یادداشت

ده فرمان رییس قوه قضاییه منهای وکلا

رییس جدید قوه قضاییه در نخستین گام ده دستور صادر کرد که در آن ها به حوزه وکالت توجهی نشده است

وکلاپرس- حجت الاسلام اژه ای روز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ در اولین حضورش به عنوان رییس در  نشست شورای عالی قوه قضاییه  ۱۰ دستور خطاب به معاونان و مسئولان عالی قضایی کشور صادر کرد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نخستین جلسه شورای عالی قوه قضاییه پس از انتصابش به ریاست قوه قضاییه روز دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ برگزار شد، ده دستور خطاب به معاونین و مسئولان عالی قضایی کشور صادر کرد که در میانشان علی رغم وجود دغدغه های جدی این روزهای وکلای دادگستری، اثری از توجه به وکلا دیده نمی شود.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز در جریان نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۲ تیر خود با اشاره به ۱۰ دستورمذکور، گفت: بخشی از محور‌های ده‌گانه اعلامی از ناحیه ریاست قوه قضاییه برگرفته از کانال ارتباطی ایجاد شده با اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب فرهنگ و رسانه و پیشنهادات واصله از ناحیه آنها بوده است.

دستورات دهگانه ای که از سوی رییس قوه قضاییه صادر شده اند،  آن طور که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه فهرست کرده است به این شرح هستند:

  1. مأموریت معاونت منابع انسانی برای احصا مشکلات کارکنان دستگاه قضا و ارائه راهکار‌های پیشنهادی
  2. مأموریت به بازرسی ویژه برای احصاء مشکلات مردم در مراکز قضایی
  3. دستور بررسی عملکرد ۷ هزار نمایندگی قوه قضائیه و ارائه گزارش در این حوزه
  4. دستور تهیه گزارش از مصوبات بر زمین مانده سفر‌های استانی
  5. دستور برای شناسایی نیرو‌های مستعد ولایت‌مدار با روحیه جهادی درون قوه قضائیه برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی
  6. دستور به دادستان کل کشور برای ارائه راهکار‌های تقویت همکاری با نیرو‌های امنیتی و انتظامی برای کشف توطئه‌ها و نفوذ دشمنان
  7. مأموریت طراحی ساز و کار پیشنهادی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر
  8. دستور طراحی ساز و کار همکاری قوه قضائیه با سایر قوا به خصوص کمک به دولت
  9. دستور برای نظارت بر اجرای سند تحول بر اساس زمان‌بندی مشخص
  10. دستور برای بررسی دلیل عدم استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های موجود در حوزه فناوری‌های نوین

صدور این دستورات به عنوان نخستین اقدام رسمی حجت الاسلام اژه ای در جایگاه رییس جدید قوه قضاییه در شرایطی انجام شد که وکلای دادگستری کشور در شوک و پریشانی ناشی از اقدام غافلگیرانه رییس سابق قوه قضاییه در امضای متن آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا به سر می بردند.

شاید انتظار طبیعی وکلای دادگستری از رییس جدید قوه قضاییه این بود که در صدور نخستین دستورات خود، که ورای جنبه اداری دارای جنبه نمادین از جهت نمایش دغدغه های مدیریتی ریاست جدید بودند، به مسائل وکلای دادگستری و از جمله مهمترین مساله روز آن ها که موضوع مغایرت های آیین نامه اخیرالتصویب با قانون است، توجه می کرد.

وکلای دادگستری که از آن ها با عنوان بال فرشته عدالت یاد می شود، در سال های اخیر تلاش فراوانی در مسیر پاسداری از حق اساسی مردم برای بهره مندی از وکیل مدافع مستقل کرده اند.

امضای ناگهانی متن دستکاری شده آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا توسط رییس پیشین قوه قضاییه در آخرین روز تصدی اش، که به نوعی عهدشکنی در برابر تلاش کانون های وکلا برای تعامل سازنده با دستگاه قضا بود، موجب شده است که امروز بیش از هر چیز توجه مدیران دستگاه قضا به دغدغه های جدی وکلای دادگستری ضروری باشد.

اقلا در این ده فرمان نخستین، اثری از توجه به حوزه وکالت دیده نمی شود، با این حال هنوز هم در سایه همین سکوت، امید به توجه اصولی به وکلای دادگستری به عنوان رکن یک دستگاه قضایی سالم و پویا و مخصوصا رسیدگی عاجل به دغدغه جدی و نگران کننده جامعه وکلای دادگستری ناشی از اتفاقات اخیر، باقی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا