اخبار کانون هاویژه

یک نماینده مجلس: موافق تبدیل وکالت به کسب و کار تجاری نیستم

وکلاپرس- در دیدار هیأت مدیره و کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی با نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی به موضوعات طرح ها و لوایح مربوط به نهاد وکالت در مجلس پرداخته شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، هیأت مدیره و کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی با وحید جلال زاده، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، دیدار کردند و درخصوص موضوعات طرح ها و لوایح مربوط به نهاد وکالت در مجلس صحبت کردند.

جلال زاده ضمن استقبال از تعامل کانون وکلا با نمایندگان مجلس، این موضوع را از موجبات روشنگری درخصوص طرح ها و لوایح تخصصی نهاد وکالت دانست  و خواستار افزایش تعامل و ارتباط مدیران نهاد وکالت با نمایندگان مجلس در سراسر کشور شد.

رییس کانون وکلای آذربایجان غربی: ذات وکالت با قواعد اقتصادی و رقابت بیگانه است

محمد صابونچی، رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، در این دیدار به قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت اشاره و اظهار کرد: مطابق این قانون، تعیین میزان ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت بر عهده کمیسیونی است که اکثریت آن با قوه قضاییه است و هرساله ضمن نیازسنجی، ظرفیت لازم را تعیین می کند. علیرغم اینکه کانون وکلا از زمان تصویب قانون یاد شده، به وظیفه قانونی خویش عمل کرده و هر ساله به طور مرتب آزمون وکالت را برگزار و برای هزاران نفر نیز پروانه وکالت صادر کرده است اما از سوی برخی افراد مغرض، متهم به انحصار گرایی شده است و معاندین نهاد وکالت از این حربه استفاده کرده اند تا کانون وکلا را مقابل فارغ التحصیلان حقوق قرار دهند!

وی با اشاره به طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و‌ کار گفت: عده ای اصرار دارند وکالت را در زمره کسب و کارها قرار دهند و رقابت را بر آن حاکم کنند در حالی که جوهره وکالت با ضوابط اقتصادی و رقابتی شدن همخوانی ندارد کما اینکه در قریب به اتفاق کشورها هرگونه تبلیغ برای وکیل ممنوع می باشد. بدیهی است ذات وکالت با قواعد اقتصادی و رقابت بیگانه است و اگر وکالت کسب و کار تلقی شود و قواعد اقتصادی بر آن حاکم گردد، بدون شک در چنین فضایی منفعت و سود شخصی ارجح خواهد بود و حق خواهی و عدالت طلبی به محاق خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به این که دیگر دوره تصویب قانون با آزمون و خطا سپری شده است، گفت: بررسی قوانین حوزه وکالت در کمیسیون اقتصادی و جهش تولید با هیچ یک از قواعد و اصول قانونگذاری همخوانی ندارد.

نماینده مجلس: موافق تبدیل وکالت به کسب و کار تجاری نیستم

جلال زاده در خصوص طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اظهار کرد: موافق تبدیل وکالت به کسب و کار تجاری نیستم. معتقدم این موضوع باید از طریق همکاری و تعامل با قوه قضاییه و مجلس حل شود؛ زیرا اگر حوزه وکالت با قوانین غیرکارشناسی مخدوش شود بدون شک حوزه قضاوت نیز مخدوش خواهد شد. کانون وکلا باید در این مورد با قوه قضاییه و مجلس تعامل داشته باشد.

بازرس کانون وکلای آذربایجان غربی: برخی طرح‌ ها و لوایح و قوانین موجب تعارض در قوانین وکالتی می شود

کوهی نژاد، عضو هیأت مدیره و بازرس کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، در ادامه گفت: متاسفانه در میان طرح‌ ها و لوایح و قوانین پیشنهادی و تصویبی از سوی مجلس و قوه قضاییه و دولت موضوعات و مقرراتی علیه نهاد وکالت مطرح و گنجانده می شود که هیچ گونه اظهار نظر و پیشنهادی از سوی کانون‌ های وکلا اخذ نشده و موجب تعارض در قوانین وکالتی می شود؛ مثلاً طرح کسب و کار تلقی کردن نهاد وکالت و دخالت و تصمیم گیری شورای رقابت در خصوص تعیین ظرفیت.

نایب رییس کمیسیون پارلمانی کانون وکلای آذربایجان غربی: خروجی قوانین غیرکارشناسی متضرر شدن مردم است

حسن قوامی، نایب رییس کمیسیون پارلمانی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی، ضمن تاکید بر افزایش تعامل کانون وکلا با مجلس اظهار کرد: اگرچه برخی افراد مدعی هستند که تعداد وکیل در جامعه کم است و مردم توان اخذ وکیل را ندارند، اما عدم مراجعه مردم به وکلا ناشی از فرهنگ ضعیف مراجعه به وکیل در جامعه و کاهش بیش از حد توان اقتصادی مردم است. افزایش بی رویه و غیر کارشناسی تعداد وکیل صرفا موجب افزایش وکلای بیکار و فساد در دادگستری خواهد بود و در نهایت خروجی این قوانین غیرکارشناسی متضرر شدن مردم است.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا