یادداشت

نگاهی به برخی ایرادات و انتقادات بر انتخابات هیأت رییسه اسکودا

وکلاپرس- با توجه به نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه اسکودا و برگزاری آن طی روزهای آتی می‌توان برخی از ایرادات ساختاری و انتقادات موجود بر این انتخابات را بازبینی کرد.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات هیات رییسه و بازرسان اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران(اسکودا) هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. این بار نیز قرار است روز چهارشنبه هفته جاری (۲۷ آبان ۱۴۰۰) انتخابات مذکور در چهلمین نشست هیأت عمومی این اتحادیه به میزبانی کانون وکلای بوشهر برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اساسنامه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

به همین بهانه به برخی انتقادات و ایراداتی که فعالان صنفی حرفه وکالت بر ویژگی های نامزدهای ریاست،‌ نایب رییسی و بازرسی اسکودا وارد می‌دانند، نگاهی کرده‌ایم.

 عدم استعلام تخلف انتظامی درباره نامزدهای انتخابات

 عدم استعلام تخلف انتظامی برای نامزدهای سمت‌های اسکودا توسط شورای اجرایی از کانون های متبوع؛ از آنجایی که به اعتقاد برخی انتخابات اسکودا(به عنوان نهادی که تعاملات صنف وکالت با حاکمیت را بر عهده دارد) مهمتر از انتخابات هیات مدیره های کانون های وکلا است، بهتر است در مورد نامزدهای انتخابات نیز استعلامات انتظامی از کانون های وکلا اخذ شود.

حال اینکه برای شرکت در انتخابات هیات مدیره های کانون وکلا عدم داشتن تخلفات سنگین لازم است، لکن زیبنده نیست برای اتحادیه کانون های وکلای دادگستری چنین فیلتری وجود نداشته باشد.

پرداخت بودجه برگزاری همایش از سوی اسکودا و برگزاری همایش در محلی که اعضای آن نامزد انتخابات شده‌اند

 همانگونه که همه مدیران کانون ها می دانند بودجه اسکودا از محل درآمدهای حاصل از برگزاری آزمون وکالت و حق عضویت کانون های وکلا پرداخت و سالی دو بار نیز همایش سراسری در کانون های مختلف با هزینه بالا برگزار می شود که تمامی این هزینه ها (برای نمونه هزینه همایش پیش رو بیش از ده میلیارد ریال برآورده شده است) از طرف اسکودا به کانون های وکلا پرداخت شده است.

به گفته برخی از فعالان صنفی میزبان همایش صرفا تصدی اجرای همایش هیات عمومی را برعهده دارد و تمام هزینه آن از طرف اسکودا تامین و پرداخت می شود.

 چنانچه عضوی از کانون وکلای برگزار کننده همایش نامزد سمت های اسکودا شده باشد، در واقع از امتیاز میزبانی استفاده کرده است و می تواند با ایجاد امکان‌هایی برای مهمانان جهت جلب حسن نیت و رای اوری در انتخابات تلاش کند؛ امری که موجب عدول از  اصل تساوی نامزدها در رای اوری شده و ممکن است فرد اصلح انتخاب نشود.

نامزدهای انتخابات بهتر است عضو هیأت مدیره کانون‌های متبوع خود نباشند

به عقیده برخی وکلای دادگستری یکی دیگر از نکات حایز اهمیت که می بایست در نظر رای دهندگان اسکودا مد نظر قرار گیرد، این است که نامزدهای انتخابات باید حداقل سمت های ریاست و نایب رییسی دوره مدیریتیشان در کانون خویش تمام و یا در حال اتمام باشد.

به عبارت دیگر افرادی باید انتخاب شوند که علاوه بر صلاحیت عمومی، وقت کافی و انرژی لازم را جهت حضور در اسکودا و همچنین پیگیری رفع مشکلات و امورات مهم نهاد وکالت داشته باشند. قطعا بررسی سابقه عملی نامزدهای انتخاباتی می تواند به این موضوع کمک کند.

نامزدها حداقل یک دوره عضویت در هیأت مدیره کانون وکلا را تجربه کرده باشند

تعدادی از فعالان صنف وکالت بر این باورند که با توجه به جایگاه و نقش والای اسکودا در پیگیری امور صنفی، منطقی است یکی از شرایط نامزدهای انتخاباتی، سابقه عضویت حداقل یک دوره در هیات مدیره کانون وکلا بوده باشد.

به گفته ایشان از آنجایی که سمت های اسکودا نیازمند تجربه مدیریتی در حوزه وکالت است، بنابراین حضور وکلایی که سابقه عضویت در هیأت مدیره‌های کانون‌های وکلای دادگستری را ندارند، بر کرسی ریاست یا سایر سمت های  اسکودا می‌تواند برای صنف وکالت هزینه آور باشد.

ایجاد ممنوعیت جهت جلوگیری از جمع شدن تمامی سمت های اسکودا در یک کانون وکلا

فعالان صنفی معتقدند اسکودا باید برآیند نظرات تمام وکلای دادگستری در سراسر کشور باشد؛ از این رو ضروری است سمت‌های ریاست، نایب رییسی و بازرسی صرفا از یک کانون وکلا(مثل کانون وکلای مرکز) انتخاب نشده و هیأت رییسه اسکودا برآیند تنوع موجود در حرفه وکالت سراسر کشور باشد.

از این رو شایسته است این امر به نحوی قانونی در مقررات مربوط به انتخابات اسکودا تدوین و لحاظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا