اخبار کانون هاویژه

وکلا در پی استقلال از حاکمیت نیستند؛ به دنبال استقلال حرفه‌ای اند

دفاع از استقلال کانون وکلا، دفاع از استقلال ملت است

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری زنجان بیان کرد: استقلال جزو ذاتی امر وکالت و لازمه وکالت دادگستری است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، وکیل مهدی خلیلی، رییس کانون وکلای دادگستری استان زنجان در نشست خبری خود در روز شنبه (مورخ ۲ اسفند) دادرسی عادلانه و داشتن وکیل مستقل دادگستری را از حقوق اساسی مردم دانست و اعلام کرد: دفاع از استقلال کانون وکلا، دفاع از استقلال ملت است.

وکلا به دنبال استقلال از حاکمیت نیستند؛ در پی استقلال حرفه‌ای اند

این روز یک مناسبت تقویمی بی‌معنا نبوده و مناسبتی ارزشمند محسوب می‌شود که ۶۸ سال از روز استقلال کانون وکلا می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در مقوله وکالت سه دوره تاریخی شامل نظام دادگستری نوین، دوره وکالت مدنی و دوره تصویب قانون وکالت وجود دارد، افزود: در هفتم اسفندماه سال ۱۳۳۱ استقلال کانون وکلا به رسمیت شناخته شد و اکنون ۶۸ سال است که جامعه وکالت استقلال دارد.

بیشتر بخوانید: دفاع از استقلال کانون وکلا در قالب اپوزسیون نظام قلمداد نشود

این مدیر نهاد وکالت ادامه داد: برخی‌ به غلط این‌گونه تبلیغ می‌کنند که وکلا استقلال از حاکمیت را دنبال می‌کنند اما این مطلقاً غلط است و هدف؛ استقلال حرفه‌ای و دادرسی است، به طوری که  خودانتظامی و خودبسندگی و وابسته نبودن به دولت، از اهداف مهم کانون وکلای دادگستری است.

وکیل مستقل وکیلی است که در تقابل با دولت ها از حقوق مردم دفاع کند

خلیلی با بیان اینکه وکیل مستقل وکیلی است که بدون دغدغه نسبت به آینده شغلی خود و حتی در تقابل با دولت‌ها از حقوق مردم دفاع کند، تصریح کرد: این استقلال لازمه دفاع از مردم و دادرسی عادلانه است و قانون اساسی کشور در اصل ۳۴ و اصل ۳۵ به حق دادرسی عادلانه و حق داشتن وکیل اشاره دارد.

وی افزود: دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل دادگستری اساساً محقق نخواهد شد و حق داشتن وکیل دادگستری از حقوق اساسی ملت بوده و حساسیت کانون‌های وکلای دادگستری نیز در زمینه استقلال به همین دلیل است.

بیشتر بخوانید:‌سیری در اسناد بین المللی تضمین کننده استقلال کانون وکلا

نگاه مردم نسبت به مقوله وکالت به عنوان یک مقوله صرفاً مادی درست نیست

رییس کانون وکلا زنجان با بیان اینکه وکالت امری صرفاً مادی و مالی نیست، بلکه آن عجین با حقوق ملت است، یادآور شد: استقلال جوهر ذاتی وکالت به شمار می‌رود. نگاه مردم نسبت به مقوله وکالت به عنوان یک مقوله صرفاً مادی درست نبوده و با وجود اینکه وکالت حرفه است و هدف وکلا انجام رسالت و دفاع از مردم است.

وی عنوان کرد: استقبال جوانان با همان نگاه مادی به عرصه وکالت و افزایش تعداد دانش‌ آموختگان رشته حقوق، موجب شده که بسیاری از کارآموزان این رشته در حال حاضر بیکار باشند. برداشتن ظرفیت پذیرش وکلا، کمبود تعداد وکلا و بالا بودن پرونده‌های قضایی، توسعه موسسه‌های حقوقی و … اقداماتی است که با هدف از بین بردن استقلال کانون وکلا انجام شده که امیدواریم نگاه‌ها به این مقوله عوض شود.

بیشتر بخوانید: علل بیکاری وکلای جوان از نگاه نایب رییس اسکودا

وی با اشاره به طرح‌های اخیر مجلس شورای اسلامی به‌ویژه مصوبه تلقی شدن شغل وکالت به عنوان کسب و کار، گفت: طرح استفاده از نماینده‌های حقوقی در بنگاه‌های خصوصی، از دیگر برنامه‌های مجلس به شمار می‌رود که ورشکستی برخی از واحدها، گران بودن حق‌الوکاله و … مقدماتی است که برای این طرح مطرح می‌شود.

خلیلی اظهار کرد: کانون‌ وکلای دادگستری آماده عقد تفاهم‌نامه با سازمان صمت استان زنجان است تا هر بنگاه اقتصادی که نیازمند خدمات این کانون است، مشاوره دریافت کند اما هیچ بنگاهی به دلیل نداشتن وکیل یا مشاور حقوقی ورشکست نمی‌شود و این خلاء وجود ندارد.

باید مراجعه مردم به وکلای دادگستری برای انجام امور حقوقی تبدیل به فرهنگ شود

رئیس کانون وکلای دادگستری استان زنجان با بیان اینکه این کانون به عنوان یک نهاد مدنی، یک رسالت اجتماعی با عنوان پاسداری حقوق اجتماعی مردم دارد، تصریح کرد: با همین نگاه فعالیت‌های معاضدتی ما صورت می‌گیرد. کانون وکلای دادگستری به رایگان خدمات معاضدتی را انجام می‌دهد، به طوری که تعداد وکالت‌های معاضدتی بسیار فراتر از تکالیف قانونی وکلا است.

وی افزود: در قالب تفاهم‌نامه‌های مختلف با انجمن‌های خیریه، سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و … خدمات مشاوره‌ای و سایر خدمات ارائه می‌شود. همچنین شرایطی فراهم شده که زندانیان از خدمات رایگان بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: کانون وکلا با همکاری آموزش و پرورش به ارتقای فرهنگ مراجعه به وکیل بپردازد

این مسئول ادامه داد:  نگاه جامعه نسبت به جامعه وکلا در برخی مواقع آگاهانه نیست، وکالت، کاری کاملاً تخصصی بوده و پیچیدگی‌های خاصی دارد، بنابراین فرهنگ‌سازی وکالت یکی از وظایفی است که متوجه مسئولان بوده و اصحاب رسانه نیز می‌توانند مردم را با این مسئله آشنا کنند تا قبل از اعمال حقوقی، با مشاوره حقوقی مانع بروز مشکلات شوند. باید مراجعه مردم به وکلای دادگستری برای انجام امور حقوقی تبدیل به فرهنگ شود. از سویی نحوه جذب وکلا هم باید به گونه‌ای باشد که به هنگام وارد شدن به عرصه، معیشت وی تامین شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا