یادداشت

سه ویژگی دفتر وکیل دادگستری برای ارائه خدمات مؤثر

آیین همکاری وکیل و موکل (1) به قلم دکتر محمد کاظم عماراتی

وکلاپرس– دکتر محمد کاظم عمارتی در یک مجموعه یادداشت با عنوان “آیین همکاری وکیل و موکل” تجربیات خود را برای داشتن وکالت کم حاشیه منتشر کرده است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل محمد کاظم عمارتی(مشاور رییس کانون وکلای خراسان) در نخستین بخش از یادداشت خود با تاکید بر شان و جایگاه وکالت، نکاتی را در خصوص آیین رایزنی با مراجعین و محل مناسب و شایسته امر مشاوره و وکالت را بیان کرده است.

بیشتر بخوانید: منشور اخلاق حرفه ای وکالت

نخستین بخش یادداشت این فعال صنفی را در ادامه خواهید خواند:

 

آیین همکاری وکیل و موکل
آموزه هایی برای وکالت کم حاشیه

سوای گمان مقامات و هجمه های سال ها و ماه های اخیر، وکالت دادگستری همواره منصبی است که در اجتماع و نزد همگان از منزلت و جایگاه والایی برخوردار بوده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سال ۱۳۷۱ آن را به موجب تبصره ۳ ماده واحده طرح انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی، همطراز قضاوت و برخوردار از احترام و تضمینات منصب قضا شناخته است.

دکتر محمدکاظم عمارتی
دکتر محمدکاظم عمارتی

پیشگیری از ایجاد حاشیه در این منصب حساس، نیازمند رعایت اصول و معیارهایی است که در دهه سوم فعالیت در این حرفه ی پرافتخار، آن را به اشتراک می گذارم.

الف- آیین رایزنی با مراجعین

مراجعه کنندگان به وکیل، در ابتدا اشخاص نیازمند مشاوره اند که از این میان، برخی موکلین آینده خواهند بود. رایزنی بهینه با متقاضیان مشاوره و موکلین، پیروی از اصول حرفه ای زیر را می طلبد:

یک- محل رایزنی

گام نخست وکیل، انتخاب محل مشاوره و رایزنی است که شایسته است از برندهای زیر برخوردار باشد:

 خدمات مشاوره ای مراجعین و موکلین، باید در دفتر وکیل ارائه شود

۱-  خدمات مشاوره ای مراجعین و موکلین، باید در دفتر وکیل ارائه شود.

ارائه خدمات مشاوره ای در محل کار یا سکونت متقاضی، خیابان، مهمانی، راهروی مجتمع های قضایی و هر محل عمومی یا خصوصی غیر از دفتر وکالت که شمار این گونه خدمات به ویژه در بین کارآموزان و وکلای جوان به دلایلی مانند نداشتن دفتر، عدم آموزش کافی و پیش بینی نکردن آثار و‌ عواقب، مشکلات اقتصادی و تصور حفظ فرصت جلب موکل در فضای رقابتی رو به افزایش است، نه تنها بر عزت و جذابیت وکیل نزد خدمات گیرندگان نمی افزاید؛

بلکه از ارزش خدمات وکیل و مرزی که باید در فرایند همکاری طرفین وجود داشته باشد و نیز از ضریب درستی مشاوره در چنین محیط های ناآشنا که وکیل از تمرکز کافی و دسترسی به ابزار کار و منابع خود برخوردار نیست، می کاهد و با ایجاد توقع برای متقاضیان مشاوره و موکلین، وی را نسبت به همان وکیل که در ادامه، قادر به استمرار ارایه ی این گونه خدمات بی ارزش و برآوردن انتظارات فراتر از توان نخواهد بود و همچنین نسبت به سایر وکلایی که به درستی به چنین درخواست هایی از ابتدا پاسخ نمی دهند، بدبین و‌ جسور می سازد.

دفتر وکیل آراسته، در محیطی آرام و مستقل از مشاغل دیگر باشد

۲- شایسته است دفتر وکیل، آراسته، در محیطی آرام و مستقل از مشاغل دیگر، ترجیحا در یکی از طبقات ساختمان، در غیر همکف و دست کم برخوردار از یک اطاق برای انتظار و استقرار منشی و یک اطاق برای استقرار وکیل جهت پذیرایی از مراجعه کنندگان باشد.

نصب تابلو و پروانه وکالت در ورودی و محل مناسب ضرورت دارد

۳- وکیل دادگستری یا کارآموز وکالت، باید نام و شهرت و پایه وکالت خود را با نصب تابلو در محل ورودی دفتر و پروانه وکالت یا کارآموزی را در محلی مناسب در دسترس و نمایش مراجعه کنندگان بگذارد.

خودداری از نصب تابلو و پروانه وکالت، حاوی این پیام است که یا شخص، وکیل دادگستری نیست و یا این که اجازه وکالت او برای محلی غیر از شهری است که دفتر وکالت را در آن دایر نموده است.

بیشتر بخوانید: گفت و گو با مترجم کتاب «اصول اخلاقی حرفه وکالت»

همچنین بی توجهی به این مهم، تشخیص وکلا از تظاهر کنندگان به وکالت را برای مراجعین، دشوار می سازد.

بنابراین جز در مواردی که وکیل با تنظیم قرارداد مشاوره، به منظور تسهیل در ارایه خدمات و یا مدیریت واحد حقوقی اشخاص، حضور در محل مناسب اختصاص یافته طرف قرارداد را برگزیده است، باید از ارایه خدمات در محل کار یا سکونت متقاضی هر چند از بستگان و دوستان نزدیک باشند، خودداری و خدمات مشاوره را به دارالوکاله ای که ماده ۶۴ آیین نامه ی قانون وکالت مصوب ۱۳۱۶ از الزام به داشتن آن نامبرده است، منحصر و محدود نماید.

منبع: کانال تلگرام دکتر عمارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا