یادداشت

واکنش ها به فهرست وکلای مورد تایید رییس قوه قضاییه در استان خراسان

در حالی که تبصره ذیل مادۀ ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری اصلاحی ۲۴/۳/۱۳۹۴ از زمان تصویب همواره مورد توجه و محل ایراد و اعتراض وکلا بوده است، ولی انتشار غیر رسمی فهرست ۷۰ نفره ای از وکلا به عنوان وکلای منتخب موضوع تبصره مذکور، موجب بحث های تازه ای در این باره شد.

هیات مدیره های کانون های وکلا در همه ادوار همایش های سالانه خود ایراد و اعتراض خود نسبت به حکم این تبصره را اعلام کرده اند و رییس کانون وکلای دادگستری خراسان هم به طور خاص در مراسم اخیر جشن استقلال کانون وکلا با تاکید بر این مطلب تصریح کرد تاکنون هیچ مکاتبه ای جهت معرفی وکلایی برای قرار گرفتن در زمره وکلای موضوع این تبصره از سوی کانون وکلای دادگستری خراسان انجام نشده است.

۱۸ اسفند ۱۳۹۷ انتشار غیر رسمی تصویری از فهرست ۷۰ نفره ای از وکلای کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضائیه، واکنش های مختلفی را میان وکلا در شبکه های اجتماعی برانگیخت، از سویی بی‌اطلاعی از وجود چنین فهرستی از وکلا با توجه به انکار یا دست کم اظهار بی خبری نسبت به آن موجب غافلگیری شده بود و از سوی دیگر قرار داشتن نام دو تن از اعضای هیات مدیره کانون وکلای خراسان در این لیست که خود ایشان در نشست های اخیر اسکودا پای بیانیه هایی با محتوای محکوم کردن این تبصره را امضا کرده بودند ابهامات زیادی ایجاد کرد.

به فاصله دو روز هیات مدیره کانون وکلای خراسان با انتشار اطلاعیه ای ضمن تاکید بر اعتراض به تبصره ماده ۴۸ و اصرار به تلاش برای حذف آن از وجود فهرست منتشر شده اظهار  بی خبری کرد و اعلام کرد دو عضو هیات مدیره که نامشان در این فهرست دیده می شود در نامه ای انصراف خود را به رییس کل دادگستری استان اعلام کرده اند.

یکی دیگر از وکلای دادگستری خراسان هم با انتشار نامه جداگانه ای خطاب به رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، ضمن اشاره به برخی ایرادات تبصره مذکور و نحوه اجرای آن انصراف خود را اعلام نمود.

همچنین در این فهرست اسامی رییس و قریب به اتفاق اعضای هیات مدیره استانی مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه نیز به چشم می خورد که یکی از اعضای هیات مدیره این مرکز به طور غیر رسمی مکاتبات این مرکز با قوه قضاییه در این زمینه را تایید و آن را با توجه به رابطه خاص میان مرکز و قوه قضاییه اجتناب ناپذیر اعلام کرد.

اصل تنظیم این فهرست و اجرای حکم قانونی تبصره ذیل ماده ۴۸ تا زمان معتبر و مجری بودن آن از سوی دادگستری خالی از اشکال است ولی عمده ایرادات به شفاف نبودن معیارهای انتخاب وکلای مورد تایید قوه قضاییه و ماهیت تبعیض آمیز رویه فعلی توجه دارند، هرچند با توجه به احراز صلاحیت های علمی و اجتماعی و امنیتی وکلای دادگستری پیش از اخذ پروانه وکالت، اصولا ایجاد معیار جدید برای ممیزی وکلا بلاوجه به نظر می رسد.

اطلاعیه هیات مدیره کانون وکلای خراسان در خصوص انتشار لیست وکلای موضوع تبصره ماده ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری

به نام خدا

با عنایت به اینکه هیات مدیره کانون وکلای خراسان تا قبل از انتشار لیست ٧٠ نفره از وکلای منتخب موضوع تبصره ماده ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری، اطلاعی از این لیست و وکلای معرفی شده نداشته است، عطف به رونمایی از این لیست مطالب زیر به استحضار همکاران محترم می‌ رسد:

١-  از نیم قرن پیش که کانونهای وکلای ایران، طعم شیرین استقلال را چشیده اند، در هیچ بزنگاهی، اینگونه استقلال وکلا به سرابی دست نیافتنی تبدیل نشده بود. در زمانی که اهتمام کانونهای وکلا به حذف تبصره ماده ۴٨ قانون آیین دادرسی کیفری از مبادی قانونی تعلق گرفته است، یکباره لیست حاوی مشخصات ٧٠ تن از همکاران وکالتی منتشر می‌ شود که ظاهراً مورد اعتماد قوه قضاییه می‌ باشند و صرفاً ایشان می‌ توانند در برخی از پرونده های خاص ورود کرده و از حقوق مردم دفاع نمایند .

٢-  هیات مدیره کانون وکلای خراسان اعلام می‌ کند مواضع ایشان، منطبق با مواضع اعلامی‌ ریاست محترم کانون در جشن استقلال مورخ  ۰۹/۱۲/۹۷  می‌ باشد که با جدیت و تعصب صحیح، اعتراض شدید خود را به ماده مذکور اعلام نموده‌اند. این هیات مدیره تمام تلاش و توان خود را جهت ملغی کردن تبصره این ماده با همکاری اسکودا و سایر کانونهای ایران و نمایندگان متعهد و متخلق مجلس شورای اسلامی‌ بکار خواهد بست. زیرا از نظر قانون، تمامی‌ وکلایی که با اتیان سوگند مقدس وکالت، به دریافت پروانه وکالت پایه یک مفتخر شده اند، امی‌ن و مورد وثوقند و تا زمانی که به حکم مرجع صالح و قانونی، اجازه وکالت از ایشان سلب نشده باشد، حق دفاع از حقوق مردم را در تمامی‌ محاکم قانونی و قضایی خواهند داشت. ترجیح عده محدودی از وکلا بر اکثریت وکلای شرافتمند این مرز و بوم، نه تنها هیچ توجیه قانونی و منطقی ندارد، بلکه شائبه فرمایشی بودن رسیدگی به جرائم خاص را ایجاد نموده و استقلال نهاد وکالت در داخل و در جامعه بین المللی را خدشه دار کرده است.

٣-  موکداً اعلام می‌ شود هیچگونه مکاتبه ای با کانون وکلای خراسان مبنی بر اعلام اسامی‌ وکلای مندرج در لیست منتشر شده صورت نگرفته است و اگر چنین مکاتبه ای صورت می‌ گرفت، پاسخ هیات مدیره مشخص بود و به صراحت اعلام می‌گردید که همه وکلای کانون خراسان، مورد اعتماد و صحیح العمل می‌ باشند.

۴-  اقدام مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه در اعلام اسامی‌ وکلای مورد تایید، با هر ضابطه و دلیلی صورت گرفته باشد، ارتباطی به کانون وکلای خراسان نداشته و مقتضی است همکاران محترم کانون و مرکز امور مشاوران نسبت به این موضوع اشراف و اطلاع داشته باشند.

۵- از آنجا که نام دو تن از اعضاء فعلی هیات مدیره کانون وکلای خراسان بدون اطلاع و تایید ایشان در لیست منتشر شده قرار گرفته است، آقایان حسینی مدرس و مسگرانی، طی مرقومه ای، انصراف خود را از حضور در لیست منتشر شده به ریاست محترم دادگستری و کانون خراسان اعلام نموده اند.

روابط عمومی‌ کانون وکلای دادگستری خراسان

یک دیدگاه

  1. باسلام
    درست اینه که بگیم فهرست قضات بازنشسته مورد اعتماد قوه قضاییه جهت وکالت در پرونده های موضوع تبصره ماده ۴۸ اعلام شده والا وکلای دادگستری که خاک این حرفه را خورده اند هیچگاه مورد اعتماد قوه قضائیه نبوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا