اخبار صنفیویژه

موج جدید فشار خبرگزاری فارس بر کانون وکلای دادگستری

وکلاپرس ـ‌ چند روزی است خبرگزاری فارس مشغول مصاحبه با نمایندگان مجلس جدید راجع به ادعای وجود انحصارگرایی در کانون های وکلا و لزوم رفع آن است. برخی این سلسله مصاحبه ها را در جهت موج جدید فشار خبرگزاری فارس بر کانون وکلای دادگستری دانسته اند.

به گزارش وکلاپرس، خبرگزاری فارس که از حامیان رفع انحصار ادعایی در زمینه پذیرش وکیل دادگستری بوده و از جریان های موسوم به کمپین «حذف ظرفیت» حمایت می کند، از چند روز گذشته با انجام مصاحبه هایی با مقامات قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در پی ایجاد جوی برای تغییر در قوانین وکالت در راستای افزایش ظرفیت پذیرش وکیل می باشد.

با این حال به نظر می رسد علی رغم موج هماهنگ مصاحبه های زنجیره ای خبرنگاران استانی فارس با نمایندگان مجلس و طرح سوالات جهت دار و القایی در زمینه وجود انحصار در وکالت، این نمایندگان با هشیاری پاسخ هایی واقع بینانه مطرح کرده اند.

انتشار ۵ مصاحبه زنجیره ای در کمتر از ۳ ساعت

در همین زمینه خبرگزاری فارس از ساعت حدود ۹ صبح تا ساعت ۱۱ روز دوشنبه (۱۶ تیر) مصاحبه هایی جداگانه با سید جواد حسینی کیا، مهرداد ویسکرمی، منصورعلی زارعی، رمضانعلی سنگدوینی و اسماعیل حسین زهی درباره ظرفیت پذیرش وکیل در کشور را منتشر ساخته است.

سید جواد حسینی کیا، نماینده سنقر: جذب وکیل متناسب با ظرفیت نیازمند محدودیت است

سید جواد حسینی کیا (نماینده سنقر) در پاسخ به سوال جهت دار خبرنگار فارس در کرمانشاه، پاسخی منصفانه داد و گفت: در مورد مجوز وکالت دو موضوع مهم را باید در نظر گرفت در مرحله اول باید در نظر داشت اگر محدودیت ظرفیت از بین رفته و تعداد نفرات افزایش یابد شرایطی به وجود خواهد آمد که افرادی که هم اکنون به امر وکالت مشغول هستند نمی توانند تعداد قابل توجه‌ای پرونده را جذب کرده و با مشکل مواجه خواهند شد و اگر کسی نیز جدیدا وارد این فضا شود نمی‌تواند امورات خویش را پیش برد و فضای کسب پرونده  و کسب هزینه‌ها برای او وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اما اگر ظرفیت وجود دارد و ما کمتر از ظرفیت موجود اجازه ورود تعداد بیشتری از وکلا را به آنها می‌دهد اما مانع این ورود هستیم، این موضوع عمل مناسبی نیست و باید با آن مبارزه کرد و در نهایت باید توجه داشت این امر متناسب با ظرفیت خود، نیازمند محدودیت است و اگر بیشتر از این ظرفیت محدودیت ایجاد شود عامل فساد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مصاحبه فارس با رییس پژوهشگاه قوه قضاییه

مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم آباد: معتقدم اینکه نماینده مجلسی را که حقوق خوانده، به عنوان وکیل بپذیریم امری نادرست است

مهرداد ویسکرمی (نماینده خرم‌آباد و چگنی) در پاسخ به سوالی درباره انحصار در پذیرش وکیل به خبرنگار این خبرگزاری گفت: معتقدم اینکه نماینده مجلسی را که حقوق خوانده، به عنوان وکیل بپذیریم امری نادرست است، موافق افزایش تعداد وکیل در کشور هستم. تعداد وکلا با توجه به تعداد پرونده‌های دادرسی‌ بایستی افزایش یابد تا ضمن رفع انحصار، زمینه بروز استعدادها در افراد نیز ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: « انحصارطلبی وکلا »؛ واشکافی یک ادعا

اسماعیل حسین زهی، نماینده خاش: با انحصار در هر حوزه‌ای مخالفم

اسماعیل حسین زهی(عضو کمیسیون عمران مجلس) در گفت و گویی مجزا با فارس با بیان اینکه با انحصار در هر حوزه‌ای مخالفم، درباره تعداد کم وکیل در کشور گفته است: در مورد صدور مجوز وکالت با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش را بدون دلیل موجه بسیار پایین در نظر می گیرند، عملا انحصار وجود دارد که همین امر باعث پایین بودن تعداد وکیل در کشور شده است. تعداد وکلا باید افزایش یابد تا انحصار از بین برود، با شرایط فعلی، مردم از دسترسی به وکیل شایسته محروم هستند.

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان: از اصلاح قانون وکالت به نفع طبقه محروم جامعه صددرصد حمایت می‌کنم

رمضانعلی سنگدوینی (نماینده مردم گرگان و آق قلا) نیز در مصاحبه ای جداگانه با خبرنگار استانی فارس با اشاره به اینکه حق ‌الوکاله ‌های نجومی در شأن جایگاه وکیل نیست، افزود: اخذ حق الوکاله باید به گونه‌ای باشد که به مردم فشار وارد نکند، در شرایطی که مردم از لحاظ وضعیت اقتصادی رنج می‌برند نباید برای پیگیری احقاق حق خود هزینه‌های سرسام‌آوری پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه انحصار صددرصد عامل فساد است، گفت: از اصلاح قانون وکالت به نفع طبقه محروم جامعه صددرصد حمایت می‌کنم و همانطوری که امام راحل فرمودند مجلس خانه امید مستضعفان است.

منصورعلی زارعی، نماینده ساری: صدور مجوز وکالت و افزایش تعداد وکلا در جامعه برای رفع انحصار باید کارشناسی شده باشد.

در مصاحبه ای دیگری که این خبرگزاری در ساعت ۱۰ امروز منتشر ساخته، منصورعلی زارعی (نماینده مردم ساری و میاندورود) در اظهارنظری غیر صریح درباره تعداد وکلا در کشور گفته است: صدور پروانه وکالت برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته حقوق مطالبه جدی است که در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه سالانه آزمون‌های وکالت برگزار می‌شود، تصریح کرده است: با توجه به اینکه یک وکیل بازنشستگی ندارد اینکه مجوز وکالت دریافت کند باید براساس نیازسنجی باشد اما در مجموع با افزایش تعداد پذیرش وکیل در جامعه موافق هستم. پیشنهاد ما این است صدور مجوز وکالت و افزایش تعداد وکلا در جامعه برای رفع انحصار باید کارشناسی شده باشد.

بیشتر بخوانید: حسین قربانزاده مشاور قالیباف شد

گفتنی است با توجه به آن که تمام این مصاحبه ها توسط خبرنگاران استانی گرفته شده است، احتمال انتشار مصاحبه های دیگری در این زمینه با سایر نمایندگان در روزهای آتی می رود. مصاحبه هایی که به نظر می آید بر اساس یک دستورالعمل مشخص ابلاغی به شعب استانی خبرگزاری فارس اخذ شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا