یادداشت

یادداشت بهمن کشاورز کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن – بخش اول

وکلاپرس- مرحوم بهمن کشاورز در یکی از آثار خود به نام « آسیب شناسی وکالت»، معضل کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

مرحوم کشاورز در این یادداشت با برشمردن امورات روزانه یک وکیل، عنوان داشته است: هر چند وکالت را کاری «آزاد» تلقی می کنیم اما وکلای حرفه ای از هر «مستخدم در بند» ی «در بندتر» هستند.

بیشتر بخوانید:

بخشی از یادداشت مرحوم کشاورز که در صفحه اینستاگرام منتسب به وی منتشر شده است به شرح زیر است:

حرفه وکالت -اگر فرد شاغل به آن در پی انجامش به نحو بایسته و شایسته باشد- کاری تمام وقت، بلکه به تعبیری، بیست و چهار ساعته است.

قسمتی از این صرف وقت برای آن است که وکیل خود را از نظر جسمی و روانی در شرایطی مناسب برای این کار بسیار دشوار نگهدارد و قسمتی دیگر صرف آماده نگه داشتن وکیل برای انجام کار به نحو مطلوب -از جهت علمی و فنی- می شود و بدیهی است همه این ها به منظور انجام دادن درست و دقیق خودِ کارِ «وکالت» است که وکیل بقیه وقت خود را صرف آن خواهد کرد.

بنابر این خلاصه برنامه روزانه یک وکیل حرفه ای جدی چنین خواهد بود: بیدار شدن پیش از سپیده صبح. ورزش کردن به طور جدی (همیشه به دوستان و همکاران جوانم توصیه کرده ام و می کنم که ورزش را نه یک تفنّن بلکه قسمتی جدی از کار تلقی کنند و اگر امکان و توانش را دارند حتی به ورزش های رزمی نیز بپردازند).صرف صبحانه و تنظیم وضع ظاهری آن چنان که در خور یک وکیل است. مراجعه به دادسراها و دادگاه ها و شرکت ها و مؤسسات طرف مشاوره.

در این جا وکیل به نیم روز و ساعات بعد از ظهر خواهد رسید و برنامه او به صرف ناهاری ختم خواهد شد که اگر امکان صرف آن را با افراد خانواده اش داشته باشد فرد خوش شانسی است. زیرا معمولاً کمبود وقت او را وادار می کند از وقت ناهار برای صرف ناهار به اصطلاح «کاری» با موکلین مهم استفاده و یا به خوردن غذایی به طور سریع و سرپایی اکتفا و از وقتی که صرفه جویی می شود برای اجرای قسمت هایی از برنامه روزانه که در آن ها عقب مانده است، استفاده کند.

به این ترتیب وقت بعد از ظهر وکیل، پس از صرف ناهار، مصروف مطالعه باید بشود. به یاد داشته باشیم در کشور ما که خوشبختانه حقوق مدون و نوشته دارد و بحث «سوابق قضائی» آن چنان که در نظام قضائی آنگلوساکسون وجود دارد در آن مطرح نیست، وکیل حرفه ای باید ازآخرین آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری، حتی المقدور آراء اصراری دیوان عالی کشور، نظریات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه و آخرین قوانین مصوب و اصلاحات قوانین آگاه باشد. وقتی رویه های عملی دادسراها و دادگاه ها را – که گاهی با برداشت ارتجالی و مبنی بر تبادر از متن قوانین متفاوت است – به این مجموعه اضافه کنیم متوجه خواهیم شد که وکیل در این زمینه کاری بس دشوار دارد.

این را هم بگویم که این گرفتاری در کشورهای دارای حقوق نانوشته یا Judge made law بزرگتر و شدیدتر است هر چند که رایانه چه در این کشورها و چه در کشور ما کار را، تا حدی، سهل تر کرده است.

آنچه مسلم است فاصله زمانی بین ساعت ناهار تا آغاز پذیرفتن موکلین در ساعات عصر برای انجام این مطالعات و در عین حال نوشتن دادخواست و لایحه و تمهید دفاع در پرونده ها کافی نیست.

با رسیدن ساعات عصر وکیل دیدار با موکلین و افراد خواهان مشاوره را آغاز می کند و وقتی بین ۵/۲ تا ۴ ساعت – و گاهی بیشتر را – به این امر اختصاص می دهد. به این ترتیب ساعات پایانی شب برای وکیل وقتی فرا می رسد که هنوز کارهای تحقیقی و مطالعاتی باقیمانده و لوایح و دادخواست های نا نوشته و بالاخره تلفن های پاسخ داده نشده دارد. توصیه این است که وکیل در جلسات مشاوره به تلفن هیچ کس، جز همسر و پدر و مادرش، جواب ندهد و گفتگوهای تلفنی را پس از پایان کار آخرین طرف مشاوره انجام دهد.

می بینیم روز وکیل در حالی به پایان می رسد که ساعات باقیمانده  از ۲۴ ساعت اگر پاسخ گوی خواب و استراحتش باشد، خوب است ولی معمولاً این گونه نیست زیرا هنوز کارهای تحقیقی و نوشتنی و تلفن های مهمی که باید پاسخ داده شود، وجود دارد. در این میان خوردن شام با خانواده و صرف وقت با بچه ها – در مورد وکلای متأهل – نیز از واجباتی است که اغلب قربانی شرایط کار می شود. نتیجه اینکه هر چند وکالت را کاری «آزاد» تلقی می کنیم اما وکلای حرفه ای از هر «مستخدم در بند» ی «در بندتر» هستند.

منبع: کتاب آسیب شناسی وکالت

جهت مشاهده و خرید این کتاب وارد لینک زیر شوید:

کتاب آسیب شناسی وکالت بهمن کشاورز

‫۵ دیدگاه ها

  1. اضافه بفرمایید:
    سه ساعت در ترافیک و پنج ساعت صرف پاسخگویی به تلفن‌های غیرضروری موکلین نیز می‌شود.

  2. آخ چقدر درست و دقیق
    من هم قبل از وکیل شدن واقعا فکر نمیکردم اینقدر کار سختی باشد
    حالا این را اضافه کنید به درک کم بعضی موکلین
    و توقعات خاص و رفتار جوری که فکر میکنند تنها باید به دنبال پرونده ایشان باشی…
    واقعا حرفه پر فشار و سنگینیه
    و اگر طولانی مدت ادامه پیدا کنه و روند پرونده ها را کمتر نکند انسان
    ، قطعا آسیب های جدی ایجاد خواهد شد.

  3. خدا بیامرزدش، ببینید چه زیبا به مشکلا وکلا اشاره کرده است الان کدوم مدیر کانون میاد اینا رو مطرح کنه، واقعا وکیل فرصتی نداره، من از وقتی وکالت را کنار گذاشتم ازین خوشحالم که مال خودمم، نه در بند موکلین، تلفنهای موکلین واقعا اعصاب خرد کن بود، ۱۱ شب هم زنگ میزدن… وکیل به نظر من نباید تلفنش را بدهد موکل… ولی از طرفی گاهی هم موکل کار ضروری دارد و فوری، که به نظرم میشه در قرارداد گنجانده بشه، بجز موارد ضروری و فوری، موکل تماسی نگیرد و ساعت تماس مشخص شود تا کمی قاعده مند شود

  4. سلام .جناب کشاورز بسیار مطلع بودند و خود برای اینکار زمانبندی مناسب و راهکارهای خاص داشتند زمان پاسخگویی تعیین شده و… لاکن وکلای عزیز درد مخاطب خود یا همان مشتری را درک نمی‌نماید.
    همه کارها را یکنفر نمی‌تواند انجام دهد .
    از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنند. منشی تلفنی و… همگی در یک تلفن هوشمند وجود دارد .
    از جلسه دادگاه آمدی بیرون بصورت مختصر شرح جلسه و نتیجه خود را از جلسه اطلاع رسانی کنید از واتساپ و… آسمان به زمین نمی‌رسد. مطمئن باش اگر بفرمایید در ساعت ۷ سه روز دیگر پاسخگو هستم ارباب رجوع به شما زنگ هم نمیزند/
    اگر صداقت پایه کار باشد و رعایت درست قوانین بر اساس قسم خورده شده در زمان گرفتن پروانه وکالت ، شما بهترین خواهی بود . همیشه درستکاری و استفاده از فن آوری روز را سر لوحه کار خود قرار دهید . با تشکر

  5. کمبود وقت وکیل مال زمان انحصار وکالت بود هم اکنون به نعمت قانون وزین تسهیل تادلت بخواد وکیل هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا