یادداشت

پیشنهاد رییس کانون وکلای کرمان به داوطلبان آزمون وکالت ۹۹: از طرق قانونی به آیین نامه لایحه استقلال اعتراض کنید

وکلاپرس– رییس کانون وکلای کرمان در یادداشتی اولین پیشنهاد وکالت به داوطلبین آزمون وکالت امروز را دفاع از حقوق خود عنوان کرد.

به گزارش وکلاپرس، علی خواجویی راد، رییس کانون وکلای دادگستری کرمان، در صفحه اینستاگرام خود اولین پیشنهاد وکالت به داوطلبین آزمون وکالت امروز را دفاع از حقوق خود عنوان کرد.

متن یادداشت در ادامه آمده است:

به لطف بیکران الهی و زحمات بی دریغ اسکودا و کانون ها؛ آزمون وکالت ۱۳۹۹امروز بیست و پنجم تیرماه بخوبی برگزار شد، با آرزوی موفقیت برای داوطلبان عزیز، ضروری است یاداوری نمایم؛

یکی از مواد آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال که در تیرماه سال جاری به امضای رییس وقت قوه قضاییه رسیده مقرر می دارد: صلاحیت دینی، اخلاقی و سیاسی قبول شدگان آزمون توسط هیات پنج نفره ایی متشکل از رییس کانون، رییس کمیسیون کاراموزی و دادستان کانون، رییس کل دادگستری و رییس داگاه انقلاب استان، بررسی و در صورت تایید ،کانون حق داشته باشد پروانه وکالت صادر نماید!!

بیشتر بخوانید: حاکمیت قانون و ضرورت انطباق آیین نامه لایحه استقلال با قوانین مصوب مجلس

درواقع مجوز تشکیل یک نهاد فراقانونی «جذب و گزینش وکیل دادگستری» صادر شده که به کانون های استانی و دادگستری های استان این اجازه را می دهد؛ بر اساس سلایق، اعتقادات دینی، و سیاسی شخصی، متقاضیان پروانه وکالت را غربال و برای هیات مدیره کانون «تصمیم سازی» نمایند.

با توجه به اینکه شرایط صدور پروانه وکالت و مراجع استعلام آن در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت سال ۷۶ آمده است فلذا اولا؛ نمی توان در آیین نامه لایحه قانونی مصوب ۱۳۳۳ در خصوص ماده دو قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶- آیین نامه نوشت وثانیا؛ علی فرض محال امکان این عمل، آیین نامه نمی تواند خلاف قانون باشد یا دایره قانون را توسعه و یا محدود نماید.

بیشتر بخوانید: تغییرات جزئی اعمال شده توسط قوه قضاییه در آیین‌نامه لایحه استقلال بنیادی است

امکان اظهار نظر قوه قضاییه در خصوص گزینش وکیل، قبل از صدور پروانه وکالت، نه تنها مجوز دخالت در امور صدور پروانه وکالت می باشد که قانون به عهده کانون ها گذاشته است، بلکه تداعی کننده این موضوع عقیدتی است که شخصی که با نظرات و عقاید قوه قضاییه مخالفت داشته باشد نباید وکیل شود!!!

فلذا از داوطلبین امروز دعوت می شود که با عنایت خاص به این ماده که می تواند سرنوشت آنها را تغییر دهد و از طرق قانونی اعتراض خود را به مرجع تصویب آیین نامه خلاف قانون منتقل نمایند.

منبع: صفحه اینستاگرام علی خواجویی راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا