رایویژه

نمونه رای محکومیت به اتهام تظاهر به وکالت با پیگیری کانون وکلای قم (شماره یک)

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری قم تصویر بعضی آرای قطعی محکومیت چند نفر از متظاهران به امر وکالت را که اخیرا با شکایت این کانون صادر شده است، منتشر کرد.

 محکومان این پرونده‌ها از روش‌هایی مانند معرفی خود به عنوان وکیل دادگستری در پیج اینستاگرامی، نصب تابلو با عنوان غیرواقعی وکیل و… مرتکب این جرم شده بودند.

بیشتر بخوانید:

کانون وکلای دادگستری قم با انتشار آرای محکومیت متظاهرین به وکالت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

در راستایِ بازرسی هایِ کمیسیون محترم نظارت و بازرسی کانون وکلای دادگستری استان قم و پیگیری های مستمر ریاست محترم کانون و به دنبال شکایات تقدیمی از سوی کانون وکلای قم، سه نفر از متجاهرین به حرفه‌ی وکالت با محکومیت های قطعیِ کیفری مواجه شدند.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قم، ضمن تشکر از کمیسیون نظارت و بازرسی و ریاست محترم کانون و مقامات محترم قضایی، از همکاران گرامی و سایر شهروندان تقاضاخواست: چنانچه با موارد مشابهی مواجه شدند، موضوع را جهتِ بررسی و پیگیری به کانون وکلای دادگستری استان قم، گزارش نمایند.

لازم به ذکر است بر اساس ماده ۵۵ قانون وکالت، هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هر گونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ‌ممنوع است؛ اعم از اینکه عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوقی و غیره اختیار کند یا اینکه بوسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در مؤسسات خود ‌را اصیل در دعوی قلمداد نماید.

متن رأی شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان قم

تجدیدنظرخواه: آقای … فرزند … به نشانی قم-

تجدیدنظرخوانده: آقای … فرزند …  به نشانی قم-

اتهام: تظاهر و مداخله در امر وکالت

به تاریخ فوق و در وقت فوق العاده جلسۀ شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان قم به تصدی امضاءکنندگان ذیل تشکیل و پرونده بدوی و تجدیدنظر به کلاسه فوق الذکر تحت نظر است. این دادگاه پس از بررسی اوراق و محتویات آنها اقدام دیگری را لازم ندانسته و پس از مشاوره لازم در خصوص موضوع و با اعلام ختم رسیدگی و با استعانت از خداوند متعال و تکیه بر شرف و وجدان به شرح ذیل مبادرت به اصدار رأی می نماید:

«رای دادگاه»

بسمه تعالی

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای … فرزند … نسبت به دادنامه شمارۀ … مورخ (۱۴۰۰/۷/۲۷) صادره از شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو قم در کلاسه پرونده … که به موجب آن و به جهات و دلایل و مدارک و مستندات مرقوم در آن نامبرده به اتهام تظاهر و مداخله در امر وکالت موضوع گزارش کانون وکلای دادگستری استان قم با نمایندگی حقوقی آقای … به استناد ماده ۵۵ قانون وکالت به رعایت قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین (تعرفه های خدمات قضایی موضوع ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۱) به پردخت مبلغ  ۹۹.۰۰۰.۰۰۰ ریال جزای نقدی در حق خزانه دولت محکوم شده است

و متقاضی تجدیدنظر پس از ابلاغ رأی و در فرجه مقرر قانونی و به شرح لایحه تقدیمی نسبت به آن تجدیدنظرخواهی و اعتراض نموده است و موضوع جهت رسیدگی به این دادگاه ارجاع و ارسال و به کلاسه … ثبت شده است.

اینک هیأت دادرسان این دادگاه با عنایت به مجموع محتویات اوراق برونده و التفات به اینکه دادنامه تجدیدنظرخواسته در ماهیت براساس دلایل و مدارک موجود مطابق موازین شرعی و قانونی اصدار یافته است و از سوی تجدیدنظرخواه ایراد و یا اعتراضی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را فراهم آورد بعمل نیامده است و با توجه به تصویر قرارداد تنظیمی از ناحیه متهم و تصاویر ضم پرونده که حکایت از نصب تابلو با اسم و مشخصات متهم دارد و نامبرده هیچ مجوزی برای فعالیت خود ارائه نکرده و با توجه به اقرار تلویحی وی و صرفنظر از مدافعات بلاوجه ارائه شده، دلایل جهت احراز بزه انتسابی کفایت می کند و پرونده از نظر رعایت مقررات شکلی دادرسی نیز مخدوش نمی باشد.

بنابراین مستنداً به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ ضمن رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه دادنامه تجدیدنظرخواسته را تأیید می نماید. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان قم: مهدی کاظمی

مستشار دادگاه: محمد علی نادیان

مدیر دفتر شعبه به دادگاه تجدید نظر استان قم: آشکاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا