ویژهیادداشت

سامانه گزارشگران فساد

معرفی و راهنمای استفاده از سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

وکلاپرس- دیروز ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور و رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از سامانه گزارشگران فساد رونمایی شد.

هدف از راه اندازی سامانه گزارشگران فساد

سامانه نظارت همگانی و گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور به منظور تحقق مفاد بند «الف» ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده ۵۵ آیین نامه اجرایی قانون و در راستای گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و گسترش زمینه مشارکت مردمی در امر نظارت همگانی، پیشگیری از بروز تخلف و جرم، ارتقای سلامت نظام اداری، مقابله با فساد و توسعه فرهنگ قانونمداری و بهره گیری از توان علمی، تخصصی و اطلاعاتی اشخاص حقیقی (ناظران افتخاری) و حقوقی (تشکل ها و سازمان های مردم نهاد)،  راه اندازی شده است.

هدف از راه اندازی سامانه گزارشگران فساد، افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی و صیانت از سلامت نظام اداری، ترویج فرهنگ شفافیت در دستگاه های اداری و اجرایی کشور، جلب مشارکت عمومی در پذیرش مسئولیت اجتماعی، بهره گیری از ظرفیت و توان خبری، علمی، تجربی و تخصصی اشخاص حقیقی و حقوقی در ارائه تحلیل محیطی و آسیب شناسی از عملکرد دستگاه های اجرایی و گسترش سطح دسترسی آحاد جامعه و تسهیل فرآیند گزارش گیری از ناظران افتخاری و… عنوان شده است.

منظور از ناظر افتخاری، اشخاص حقیقی واجد شرایطی هستند که در چارچوب قانون و مقررات برای نقش آفرینی و مشارکت در راستای حاکمیت قانون و ارتقاء سلامت نظام اداری به صورت داوطلبانه و بدون هیچ رابطه استخدامی با سازمان بازرسی کل کشور همکاری می کنند و عمدتا از میان گروه های مرجع اجتماعی، روحانیون، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، قضات، مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی، وکلا، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه، هنرمندان، حسابداران و حسابرسان، اعضای حقیقی و متخصص تشکل های غیردولتی و مردم نهاد و بازنشستگان انتخاب می شوند

آشنایی با سامانه گزارشگران فساد

این سامانه به آدرس www.gozaresh.bazresi.ir در دسترس است. ثبت گزارش فساد در این سامانه به دو طریق انجام می شود:

۱) ثبت گزارش به صورت ناشناس و بدون نیاز به درج مشخصات

۲) ثبت گزارش توسط گزارشگر فساد؛ در این حالت ثبت گزارش، مستلزم ثبت نام فرد به عنوان گزارشگر و احراز هویت او است.

در صفحه اصلی این سامانه، دکمه هایی با عناوین ثبت نام گزارشگر فساد، ورود کاربران گزارشگر به سامانه و ثبت گزارش فساد به صورت ناشناس تعبیه شده است.

ثبت گزارش در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

نحوه ثبت گزارش به صورت ناشناس

پس از انتخاب گزینه ثبت گزارش فساد (ناشناس) از منوی پایین صفحه اول سامانه، پنجره ای ظاهر می شود. در این فرم بایستی اطلاعات مربوط به گزارش فساد شامل نام دستگاه اجرایی، شرح گزارش و نوع گزارش را تکمیل کنید و در صورت نیاز به ارسال مستندات، با انتخاب گزینه افزودن فایل می توانید فایلی با حداکثر حجم ۳ مگابایت ضمیمه کنید.

افزودن فایل در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

در پایان با انتخاب دکمه «بعدی»، صفحه تأیید نهایی اطلاعات نشان داده خواهد شد.

ارسال گزارش در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

پس از درج کد امنیتی در انتهای فرم و کلیک روی دکمه تأیید نهایی، گزارش فساد در سامانه ثبت شده و شماره پیگیری و رمز عبور به کاربر نمایش داده می شود. لازم است این شماره و رمز را به منظور پیگیری های بعدی نگه دارید. علاوه بر این در برخی مواقع ممکن است به مستندات بیشتری برای بررسی گزارش نیاز باشد که به منظور رفع نقص یا تکمیل مستندات می توانید به وسیله این شماره پیگیری و رمز عبور نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنید.

شماره پیگیری سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

ثبت نام گزارشگر فساد

درصورتیکه فرد حقیقی یا حقوقی بخواهد به عنوان گزارشگر فساد با سازمان همکاری داشته باشد، لازم است ابتدا در سامانه ثبت نام کند. در این صورت روی گزینه ثبت نام گزارشگر فساد در صفحه اول کلیک و در فرم مربوطه اطلاعات خود را به صورت صحیح و کامل ثبت کنید. این فرم از دو قسمت مشخصات فردی و سایر مشخصات گزارشگران فساد تشکیل شده است.

ثبت نام در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

پس از تکمیل اطلاعات صفحه «مشخصات فردی» با کلیک روی دکمه بعدی، صفحه ثبت «سایر مشخصات گزارشگران فساد» نمایش داده می شود. در این قسمت اگر نوع شخصیت حقیقی انتخاب شود بایستی اطلاعات مربوط به حوزه انتخابی موردنظر جهت همکاری، سوابق کاری، آدرس محل سکونت و… توسط شخص ثبت گردد و درصورتیکه نوع شخصیت حقوقی باشد لازم است اطلاعات بیشتری ازجمله نام سازمان، شماره مجوز، سال صدور مجوز، موضوع فعالیت و … در سامانه ثبت شود.

مشخصات گزارشگر در سامانه گزارشگران فساد

ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه گزارشگران فساد

پس از تکمیل اطلاعات گام دوم فرم، با کلیک روی دکمه «بعدی» صفحه تأیید نهایی نمایش داده خواهد شد. در صورت حصول اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده، با وارد کردن کد امنیتی و انتخاب دکمه تأیید نهایی، ثبت نام با موفقیت انجام می شود. در این مرحله شماره پیگیری و رمز عبور به منظور پیگیری های بعدی پیرامون نتیجه ثبتنام نمایش داده می شود. این شماره رهگیری و رمز عبور از طریق پیامک نیز برای گزارشگر ارسال خواهد شد.

شماره پیگیری سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

پیگیری وضعیت ثبت نام

به منظور پیگیری وضعیت ثبت نام از منوی پایین صفحه اول سامانه، روی گزینه پیگیری ثبت نام کلیک کنید و با وارد کردن شماره پیگیری و رمز، نتیجه ثبت نام به شما نمایش داده خواهد شد.

نتیجه ثبت نام سه حالت دارد:

– تأیید احراز هویت

– رد احراز هویت

– نقص مدرک

استعلام در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

درصورتیکه مدارک گزارشگر برای ثبت نام ناقص باشد، پیامکی ارسال می گردد و می توانید از قسمت پیگیری ثبت نام به وسیله شماره پیگیری و رمز عبور نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایید.

ورود به کارتابل گزارشگر

پس از بررسی اطلاعات گزارشگر و در صورت تأیید احراز هویت، مراتب به وسیله ارسال پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. متن پیامک ارسال شده بعد از تأیید احراز هویت به شرح ذیل است:

اکنون می توان با استفاده از گزینه ورود کاربران گزارشگر در منوی اصلی صفحه اول سامانه و وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور ارسال شده، وارد کارتابل گزارشگری شوید.

ورود به سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

در صورتیکه برای اولین بار به کارتابل خود وارد می شوید، فرم تغییر کلمه عبور نمایان خواهد شد که می توان با وارد کردن کلمه عبور قبلی در سطر اول و درج کلمه عبور جدید در سطرهای دوم و سوم نسبت به تغییر رمز اقدام کرد. لازم است

بعد از ورود به کارتابل از طریق منوی مدیریت درخواست میزکار و ثبت درخواست، امکان ثبت گزارش فساد فراهم می شود.

تغییر کلمه عبور سامانه گزارشگران فساد

ثبت درخواست در سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

علاوه بر این امکان مشاهده سوابق گزارش های ثبت شده از طریق منوی مدیریت درخواست، میزکار و جستجوی درخواست وجود دارد.

سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور

اگر نیاز به تکمیل مدارک باشد، گزارش جهت ارائه توضیحات تکمیلی به گزارشگر ارجاع می شود. در این میان پیامکی با عنوان ارائه توضیحات تکمیلی برای گزارشگر ارسال می شود، گزارشگر می تواند با ورود به کارتابل خود از طریق منوی کارپوشه، کارپوشه سازمانی بر روی گزارش موردنظر کلیک کرده و نسبت به تکمیل مدارک اقدام کند.

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    اگر کسی گزارش اشتباه یا دروغی را در خصوص فردی داد و در نهایت ثابت شد دروغ گفته ابن وسط کسی که به او تهمت و دروغ بسته شده چطور میتونه اعاده حیثیت کنه؟ اصلا ایا فرد دروغ گو مورد بازخواست برای تهمتی که زده قرار میگیره؟

  2. این جایگاه واقعی اهل قضاوت با نام دین و قران است ..این همه ظلم قصاوت خیانت و تبانی و سرقت های مکرر .فقط بخاطر خصومت یک افسر پلیس بود ک تمام افراد مسعول را باسانی تسلیم هر ظلم و خیانتی کرد و کسانی ک به صرف این سفارش نه یک بلکه صدها عمل مجرمانه را انجام دادن گویی ک خدایی نیست چنان حرمتی شکستن ک همه از این خیانت ها اگاه شدن و حتی خود سارقان از ان شرم دارند یعنی مجریان عدل و دین به مراتب خود بسیار بدتر از این مجرمان و سارقان بودن
    .و گویی تخلفاتی انجام ک باید همیشه تسلیم سارقان باشند .و سارقانی ک هنوز اموال در مغازه طرف هست اما انها پیش فروش داشتن و دوشب بعد شتیدم اموال را در اختیار دارند .حتی کشف کلاهبرداریهای کلانی ک به دلایلی ان فرد نزد من اعتراف و تعهد به پرداخت ک به دلیل مالباختگان بسیار از حقم گداشتم و در دادگاه به قاضی گفتم شما ناظر من خود سهلا منهم را وادا ر به آعترافّ میکنم .ک متوجه شدم ستم ریشه دارد ک یا ز گعتم با اسرا ر محرمانه دیگر میتوانم میلیاردها اموال مردم را عودت ک ؟در اعتراص دادگاه را برای همیشه ترک و در اخرین کلام گفتم ده سال دیگر میایم و میگویم ده سال مردم را از حق خود دورتر کردید و به عهد وفا کردم .وسلام

    1. از پیام سارقان تمام حقایق و خیانت ها اشکار است در برابر ۲۰ سرقت کلان اعتراراف شده بحای عدل سارقان را از عودت منع و اموالم را از مباته راه برگرداندن و سفارش اعتراف کتبی نکنید.ختم کلام انچه گفتم حقایقی طبق رضای خدا بود .عملکرد مسعولان طلم بود گنآه فساد و ریا ک برسی انها افشا ریشه های فساد و شرم این گناهان زمینه ساز عدل ایا کسی هست ؟براین رسالت چون حق را فقط از قانون طلب ک هنیشه ستم و فساد بود من گناه را به عبن دیدم.و همه موارد سهلا قابل اثبات است اگر ایمانی باشد

  3. شما در مرحله اول از خودتون جَلب و اراده نشون بدین و به مردم ثابت کنید عُرضه پاکسازی ادارات را از مال حرام و دزدی و غیره را دارید بعد سایت با این تشریفات تو خالی ارایه بدین همه سَر ته یه کرباسین

  4. سلام
    دلیل رد شدن گزارش گران فساد چیست
    دو دفعه اقدام به ثبت نام شدم
    اما رد شده

    دلیلش چیست؟
    و چطور باید اصلاح رد صلاحیت کرد

  5. برا بنده یک سوال پیش میاد که اگه بطور گرارشگر ناشناس فسادی را در دستگاه اداری مثلا کارچاقکن ها گزارشی بدهیم هویت گزارش دهنده اگر فاش شود بهر نحوی بدست خاطی برسد ومورد تهدید قرار بگیر چه میشود تهدید بدنی یا شکایت فرد خاطی از وی نتیجه چه میشود چگونه امنبت جانی و مالی ابرویی گزارش دهنده تامیین میشود

  6. با سلام و تشکر از زحمات شما
    در قسمت مشخصات محل گزارش را بصورت اختیاری قرار دهید چرا که خیلی از محل های دولتی و سایر را ندارد بنابراین کاربر گزارش براحتی نام اداره یا محل وقوع جرم یا فساد را خو در کمترین زمان درج کرده در صورتی که عناوین تعبیه شده پوشش کامل نام مکان ها را نداشته و از طرف دیگر مدت زمان بسیاری باید وقت خود را صرف جستجوی مکان مورد نظرش نماید

  7. بسم الله الرحمن الرحیم
    سامانه گزارشگران فساد، بسیار هوشمندانه و با روش و سبک خاصی عمل می نماید که هم به موضوع گزارش شده بپردازد و هم هویت شخص گزارشگر ناشناس باقی بماند، تا خدای نکرده سوء قصد به فرد گزارشگر نشود. بنده حقیر به این سامانه جدید اعتماد دارم و و می دانم که اعضای آن یکدست و با یک هدف گرد هم خدمت گذاری نظام و مردم را انجام می دهند. باید سیستم جدید و هوشمندانه ای که راه اندازی شده را به دست اندرکاران آن تبریک گفت.

  8. سلام وقت شما بخیر ببخشید سایت سازمان بازرسی کل کشور در قسمت فساد گزارش ناشناس شکایت ثبت کردیم بعداز ۲روز زده اتمام فرایند به‌نظر شما شکایت ما به جایی رسیده؟؟خیلی ممنون

  9. سلام جهت ثبت نام گزارسگر فساد،نمیتونم انجام دهم ساعت گوشیم تنظیم هست اما مدام میزنه ساغت را تنظیم نمایید .

  10. سلام‌من‌کارگرفضایه‌سبزم‌چرا‌اینقدر‌به‌حقه‌ماکارگرایه‌فضایه‌سبزکه‌ارگان‌شهرداری‌هستیم‌ظلم‌میشه‌به‌هرجاهم‌میرم‌وزنگ‌میزنیم‌پیگیری‌نمیکنن‌‌وپیمانکار‌وریس‌منطقه‌وهمه‌باهم‌دست‌شون‌روکردن‌توجیبه‌مابدبختا‌توروخداپیگیری‌کنین‌مهدی‌هستم‌ازمشهدمنطقه‌۱۱

  11. سلام‌بااین‌همه‌گرونیامشکلات‌چرا‌اینقدر‌راحت‌‌حقه‌کارگران‌فضایه‌سبز‌که‌‌شیفتایه‌۱۲ساعته‌وحقوقه‌۸ساعته‌ونه‌عیدی‌وسنوات‌وحتی‌مرخصی‌هامون‌وبیمه‌همه‌روسروطحه‌ش‌رومیزنن‌‌هیچکی‌هم‌جواب‌گو‌نیست‌شکایتم‌کنیم‌بایدبریم‌خونه‌بیکارشیم‌توروقران‌پیگیری‌کنین

  12. دلالان نوبت فروش رو به روی صرافی ملی رو دستگیر کنید ۱ ماهه نتونستیم قبت ندم کنیم ولی اونا مقابل صرافی دارند هر نوبت رو به نرخ ۲ ملیون تا ۳ ملیون میفروشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا