حقوق ملت به حق برخورداری شهروندان از وکیل در دعاوی قرار دارد، افزود: کسب و کار دانستن وکالت مغایر با معیارهای دادرسی عادلانه و خارج کردن حق دفاع از فصل حقوق ملت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: دیدار مدیران نهاد وکالت با اعضای کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس

منصور شکراللهی: عواقب تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در نطق پیش از دستور مجلس اعلام خواهم کرد

منصور شکراللهی، نماینده مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر و تشکر از میزبانی کانون وکلای کرمان، اظهار داشت: تحقق عدالت تنها با دستگاه قضاء ممکن نخواهد بود و وکلا در این مهم نقش غیر قابل انکار دارند.

وی در نهایت قول مساعدت جهت تبیین عواقب تصویب این طرح به نمایندگان در فرصت نطق پیش از دستور در صحن علنی مجلس و مهیا نمودن مقدمات برگزاری جلسه­ ای با دکتر محمدباقر قالیباف(رئیس مجلس شورای اسلامی) در راستای تدقیق در طرح تسهیل مجوز کسب و کار داد.

بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: موافق تبدیل وکالت به کسب و کار تجاری نیستم

ذبیح اله اعظمی: چگونه تاکنون طرح تسهیل به کمیسیون قضایی ارجاع یا حداقل از آن کمیسیون کسب نظر نشده است

ذبیح اله اعظمی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اظهار تعجب نسبت به اینکه طرح موصوف مربوط به همه کمیسیون­ ها بوده و چگونه تاکنون به کمیسیون قضایی ارجاع یا حداقل از آن کمیسیون کسب نظر نشده است، عمده ایراد مشکل به وجود آمده را عدم بررسی این طرح در کمیسیون­ های تخصصی دانست و از کانون‌ ها خواست موضوع را از طریق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پیگیری کنند.

صمداله محمدی، نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز با تاکید بر اشتغال جوانان به عنوان سرمایه­ های ملی، ضمن بیان اینکه کارآموزان جدیدالورود براساس این طرح را نمی ­توان به یک چشم نگاه و آنان را صرفا دانش­ آموخته حقوق قلمداد نمود؛ بهترین راه جهت جلوگیری از این موضوع را ارتباط با اعضای کمیسیون قضایی دانسته تا با حضور در جلسات کمیسیون جهش تولید زوایای این طرح را به اعضای کمیسیون روشنگری کنند و قول مساعدت در راستای ایجاد هماهنگی با اعضا کمسیون قضایی داد.

کانون های وکلا با طرفداران تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مذاکره کنند

در پایان شهباز حسن پور، نماینده سیرجان و رییس مجمع نمایندگان استان کرمان، ضمن اعلام خرسندی از تدارک این جلسه، اظهار داشت: یکی از بزرگ ترین افتخارات مجمع نمایندگان کرمان آن است که طی اولین حکم خود، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان را به عنوان مشاور نمایندگان کرمان برگزیدند.

بیشتر بخوانید: عضو هیأت رییسه مجلس: در شغل وکالت شاهد انحصار شدیدی هستیم

وی با توجه به اهداف بانیان این طرح مبنی بر ایجاد اشتغال که اذهان عمومی را هم تحت تاثیر قرار داده است، راه حل این مشکل را در این دانست که کانون­ های وکلا با طرفداران این طرح مذاکره و طرحی جایگزین جهت افزایش اشتغال بدهند تا جایگزین طرح تسهیل مجوز کسب و کار گردید و ظرفیت جذب وکیل حفظ گردد.

کانون وکلا با مرکز پژوهش های مجلس مرتبط شود

حسن پور افزود: کانون وکلا برای ارائه طرح­ ها باید ارتباطات خود را با کمیسیون حقوقی مرکز پژوهش ­های مجلس به عنوان قوه عاقله مجلس حفظ نموده و با ارائه طرح ­های پیشنهادی موجبات حذف این طرح یا جایگزینی طرحی مناسب را فراهم سازد. از آنجا که این طرح شأن قوه قضاییه را نیز تحت تاثیر قرار می ­دهد، لازم است کانون­ های وکلا فرصت را مغتنم شمرده و از طریق معاون پارلمانی قوه قضاییه، امکان طرح نظرات خود را در مجلس فراهم آورند.

وی اظهار داشت: کمیسیون جهش تولید باید از تمام کمیسیون­ ها نظر تخصصی بخواهد و حتی اگر این مهم انجام نگرفته است، سایر نمایندگان نیز می­ توانند ضمن شرکت در جلسات کمیسیون جهش تولید، برای توضیح و تشریح جوانب مختلف این طرح، شرکت کنند.

اسکودا نماینده پارلمانی معرفی کند

این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم ارتباط دوسویه بین کانون‌ های وکلا و مجلس پیشنهاد داد کانون‌ های وکلا از طریق اتحادیه نسبت به معرفی ثابت یک نفر نماینده مانند معاونت پارلمانی وزارت خانه‌ ها اقدام و وی بتواند همه روزه در مجلس حضور داشته باشد و ضمن اینکه در بررسی طرح‌ ها و لوایح، به نمایندگان مشاوره می‌ دهد، از طرح های مربوط به وکالت نیز مطلع‌ شده و راهکار ارائه نماید.

در پایان اعضای حاضر ضمن تشکر از مساعدت و پشتیبانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار ادامه این ارتباطات و فراهم نمودن امکان ارتباط با سایر نمایندگان مجلس خصوصا اعضا کمسیون­ های جهش تولید و قضائی از طریق نمایندگان حاضر شدند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا